Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lounastin perheessä, jossa kaikki ovat ylipainoisia.

Vierailija
21.11.2011 |

Varsinkin äiti on aina valittelemassa, kuinka he yrittävät tehdä kaiken oikein, eivätkä ymmärrä miksi paino ei laske.

No, meillä kaikki ovat normaalipainoisia, haluatko kuulla minkä huomasin heidän ruokapöydässään olevan täysin pielessä? Arvailuja?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kuitenkin hain sitä, mikä ns. tarjoilussa ja esillepanossa oli se harha-askel. Ehkä oli epäselvä aloitus, sorry.

ap

Vierailija
22/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan koskaan salaattia ja vihanneksiakaan ei ollut, koska ne aina mätänivät kaappiin. Siltikin sisarukseni ovat edelleenkin kuikeloita ja itse olen hoikka normaalipainoinen. Ei se ruuan laatu vaan annoskoko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylensyönti on ihan eri asia!

Ihan hyvä, ap.

Vierailija
24/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) et voi päätellä yhdestä ateriakerrasta mitään

2) moni lihava lihoo sellaisella ruokavaliolla, mikä pitää jonkun toisen normaalipainoisena

3) ihmisen painosta määräytyy geeneistä 60-80%

2 ja 3 kohdan lähteenä käytetty Suomen lihavuustutkijan(professori, joka johtaa Suomen lihavuusyksikköä) artikkelia

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö joku lihava olisi lihava siksi, että syö kuin sika. Moni ei kuitenkaan syö kuin sika.

Vierailija
25/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus oli kurkkua ja tomaattia.

Leipää, pottuja, voita, maitoa, kastikkeita ja lihaa syötiin ja kuikeloita oltiin koko perhe

Vierailija
26/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertomaan kaikki mitä on tapahtunut päivän aikana. Kuten tätä ap:n aloitus ihan täyttä huuhaata.

Muistuipa taas mieleen, kun palasin tänne pitkästä aikaa.

Vierailija
27/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa saa syödä vaikka mitä silloin ja kaikki kuluu kasvuun.

Vierailija
28/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

37, ei kasvuikäisen ruokavaliolla ole mitään merkistystä suurin osa saa syödä vaikka mitä silloin ja kaikki kuluu kasvuun.[/i

Vierailija
29/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertomaan kaikki mitä on tapahtunut päivän aikana. Kuten tätä ap:n aloitus ihan täyttä huuhaata.

Muistuipa taas mieleen, kun palasin tänne pitkästä aikaa.

Siis toki voi tulla kertomaan päivän tapahtumia, jos ne koskee itseään tai on "harmittomia" sattumia. Mutta ystävien arvostelua en kyllä ymmärrä yhtään! Ap nosti nyt itsensä ja perheensä olevinaan NIIN tuon ylipainoisen perheen yläpuolelle. Tosiasiassa, teki vain itsestä nolon.

Vierailija
30/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään usein noin, ja joskus kokonaan ilman salaattia kun en jaksa vääntää. Koko perhe ollaan normaalipainoisia, keskivertoa hoikempia sellaisia. Että ehkäpä et nyt ihan tällä yhdellä aterialla tehnyt muuta kuin mulkun itsestäsi.

Vierailija
31/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kehtasit tulla arvostelemaan julkisesti tänne vierailusi isäntäperhettä, jonne sut oli ystävällisesti kutsuttu syömään?

Vierailija
32/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta tuollainen ruokamaara tarjottiin lounaalla. Meilla se olisi ollut paivallineen. Lounas on keittoa tai voileipa.

Eika se salaattikaan aina ole niin hyva kuin kuvitellaan. Salaatinlehdissa on hyvin vahan mitaan ravintoarvoa ja useimmiten maku saadaan rasvaisesta kastikkeesta.

Vierailija
33/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika saattaa syödä 8 isoa perunaa aterialla ja kastiketta kauhatolkulla. Ja laiha on kuin hankisääski...

Vierailija
34/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevää perusruokaa oli, mutta aivan väärissä mittasuhteissa. Salaattia oli pöydän pienin kulho, josta kaikki saivat ehkä lusikallisen salaattia, enkä yhtään liioittele! Valtava kulho perunoita ja iso korillinen erilaisia leipiä. Lihaa ehkä siitä puolivälistä. Niin ollen kaikki "sortuivat" ottamaan useita perunoita, leipää koska kaikenlaista oli tarjolla, lihaa ja kastiketta. Sitten salaattia, jos lautasella oli tilaa. Minäkin söin samoin kuin muut, ja maha oli haljeta ruokailun jälkeen, karmea ähky. Ihan hyvää ruoka oli, mutta meillä ainakin lähtökohtana on ensin iso salaattikulho ja seuraavassa roolissa sitten liha/kala/kana. Leipää otetaaan toisinaan ja yleensä perunoita korkeintaan yksi per ruokailija. Ei koskaan tule tuollaista oloa omien annosten jälkeen, vaikka aina on maha täynnä. ap

Ei minun ainakaan täydy itseäni ähkyyn syödä kylässäkään, vaikka siellä "mittasuhteet" olisi erilaiset kuin kotona.

Vierailija
35/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2) moni lihava lihoo sellaisella ruokavaliolla, mikä pitää jonkun toisen normaalipainoisena

2 ja 3 kohdan lähteenä käytetty Suomen lihavuustutkijan(professori, joka johtaa Suomen lihavuusyksikköä) artikkelia

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö joku lihava olisi lihava siksi, että syö kuin sika. Moni ei kuitenkaan syö kuin sika.

Lihava av-mamma ottaa nyt taas hieman paremmalla omatunnolla lisää sipsejä ja suklaata. "En voi lihavuudelleni mitään, mulla on se geeni. Mun vanhemmat oli lihavia ja niiden sisaruksetkin. Vaikka kuinka laihduttaisin, painoni ei putoa." Ja mä nauran paskasta naurua näille!! Kerran olen kuullut myös että lihavuusgeenin omaava ei laihtunut vaikka oli juonut monta päivää pelkkää vettä! Kauhea tuo geeni! Onneksi geenivirheet eivät tartu. Olen myös miettinyt, että jos lihavuusgeeniä saisi periytymään Afrikan nälkää näkeviin maihin, ei siellä olisi enää niin paljoa alipainoisia lapsia.

Vierailija
36/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava av-mamma ottaa nyt taas hieman paremmalla omatunnolla lisää sipsejä ja suklaata. "En voi lihavuudelleni mitään, mulla on se geeni. Mun vanhemmat oli lihavia ja niiden sisaruksetkin. Vaikka kuinka laihduttaisin, painoni ei putoa." Ja mä nauran paskasta naurua näille!! Kerran olen kuullut myös että lihavuusgeenin omaava ei laihtunut vaikka oli juonut monta päivää pelkkää vettä! Kauhea tuo geeni! Onneksi geenivirheet eivät tartu. Olen myös miettinyt, että jos lihavuusgeeniä saisi periytymään Afrikan nälkää näkeviin maihin, ei siellä olisi enää niin paljoa alipainoisia lapsia.

enemmän asiaa tutkinut kuin sinä. Asenteesi on lapsellinen.

Terhi Karttunen

Syyllistäjät ovat pitkään riehuneet ylipainoisten kimpussa: lihavuus on laiskuutta, sillä jokainen voi harrastaa liikuntaa, jos viitsii. Lihavuus on jopa tyhmyyttä, sillä hölmöähän on olla pitämättä itsestään huolta. Ja joka tapauksessa lihavuus on oma vika!

Tähän ovat sortuneet median lisäksi jopa terveyskasvattajat. Samaan aikaan tutkijat ovat kuitenkin jo pitkään tienneet, ettei asia ole näin yksinkertainen. Lihavuuden genetiikkaa on tutkittu toistakymmentä vuotta. Nyt ollaan varmoja siitä, mitä ylipainoiset ovat väittäneet iät ja ajat: toiset yksinkertaisesti lihovat helpommin kuin muut.

–?Se on aivan totta. Toiset voivat lihomatta elää sellaisella ruokavaliolla, joka saisi toiset lihomaan, vahvistaa Suomen lihavuustutkijoiden kunniapuheenjohtaja, Helsingin yliopistollisen keskussairaalan lihavuustutkimusyksikön johtaja professori Aila Rissanen.–?Lihomisalttiuden, samoin kuin hoikkana pysymisenkin taustalla on selvästi geneettisiä tekijöitä. Olemme jo pitkään tienneet, että jopa 60–80 prosenttia painosta selittyy perinnöllisillä syillä.Rissasen mukaan kenenkään ei pitäisikään vertailla omaa elopainoaan ja sen saavuttamiseksi vaadittuja ponnistuksia muihin. Kelvollisia vertailukohtia ovat korkeintaan omat lähisukulaiset – jos hekään.

Vierailija
37/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiha, joka ei lihoa koskaan, vaikka syö kuin sika.

–?Se on aivan totta. Toiset voivat lihomatta elää sellaisella ruokavaliolla, joka saisi toiset lihomaan, vahvistaa Suomen lihavuustutkijoiden kunniapuheenjohtaja, Helsingin yliopistollisen keskussairaalan lihavuustutkimusyksikön johtaja professori Aila Rissanen.–?Lihomisalttiuden, samoin kuin hoikkana pysymisenkin taustalla on selvästi geneettisiä tekijöitä. Olemme jo pitkään tienneet, että jopa 60–80 prosenttia painosta selittyy perinnöllisillä syillä.Rissasen mukaan kenenkään ei pitäisikään vertailla omaa elopainoaan ja sen saavuttamiseksi vaadittuja ponnistuksia muihin. Kelvollisia vertailukohtia ovat korkeintaan omat lähisukulaiset – jos hekään.

Vierailija
38/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä syystä, että mua suoraan sanottuna ärsyttää että tämän "geenilöydöksen" perusteella moni ylipainosta kärsivä tekee itse itselleen sen diagnoosin että juuri Hänellä on se lihavuusgeeni ja juuri Hän on se joka ei laihduttamisesta huolimatta laihdu. Olen itsekin kärsinyt ylipainosta, käynyt painonvartijoissa ja olen aktiivi parilla painonpudotussivustolla ja tällä kokemuksellani voin sanoa, että kukaan ei ole niin hyvä itsensä huijaaja ja pettäjä kuin ikuinen laihduttaja. Kun alettiin puhua enemmän lihavuusgeenistä, pum, painonvartijoissa oli ainakin puolet lihavuusgeenin omaavia.

Ylipaino on useimmiten riippuvuutta ruokaan. Joillain annoskoko mättää, eli ollaan riippuvaisia ähkystä, joku on riippuvainen makeaan tai rasvaiseen jne mutta mistä tahansa riippuvuudesta parantuminen on mahdollista sillä että myöntää itselleen että hei mä meen ihan mettään tässä. En pidä siitä että ylipainoiset siis naamioituvat tuon lihavuusgeeniajattelun taakse. Noissakin tutkimuksissa kun kuitenkin todetaan, että pelkkä geeni ei koskaan tee ihmisestä lihavaa. Jos 60-80% painosta määräytyy geenien perusteella niin ihminen on yhä täysin itse vastuussa siitä 20-40 prosentista!

-47

Vierailija
39/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeessä saa tarvittavat ravintoaineet, vitamiinit jne., jos ruoka on tehopottuja, oranssia limakanaa ja mukakermaa???

Uskon, että yksi syy lihomiseen on myös yksipuolinen ruokavalio ja sitä kautta monien vitamiinien, kivennäisaineiden ja hivenaineiden puutos. Se luo ihmiselle kyltymättömän ruokahimon, joka ei mene ohi, vaikka on jo kylläinen. Elimistö ei kerta kaikkiaan saa mitä tarvitsee.

Vierailija
40/46 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeessä saa tarvittavat ravintoaineet, vitamiinit jne., jos ruoka on tehopottuja, oranssia limakanaa ja mukakermaa???

Uskon, että yksi syy lihomiseen on myös yksipuolinen ruokavalio ja sitä kautta monien vitamiinien, kivennäisaineiden ja hivenaineiden puutos. Se luo ihmiselle kyltymättömän ruokahimon, joka ei mene ohi, vaikka on jo kylläinen. Elimistö ei kerta kaikkiaan saa mitä tarvitsee.

salaattia. Ei silti ainoa vaihtoehto ole limakana ja mukakerma. Opettele sinäkin laittamaan ruokaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan