Puisto käyttäytymisestä
Elikkä minkälaista on oikea "puistokäyttäytyminen"
saako lapsien kanssa leikkiä? voiko mennä leikkimään jos joku toinen on jo jossain "laitteessa" johon mahtuu useampi.
saako ylipäätänsä puhua tuntemattomille??
saako tervehtiä???
Tuntuu et aina kaikki tehää ihan väärin!!!!
kyse 3 vuotiaista ja pääkaupunkiseutu
Kommentit (17)
Olen muuttamassa Helsinkiin 3-vuotiaan kanssa. Noiden ap:n kyselemien asioiden lisäksi koonostaisi myös se saako toisten lapsia komentaa? Entä saako hiekkalaatikolla toisten leluilla leikkiä?
On muutama sisäpiiripuisto, jonka käyttöoikeus periytyy kai äidinmaidossa sukupolvelta toiselle. Ulkopuoliset kivitetään ja puhistaan vaivihkaa muualle.
Itse pyrin siihem että kaikki tervetulleita (onneksi löytyi vähäkäyttönen leikkari) ja jos tuttuja niin ei seisota tiiviissä piirissä vaan sillailla hieman hajallaan et vieraatkin uskaltaa tulla juttusille ja kaikkia tervehdimme ja kaikki sääntöjä noudattava lapset tervetulleita mukaan meidän muksujen leikkeihin :)
Mitä noihin ap:n kysymyksiin tulee. Kyllä mä ainakin tervehdin puistoon tultaessa, ei tartte tervehtiä takasin. Minä myös kysyn saako tulla samaan laitteeseen jos siinä on tilaa, saa kieltää jos ilkeää, ei oo kukaan vielä ilennyt. Ja juttelen ventovieraille, niin niistä tulee tuttuja ja jos ei tule, niin mitään en ole menettänyt :).
... ja kaikki sääntöjä noudattava lapset tervetulleita mukaan meidän muksujen leikkeihin :)
Miksei kukaan kuppikunta edustaja nyt tule kertomaan näkemyksiään!!!
Onneks normaaleitakin näitten muitten joukossa :)
ap
Hyvänen aika. Lapseni kulkevat puistossa omia aikojaan ja menevät siihen laitteeseen mihin haluavat ja ystävystyvät muiden kanssa itse. Pienimmän perässä saatan kulkea jonkin verran.
Mutta ehkä täällä keskisessä Suomessa toimitaan eri tavoin?
nyt kysymys on n. 3 vuotiaista, jotka jonkun verran liikkuu itsekseen mutta jonkun verran kuljetaan perässä.
ja varmasti asiat paremmin siellä ylempänä!!!!
ap
ihan tavis käytössäännöt eli jos lapsi lyö niin häntä kielletään oman vanhemman toimesta, jos tönii, etuilee jne niin niihin puututaan.. silloin tervetuloa seuraan
mutta en jaksa niitä joiden mielestä piltit saa tehdä mitä lystää ja pilata kaikkien leikit
Olen pph ja mulla on vakkaripuisto jossa käyn lasten kanssa, siellä käy sama vakkariporukka hoitajia ja pari kotiäitiä.
Kaikilla leluilla saa leikkiä mutta leluja ei saa heitellä eikä potkia.
Kaikkien pitää päästä vuorollaan laitteisiin, ketään ei saa sulkea ulkopuolelle.
Hiekkaa ei saa heittää.
Se komentaa kuka näkee lasten tekevän jotain pöhköä, sitten oma hoitaja/äiti ottaa lapsensa haltuun jos pelkkä sanominen ei riitä.
Välillä puistoon tulee ulkopuolisia ja aina tervehditään, usein kysytän jossain välissä lapsen nimeä ja ikää tai vaihdetaan muutama sana, muuten me keskenämme tutummat kyllä yleensä puhutaan omia juttujamme.
Tottakai lapsen kanssa saa leikkiä.
Joku siis tunnisti mahdollisesti itsensä... :D
eli siis, kyseessä yleensä n.30-vuotias naishenkilö, jolla yleensä useampi kuin yksi lapsi (yleensä n. 3)
Eli on ns. kokemusta jo ihan sikana!!
Joka hengailee "omassa puistossaan" muutaman muun kuvaukseen sopivan kanssa.
Kun uusi astelee puistoon, tai muuten poikkeava.
kasvissyöjä, hippi, nuori, vanha, gootti tms..
niin sitten kaikki naikkoset nenänvartta pitkin tuijottelee ja alkaa supista. ei tervehdi jne jnejne
ap
siis jos on kyse pienestä puistosta, joka aidattu alue, niin silloin on suht helppo moikata niitä, joiden kanssa sattuu kohdakkain, mutta ei nyt missään asukaspuistossa, missä saattaa olla porukkaa pilvin pimein, ruveta moikkailemaan jokaista. Jos oma lapsi sattuu asettumaan johonkin, ja itse menee perässä ja siinä toisia aikuisia ihan vieressä, niin niitä sitten voi moikata. Totta kai lapsi saa leikkiä toisten lasten kanssa ja sinä omasi, mutta ehkä outoa, jos rupeat leikkimään muiden lasten kanssa. Puiston idea kai kuitenkn on, että lapset leikkisivät keskenään ja oppisivat leikkimään ilman aikuisen ohjausta. Jos useampi mahtuu samaan laitteeseen ja laitteessa kutakuinkin samankokoisia, toki voi kysyä saako tulla mukaan. Mutta ei ole kohteliasta laittaa 3 v:tä selkeästi isompien lasten riesaksi johonkin laitteeseen, jos joutuvat varomaan vauhtia tms. Ja vähän voi muista muutenkin katsoa, että jos joku haluaa selvästi olla yksin /kaksin/ tietyllä porukalla, lapset siis, ettei änkeä siihen mukaan. Voi sanoa, että päästäiskö me kohta, jos toiset ovat olleet jo kauan.
eli siis, kyseessä yleensä n.30-vuotias naishenkilö, jolla yleensä useampi kuin yksi lapsi (yleensä n. 3)
Joka hengailee "omassa puistossaan" muutaman muun kuvaukseen sopivan kanssa.Kun uusi astelee puistoon, tai muuten poikkeava.
niin sitten kaikki naikkoset nenänvartta pitkin tuijottelee ja alkaa supista. ei tervehdi jne jnejneap
Joka hengailee "omassa puistossaan" muutaman muun kuvaukseen sopivan kanssa.Kun uusi astelee puistoon, tai muuten poikkeava.
niin sitten kaikki naikkoset nenänvartta pitkin tuijottelee ja alkaa supista. ei tervehdi jne jnejneap
Mä sitten varmaankin olen kuppikuntaäiti; olen 32 v, minulla on kaksi lasta joiden kanssa käyn "vakkaripuistossa" ja juttelen siellä tutuiksi/kavereiksi tulleiden äitien kanssa, samalla vahtien lapsiani. Mutta ei kai siellä ihan oikeasti kukaan supata nenän varttaan pitkin mulkoillen!? En minä ainakaan. Se että juttelen jonkun kanssa, ei tarkoita sitä ettenkö voisi jutella myös sinun kanssasi.
12, et kuulosta sellaiselta kuppikunta äidiltä, jota kuvailen.. eli ihan kuulostais olevan jalat maassa.
ja 14
en itsekkään moikkaile minnekkää kilsan päähän, mutta jos nyt suht lähekkäin niin sitten tai jos lapset leikkii yhdessä.
ja en tarkoittanut et itse menisin leikkimään toisten lasten kanssa, vaan jos lapsi menee..
tällänen tilanne sattu ykspäivä:
oltiin aamupv puistossa, n.3v poika pyöräili sellasella pyörällä johon mahtuu kyytiin useampi. lapseni lähestyi tätä koska polki aika hitaasti. POika sitten huusi täysiä MEE POIS ja kukaan ei puhunut mtn.. lapseni loukkaantui ja alkoi vähän itkemään ja tuli luokseni. menimme leikkimään muita leikkejä. illalla kun menimme samalle pihalle lapseni ei halunnut enää leikkiä muiden kanssa vaan oli omissa oloissaan :/
ap
mulle on sattunut yleensä vaan sellasia kokemuksia, että nää kuppikunta tyypit, ihan ku ne oikein yrittäs karkottaa pois toisten huudeilta!! eli ei todellakaan yritä ottaa mtn kontaktia tms näytä siltä että kiva kun poikkesit tänne. vaan tyylillä mitä V:ua sä tääl teet juntti
niin ehkä se (keskeneräinen pieni lapsi) ei ihan korrektisti osannut ilmaista, että ei halua sun lastasi pyörän kyytiin, mutta et nyt tollasesta voi ottaa hernettä nenään. Ensinnäkään en kyllä antais lapseni pyrkiä tuntemattoman lapsen pyörän kyytiin, ja se, että lapsi polki aika hitaasti saattaa johtua esim. siitä, että pyöräileminen on ko. lapselle haasteellista, joko motoristen taitojen takia tai pyörän raskauden takia ja ei siinä todellakaan halua ketään kyytiin. Ja tällaisessa tapauksessa olisi sinun tehtäväsi aikuisena kysyä lapselta "xx haluaisi tulla kytiin, sopisiko se sinulle?" ennen kuin lapsesi lähestyy pyörää aikomuksenaan hypätä kyytiin.
Eli nyt on kyllä sulla tavat hukassa.
Se nro 14
niin ehkä se (keskeneräinen pieni lapsi) ei ihan korrektisti osannut ilmaista, että ei halua sun lastasi pyörän kyytiin, mutta et nyt tollasesta voi ottaa hernettä nenään. Ensinnäkään en kyllä antais lapseni pyrkiä tuntemattoman lapsen pyörän kyytiin, ja se, että lapsi polki aika hitaasti saattaa johtua esim. siitä, että pyöräileminen on ko. lapselle haasteellista, joko motoristen taitojen takia tai pyörän raskauden takia ja ei siinä todellakaan halua ketään kyytiin. Ja tällaisessa tapauksessa olisi sinun tehtäväsi aikuisena kysyä lapselta "xx haluaisi tulla kytiin, sopisiko se sinulle?" ennen kuin lapsesi lähestyy pyörää aikomuksenaan hypätä kyytiin.
Eli nyt on kyllä sulla tavat hukassa.
Se nro 14
elikkäs oli aika kehittyneen oloinen lapsi ei tod, harjoitellut pyöräilemistä tms.. tilanne oli semmonen, että olin kauempana kun lapseni päätti lähestyä pyöräilijää. ja tilanne meni ohi tosi nopeasti joten en kerennyt oikeastaan puuttua asiaan koska pyöräilijä jatkoi matkaansa.
ja just tän mä halusinkin tietää, omasta mielestäni on ihan kiva jos lapset leikkisivät keskenään ja pyöräilisivät sillä yhdessä. vaikka onkin tuntematon, mutta tutustuen.
Lasta en tietenkään syytä että ilmaisi itseään huonosti, vaan lähinnä ihmettelin sitä miksei äiti (jota en edes tiedä kuka oli) niin puuttunut asiaan, et ois voinu sanoa vähän nätimmin tms..
ap
Noniin te kaikki nirppanokat kuppikunta edustajat tulkaa nyt kertoomaan. vai pitäskö pää painuksissa mennä toiseen puistoon, koska Kyseinen on VARATTU teille