138e on ero kokopäivätyön ja sossunluukun välillä..
tai osapäivätyön JA sossun luukku eroaa kokopäivätyöstäni "vain" 138eurolla.
eli kun kaikki asumistuet,tarhamaksut,sähkölaskut lasketaan, niin eipä tässä taida kannattaa kokopäivätöitä tehdä tuon vaivaisen rahan takia.
näin olen tuumannut,että nyt saa riittää,siirryn takaisin osapäiväiseksi. ei tässä ole mitään järkeä.
Kommentit (37)
Eläkettä ei muuten kerry juuri muusta kuin suht pitkäkestoisesta kokopäivätyöstä, vaikka kaikesta palkkatyöstä eläkemaksut (jollekin toiselle, luultavimmin kantasuomalaiselle) maksatkin.
sehän on suurinpiirtein opintolainan lyhennyserän verran, kuukauden ruokien verran, vaatekaapin uusimisen, muutaman kuukauden säästämisellä monen tavaran tai laitteen hankkimisen verran...
Puhumattakaan työterveyshuollosta, eläkkeestä, ansiosidonnaisista etuuksista jos sairastuu tai jää työttömäksi, verovähennyksistä, siitä, että kukaan ei enää halveksi. Tai ehkä sillä saisi asunnon kivemmalta alueelta, ja voisi henkisesti paremmin sen takia.
Kiva kun tällaiset ihmiset kaivavat maata jalkojen alta niiltä, jotka oikeasti vaan haluaisivat tehdä niitä töitä, vaikka palkka ei olisikaan iso.
NYT ero saattaa olla vain alle 150 euroa, mutta työura- ja palkkakehityksessä on vissi ero sillä, oletko tehnyt JOTAIN töitä vai ollut työötömänä. Vuoden-parin päästä saatat saada jo enemmän liksaa ja vastuullisempia hommia (tai voit hakea jotain paremmin toiveitasi vastaavaa työtä). Lisäksi olet koko ajan kerryttänyt eläkekassaa.
Lisäksi työnteko tuo mukanaan myönteisiä sosiaalisia kontakteja ja omanarvontuntoa.
Minusta työnteko kannataa aina, jos pääsee edes samaan kuin tuilla (ymmärrän, että taloudellisesti miinusmerkkisenä työnteko ei kauheasti inspiroi, tosin itse olisin valmis tekemään sitä myös hieman alle tukirahojen, jos olisi kuitenkin mahdollisuus palkka- ja urakehitykseen)!
Pienten lasten vanhempana sinulla on todennäköisesti vuosikymmeniä jäljellä työelämässä. Joku satanen just nyt ei ole mitään siihen verrattuna, heittäydytkö nyt syrjäytyneeksi vai panostatko ammatilliseen kehitykseen.
Vaikka sinulla ei olekaan kykyjä mihinkään kovin näyttävään uraan, jo normaali ns. lattiatason työntekokin on pitkällä tähtäimellä paljon isompi asia kuin joku yksittäinen satanen sillä aikaa kun vieroksutaan työtä lasten ollessa tilapäisesti tarhassa.
minusta olisi fiksumpaa, että sossu osoittaisi asunnon muualta Suomesta, se olisi halvempaa. Ja työttömällehän se on ihan sama, missä asuu.
osapäivätyö nyt ei taida kuitenkaan ihan syrjäytymään heittäytymistä olla...
eikä osapvtyö + pienet lapset ole pöllömpi yhdistelmä.
osapäivätyö nyt ei taida kuitenkaan ihan syrjäytymään heittäytymistä olla...
eikä osapvtyö + pienet lapset ole pöllömpi yhdistelmä.
Ap, voitko selittää miten sähkölaskusi liittyi tähän kuvioon. Työnteko ei aiheuta sähkölaskua
Ap, voitko selittää miten sähkölaskusi liittyi tähän kuvioon. Työnteko ei aiheuta sähkölaskua
kun saa toimeentulotukea,sossu maksaa sähkölaskunkin. kun teet "liikaa" töitä,ja putoat sossun luukulta pois,maksat itse sähkölaskusi.
ap
kun saa toimeentulotukea,sossu maksaa sähkölaskunkin. kun teet "liikaa" töitä,ja putoat sossun luukulta pois,maksat itse sähkölaskusi.
Kun olin hoitovapaalla mieheni oli pätkän työttömänä saaden pienintä mahdollista tukea. Ihan itse maksettiin laskut. Tosin ei tullut mieleenkään käydä sossun luukulla.
kun saa toimeentulotukea,sossu maksaa sähkölaskunkin. kun teet "liikaa" töitä,ja putoat sossun luukulta pois,maksat itse sähkölaskusi.Kun olin hoitovapaalla mieheni oli pätkän työttömänä saaden pienintä mahdollista tukea. Ihan itse maksettiin laskut. Tosin ei tullut mieleenkään käydä sossun luukulla.
minusta olisi fiksumpaa, että sossu osoittaisi asunnon muualta Suomesta, se olisi halvempaa. Ja työttömällehän se on ihan sama, missä asuu.
[/quote]
vaan jäisi osapäiväiseksi.
ja ero kutistuu entisestään tammikuussa, kun toimeentulotuki nousee satasella.
Kuinka moni teistä arvostelijoista oikeasti tekisi esim. 5 vuotta kokopäivätyötä saaden satasen enemmän kuussa kuin fattasta?
Tietäen, että joinakin kuukausina tulot menisivät vielä miinukselle verrattuna fattan tukiin, esim. jos samassa kuussa tulisi sähkölasku ja kotivakuutus?
ja ero kutistuu entisestään tammikuussa, kun toimeentulotuki nousee satasella.
Kuinka moni teistä arvostelijoista oikeasti tekisi esim. 5 vuotta kokopäivätyötä saaden satasen enemmän kuussa kuin fattasta?
Tietäen, että joinakin kuukausina tulot menisivät vielä miinukselle verrattuna fattan tukiin, esim. jos samassa kuussa tulisi sähkölasku ja kotivakuutus?
vaan kelan maksamat tuet.työmarkkinatuki ym. joka on taas yhtä tyhjän kanssa niille ihmisille,jotka joutuvat käymään silti sossussa--se lasketaan tuloiksi,ja niiden tilanne ei kohene yhtään.
toimeentulotuki nousee vain n. 6 % tai jotain.
Paitsi että nousee melkein sittenkin:
Toimeentulotukeen tehdään tasokorotus ensi vuoden alusta alkaen. Eduskunta hyväksyi toimeentulotuesta annetun lain muutoksen perjantaina 11. marraskuuta.
Toimeentulotuen perusosa korotetaan 6 prosentilla. Yksinhuoltajien toimeentulotuen perusosaan tulee tämän lisäksi 10 prosentin korotus. Kokonaisuudessaan yksinhuoltajaperheen toimeentulotuki nousee vähintään noin 85 eurolla kuukaudessa.
minä olen 150 miinuksella verrattuna sossunluukkuun.
Töihini en pääse kuin omalla autolla.