Miksi Kuomat on muka huonoja?
Mulla oli pienenä huono ääreisverenkierto ja itkin talvella kylmiä jalkojani. Kunnes äiti osti Kuoma-kengät. Ja uudet joka talvi. Niissä ei palellut. Ja eipä ne mun jalkojani pilanneet, tuskin olisin juossut SM-tasolla jos jalkani olisivat pilalla. Mikä niissä mättää joidenkin mielestä?
Kommentit (40)
Hyvät ja lampimät, sisään mahtuu myös villasukka ja pitävä pohja.
Mutta jos mammoilta kysyt niin ihan kaikki mättää jos ei ole 'reima'.
talvikengät kuin Kuomat. Kuomat vaan on halvemmat ja helpommat lapsen pukea itse.
Meillä käytettiin Tepsuja niin kauan kun kokoja riitti. Ei ole yhtä hyviä vastaan tullut.
Tämän talven lampsivat Kavateilla, talvikumppareilla ja gore-texeilla, mutta Kavatit eivät vaikuta niin hyviltä kuin Tepsut
on ihan sama onko kuomat vai hienot nahkapäällysteiset lammasvuorella, kukin taloutensa mukaan, olennaista on se että kenkiä olisi käytössä enemmän kun yhdet per "kausi". Eikä käytetyissä kengissäkään ole mitään vikaa kunhan ei ole ihan linttaan astutut, jos käytössä on muitakin pareja.
Toki asia erikseen jos jalassa jotain häikkää etukäteen, sillon kuuntelisin asiantuntijoiden suositukset tarkkaan...
eivät tarvitse sitä jalkaholvin alla olevaa kohoumaa, pronaatiotukea. Ainakaan SUURIN osa lapsista ei tarvitse, ihan kaikkiin erityistapauksiin tämä ei ehkä päde.
Keskivertomukelon pitää nimenomaan käyttää tuollaisia ei-niin-jalkaa tukevia, tasapohjaisia kenkiä, että jalan lihakset vahvistuvat.
Minusta Kuomat ovat erinomaiset jalkineet ainakin sen ikäisille lapsille, jotka opettelevat itse pukemaan tai jotka pukevat itse kengät päiväkodissa. Kuomat on helppo heittää jalkaan ja singahtaa ulos leikkeihin...
Kuomia (tai sen paremmin muitakaan ulkojalkineita) koko päivän? Meillä päin ulkoillaan pk:ssa muutamia tunteja ja koulussa n.tunti, sekin viidentoista minuutin pätkissä.Joten tuskin kenenkään normaalijalkaisen jalat vaurioituvat.
Minustakaan Kuomat eivät ole kovin kauniit, mutta toisaalta kauniit kengät eivät ole käytännölliset monenlaisessa säässä (esim. nahkasaappaat märällä kelillä). Kuomat ovat lämpimät ja kestävät jonkin verran kosteutta. Huvittavaa, että eiköhän joku tämänkin ketjun mamma saanut syyllistettyä Kuoma-perheet ajattelemattomuudesta. "Kun ei satsata kalliimpiin goretex-kenkiin ja sitä myöten pilataan koko lapsen tulevaisuus".
Miksi talvikenkien pitää tukea nilkkaa, jos kesällä pärjää ilman? Minkä ikäisenä tuen tarve loppuu?
Mutta ei tee minkään ikäiselle hyvää, että jalka heiluu tuettomassa saappaassa koko päivän.
Yleistys: nämä Kuoma-lapset ovat usein niitä, joilla ei muita talvikenkiä ja -saappaita ole.
sanonut, että lapsen tulisi käyttää jalkaa tukevaa kenkää ja aina ovat sanoneet (3 eri lääkäriä) juuri kuomat esimerkkinä huonoista kengistä, jotka ei tue nilkkaa. Kyllä mä jonkun verran uskon näitä kommentteja kun kolmelta eri taholta olen sen saanut kuulla. Meille ei kiitos kuomia.
Meillä olisi varaa ihan mihin vain mutta ostan kuomat joka talvi koska ne ovat yksinkertaisesti parhaat pakkaskengät ja helpot lapsen pukea. Lisäksi on toki goret, talvikumpparit ja kaupunkikengät, mutta ilman kuomia ei vaan pärjää.
Kuomia on puolella suomen lapsista siksi, että ne on halvimmat. eikä suinkaan siksi, että ne olis hyvät.
Vikingin, Eccon jne kunnon talvikengät maksaa kaksi kertaa enemmän, eikä suurin osa vanhemmista halua panostaa lapsiinsa sen vertaa että ostaisi kunnon vettäpitävät tukevat kengät. Suurimmalle osalle suomalaisista vanhemmista lasten pukeutuminen on pakollinen paha, josta haluitaan päästä mahdollisimman halvalla, esimerkiksi niin, että lapset kulkee koko talven samassa kälysessä haalaarissa ja kuomissa kauppareissut, päiväkodin ulkoilut, juhlapyhät jne..
YÖK.
Meille on useampi lääkäri sanonut, että lapsen tulisi käyttää jalkaa tukevaa kenkää ja aina ovat sanoneet (3 eri lääkäriä) juuri kuomat esimerkkinä huonoista kengistä, jotka ei tue nilkkaa. Kyllä mä jonkun verran uskon näitä kommentteja kun kolmelta eri taholta olen sen saanut kuulla. Meille ei kiitos kuomia.
onkin ihan uusinta tietoa tällä hetkellä, että lapset eivät normaalijalkoihin tarvitse mitään erityistä tukea. Viimevuotiset lääkärien ym. mielipiteet eivät päde kuin niihin tapauksiin, joissa jalan asento vaatii korjausta.
Näillä mennään nyt tämä vuosi ja ensi vuonna puhaltaa taas uudet tuulet!
Ei luonnonvalinta mitenkään ole voinut muokata ihmisen jalkaa näin lyhyessä ajassa sellaiseksi että se tarvitsisi jotain tukea toimiakseen normaalisti!
kengän pohjan pitää joustaa, esim. monissa täälläkin mainostetuissa nahkakengissä on kivikovat pohjat. Sellaiset ovat jalalle huonot.
Kuomat ovat lämpimät ja kotimaiset. Koko perheellämme on Kuomat.
valita muutamista vaihtoehdoista ne, jotka on parhaimmalle jalassa tuntuneet. Siis tietysti siitä asti, kun ovat alkaneet osata sen kunnolla sanoa.
Kaksi kolmesta lapsesta valitsee aina Kuomat. Yksi tykkää käyttää Vikingin Goreja läpi talven. Nämä kaksi Kuoma fania ei tykkää juuri mistään muista. Tosin heilläkin on Vikingin, Kangaroosin, Reiman, tms. kenkiä ollut loskasään kenkinä.
Riippuu niin jalan mallistakin mitkä on kivoimmat.
Meillä olis vielä 9v:kin halunnut Kuomat, mutta onneksi löysi sitten toiset leveälestiset..Minä en oikein välitä Kuomien ulkonäöstä, mutta jos ne on parhaat jalassa lapsen mielestä, niin minkäpä sille voi.
pakkaskelin kengät kun olin kertonut, että hommasin Superfitin talvikengät. Hänen mukaansa lasten jalat palelevat goretexeissä kovilla pakkasilla. Hommasin sitten myös Kuomat. Vinkkaaja on myös lto, että jotain kokemuspohjaa lienee näihin asioihin.
Tänä talvena meillä on Eccot ja Kuomat.
Rahasta Kuomien valinta ei ainakaan meillä ole kiinni vaan käytännöllisyydestä.
kuomat mihinkään näy haalarin alta. Avan mainiot lumisessa pakkassäässä. Just Tepsuista, enkä Timberlandeista en tykkää olenkaan aivan liian jäykkä pohja. Märempään keliin meillä on kumpparit ja Goret ja siistiin menoon yleensä Primigin Goret ja nahkasaappaat.
Suurin vika on se, että pitää joka vuosi ostaa uudet riippumatta siitä, onko käytetty vai ei. Ovathan ne lämpimät, eikä jaloissa ole mitään vikaa vaikka meillä lapset kulkivat kuomissa melkein koko lapsuutensa - meillä täällä pohjoisessa on talvea pitkään.
Lapsilla se ei niin haittaa, kun jalat kasvavat, mutta aikuisilla on pikkuisen noloa. Kahdet aikuisten kuomat palautin tehtaalle, kun niistä katkesi pohja. Kolmansien hajonneiden jälkeen lakkasin ostamasta niitä.
Kevyet, lämpimät, helpot lapsen itse pukea ja riisua.
Kesällä tietysti ollaan mahdollisimman paljon ilman kenkiä ja kiipeillään ja juostaan ulkona, jotta jalat kehittyvät oikein.
Kuomat eivät jalkoja tuhoa, jatkuva "liian hyvien" kenkien käyttä sen sijaan tekee kasvavalle jalalle hallaa.
mutta törkeen rumia mun mielestä kylläkin :p
että ne on halvimmat. eikä suinkaan siksi, että ne olis hyvät.
Vikingin, Eccon jne kunnon talvikengät maksaa kaksi kertaa enemmän, eikä suurin osa vanhemmista halua panostaa lapsiinsa sen vertaa että ostaisi kunnon vettäpitävät tukevat kengät. Suurimmalle osalle suomalaisista vanhemmista lasten pukeutuminen on pakollinen paha, josta haluitaan päästä mahdollisimman halvalla, esimerkiksi niin, että lapset kulkee koko talven samassa kälysessä haalaarissa ja kuomissa kauppareissut, päiväkodin ulkoilut, juhlapyhät jne..
YÖK.