Olen jarkyttynyt eraan perheen kodin sotkuisuudesta!!!
Tyttareni meni kaymaan koulukaverinsa kanssa ostamassa toiselle luokkakaverillilleen lahjan ja meni sitten tuon koulukaverin luo koulun jalkeen, kunnes kavin hakemassa hanet sielta.
Heidan talo oli aivan mullin mallin! En mennyt eteista pidemmalle, mutta siita oli nakyma olkkariin ja keittioon, enka enempaa kylla olisi halunnut nahdakaan! Olohuoneen lattiaa ei nakynyt, se oli lelujen ja muun sotkun peitossa ja keittion tyotasot olivat puoli metrisen rojun peittamat.
Olen kaynyt heilla kerran aikaisemmin hakemassa tyttoni kotiin ja ei silloinkaan kovin siistia ollut, mutta nyt olen jarkyttynyt! Mina, joka yrittaa pitaa kodin siistina, mutta olen aina luullut etta meilla on aina niin kauhean sotkuista.
Tuo perheen tytto on myoskin joka aamu koulusta myohassa, ja aiti kuskaa poikaansa paivakotiin aina myohassa. Mikakohan mattaa? Kysyisinko jos voisin olla avuksi? Itsellanikin on kylla kadet taynna toita ja ja viela pienempia lapsia kuin tuolla aidilla, joka on 4,5v ja 11v lasten yh.
Kommentit (38)
puolimetriset kasat tiskipöydällä jos ei päivään ole kerennyt raivaamaan. ja leluja on lattia täys parissa minuutissa, ei siihen kovin kummoista masennusta äidillä tarvitse olla.
oikein syntyy? meillä ei ole koskaan ollut tuollaisia läjiä ja silti tuntuu että meillä on kaaos.
Tosin likaista meille ei ole. Sotkuista vaan. Koirat syövät kaikki mahdolliset lattialle tippuneet ruoat, joten ruoanmuruja ei ole missään. Samoin lähes kaikki biojäte menee koirille, joten meillä ei haise :) Astianpesukone hurisee päivittäin.
Asuntomme on äärimmäisen epäkäytännöllinen. Eteistilat ovat riittämättömät, vaatehuonetta ei ole, kaappitilaa liian vähän, pyykkihuolto ei mahdu kylpyhuoneeseen.
Niimpä meillä onkin jatkuvasti tällaista kamaa nurkissa:
- vaunut/kahdet eteisessä
- harrastusvälineitä eteisessä (koiran häkki, boksi tai molemmat)
- kenkiä eteisessä (ei mahdu mihinkään)
- likavaatesäilytystä pyykkikoreissa (tällä hetkellä eteisessä, kylpyhuoneessa tukkeena, parvekkeella, olohuoneessa)
- puhdasta pyykkiä sohvalla koreissa
- varapetivaatteita olohuoneessa (ei mahdu minnekään, ovat tuossa vieraiden jäljiltä)
- 1-2 pyykinkuivaustelinettä olohuoneessa tai parvekkeella
- leluja lattioilla (näille on periaatteessa omat paikkansa, mutta lapset niin pieniä, etteivät osaa kerätä, meillä saa leikkiä missä vaan)
- koiran leluja ympäri lattiaa (koirat levittävät, eivätkä yhtään siivoa)
- silityslauta keskellä olohuonetta (tälle ei ole mitään säilytyspaikkaa, koska kaappeja/vaatehuonetta ei ole. ennen tämä oli yhden kirjahyllyn takana, mutta nyt ei ole sitä kirjahyllyäkään)
- DVD-levyjä pinoissa joka paikassa (mies harrastaa näitä)
- kirjoja opiskelua ja työtä varten, sekä papereita erilaisissa kasoissa ja hautautuneena sinne tänne
- palautuspullokeräys (iso Ikean kassi; ei mahdu minnekään kaappiin)
- pahvinkeräysroskis (ei mahdu minnekään kaappiin, viedään roskiin muutaman kerran viikossa)
- lasinkeräysroskis (viedään kerran viikossa, ei mahdu roskakaappiin, jossa tosiaan tilaa vain pienelle sankolle).
- kaapeista tyhjennettyä tavaraa, jotka odottavat "läpikäymistä" eli seassa voi olla tärkeitä papereitakin
- imuri, joka ei mahdu minnekään, kun ei ole siivouskomeroaMeillä kummallakin on lisäksi haasteena hoitaa hommat heti pois alta, joten sotku vaan kasvaa infernaaliseksi. Lisäksi siivousta hidastaa se, ettei tavaroille tosiaan ole mitään paikkaa.
Ja joo. Tilanne ahdistaa meitä suunnattomasti.
Saako kysyä monta neliöö kämpässä, monta henkeä? Asutteko vanhanajan kivitalossa jossain keskustassa, joissa kylpyhuone = pieni koppi, jossa ei mahdu edes kääntymään
on meilläkin koira ja kaksi pientä lasta, ja päivisin legoja sun muuta pitkin olohuoneen lattiaa, mutta ne korjataan joka ilta laatikoihin, ja jos jotkut leikit on selvästi loppu jo, niin jo päivällä ylimääräiset roinat lelulaatikkoon. Yhdessä on sovittu, että leluja ei levitellä eteisiin, keittiöön eikä ruokailuhuoneeseen. Kasoja ei tasoille tule, kun kukaan ei sinne kasaa päivän postin lisäksi muuta, ja ruuanlaiton ja syönnin jälkeen jäljet siivotaan.
Paljon helpompaa se on siivota heti, kuin sitten kun joka paikka on sotkussa, eikä enää oikein tiedä mitä kasoissa on ja minne ne laittaisi. Imuroidaan myös kerran viikolla ja kerran viikonloppuna, ettei ole ihan ryönässä joka paikka.
Ei meillä silti ole niin siistiä, kun toivoisin. Ikkunat ovat aina tahmatassujen jäljissä, koirankarvaa lentelee ja ruokapöydän alle kertyy muruja, ja aina joku ehtii sotkea jotain muutakin. Mutta minusta koti pitää olla sellaisessa kunnossa, ettei ensimmäinen ajatus ole itsellä tai muilla, että onpa sekaista...
No mä luulen että jokainen osaa erottaa sotkun ja sotkun. Siis nämä joilla on päivän leikit lattialla, pyykit odottaa viikkausta ja aamiainen pöydällä. Tämä on normaalia. Luulen että ap puhui enemmän sillä siisti - ohjelman tilanteesta. Niissä kodeissa on kyllä yhteistä joku mielenterveydenhäiriö.
Minä ymmärrän oikein hyvin, että lapsiperheessä varsinkin, sotku valtautuu hetkessä, enkä itsekään ole maailman siivousintoisin ihminen, mutta kyllä itsekin järkytyin kun erään tuttavaperheen kotona ensi kertaa kävin (eikä ole aikeissa ihan pian mennä uudestaan, oli sen verran järkyttävä kokemus).
Ensinnäkin haju oli jo sitä luokkaa, että ei ole ainoastaan sekaista, vaan myös likaista. Sohvat, tuolit, lattia kaikki suoraan sanoen niin saastaiset, ettei kyllä tehnyt mieli istua alas. Kaikki tasot niin täynnä tavaraa, että ei meinannut kahvikupille laskutilaa löytää.
Kyllä meilläkin valtautuu kaaos hetkessä, jos herpaantuu, eikä ehdi/jaksa jatkuvasti siivota ja järjestellä, leluja lattioilla, lehtiä, vaatteita siellä täällä ym. Meillä on vanha talo, jossa säilytystilaa ei liiemmälti ole, mutta jos otan 15min. pikajärjestelyn, niin talo on siinä kunnossa, että kehtaa päästää sisään kenet tahansa.
Toki ymmärrän, että kaikkia ihmisiä ei lika ja sotku häiritse, mutta joku raja siinäkin. Ja se on aivan eri asia onko vaan tavarat levällään vai onko oikeasti likaista!
Tosin likaista meille ei ole. Sotkuista vaan. Koirat syövät kaikki mahdolliset lattialle tippuneet ruoat, joten ruoanmuruja ei ole missään. Samoin lähes kaikki biojäte menee koirille, joten meillä ei haise :) Astianpesukone hurisee päivittäin.
Asuntomme on äärimmäisen epäkäytännöllinen. Eteistilat ovat riittämättömät, vaatehuonetta ei ole, kaappitilaa liian vähän, pyykkihuolto ei mahdu kylpyhuoneeseen.
- likavaatesäilytystä pyykkikoreissa (tällä hetkellä eteisessä, kylpyhuoneessa tukkeena, parvekkeella, olohuoneessa)
- varapetivaatteita olohuoneessa (ei mahdu minnekään, ovat tuossa vieraiden jäljiltä)
- leluja lattioilla (näille on periaatteessa omat paikkansa, mutta lapset niin pieniä, etteivät osaa kerätä, meillä saa leikkiä missä vaan)
- silityslauta keskellä olohuonetta (tälle ei ole mitään säilytyspaikkaa, koska kaappeja/vaatehuonetta ei ole. ennen tämä oli yhden kirjahyllyn takana, mutta nyt ei ole sitä kirjahyllyäkään)
- kirjoja opiskelua ja työtä varten, sekä papereita erilaisissa kasoissa ja hautautuneena sinne tänne
- pahvinkeräysroskis (ei mahdu minnekään kaappiin, viedään roskiin muutaman kerran viikossa)
- lasinkeräysroskis (viedään kerran viikossa, ei mahdu roskakaappiin, jossa tosiaan tilaa vain pienelle sankolle).
- kaapeista tyhjennettyä tavaraa, jotka odottavat "läpikäymistä" eli seassa voi olla tärkeitä papereitakin
- imuri, joka ei mahdu minnekään, kun ei ole siivouskomeroaMeillä kummallakin on lisäksi haasteena hoitaa hommat heti pois alta, joten sotku vaan kasvaa infernaaliseksi. Lisäksi siivousta hidastaa se, ettei tavaroille tosiaan ole mitään paikkaa.
Saako kysyä monta neliöö kämpässä, monta henkeä? Asutteko vanhanajan kivitalossa jossain keskustassa, joissa kylpyhuone = pieni koppi, jossa ei mahdu edes kääntymään
Sormia syyhyttää - saanko mä tulla teille siivoamaan?? Tarvitsette lisäksi koreja ja laatikoita. Käydään Ikeassa tai Kodin Ykkösessä hankkimassa.
tiedoksi vaan, että kaappeja voi ostaa. Eteiseenkin voi hommata arkkuja, kenkäkaappeja jne. Leluille voi hommata riittävästi lelukoreja tai arkkuja, ja leluja kannattaa kyllä välillä vähentääkin, eikä vaan hommata lisää. Pyykit voi laittaa kaappiin heti kun ovat kuivuneet, ei niitä tarvitse pidellä esillä. Ja cd-levyille on telineet, jos ukko ei osaa niihin tai muihin säilytysjuttuihin laittaa, minä heittäisin roskiin, jospa sitten oppisi.
Ei kellään voi olla hyvä olla sekamelskassa... Ja muuten, meidän koiralla on oma lelukori, hakee sieltä halutessaan jonkun lelun ja leikkii, ja kun sanon että "otas lelu ja vie pois" niin vie kyllä oman lelunsa takaisin omaan koriin.
Järjestyksen pito on aika paljon halusta kiinni.
Asuvat ahtaasti ja roinaa on kaikkialla. On rikkinäisiä huonekaluja ja leluja, oluttölkkejä... Haju on kuvottava ja siis lattiaa ei näy ollenkaan eli sitä tuskin imuroidaan/mopataan. Molemmat vanhemmat ovat joka päivä kotona ja eivät tee mitään muuta kun lorvivat. Mies on alkoholisti ja naisellakin taitaa olla pahoja ongelmia. Heistä on tehty lastensuojeluilmoituksia jotka eivät ole johtaneet edes kotikäyntiin (vaikka lain mukaan se pitäisi tehdä).
Miestä ei sotku häiritse ja hän tekee kasoja esim. eteiseen. Siellä on outoja pahvilaatikoita pinoissa, eikä aavistustakaan, mitä niissä on.
Eilen sitten aloitin raivauksen, kun mies vei lapset pois alta. Leluja ei ollut kuin hiukan ympäri keittiötä ja olohuonetta, koska niitä pyritään viemään pois säännöllisesti. Pölyä oli nurkissa ja keittiön lattialla murusia (vaikka aluksi imuroinkin pikkuimurilla pöydän alusen. Kaikki tasot kuitenkin olivat täynnä tavaroita, vaikka astianpesukone on pyörinyt meillä ihan joka päivä. Tiskiallas oli täynnä edellisen illan ja aamun astioita.
Pahin oli toinen lastenhuoneista, jonka lattiaa ei ole näkynyt pariin viikkoon ja jonka lapsi ihan tahallaankin sotki. Osasi siivota vain pintapuolisesti, joten lopulta sai rangaistuksen sotkemisesta ja minä ryhdyin hommaan. Siis nopeasti tiskit koneeseen ja kone päälle, pyykit koneeseen ja kone päälle, pikainen olohuoneen ja keittiön imurointi ja sitten siihen lastenhuoneeseen. Tein hartiavoimin töitä pari tuntia, kun niitä pikkulegoja löytyi kaikkialta ja väriliidut olivat murskaantuneet maton alle. Nyt on huone imuroitu, matto ulkona ja tänään pesen kaikki lattiat, vessan ja pyyhin pölyt ja järjestän tavarat paikoilleen sekä käyn toisen lastenhuoneen kimppuun. Siellä on vain lähinnä leluja lattialla ja 1v9kk ei osaa kaikkia laittaa paikoilleen.
Huomioita tältä sotkujaksolta:
- kämpästä tulee todellakin likainen, jos ei esim. kahteen päivään laita tiskejä tai pyyhi tasoja. Ruoantähteet leviävät kaikkialle pöydän alta. Siksi siis pyyhin joka päivä pöydän ja pesin koneellisen tiskiä mutta sellaista kunnollista keittiösiivousta en ehtinyt tehdä.
- Kun sotkua alkaa kertyä, siihen turtuu eikä vain jaksa aloittaa raivaustyötä. Kynnys aloittamiseen nousee.
- Raivaustyön turhuus harmittaa. Nyt on jo lattioilla leluja, keittiön tiskiallas täynnä iltapalan astioita ja aamupalan astioita ja meilläkin lasinkeräyspussi, pahvinkeräyspussi, pullokasseja kaksi ja täysi roskapussi tuolla keittiössä... Ennen kuin pääsen pesemään lattioita, on pakko taas vähän raivata. Tuntuu siltä, että jatkuvalla syötöllä saa olla siivoamassa ja tekemässä kotitöitä. Tuon kahden viikon aikana tein päivittäin päivällisen, iltapalan ja aamupalan lapsille, tyhjensin ja täytin tiskikoneen, pesin koneellisen pyykkiä joka toinen päivä ja ripustin märät ja viikkasin kuivat. Tähän kaikkeen hurahti illan vähistä tunneista tunti, ja kun sain lapset nukkumaan, olin itse niin puhki, että vain tuijotin televisiota tai menin itsekin nukkumaan.
Ymmärrän siis niitä, jotka eivät jaksa siivota. Jos olet ainoa aikuinen perheessä, joka siivoaa tai jolle siisti koti merkitsee jotain, tuntuu kuin tuulimyllyjä vastaan taistelisi. Toki mieskin pitää siististä kodista ja järjestelee tavaroita, raivaa leluja yms. mutta ei tajua, että näin pitää toimia joka päivä eikä mitään outoja kasoja voi jättää esim. olkkarin pöydälle tai eteiseen, koska ne eivät itsestään sieltä katoa. Lisäksi mies jättää pyykkinsä lattioille, samoin lasten vaatteet, joten sitä raivausta teen ihan päivittäin.
Meillä on myös ongelmana se, että vaatehuone ja makuuhuoneet ovat yläkerrassa, kodinhoitohuone ja kuivaustelineet alakerrassa, ja likapyykki siis aika usein heitetään portaita alas odottamaan, että ensimmäinen vie ne kylpyhuoneeseen. Kerran naapuri tuli käymään, kun portaat täynnä pyykkejä ja eteinen ihan hiekassa ja pari roskapussia odottamassa. Kirjoitti varmaan tänne aloituksen meidän siivottomasta kämpästä...
Lohdutukseksi päivittelijöille: kyllä meillä siivotaan yleensä viikottain ja tosi pinttyneen likaista ei ole periaatteessa koskaan.
Sotkua on eri tasoista.
Silloin voi huolestua kun sotku on terveysriski, näkee että rojukasoissa on "vuosikerrostumia", lattia on täynnä roskaa, pientä paperisilppua, jättikokoisia pölypalloja ja asunto haisee.
Mulla on yksi tällainen ystävä. Hänellä on vielä lemmikkejäkin ja olen oikeasti huolissani hänen lastensa terveydestä. Hän on niin häpeissään ettei päästä edes minua kylään, ja monesti olen kysynyt voinko tulla auttamaan ja siivotaan yhdessä, mutta hän ei halua. Häntä hävettää tilanne, eikä ota vastaan apua vaikka tietää ettei itse selviä. Ja lienee sanomattakin selvää että tällaisella ihmisellä on myös psyykkisiä ongelmia.
Sotkua on eri tasoista.
Silloin voi huolestua kun sotku on terveysriski, näkee että rojukasoissa on "vuosikerrostumia", lattia on täynnä roskaa, pientä paperisilppua, jättikokoisia pölypalloja ja asunto haisee.
Mulla on yksi tällainen ystävä. Hänellä on vielä lemmikkejäkin ja olen oikeasti huolissani hänen lastensa terveydestä. Hän on niin häpeissään ettei päästä edes minua kylään, ja monesti olen kysynyt voinko tulla auttamaan ja siivotaan yhdessä, mutta hän ei halua. Häntä hävettää tilanne, eikä ota vastaan apua vaikka tietää ettei itse selviä. Ja lienee sanomattakin selvää että tällaisella ihmisellä on myös psyykkisiä ongelmia.
Tavarat hujan hajan, astioita keittiön tasoilla ja hiekkaa ja murusia ei tarkoita vielä, että kukaan ei koskaan siivoa. Sitten kun haisee ja on homekerrostumia ruokien päällä voidaan todella huolestua.
Sotkua on eri tasoista.
Juuri näin. Mä tiedän miltä nuo vuosikerrostumat näyttää, likaisennäköisissä kasoissa on mm. laatikoita, likaisia vaatteita ja vanhoja sanomalehtiä sekaisin. Helposti voi sanoa että kasa on ollut siinä latialla ainakin vuoden ilman että sitä on edes siirrelty. Ja noi kasat on jotain vyötärön korkeudelle asti ulottuvia :(.
jos meinaa pitää kodin siistinä. Ei tarvitse monta tavaraa levittää niin huone näyttää kaaokselta vaikka ihan puhdasta olisikin.
Meillä on se tapa, että esim lelut pitää kerätä illalla pois lattioilta. Jos ne jättää levälleen, se on vinkki siitä että ne saa viedä varastoon :) Siivotaan yhdessä vaikka autoleikki kasaan, ei meillä sentään lapsia itkun kanssa pakoteta siivoamaan.
Talvisaikaan parveke toimii meillä kierrätysvarastona kun sillä ei muutakaa käyttöä ole. Siellä on laatikot pahville, paperille, lasille ja metallille. Ne viedään ulos heti kun laatikot täyttyy eli koko parveketta ei sentään peitetä roskalla. kesällä tuo kierrätys onkin päivittäistä kuskaamista.
MInä siivoan meillä ehdottomasti eniten (mies ei ole varmaan koskaan pessyt vessaa tai kylpyhuonetta) mutta myös sotken eniten sillä levitän tavaroita koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2011 klo 09:03"]
Eikö kannattaisi vähän satsata ja pyhittää pari seinää kaapistoille joissa koreja, tankoja ym.
Ja joku pienempi kaappi niille likapyykeille koreineen. Itse en kestäisi hetkeäkään tuollaista kaaosta :)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2011 klo 17:02"]
Tyttareni meni kaymaan koulukaverinsa kanssa ostamassa toiselle luokkakaverillilleen lahjan ja meni sitten tuon koulukaverin luo koulun jalkeen, kunnes kavin hakemassa hanet sielta.
Heidan talo oli aivan mullin mallin! En mennyt eteista pidemmalle, mutta siita oli nakyma olkkariin ja keittioon, enka enempaa kylla olisi halunnut nahdakaan! Olohuoneen lattiaa ei nakynyt, se oli lelujen ja muun sotkun peitossa ja keittion tyotasot olivat puoli metrisen rojun peittamat.
Olen kaynyt heilla kerran aikaisemmin hakemassa tyttoni kotiin ja ei silloinkaan kovin siistia ollut, mutta nyt olen jarkyttynyt! Mina, joka yrittaa pitaa kodin siistina, mutta olen aina luullut etta meilla on aina niin kauhean sotkuista.
Tuo perheen tytto on myoskin joka aamu koulusta myohassa, ja aiti kuskaa poikaansa paivakotiin aina myohassa. Mikakohan mattaa? Kysyisinko jos voisin olla avuksi? Itsellanikin on kylla kadet taynna toita ja ja viela pienempia lapsia kuin tuolla aidilla, joka on 4,5v ja 11v lasten yh.
[/quote]
No iik. Ja päätit sitten avautua tänne nimettömästi asiasta. Hanki elämä.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2011 klo 17:02"]Tyttareni meni kaymaan koulukaverinsa kanssa ostamassa toiselle luokkakaverillilleen lahjan ja meni sitten tuon koulukaverin luo koulun jalkeen, kunnes kavin hakemassa hanet sielta.
[/quote]elamanhallinta mattaa
Onko kodin epäjärjestys ja sotkuisuus syynä siihen, että kotiin ei kutsuta vieraita kylään? Sisustuslehdet ja sisustusblogit ahdistavat ihmisiä ja aiheuttavat kotihäpeää. Kotiin ei haluta kutsua ketään kylään, koska kotia hävetään. "Kyläily on vähentynyt jo 40 vuotta, sanoo tutkija, ja syy voi olla kotihäpeässä: ”Ihmiset tunkevat Ikea-kassit täynnä tavaraa lauteiden alle piiloon”"
ja sotku tosiaan syntyy hetkessä. Välillä käytämme ostettua siivousapua. Sen jäljet näkyvät muutaman tunnin, mutta onhan se toisaalta ihan kiva tietää, että lelumeren alla on kuitenkin pesty lattia.
Meillä on koko ajan lattiat täynnä tavaraa, sohvilla vaatteita, leluja, kirjoja ja lehtiä ja keittiön tasot raivaan lehtien, lelujen, papereiden jne. alta esiin noin kerran viikossa.
Käymme miehen kanssa molemmat töissä ja koululaiset mellastavat kotona tunteja joka päivä. Illalla ei kukaan jaksa siivota sen jälkeen, kun kaikki lapset on saatu nukkumaan. Viikonloppuisin raivataan.