Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketään linjoilla enää?Pelottaa,lapsellani 3v diabetes??

Vierailija
21.11.2011 |

eli pojallani on kuivaksi oppiminen menossa. aiemmin vahinkoja sattui ehkä pari päivässä.

nyt meno on ollut ihan holtitonta. saattaa tulla kolmet pissit tunnin sisällä. esim. pojalla tuli pissi housuun kesken leikin, ja kohta taas puolen tunnin kuluttua lorotti ison lammikon lattialle.

toissayönä lapsi heräsi yöllä "riehumaan" jotain. itki, haki mukinsa ja tuli hortoilemaan makuuhuoneeseen. annoin vettä, joi, nukahti. sänky oli mennyt pissiin, yövaipasta tuli läpi.

tänä yönä lapsi nukahti klo 21 ja klo 22 alkoi ihmeellinen raivokohtaus. taas tuli pissit läpi. lapsi huusi "ei ei" ja tuntui ettei saa kontaktia. sitten pyysi vettä ja joi puolitoista mukia kerralla. nukahti.

heti aamulla klo 8 menen terveyskeskukseen. onko pojallani diabetes? mieheni sanoi että on hätävarjelun liioittelua ja turhaa lietsomista pelätä sitä ja että nyt ei heti viedä poikaa minnekään vaan odotetaan aamuun.

mua ahdistaa ja pelottaa että mikä pojalla on. on ollut tavallista kiukkuisempi. oireita on tullut eniten siis ihan tässä parin päivän sisällä, vielä n. 3pv sitten en todellakaan huomannut mitään noin radikaalia, huolestuttavaa. siis tokihan poika on juonut janoonsa mutta ei se tuollaista ole ollut, ja se pissamäärä!

en saa unta ja mietin että mitä ihmettä nyt tekisin. olenko voinut aiheuttaa diabeteksen kun söin loppuraskaudessa joulun alla paljon suklaata??

Kommentit (162)

Vierailija
121/162 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eletään päivä kerrallaan.

mikään ei estä teitäkään tekemästä suunnitelmia huomiselle, niinkuin ei meitä muitakaan.

Vierailija
122/162 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes ei siis ole maailmanloppu vaan hyvin hoidettuna pienen pieni vaiva elämässä!

Niin, paitsi jos diabetes sattuu olemaan mallia labiili... Siinä ei auta, vaikka päällään seisoisi, jos sokeriarvot elävät sinnikkäästi omaa elämäänsä puuttumisyrityksistä huolimatta.

Mielestäni on myös diabeetikkojen kokemuksia aliarvioivaa sanoa, että diabetes olisi "hyvin hoidettuna" pienen pieni vaiva (tämä kommenttina edeltävään viestiin). Se hyvä hoito nimenomaan on välillä äärimmäisen raskasta. Sopii kokeilla vaikka raskaana olemista (tai edes raskauden suunnittelua) diabeetikkona; siitä on kyllä vaivan pienuus erittäin kaukana. Lisäksi se hyvä hoito vaatii sen, että taudin kanssa ei saa herpaantua hetkeksikään. Yhden ainoan päivän mittainen "lomailu" voi kostautua ihan jopa kuolemana. Tai vaikka tasapaino olisikin hyvissä kantimissa, voi kenelle tahansa tulla jonain päivänä insuliinishokkiin vievä hypoglykemia-kohtaus, jolla sitten voi olla traagisia seurauksia. En ymmärrä, miten sellaista voidaan vähätellä. Tämä nyt meni täysin ohi aiheen, enkä toki halua aloittajaa pelotella. Diabetes on nykyään todellakin ihan eri tauti hoitaa kuin ennen vanhaan, ihan jo kymmenessäkin vuodessa ollaan menty tosi paljon eteenpäin.

Tätä mäkin olen vähän näissä kommenteissa ihmetellyt, ei se mikään helppo juttu välttämättä ole. Esim. mun exällä oli välillä kausia että hypoja saattoi tulla monta kertaa/vrk, vaikka söi ja pisti normaalisti. Aika rankkaa oli, kun aina oli lievä pelko persiissä ettei mitään vaan tapahdu tuolla liikenteessä, vielä kun tosi harvat tuntuu tunnistavan oireita... joutui useamman kerran putkaankin kun luultiin että on kaatokännissä/aineissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/162 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tilanne Ap?

Vierailija
124/162 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lieneekö ap lapsensa kanssa saamassa sitä kauan kaivattua hoitoa... pitkän kaavan kautta?

Vierailija
125/162 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap?

Vierailija
126/162 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani todettiin diabetes 5-vuotiaana (itse olin silloin 16), ja tietysti se muutti käytäntöjä, mutta toisaalta vain parempaan suuntaan. Ruoka-ajat ja välipalat säännöllisesti kaikille kotonaolijoille, ei jatkuvaa herkuttellua ja herkutteleutavat vaihtuivat terveellisempään. Koko perheen elämä muuttui oikeastaan vain terveellisempään suuntaan. Nyt siskoni on 20, ja diabetes ei periaatteessa vaikuta mitenkään normaaliin elämään. Saa syödä samoja ruokia, myös karkkia, liikkuu kuten muutkin jne. Insuliinitaso on saatu kohdalleen ja osaa sitä itse säädellä syömisiensä mukaan.

Diabetes ei siis ole maailmanloppu vaan hyvin hoidettuna pienen pieni vaiva elämässä!

Diabetes ei tosiaan ole maailmanloppu, mutta pitkäaikainen sairaus, joka vaikuttaa kantajaansa.

Raskausaikana 1-tyypin diabetes voi olla vaikea. Vauva voi kärsiä hypoista todella paljon.

Vanhemmiten liitännäissairaudet vaikuttavat. Olen itse elänyt 35 vuotta diabeetikon kanssa ja tuntenut monia diabeetikkoja, osa ennenaikaisesti kuolleitakin. Silmänpohjaongelmat, jalkaongelmat, hammasvaivat, toistuvat hypot, raskausajan ongelmat. Eivät ole mitään pikkujuttuja, jos vaikka näkö tai liikuntakyky lähtee.

Ykköstyypissä on vielä sekin, että nuorelle saattaa tulla jossain vaiheessa kausi, jolloin rajoja kokeillaan ja tasapainoa ei taudin kanssa löydy tai sitä ei edes haluta. Jotkut diabeetikot myös reagoivat elämän ongelmiin sokereilla eli jättävät taudin hoitamatta, jos on muita ongelmia.

Vierailija
127/162 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykköstyypissä on vielä sekin, että nuorelle saattaa tulla jossain vaiheessa kausi, jolloin rajoja kokeillaan ja tasapainoa ei taudin kanssa löydy tai sitä ei edes haluta. Jotkut diabeetikot myös reagoivat elämän ongelmiin sokereilla eli jättävät taudin hoitamatta, jos on muita ongelmia.

Tällaisesta kokemusta.

Vierailija
128/162 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viekää toki terveyskeskukseen! Mä olin 2-vuotias kun mulle tuli ykkös tyypin diabetes ja nyt oon 18 v. mulla oli ihan samanlaiset oireet : Jano koko aijan, pissasin 3 - 6 kertaa tunnissa ja kun verensokeri laski niin ahmisin jugurttia eikä vanhemmat edes tietäneet että mulla olis diabetes. Viekää poika terveyskeksukseen tai jonnekkin tarkistuttamassa koska jos verensokerit ylhäällä ehtii oleen pitkään niin ei niin pieni lapsi kestä semmoista. mä olin itse 1kk teho-osastolla koska meinasin kuolla koska verensokeri meni yli 30. olin 1kk teho-osastolla ja 2 vk sairaalassa tiedän miltä tuntuu kun on diabetes EI HELPPOA! Ja huom jos ketoaineet ehtii nousta ja olla 1-2 tuntii ylhäällä ja onksentelee niin heti pitäis kotona antaa vettä tai sokeritonta mehua tai limsaa, runsaaasti pitää juoda jos ketoaineet nousevat. Ne nousevat jos verensokeri on pitkään ylhäällä.

Vierailija
129/162 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kuule, koska ap on ilmeisesti niitä, joilla on ylimääräistä aikaa keksiä tällaisia juttuja... Tuskin on edes oikeasti yhtään lasta.

Omalla lapsellani oli huomattavasti lievemmät oireet, kun diabetes diagnosoitiin. Hänellä ei ollut esimerkiksi yhtään ketoaineita, jos termi on sinulle tuttu. Siitä huolimatta olimme 1-1,5 viikkoa sairaalassa. Ap voi siis vielä hyvin olla sairaalassa.

Vierailija
130/162 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemistä kuin roikkua av:lla. Informaatiota on omaksuttava melkoisen paljon heti alkuun, koska taudin hoito alkaa täysillä heti, vaikka insuliiniannokset saattavatkin olla alussa pienet.

Vierailija
131/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keneltäkään mitään kyselemättä tai yksityiselle. Vaikka taksilla. Toivottavasti on väärä hälytys, mutta jos ei olekaan on tosi kyseessä, etkä sitä voi varmasti tietää kuin testaamalla.

Todella outoa tuo terveyskeskuksen toiminta. Itse soittelin joskus paljon lievemmällä epäilyllä terveyskeskukseen (meillä lapsella siis geneettinen alttius tiedossa) ja laittoivat suoraan labraan testeihin ja muistuttivat vielä, että tullaan pikaisesti, että ehditään ennen kuin labra menee kiinni. Sain soittaa miehen lapsen kanssa ulkoa suoraan terveyskeskukseen ja siellä lääkäri katsoi vielä tulokset muiden potilaiden välissä. Ikinä ei ole tullut noin nopeaa toimintaa vastaan terveyskeskuksessa kuin tuolloin.

Ja vaikka olisi virtsatieinfektiokin, se on myös päivystysasia. Voi nousta munuaisiin, joka on myös hengenvaarallista.

Eli nyt ihan suoraan päivystykseen, etkä lähde pois ennen kuin on tutkittu. Ihan turha miettiä pitääkö joku sinua hysteerisenä. Sinun tehtäväsi on suojella ja hoitaa lastasi, vaikka se joskus vaatisi sitä, että vaikuttaisi idiootilta jonkun tuntemattoman av-palstalaisen tai terveydenhoitajan mielestä. Äidin hysteerinen idiotismi ei onneksi ole hengenvaarallista;)

Vierailija
132/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se pää puskasta ap ja hoitoa lapsellesi!!!!!!!!!!!!! :(( pitääkö selvittää ip-numero ja pistää poliisit ovelle kun vaan nettiin kirjoitetaan hengenvaarallisesta asiasta?

Ja jos tämä tarina on tosi, niin tk:n virkailijasta ilman muuta selvityspyyntö.

Vierailija
133/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hoitaa asiaa ja välittömästä hengenvaarasta ei ole kyse...

Ihmeellisiä paniikin lietsojia

Nyt se pää puskasta ap ja hoitoa lapsellesi!!!!!!!!!!!!! :(( pitääkö selvittää ip-numero ja pistää poliisit ovelle kun vaan nettiin kirjoitetaan hengenvaarallisesta asiasta? Ja jos tämä tarina on tosi, niin tk:n virkailijasta ilman muuta selvityspyyntö.

Vierailija
134/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on mittarit, vie sen 5 sekuntia tuo homma.

Vierailija
135/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue vaikka täältä, kansantajuisesti kirjoitettua asiaa. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01…

Happomyrkytys kehittyy 6-12 TUNNISSA, nyt jo on mennyt pidempään kuin tuo aika. :((( Oon tosi huolissani vaikka vieraasta lapsesta kyse. Puoli tuntia liikaa jahkailua voi vieda hengen :(

"Diabeetikon happomyrkytys on aina hengenvaarallinen hoidollinen hätätilanne. Siksi diabeetikko on aina mahdollisimman nopeasti toimitettava hoitoon lähimpään sairaalaan, mikäli hänen tajuttomuutensa syyksi epäillään happomyrkytystä. Vaikeassa happomyrkytyksessä tajuttomana olevan ihmisen elämän pelastaminen voi olla kiinni jopa vain alle puolesta tunnista. - - - Tavallisimmat happomyrkytyksen laukaisevat tekijät ovat liian pitkään toteamattomana jatkunut tuore diabetes, tulehdustaudin tai jonkin muun äkillisen sairauden aiheuttama insuliinitarpeen lisääntyminen sekä insuliinin pistämättä jättäminen. Näissä tilanteissa happomyrkytyksen kehittyminen vie yleensä 6–12 tuntia."

Nyt se pää puskasta ap ja hoitoa lapsellesi!!!!!!!!!!!!! :(( pitääkö selvittää ip-numero ja pistää poliisit ovelle kun vaan nettiin kirjoitetaan hengenvaarallisesta asiasta? Ja jos tämä tarina on tosi, niin tk:n virkailijasta ilman muuta selvityspyyntö.

Vierailija
136/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että diabeteksen alkamishetkestä ketoasidoosi olisi jo 12h päästä - ellei nyt joku poikkeuksellinen syy, joloin haima lopettaisi toimintansa 100%:sti NYT (ja näin ei normaalisti tapahdu kun diabetes puhkeaa, vaikka nopeasti 1-tyyppi puhkeaakin).

Lue vaikka täältä, kansantajuisesti kirjoitettua asiaa. <a href="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01…" alt="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01…">http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01…;

Happomyrkytys kehittyy 6-12 TUNNISSA, nyt jo on mennyt pidempään kuin tuo aika. :((( Oon tosi huolissani vaikka vieraasta lapsesta kyse. Puoli tuntia liikaa jahkailua voi vieda hengen :(

"Diabeetikon happomyrkytys on aina hengenvaarallinen hoidollinen hätätilanne. Siksi diabeetikko on aina mahdollisimman nopeasti toimitettava hoitoon lähimpään sairaalaan, mikäli hänen tajuttomuutensa syyksi epäillään happomyrkytystä. Vaikeassa happomyrkytyksessä tajuttomana olevan ihmisen elämän pelastaminen voi olla kiinni jopa vain alle puolesta tunnista. - - - Tavallisimmat happomyrkytyksen laukaisevat tekijät ovat liian pitkään toteamattomana jatkunut tuore diabetes, tulehdustaudin tai jonkin muun äkillisen sairauden aiheuttama insuliinitarpeen lisääntyminen sekä insuliinin pistämättä jättäminen. Näissä tilanteissa happomyrkytyksen kehittyminen vie yleensä 6–12 tuntia."

Vierailija
137/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pieni pätkä artikkelista lapsen diabeteksesta. Ajatus on, että lapsi tulee tutkia samana päivänä, ja lähettää sairaalaan mikäli verensokeri on koholla. Oireetonta glukosuriaa (sokeria virtsassa) ei välttämättä tarvitse hoitaa heti, vaan voi seuratakin.

"Diagnoosi ja hoidon aloitus

Tunnista varhain oireet: jano ja lisääntynyt virtsamäärä, uudelleen alkanut kastelu, väsymys, vatsakivut, epäsuhtainen kuivuma, laihtuminen. Imeväisellä ainoa oire voi olla astmakohtauksen kaltainen hengitysvaikeus.

Reagoi heti: tutki liuskakokeella sokeri virtsasta tai mittaa verensokeri (plasman glukoosi) pikamittarilla."

Vierailija
138/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa mittarin kun on noin vaikeaa päästä vastaanotolle ja mittaa tuloksen niin on "kättä pitempää" ammattilaisille?. Oma-aloitteisesti voi jouduttaa tai helpottaa "pelkoa" eikä maksa paljoa

Vierailija
139/162 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai pikemminkin niin, että lapsella, jolla diabetes on viimein puhjennut (pitkän prosessin jälkeen) niin oireiden ilmenemisestä (jano, pissaaminen, kiukkuisuus, hengityksen haju) ei mene välttämättä kuin jopa 6-12 h happomyrkytyksen muodostumiseen! Meille on sanottu, että oireiden ilmetessä haiman insuliinintuontanto on jo käytännössä kaputt. Kiire on siinä vaiheessa. Ap:n lapsen oireet ovat sitä paitsi varsin rajut.

että diabeteksen alkamishetkestä ketoasidoosi olisi jo 12h päästä - ellei nyt joku poikkeuksellinen syy, joloin haima lopettaisi toimintansa 100%:sti NYT (ja näin ei normaalisti tapahdu kun diabetes puhkeaa, vaikka nopeasti 1-tyyppi puhkeaakin).

Lue vaikka täältä, kansantajuisesti kirjoitettua asiaa. &lt;a href="<a href="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01…" alt="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01…">http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01…;" alt="<a href="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01…" alt="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01…">http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01…;"&gt;<a href="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01…;" alt="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01…;">http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01…;

Vierailija
140/162 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikea ap kuulolla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi