Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pieni ja allergiaystävällinen koira lapsiperheeseen?

Vierailija
17.11.2011 |

Koska meillä on siitepölyallergioita, haluamme varalta hankkia koiran, joka ei niin allergisoisi. Koira helpottaisi myöhemmin pienen koululaisen yksinäisiä iltapäiviä. Kokemuksia kaupunkiin sopivasta koirarodusta em kriteerein?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät allergisoi yhtäpaljon, kuin toiset. Koirarotujen välillä oikeasti on eroja..

Bichon Frisé on yksi näistä vähiten allergisoivista roduista.

Kummitätini miehensä kanssa ovat olleet koirille ja kissoille koko elämänsä pahasti allergisia, mutta päättivät yrittää etsiä jonkin vähän allergisoivan rodun, kun lasta yritettyään useita vuosia, totesivat koiran helpottavan hoivaviettiä.

Heille suositeltiin juuri tuota rotua ja myös kasvattajien kanssa juttelivat tästä ominaisuudeta.. Ja Bichoni tosiaa vähemmän allergisoi, kuin jotkin rodut.. ihon hilse kuulemma erilaista tai vastaavaa..

Koira ollut heillä jo yli 2 vuotta ja ovat ottamassa jo toista koiraa, ei mitään oireita tullut..

Vierailija
22/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on allerginen. Yorkki on 3v ja esikoinen on oireeton. Jos silittää jotain toista rotua niin heti tulee iho-oireita ja jos erehtyy pyyhkimään kädellä silmiä niin silmät turpoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joihin syömme antihistamiinia. Minulla oli lapsena koira, mutta en tullut sille allergiseksi. Asuimme maalla ja koira oli vain osan ajasta sisällä (kuitenkin joka päivä) ja osan ulkona (lämmitetty koppi ym mukavuudet).

Lapsilla ei ole vielä allergioita ilmennyt. Asutaan kaupungissa, eikä ole mahdollista pitää koiraa ulkona.

ap

Vierailija
24/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä soittaisin allergiasairaalaan ja keskustelisin jonkun OIKEAN asiantuntijan kanssa asiasta. Kävisin allergiatesteissä koko perheen kera. Ottaisin hoitokoiran muutamaksi viikoksi, jonkun samanrotuisen kuin se koira, josta haaveilen.

Nykyään todellakin allergioita hoidetaan siedättämällä. Eikä allergioja välttämättä tule tulvimalla lisää kun otetaan koira, tutkimusten mukaanhan niissä lapsiperheissä, joissa on koira, on vähemmän allergioita koska koira tuo sisälle bakteereja ja lapsen elimistö tottuu niihin eikä sen tarvitse ylisteriilissä ympäristössä ruveta taistelemaan "normiärsykkeitä" vastaan.

Ei välttämättä kannata ap kysellä täältä mitään oikeita asioita. Saat vain yksittäisiä, jyrkkiä mielipiteitä. Siitä olen samaa mieltä, että ei kannata hankkia heti sitä koiraa vaan ensin todella kokeilla esim. hoitokoiralla. Ja eri rodut todella allergisoivat eri tavalla. Pikainen googlaaminen voisi auttaa ap:ta, esim. bichon frise on kai ollut sellainen rotu, jota jotkut allergiaan taipuvaiset ovat ottaneet.

Vierailija
25/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hillitä allergian puhkeemista/oireita koiran kanssa on yleis siisteys. Meillä imuroitiin tavallista enemmän ja pyyhittiin pölyt päivittäin, tällöin oireetkin pysyi paremmin kurissa, kun ei sitä "ylimäärästä" leijunut ilmassa.

Vierailija
26/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille hankittiin kiinanharjakoira, koska olen todella allerginen koirille. En saa omastamme mitään oireita. Kävin testaamassa allergiaani paikallisella kasvattajalla, enkä saanut mitään oireita vaikka hinkkasin silmiänikin (tarkoituksella).

Hyvä koira ollut, kohta 2 v. Meillä ainakin hiljainen, energinen ja äärimmäisen kiltti. Haukkuminen kulkee usein suvussa, joten kannattaa kysyä millaiset vanhemmat koiralla on.

Vierailija
27/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät allergisoi yhtäpaljon, kuin toiset. Koirarotujen välillä oikeasti on eroja.. Bichon Frisé on yksi näistä vähiten allergisoivista roduista. Kummitätini miehensä kanssa ovat olleet koirille ja kissoille koko elämänsä pahasti allergisia, mutta päättivät yrittää etsiä jonkin vähän allergisoivan rodun, kun lasta yritettyään useita vuosia, totesivat koiran helpottavan hoivaviettiä. Heille suositeltiin juuri tuota rotua ja myös kasvattajien kanssa juttelivat tästä ominaisuudeta.. Ja Bichoni tosiaa vähemmän allergisoi, kuin jotkin rodut.. ihon hilse kuulemma erilaista tai vastaavaa.. Koira ollut heillä jo yli 2 vuotta ja ovat ottamassa jo toista koiraa, ei mitään oireita tullut..

koiran heille lasten iloksi. Mieheni sai oireita koko ajan ja eron jälkeen on ollut selvästi havaittavissa, että reagoi tosi herkästi allergiaoireilla moneen muuhunkin asiaan.

Tuo koira on hengissä vieläkin mutta meille sitä ei tuoda vaikka nuorimmainen kovasti haluaisikin sen mukaansa ottaa kun tulee meille.

Yksikään lääkäri ei ole sanonut, että ko rotu ei allrgisoisi tai olisi olisi "parempi" kuin muut rodut.

Vierailija
28/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein. Vain sinä ja miehesi olette allergisia siitepölyille?

No kyllä mä sitten koiran ottaisin.

Vierailija
29/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aloita eläinkoe. Voi olla että kaikki menee hyvin. Voi olla että koira joutuu lähtemään muutaman kuukauden jälkeen.

Tästä voi olla seurauksena iloinen koiraperhe jossa kaikki voivat hyvin. Tai perhe jonka lapsi joutuu allergian pahennuttua loppu elämänsä välttämään kaikki koiratilanteet ja hoitaa astmaa kalliiilla lääkityksellä.

Se on vaan valintoja. Toivoisin kuitenkin sinun huomioivan aina nämä päätökset lapsesi parhaan edun mukaisesti.

Vierailija
30/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä koiravinkeistä. Lisää kokemuksia toki otan ilolla vastaan. Meidän mahdollinen koirahankinta on suunniteltava huolella. Käymme toki allergialääkärilläkin ennen päätöstä.

ap

Vierailija
31/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä. Allergia voi puhjeta vuodenkin altistuksen jälkeen. Voi.

Vierailija
32/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla itsellä allergia koirille ja kaikelle muullekin, samoin tyttärelläni, mutta

bischon koirasta ei ole tullut yhtään mitään : )

muista koirista HETI kun lähelläkin ihmistä, jolla koira

meillä ei itsellä ole koiraa, eikä osteta, mutta mummolassa on , just siis bischon

ja siellä on mennyt hyvin ilman lisälääkkeitä, meillä siis astmakin.

eli jos teidän pakko ostaa koiraa, niin bischon ja on aivan ihanakin

Vierailija
33/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen erittäin mielelläni. Itse saan monista koirista ( varsinkin karkeakarvaisista ) koviakin allergia oireita (silmät, kurkku karhea, nenän vuotaminen) mutta kyseinen mainitsemani rotu ei allergisoi yhtään. Nukun koiran kanssa samoissa lakanoissa ja ei oireen oiretta. Jopa hyvin koira-allerginen äiti ei saa koirastamme juuri mitään oireita. Villapohjaa hyvin vähän ja pesu parin kolmen kuukauden välein.

Vierailija
34/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira jolta puuttuu pohjavilla allergisoi tietääkseni vähemmän. Esim. cotton detuleur. Mukava ja kiltti koira. yhdellä kaverilla on tämmöinen vaikka sairastaa itse astmaa. Bichon on kai myös hyvä mutta ne trimmaukset maksaa ja paljon!

Cotton havanese on tosi lapsiystävällinen rotu, mutta karvanlaaduissa on paljon eroa. Kuitenkin melko hyvin siedetty allergiaperheissäkin poikkeuksia lukuunottamatta.

Ai niin, ja jos vähän isompaa koiraa mietitte niin sitten portugalin vesikoira ehdottomasti!

Vierailija
35/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein. Vain sinä ja miehesi olette allergisia siitepölyille?

No kyllä mä sitten koiran ottaisin.

Mäkin olin aikuinen kun otimme koiran ja minulla oli siitepölyallergiat, sekä olin reagoinut negatiivisesti koira allergiatesteihin. Kahden vuoden kuluttua oli pakko luopua koirasta. Ihoni kutisi yötäpäivää niin, että meinasin tulla hulluksi. Allergialääkkeetkään eivät enää tepsineet. Nyt en edes koske koiriin.

Vierailija
36/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkimassa koiraa..

Aivan ensimmäiseksi kannattaa selvittää koira ja muutkin allergiat. Jos suvussa esiintyy allergiaa, niin allergiatestein on mahdollisuus selvittää allergiariskit. Tosin testitkään eivät aina paljasta koko totuutta. Ikävä kyllä liian usein joutuu lukemaan koirista, jotka annetaan pois allergian takia. Koirasta luopuminen ei ole mukavaa omistajalle eikä koiralle.

Älä viitsi ap pelleillä. Koiralle se on raskasta ja lapsille tulee vielä iso itku...

Vierailija
37/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta... Itse olen siitepölyallerginen ja meille otettiin koira 5 vuotta sitten. Bichon Havanese. Meille kerrottiin että tämä on niitä vähemmän allergisoivia rotuja. Aluskarva puuttuu tältä rodulta. En ole koskaan saanut koirasta mitään oireita, eikä myöskään muu perhe. Saan itse oireita esim mäyräkoirista jo pienen hetken samassa tilassa olemalla. Yksi tuttuni on todella allerginen eläimille ja on sanonut että kun käy meillä niin ei tarvi koskaan ottaa allergialääkettä. Yleensä tarvii ottaa kun käväseekin eläinperheessä.

Vierailija
38/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitepölyallergiaa, astmaa..

ja kaksi erirotuista koiraa. Lapset 8-4. Näin on ollut jo 4 vuotta, eikä silti koirista ole tullut oireita.

Vierailija
39/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimet allergisoivat eri tavoin. Allergiat eri eläinten kohdalla vaativat eri mittaisen ajan kehittyäkseen. Esim. jyrsijät allergisoivat nopeasti.

Itselläni oli koiria 15 vuotta ennen allergisoitumista. Ja koira oli allergian puhkeamishetkelläkin. Enää ei ole koiraa. Nyt on astma. Suosittelen jättämään karvaisen lemmikin hankkimisen väliin, jos perheessä on allergiataipumusta.

Ja mitä tuohon "liianllinen hygienia on pahasta" juttuun tulee, on muitakin tapoja kehittää sietokykyä. Esim. päivittäinen kävelylenkki metsässä.

Vierailija
40/51 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kannattaa tutustua villakoiraan. Osa allergian taipuvista kestää sitä. Toy- ja kääpiövillakoirat on sopii hyvin kaupunkiin ja lapsiperheeseen.