Mieheni kertoi telakoituneensa saunaillassa
Mieheni tuli juuri kotiin saunaillasta. Hän kertoi minulle, että on "telakoitunut" siellä kaverinsa kanssa. Eli olivat asettaneet kalunsa vastakkain ja sitten vuorotellen vetäneet esarit toisten päälle.
Mitä tästä pitäisi ajatella? Olen järkyttynyt.
Kommentit (884)
jaksaa hämmästyttää, miten tätä ketjua on voitu lukea 76 000 kertaa....?!
Olen aika yllättynyt, että telakoitumistavan on täällä arveltu periytyneen milloin Venäjältä milloin Saksasta. Itse olen aina kuvitellut sen tulleen Ruotsista. Lähinnä siksi kun kaverit saunassa jaksavat loputtomiin vitsailla että pitäisiköhän vetää varvit muijankin kanssa vaihteeksi - ja telakkahan, kuten tiedämme, on ruotsiksi ett varv. No aika huonoa huumoriahan tuollainen tietysti on, että veljeyden osoitus rinnastetaan akan kanssa paneskeluun, joten ehkäpä näillä telakka- ja varv- sanoilla ei ole ihan sellaista yhteyttä kuin olin kuvitellut.
Mutta oikeasti olisi kiva tietää mistä juontuu telakoitumisen tapa, jonka itse olen aina mieltänyt miesporukoiden saunaperinteeksi ja siten vähintäänkin pohjoismaiseksi ilmiöksi. Lieneekö näin vaietusta asiasta juuri tutkimuksia tehtykään?
serkkuni kertoi tälläisesta perinteestä jo yli kymmenen vuotta sitten.Oli ollut opiskelukaverinsa luona Tukholmassa ja siellä tutustunut kyseiseen tapaan. Jota siis harjoitettiin ihan kaveruusmielessä ilman mitään seksuaalisia vivahteita.
Meneehän se elämä siinäkin kun jurottaa oman perheen parissa velkaloukossa kehyskunnassa ja viikon kohokohta on matka Prismaan.
Taisin osua aika arkaan kohtaan ja vielä tarkasti, kun piti lähteä oikein arpomaan, mikä on kirjoittajan yhteiskunnallisen luokan taso ja elintapa. Onnittelen sinua vilpittömästi ehkäpä tiukimmasta tunnelivisiosta pitkään aikaan, mutta voin kyllä ilmoittaa, että arviosi ampui metrikaupalla ohi.
Oman ahdaskatseisuuden vuoksi äimistellään toisille tuikitavallista ja tuttua traditiota vain paheksumisen ilosta. Ylpeillään jopa omalla tietämättömyydellä.
Jos telakoituminen on tuikitavallista ja tuttua traditiota, se ei ole sitä kaikille. Sen pitäisi sinun asiasta tietävänä tietää ja vielä erittäin hyvin. Jos jotkut paheksuvat sitä, he esittävät oman mielipiteensä. Jos se ei kelpaa sinulle, kokeilepas sulkea vaikka selaimen ikkuna, niin pääset vaikka miettimään vaikka seuraavaa saunailtaa ja telakoitumista siellä.
Tunnen monia konservatiiveja, jotka eivät hyväksyisi sukuun vävyehdokasta, joka ei tunne telakoitumistraditiota jo perhetaustansa vuoksi.
Kysymys:
Jos vävyehdokkaalla ei ole mitään käsitystä siitä, että appiukkoehdokas kuuluu telakointitradition piiriin, kun naisille ei ko. toiminnosta mitään kerrota, miten vävyehdokas voi etukäteen asiaan varautua?
Jäljelle jää silloin vain kaksi vaihtoehtoa:
Konservatiivisella appiukkoehdokkaalla tulee olla aika helvetin hyvät suhteet asianmukaisiin viranomaisinstansseihin, jotta voi etukäteen ottaa selvää vävyehdokkaan perhetaustasta ja päätellä siitä, onko telakoimiskäytäntö kulkeutunut heille ja siitä, onko vävyehdokas siten sopiva.
Jos viranomaisinstansseja ei käytetä, ehdokkuus sitten vissiin testataan kutsumalla vävykokelas saunaan ja kun löylyt on heitetty ja kuulumiset kyselty, ottaakin ilman eri varoitusta appiukkoehdokas melansa käteensä ja alkaa lähestymään vävyehdokasta.
Jos vävyehdokas ottaa koivunhalon ja kajauttaa appiukon tajuttomaksi sillä, ei telakoitumistraditio ole kyseisessä suvussa eikä siunausta avioliitolle tule ja rahakas elämä saa jäädä. Tosin tuskinpa tällöin vävyehdokaskaan paljoa perustaa perheestä, jonka isäntä on, kauniisti sanottuna, eksentrinen persoona.
Jos puolestaan vävy ei lainkaan kavahda sitä, että vanha hikinen appiukkokokelas tulee lauteilta alas mela kädessään vävyä kohti, vaan ottaakin oman melansa käteen ja tapahtuu onnistunut telakointi niin siunaus avioliitolle on taattu.
Nyt ei muuta, kuin todisteet kehiin, että jälkimmäinen on tapahtunut vähintään pariinkymmeneen otteeseen ilman minkäänlaista välikohtausta tai kavahdusta, niin väitteelläsi vävyehdokkaiden telakoitumistradition selvilleotosta on jotain totuusperääkin.
Tasokkaiden perheiden miniäehdokkuudesta on turha haaveilla, jos suhtautuminen telakoitumiseen on yhtä matalaotsaista kuin ketjuun kirjoittaneilla.
Käsite "tasokkaasta perheestä" on puhtaasti henkilökohtainen preferenssi. Se, mikä sinulle on tasokasta, ei välttämättä ole toiselle. Esimerkiksi allekirjoittaneelle perheesi tasokkuus on kirjoituksesi perusteella aika kyseenalainen, kuten varmasti päinvastoinkin.
§ Pettäminen ja siihen liittyvä toiminta
Telakoituminen vastakkaisen sukupuolen kanssa, tai sen suunnittelu on rangaistava teko, eikä tällaista toimintaa hyväksytä missään olosuhteissa.
Rangaistuksen määrä ja laatu on päätettävä paikallisen veljesyhteisön katsomien, tilannekohtaisten keinojen mukaisesti.
Huomioitavaa on eritysesti se, että pelkästään asian suunnittelu on kiellettyä. Tämä olkoon muistutuksena niille, joiden mieleen tämä saattaa juolahtaa ensimmäisten, esim. saunakokemusten jälkeen.
Tämä tietoisku niille naisille, jotka kuvittelevat tätä keskustelua lukiessaan, että telakoitumisesta olisi myös heille jotain hyötyä (piristystä seksielämään ym huuhaata).
Ja jos telakoituminen tosiaan on jonkun mielestä pettämistä, niin omaat silloin erittäin kapean katselualan.
Taitaa näillä henkilöillä olla vähän muidenkin asioiden suhteen hieman ongelmia. Esim. rasismia?
Tunsitko piston sydämmessäsi?
Miesasiamies
Käsite "tasokkaasta perheestä" on puhtaasti henkilökohtainen preferenssi.
Et kai tosissasi väitä, että kulttuurin ja tapojen tuntemiselle ja arvostamiselle voidaan viitata kintaalla? Se, että ei itse ymmärrä vaikkapa marttakerhojen toimintaa, ei oikeuta niiden halveksimiseen. Sen sijaan henkilöä, joka ei tiedä marttakerhoista mitään tai kuulee niistä ensimmäisen kerran ja kauhistelee niitä luulojensa ja pelkojensa perusteella, saa ja pitää sekä kritisoida että ojentaa.
Jos nyt telakointiperinne on tullut niin kauheana yllätyksenä sille kansanosalle, joka ei perinteistä ja sivistyksestä piittaa, niin toki sitä saa ja myös pitää valistaa tällä(kin) foorumilla. Samoin kauhistelevia saa ja pitää ojentaa.
Mihin tämä maa on menossa kun muureja rakennellaan kuin viimeistä päivää ja silmälaputkin loppuvat kohta marketeista.
Onko väkisin telakoituminen oikeustieteellisesti raiskaus?
nimeltä coppering, jossa miehet vuorotellen sullovat kuparirahoja (eli pieniä kolikoita) esinahan alle. Se kelle mahtuu eniten voittaa ilmaisen matkan ihotautiklinikalle.
Telakoituminen on vain typerää suuren maailman vouhotusten seurailua, se ei kuulu suomalaiseen kansanperinteeseen.
voi telakoitua toiseen mieheen menettämättä miehisyyttään?
että mieheni telakoituu aikaajoin yksinomaan minun omaan turvasatamaani. Miksi purjehtia vieraisiin satamiin kun kotona on tuttu ja turvallinen, tiukka ja lämmin tuhvero aina odottamassa.
Olen nelikymppinen perheellinen tuore isä ja peräti heteromies eikä minulla ole mitään homoja vastaan, mutta minua ei todellakaan yksikään 'heteromies' kopeloi eikä laita kulliaan minuun. Todella vastenmielistä. Voin kyllä kädestä pitää jos itkettää, mutta alapääjutut eivät tule kuuloonkaan. Kyllä nuo ovat kaappihomoja tai vähintään biseksuaaleja. Kaikki miestenväliset alapääkihnutukset on homoilua. Ihan OK jos tykkää ja kokee, mutta näin heteromiehenä minua ei kiinnosta eikä ole tarvetta klähmiä miehen vehjettä minkään yhteenkuuluvuuksien ynnä muiden tekosyiden varjolla. Ken mulkkuuni kajoaa sen nenä ja hampaat hajoaa. Ei millään pahalla. Nämäkin salilla leikkivät ja kikattavat pojat ovat alle 3kymppisiä pikkunassikoita, jotka vielä etsivät itseään ja pitävät kulissityttöystäviä, joita ei tarvitse jyystää, kun eivät pidä seksistä.
diimpä diin... tietysti aina mahtuu näitä suomi.24.fi-henkisiä tosimiehiä joilla ei "tietenkään ole mitäääään homoja vastaan..." mutta jotka ovat valmiita väkivaltaisiinkin toimiin jos joku uskaltaa raottaa hänen häilyvää homo-bi-jana-asteikon verhoa... hohhhoijakkkaaa, ja naiset ovat miehiä tosikkomaisempia... se tultiin näkemään tälläkin palstalla... mutta hyvää syksyn jatkoa ja talven odottelua... muistakaapa syödä sieniä, se kasvattaa järkeä! t . Arto
jk. nämä seksuaaliset asiat tahtovat vain olla niitä kiinnostavimpia asioita, kts. Iltalehden keskustelut - Onko presidentin seks.suuntautumisella merkitystä. Valtava määrä viestejä verrattuna moneen muuhun aiheeseen! :heh-heh:
Kyllä tätä telakoitumista ollaan täällä Rovaniemellä ainakin harrastettu jo vuosikymmenet? Osa viesteistä antaa kuitenkin ymmärtää, ettei tämä olekaan kaikilla paikkakunnilla yhtä suosittua, kuten luulin.
Täälläpäin ainakin pidetään homona jossei ole viimeistään rippikoulussa telakoitunut!
Kyllä me täällä pohjosessa (Rovaniemellä) ainakin ahkerasti harrastetaan telakoitumista, käsitykseni oli, että näin muuallakin. Ihan normaalia jos pari kertaa viikossa telakoituu.
Telakoituminen?
Esarit?
Vetäneet toisten päälle?
Mieheni tuli juuri kotiin saunaillasta. Hän kertoi minulle, että on "telakoitunut" siellä kaverinsa kanssa. Eli olivat asettaneet kalunsa vastakkain ja sitten vuorotellen vetäneet esarit toisten päälle. Mitä tästä pitäisi ajatella? Olen järkyttynyt.
ihmeestä näitä homoja oikein sikiää
Kerran treenien jälkeen kun mentiin suihkuun, yksi kaveri ehdotti että voitaisiinko koittaa telakoitumista. En ensin tiennyt edes mitä se on. Päätin sitten kuitenkin suostua ja siitä tuli meille kahdelle nyt jo yli 10 vuotta kestänyt "rituaali". Välillä on myös saatu mukaan kolmas kaveri, joka on telakoitunut meihin vuorotellen takaapäin xD. Kerran myös koitettiin niinkutsuttua "Kakolanmäen Joyrideä" Oonko normaali?
Kyllä se näin hoituu täällä Rovaniemellä, jos et telakoi viimeistään rippikoulussa sinua kiusataan. Mutta kyllähän sen ymmärtää jos ei telakoi ja on homoseksuaali, ei minulla ole mitään homoja tai muslimeja vastaan.
ja kaikkea muutakin ylevää kulturellia taustaa niin itsellä kuin miehelläkin). Mieheni kertoi perineensä telakoitumis-vimman jo äidinmaidosta. Harrastaa sitä hyvinkin paljon samoin kuin lankutusta. Minulle ihan sama mitä tekee.
Minun mieheni on tuohon jo kyllästynyt. Enemmän kuulemma haastetta tarjoaa "kullitus" eli "ollning", joka on ruotsista peräisin oleva harrastus (http://www.ollning.com/). Tätä voi harrastaa koko perhe, sillä mieheni kun kullittaa patsaita poikien kanssa, minä ja tyttäremme otamme valokuvia. Näitä on kiva näyttää vieraille. Kivaa vaihtelua perinteisiin, tylsähköihin lomakuviin.