Vauva on kipeä :(
Voisko joku kiltti neuvoa hermoilenko aivan turhaan?! Olen useamman lapsen äiti, mutta koskaan ei ole näin pieni vauva ollut kipeä ja on kyllä avuton olo... Vauva on noin kolmen viikon ikäinen. Hänelle tuli flunssa viikko sitten, kun muut perheenjäsenetkin sairastivat, minäkin tosin ilman kuumetta. Mutta 9-v.isosiskolla on influenssa, hänellä on ollut korkea kuume jo kohta kaksi viikkoa ja sai jo antibioottikuurin korvatulehdukseen.
Niin, vauva saa vain äidinmaitoa. Hänellä ei ole kuumetta, mutta olen huolissani hengityksen sujumisesta. En edes muista miten vauvan normaalisti hengittävät...mutta vauvan hengitys tuntuu nyt hyvin pinnalliselta. Sisäänhengitys on normaalia, mutta uloshengitys nopeaa ja lyhyttä? Ja nenä tuntuu olevan nyt auki, mutta hengittäessä kuuluu pahaa rohinaa.Pikkuisella on myös pahalta kuulostava yskä.
Kun käytettiin isosiskoa lääkärissä, niin lääkäri vilkaisi vauvaakin ja sanoi, että jos kuumetta tulee, niin herkästi pitää tuoda näin pieni tarkistettavaksi.Kun kuumetta ei ole, niin voidaan varmaan rauhassa kotona olla..
Mietin vain, että millaista hengenahdistus on? Onko kuuluttava juuri se "vinkuva" ääni, jota olen kuullut astmaisen siskon vauvan hengityksessä? Ja jos tulee esim. kurkunpääntulehdus, niin onko siinä aina kova kuume?
Kiitos jos joku jaksaa vastailla! Vauva kyllä nukkuu, vaikkakin vähän lyhyehköissä pätkissä ja syö melko normaalisti...
Kommentit (12)
ja yölläkin. Hengitysvajaus voi pahentua äkistikin. Yleensä alle 3kk ikäiset ei sairasta, ja jos sairastavat, niin usein ei ole pikku jutusta kyse. Soita heti päivystykseen, luultavasti käskevät tulla sinne heti.
t. sh
Nosta vauvan sängyn päätyäkorkeammalle, sitä pääpuolta. Ja seuraile vauvan yleisvointia.
Älä odotaa aamuun, vaan soita heti lääkäriin. Pienen lapsen hengitysrohina on vakava asia, varsinkin jos muutenkin mielestäsi hengitys ei kulje normaalisti. Kyllä äiti tietää.
Ei kolmeVIIKKOISEN vauvan hengityksen vaikeuksia voi jäädä seuraamaan kotioloihin. Voi olla vaikka keuhkokuume, ja silloin hengitys voi yhtäkkiä vaikeutua tosi paljon!
Jos vetää rintalastan alle ja kaulaan kuoppaa ja jos kyljessä näkyy että lihakset tekvät työtä, kiikuta lääkäriin tarkistettavaksi.
Rohinat ei kuulu kuin stetoskoopilla, hengitys ei välttämättä vingu yhtään.
Meillä vauva oli jo "iso", 7 kk kun alkoi ahdistaa hengitys. Oli levoton, itkuinen, ei syönyt ulosti päivän mittaan useasti. Sairaalareissu siitä sitten tuli.
3 viikon ikäinen vauva on tosi pieni. Hengitys voi äkkiä mennä huonoksi ja parempi olisi, jos häntä seurattaisiin osastolla yön yli.
Itse kyllä vaatisin tätä.
Kurkunpäätulehdus voi tulla ilman kuumetta, mutta varmasti harvinainen noin pienellä.
t. 5 lapsen äiti
Sitten kun menee jo kuopalle kaulalta, on hengitys piukassa. Mars äkkiä lääkäriin, parempi katsoa kuin katua!
Itse veisin tuon ikäisen melko herkästi lääkäriin. Vaikka olisikin turha keikka. Noin pienellä on tosi pienet keuhkoputket, ja ne menee herkästi tukkoon. Tuon ikäinen ei osaa vielä yskiä tehokkaasti.
Eli terveysneuvontaan soitto ja sieltä varmaan osaavat kertoa, mihin lääkäriin lähdette.
Itse veisin tuon ikäisen melko herkästi lääkäriin. Vaikka olisikin turha keikka. Noin pienellä on tosi pienet keuhkoputket, ja ne menee herkästi tukkoon. Tuon ikäinen ei osaa vielä yskiä tehokkaasti.
Eli terveysneuvontaan soitto ja sieltä varmaan osaavat kertoa, mihin lääkäriin lähdette.
Sairaanhoitaja sanoi että voi tulla tarkistuttamaan, onneksi sairaala on kilometrin päässä. Nyt tosin vauva nukkuu rauhallisesti, mutta en uskalla jäädä enää vain seurailemaan.
t.ap
Mutta kyllä minä järjestäisin vanhempien päivystysvuorot vauvan luo hengitystä tarkkailemaan kunnes pahin flunssa on ohi.