Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä eroa lehmien kohtelussa luomutilalla/tavallisella maitotilalla?

Vierailija
23.11.2011 |

Minulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten lehmiä kohdellaan maitotiloilla ja millaiset elinolot niillä on. Joitakin artikkeleita olen lukenut pihatoista ja lypsyroboteista ym, mut onko nämä ihan jotain marginaalijuttuja?

Käsittääkseni täällä palstailee myös tilallisia, joten kertokaa, miten lehmiä kohdellaan tavallisella tilalla ja luomutilalla? Onko luomumerkinnässä kyse kuinka paljon esimerkiksi siitä, millaista rehua eläimet syövät, ja kuinka paljon on kyse siitä, paljonko eläimillä on tilaa liikkua.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka en ole itse maidontuottaja. Olen viljelijä muuten vain ja lapsuudessa kotoisin maitotilalta.

pitkäksi aikaa lehmän maito joudutaan heittämään pois antibioottikuurin yhteydessä? Käytetäänkö lehmille usein muita lääkkeitä kuin antibiootteja? Mitä ja mihin vaivoihin? Kysyy yksi kaupunkilainen :)

Lehmien maailman tavallisin vaiva on utaretulehdus, mihin annetaan antibioottia. Ja tavallinen varoaika taitaa olla viikon. Luomussa lääkkeiden varoajat ovat kaksinkertaiset, joten siellä sitten kaksi viikkoa.

Kyllä jotain muitakin lääkkeitä käytetään. Muita vaivoja ovat esim. poikimahalvaukset ja vatsavaivat. Olikohan se noihin vatsajuttuihin, kun muistan joskus lapsena, kun lehmälle tehtiin pellavasiemenlimaa ja sitä juotettiin sitten. Että ei ne kaikki keinot ole aina ihan lääkinnällisiä, vaan vanhan kansan keinot on joskus parhaita.

Maitoa menee hukkaan n. 3 viikkoa, jos laskee mukaan myös kuurin. Esim. perus penkkukuuri 5-7 pv + varoaika 2 vk (tavanomaisessa 1 vk)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla