Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maassa maan tavallako?

08.11.2005 |

Tuota yhtä ketjua lukiessa alkoi naurattaa " maassa maan tavalla" lausahdus moku-perheen äipän suusta. Mitenkäs sitten kun ja jos muutetaankin miehen kotimaahan. Käännetäänkö kaikki tavoista arvoihin ylösalaisin? Eikö lapset sillon mene sekaisin, saa vähintäänkin jonkinlaisen kulttuurishokin? Tottakai sellainen tulee jo uuteen maahan muutosta, mutta että ihan perheen sisällä...?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten suomalainen muslimi toimii välillä ihan väärin islamia vastaan? Olen täällä lueskellut keskusteluja. Miksi " alkuperäinen" muslimi on realistisempi kuin islamiin palannut? Mieheni tulee aika uskonnollisesta muslimiperheestä, mutta he ovat erittäin suvaitsevaisia ihmisiä. Luin mm. jostain keskustelusta kuinka joku muslimi sai palstalla kamalat haukut, kun ei pystynyt paastoamaan ramadanin aikana, kun oli niin vaativassa työtehtävässä. Tämä nyt ei ole ainut esimerkki, mutta jos raskaana oleva muslimiäiti haluaa paastoa välttämättä, niin minkä ihmeen takia uhraa raskauden sillä, että haluaa paastota? Nämä pienet asiat vaan ärsyttävät minua, kun tiedän, että kunnon muslimi voi olla, vaikka ei ihan pilkulleen pysty kaikkia oppeja noudattamaan.

Korjaan vielä, että minulla ei ole muslimeita mitään vastaan, eikä toisten uskomuksia, mutta sitä en voi käsittää, jos joku kääntyy muslimiksi vaan sen takia, että haluaa miellyttää miestä. Olen läheltä seurannut tällaista tapahtumaa ja se on säälittävää.

Vierailija
22/27 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota ekaa lausetta Amina?

Ihmisiähän me kaikki olemma ja yhtä lailla vajavaisia niin kyllähän sitä itse kukin töpeksii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadelma:

ja huivihan on Koraanissa maaratty, joten tyttaren tulee noudattaa Koraanin ohjetta eika isansa, koska isa on asiassa vaarassa. Ja jos joku luulee, ettei huivi ole pakollinen, niin kyseiset Koraanin kohdat oli tassa muutama paiva sitten jalleen kerran linkitettyna.

Sitten hän käyttää huivia. Tyttäremme on sen verran kovapäinen, että tekee tasan mitä itse haluaa tai mihin uskoo. Emme me huivia vastaan ole, kirjoitin ehkä epäselvästi. Toki hän huivia saa käyttää, jos haluaa. Halusin vain sanoa, että mieheni mielestä huivi Suomessa kiinnittää vaan liikaa huomiota. Muslimi voi olla ilman huiviakin.

Vierailija
24/27 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne mielipiteet joita minulla on asioista uskonnon sisällä ovat aika lailla samaa linjaa koko suvussa muslimien osalta. Ei heillä ole yhtään sen " suvaitsevaisempia" ajatuksia kuin minullakaan.

Vierailija
25/27 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amina:

Miksi sitten suomalainen muslimi toimii välillä ihan väärin islamia vastaan?

Varmasti jokainen ihminen tekee virheitä - olemmehan me inhimillisiä, erehtyviä olentoja, ihmisiä. Mutta tekisin eron sen välille, että aletaan julistamaan jotain asiaa " oikeana" vaikka se todellisuudessa olisi väärin - vain sen takia, ettei sitä itse tee tai ei kykene tekemään.

Luin mm. jostain keskustelusta kuinka joku muslimi sai palstalla kamalat haukut, kun ei pystynyt paastoamaan ramadanin aikana, kun oli niin vaativassa työtehtävässä.

Itsekin lueskelin tuota keskustelua, en nyt muista että siinä olisi kamalia haukkuja annettu - todettiin vain kuten asia on, että paasto on velvollisuus Ramadaanin aikana. Meidän ensisijainen tehtävämme kun kuitenkin on ibaadah, Jumalan palveleminen.

Tämä nyt ei ole ainut esimerkki, mutta jos raskaana oleva muslimiäiti haluaa paastoa välttämättä, niin minkä ihmeen takia uhraa raskauden sillä, että haluaa paastota?

Siksi, ettei siitä aina ole haittaa. Mutta tämä on täysin yksilöllistä. Monet naiset paastoavat raskaana ollessaan (myös ne syntyperäiset..) ongelmitta.. raskaana oleva saa keskeyttää paaston tai olla paastoamatta, jos kokee sen haitalliseksi itselleen tai sikiölle. Suomessa aikaisempina vuosina on ollut todella lyhyet päivät ja itse sain jopa th:lta " luvan" paastota.

Nämä pienet asiat vaan ärsyttävät minua, kun tiedän, että kunnon muslimi voi olla, vaikka ei ihan pilkulleen pysty kaikkia oppeja noudattamaan.

Jotkut teot ovat pakollisia, kuten rukous - ja rukous on jopa niin tärkeä, että sen sanotaan erottavan kufrista, eli epäuskosta.

Korjaan vielä, että minulla ei ole muslimeita mitään vastaan, eikä toisten uskomuksia, mutta sitä en voi käsittää, jos joku kääntyy muslimiksi vaan sen takia, että haluaa miellyttää miestä. Olen läheltä seurannut tällaista tapahtumaa ja se on säälittävää.

Ja viitannet kommentillasi myös kaikkiin meihin palstalla oleviin islamiin kääntyneisiin naisiin? Sille se minusta vähän tuntuu. Minä, kuten mamadzakin, olemme kääntyneet muslimeiksi ennen aviopuolisoidemme tapaamista. Heillä ei siis ollut osaa eikä arpaa tässä valinnassa. Ja kallirhoe taisikin kommentoida aiemmin sitä, että mitä vikaa on jos löytää elämänkatsomuksen miehensä kautta - siinäkään ei ole mitään vikaa, jos se oma kiinnostus herää sitä kautta. Jotkut ihmiset vain mieltävät tällaiset tilanteet suoraan " miehen takia" tehdyiksi päätöksiksi - sitä samaa laulua olen itse saanut kuulla monen monta kertaa " kuinka miehen takia sitä ja tätä.." vaikka miestä ei ollut edes kuvioissa alkuvaiheessa! *nauraa*

Vierailija
26/27 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amina:

Luin mm. jostain keskustelusta kuinka joku muslimi sai palstalla kamalat haukut, kun ei pystynyt paastoamaan ramadanin aikana, kun oli niin vaativassa työtehtävässä.

Kumpaakohan tarkoitat? Sitä keskustelua, jossa kirjoittaja kertoi käyvänsä työssä ja [b]harrastavansa[/b] paljon eikä sen takia voi/halua paastota vai sitä keskustelua, jossa kirjoittaja oli vain vaativassa työssä mutta kuitenkin paastosi?

Vierailija
27/27 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamadza:

" Niin no jos suomalaisuus kuliminoituu possun syönnissä ja viinan juonnissa niin sanottakoon sitten että juu en ole enää suomalainen. Jos suomalaisuuteen tarvitaan se että viettää joulua ja pääsiäistä niin ei kai sitten minussa enää sitä ole."

sadelma:

" Lisaksi han oli surullinen siita, miten monet syntymamuslimit ovat luopuneet uskonnostaan ja omaksuneet eurooppalaisten tapoja. Han luki kappaleen Koraanista, jonka ajatus oli jotain tahan tapaan, etta Jumala luo muslimien tilalle uusia parempia muslimeita."

olenko omituinen suomalainen ja eurooppalainen kun en harrasta

- alkoholin juomista

- tupakan polttamista

- irtosuhteita

- baarissa käymistä (mikäli siellä saa polttaa tupakkaa)

- sianlihan (tai lihan ylipäätään)syömistä?

em asiat eivät ole seurausta uskonnollisuudesta eikä sen puoleen uskonnollisuuden puutteestakaan vaan ovat aivan oma valintani, tapani elää! ystäväpiirini, vanhempani ja myös itse koen itseni hyvin, hyvin suomalaiseksi (ja pikku hiljaa myös eurooppalaiseksikin) ja ihmettelenkin, miksi suomalaisuus ja näemmä myös eurooppalaiset tavatkin koetaan niin yksipuolisina?

yksittäinen muslimi tarttuessaan viskipulloon tuskin omaksuu eurooppalaisia tapoja itselleen. hän vain siunaa omat tekonsa köyhällä tekosyyllä. täsmälleen samalla, yhtä hyvällä syyllä tarttuu suomalainenkin pulloonsa, väitän minä!!

sanon edelleen näin: ne jotka ovat omasta mielestään luopuneet tai väittävät jonkun luopuneen suomalaisuudesta lopettamalla viinan juonnin tai mitä tahansa edellä mainituista, ovat mielestäni kasvaneet ja eläneet sellaisessa ympäristössä josta on saatu aika keveät elämän eväät. sellaisessa ympäristössä ymmärrän kyllä jos joku haluaa mennä sinne toiseen ääripäähän ja kieltäytyä kaikesta minkä tahansa idealismin varjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi