Lapsi ja vanhemmat eri paikoissa jouluna
Olemme kolmehenkinen perhe; isä, äiti, alakoululainen.
Aiempina vuosina olemme viettäneet joulua mummoloissa, mutta nyt tänä vuonna ajattelimme viettää kotijoulun. Kumpikaan meistä aikuisista kun ei ole mummulahössötyksistä oikein nauttinut.
Tämä on sopinut mummoillekin hyvin eikä sen suhteen ole ollut draamaa.
Nyt sitten lapsi ehdotti, että jos hän menisikin toiselle mummolle jouluksi.
Iik!
Voisitko antaa lapsen mennä? Vai voisitko viettää joulun ilman lastasi? Vai taipuisitko kuitenkin mummolajouluun itsekin?
Jotenkin tuntisin itseni huonoksi äidiksi, jos en vietä lapsen kanssa joulua, mutta toisaalta... Ei lapsi enää varmaan esim. teini-ikäisenä halua mennä mummolaan joulua viettämään.
Mitä te tekisitte?
Kommentit (34)
nyt vietetään tämä joulu ihan kotona ja mummolla käydään sitten vaikka tapanina. Kyllähän se on AIKUINEN joka nämä asiat päättää, eikä lapsi, vaikka miten lapsen tekisi mieli...
Joulusta ei kannata tehdä liian isoa numeroa.
Varautuisin toki siihen, että haen lapsen heti takaisin, jos tuleekin ikäv kotiin.
eikä muista miksi oli siellä ilman vanhempiaan ja olla siitä jälkeenpäin jopa pahoillaan tai "katkera"!
Viettäisin yhteisen joulun lapsen kanssa, joko kotona tai sitten siellä mummolassa. Mutta en päästäisi lasta yksinään ja itse jäisi kotiin isän kanssa.
Tuleeko sinne mummolaan jotain muitakin? Vai olisiko lapsi yksin mummon ja vaarin (?) kanssa?
Jouluna ollaan kotona isän ja äidin luona, ei kylässä ilman vanhempia, ei edes mummolassa. Tapaninpäivänä on sopiva aika mennä mummolaan.
En anna lasten ratkaista tällaisia kysymyksiä ja tehdä päätöksiä pikkulapsi-iässä.
Kyllä jouluna on sopivaa olla ihan siellä missä kukin haluaa olla, ei tästä kyllä mitään (edes av-mamman) sääntökirjaa ole olemassa. Jos teidän perheessänne noin, niin jossain muualla aivan toisin. Ihme sanavalinnat kyllä...
Ja näille, jotka sanoo, että vanhemmat päättää: toki päättää, mutta voihan se päättää niinkin, että lapsi saa mennä mummolle.
Muistaa aikuisena, että silloin kun mummi olisi vielä jaksanut, niin äiti ei halunnut, että vietän aikaa mummin kanssa...
Kyllä jo alakouluikäinen ymmärtää paljon ja osaa valita, kun asiaa yhdessä juttelee ja pohtii eri näkökulmia.
eikä muista miksi oli siellä ilman vanhempiaan ja olla siitä jälkeenpäin jopa pahoillaan tai "katkera"!
Muistaa aikuisena, että silloin kun mummi olisi vielä jaksanut, niin äiti ei halunnut, että vietän aikaa mummin kanssa...
Kyllä jo alakouluikäinen ymmärtää paljon ja osaa valita, kun asiaa yhdessä juttelee ja pohtii eri näkökulmia.eikä muista miksi oli siellä ilman vanhempiaan ja olla siitä jälkeenpäin jopa pahoillaan tai "katkera"!
Ei niin, että minua haittaa jos joku lapsensa päästää isovanhemmilleen jouluksi ja jää itse kotiin mutta itse en voisi niin tehdä. Mielestäni joulu on perhejuhla, jolloin yhdessä on koko perhe - ehkä mukaanlukien niitä isovanhempia ja sisaruksia perheineen.
Siis jouluaatosta tapaninpäivään kun siirtäisi tätä tapaamista, niin aikuisenakin sitä vielä pohtisi tuohon tyyliin?
Mummola on onneksi tosiaan sellaisen matkan päässä, että voitaisiin hakea pois "kesken kaiken", jos lapsesta siltä tuntuisi.
Viettäisimme joka tapauksessa sitten miehen kanssa kaksin joulun kotona, emmekä lähtisi mihinkään kylpylään tms.
Jouluhan on lapselle spesiaalia aikaa. Ei se ole sama kuin tavallinen talvinen viikonloppu.
Enkä osaa kuvitella, että mummo olisi salaa vihjaissut asiasta lapselle. Sen verran ok:lta vaikutti aiempi päätöksemme olla tänä vuonna kotona. Mutta hyvähän se on varmistaa kuitenkin.
Aikuinen tekee tosiaan päätökset, mutta haluaisin antaa lapsellekin tässä asiassa äänen enkä vain yksin jyrätä mielivaltaisesti asiaa, jossa kumminkin on mahdollisuus toimia lapsenkin toiveen mukaan.
Jos kyse olisi jostain elintärkeästä asiasta (vaikkapa sään mukaisesta pukeutumisesta), niin jyräisin. Mutta kun tämä on asia, jossa voisi joustaa.
ap
sitä, että ihmisille joulu tuntuu olevan sama kuin jouluaatto. Miten tästä asiasta kotijoulu oman perheen kesken / sukujoulu mummolassa tai anoppilassa onkin tehty niin vaikea. Miksi asioiden pitää olla joko tai? Suomessa on joulua ja joulunpyhiä kolme päivää. Kyllä siinä ajassa ehtii nauttia kotona olosta ja joulun vietosta omalla tavallaan ja vielä viettää sukujouluakin. Näin minä ainakin ajattelen. Me olemme menossa sisareni luo 450 kilometrin päähän aatoksi ja joulupäiväksi, mutta silti ehdimme viettää hyvin tapanina omannäköistä joulua kodin herkkuineen ja yhdessäoloineen.
Joulu on tänä vuonna erityisen lyhyt muutenkin, kun se osuu viikonloppuun.
Sen viettäisi mieluusti rentoutuen yhdessä paikassa.
Joku toinen ei koe matkustamista raskaana, mutta me emme siitä niin välitä :)
ap
Suomessa on joulua ja joulunpyhiä kolme päivää. Kyllä siinä ajassa ehtii nauttia kotona olosta ja joulun vietosta omalla tavallaan ja vielä viettää sukujouluakin. Näin minä ainakin ajattelen. Me olemme menossa sisareni luo 450 kilometrin päähän aatoksi ja joulupäiväksi, mutta silti ehdimme viettää hyvin tapanina omannäköistä joulua kodin herkkuineen ja yhdessäoloineen.
ja tullaan kotiin ilmeisesti tapaninpäiväniltana, jos ei ihan aamupäivästä lähdetä jo ajelemaan kotiin ja sitten "vietetään" sitä oman näköistä joulujuhlaa 450 km:n ajon jälkeen sinä yhtenä iltana. Kuulostaa nyt aika yltiöoptimistiselta ;-)
kun en pysty kuvittelemaan että omat pienet lapseni haluaisivat olla poissa isän ja äidin luota jouluna.
Jotenkin joulu on se viimeinen jäljelläoleva perhejuhla, jolloin soisi kaikkien olevan yhdessä.
ei osaa sitä arvostaa.
Kun on viettänyt niin monta yksinäistä joulua olisi joulu yhdessä perheen, isovanhempien ja sisarusten perheiden kanssa ihana. Mutta kun niitä ei ole.
Sitten ne, joilla sitä sukua on, harmittelevat kun taas pitää sietää niitä, tai pahimmassa tapauksessa välttelevät ja riitelevät.
mummo voisi tulla välillä teille?
mummo voisi tulla välillä teille?
Ideana vaan se, että mummo hössää ja hökeltää. Pitää olla tiettyjä ruokia, tehdä tietyt perinteet (kirkot, haudalla käynnit ym.) ja mennä hänen kaavansa mukaan, koska joulu ei ole muuten joulu.
Mummolle joulu on yksi iso spektaakkeli, jossa jokaisella on oma roolinsa ja asioiden kuuluu mennä tietyllä tavalla.
Me taas emme ole jouluihmisiä sillä tavalla. Syödään tiettyjä jouluruokia, mutta pöydässä on muutakin. Ei kirkkoa, ei hautoja. Emme kuuntele joululauluja, piirretyt (Lumiukko!) kyllä katsotaan.
Ollaan enemmän sellaista hissuttelevaa sakkia. Ja olin nyt niin toivonut, että tämä joulu tosiaan voidaan viettää ihan hissuksiin itse vailla mitään hössötystä.
ap
Meillä ei siis todellakaan noin pienet lapset saisi lupaa mennä muualle jouluna.
voi viettää mainiosti ilman lasta vrt eroperhe, toki ikävä on! miksei joulun viettoon voi kokeilla ja löytää just sille omalle perheelle sopivia uusiakin tapoja joista voi tulla hyvinkin tärkeitä perinteitä aikojen saatossa ..ei aina tarvii olla kuten ennen. eikä tehdä samalla tapaa kuin "kaikki muut". avoimin mielin vaan kokeileen !
mutta joulunvietto "juuri omalla tavalla" on herkkä asia. Mulla lapsuudenkodissa oli tosi rauhalliset joulut, ja exäni vanhemmilla oli melkeinpä minuuttiaikataulu, mikä tuntui tosi ahdistavalta. Nykyisillä appivanhemmilla on tapana viettää joulua suvun kesken samalla tontilla olevassa "kokoustilassa" (ovat yrittäjiä) ja olin alkuun ihan kauhuissani, että joulu tuollaisessa isossa, kolkommassa tilassa, ei kotona! Mutta nykyisin vietämme tosiaan joka aaton heidän kanssaan ja voin sanoa, että olen alkanut viihtyä. Lapset melskaavat, ei sellaista hissuttelua kuin meillä aikanaan. Kyllä joulua voi viettää monella tavalla :) (Tämä on siis aaton vietto, muihin joulupäiviin mahtuu sitten myös minun sukulaisteni tapaamista yms.)
Mutta varmistaisin että kyseessä on hänen oma toiveensa eikä mummon salavihkainen "voi voi kun sää anttu edes tulisit mummon seuraksi jouluna kun ei sun vanhempas mua vanhaa jaksa... on muuton niin yksinäistä...".
Meidän perheemme muutti viime jouluna, ja vietin miehen kanssa joulunpyhät pakaten tavaroita. Kuudesluokkalainen lapsi oli veljeni perheen luona maalla äitini kanssa ja vietti siellä perinteisen joulun.