Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko koskaan laskeneet, mitä lapsi tulee teille maksamaan?

Vierailija
16.11.2011 |

Juu, rakkautta ei voi rahassa mitata ja blaa-blaa-blaa.

Jos nyt kumminkin kerran miettisitte, mitä rahallisia uhrauksia vanhemmuus on teille maksanut. Laskekaa tulonmenetykset äitiysloman, hoitovapaan jne. aikana (nettona), ruoka/vaate/lääkäri/harrastuskulut noin-hintoina. Päivähoitomaksut, ip-kerhot yms.

Joissakin perheissä on jouduttu ostamaan isompi asunto tai auto, mutta jätetään ne nyt tällä kertaa laskematta, koska niiden tarpeellisuus on aina vähän tulkintakysymys.

Itse oikein hätkähdin kun aloin laskea pelkkiä tulonmenetyksiä. Äitiyslomilla menetin about tonnin kuukaudessa, ekoilla 3 kuulla sain täyden palkan. Eli miinusta kahdelta lapselta 2000-luvun alusta oli 18 tuhatta euroa. Hoitovapaalla olin pari vuotta, miinusta pari tonnia kuussa eli 24 tuhatta euroa. Osittaisella hoitovapaalla olin kaikkineen viitisen vuotta, miinusta 400 euroa kuussa eli 24 tuhatta euroa. Eli pelkkiä tulonmenetyksiä aika hulppeasti 66 tuhatta euroa.

Päälle kaikki muut kulut. Pk-maksuja kaikkiaan kahdelta lapselta vuosien mittaan 20 tuhatta euroa. Iltapäivähoitoa kaikkineen neljälle vuodelle laskien, 40x80 e eli 3200 euroa. Yhteensä nuo siis 23 200.

Siihen päälle harrastukset, useita huntteja vuodessa, pannaan arviolta ne 500x18 (siis täysi-ikäiseksi asti), siis 9 tuhatta euroa.

Vaatteisiin menee kahdelta ehkä pyöreästi tonni vuodessa, eli 18 tonnia.

Ruokakuluja on vaikea arvioida, mutta sanotaan vaikkapa 200 kuussa, jos herkut ja ulkonasyömisetkin lasketaan eli 2400 x 18 eli 43 200 euroa täysi-ikäiseksi asti.

Lääkäriin menee ehkä keskimäärin pari sataa vuodessa. Pienenä enemmän, isona vähemmän (hartaasti toivon näin) eli 3600.

Paljon muitakin kuluja syntyy, tuostakin kertyy jo 163 tuhatta euroa. Aika summa, lapsilisiä ehtii saada 41780 euroa eli "tappiota" 121 220 euroa.

On se TIETENKIN kaiken tuon arvoista, en sitä sano. Mutta on lapsien hankkiminen myös todella, todella kallista.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapset opiskeluaikana ja vaikka se viivästytti valmistumista, en voi oikeastaan laskea kauheasti tulonmenetyksiä, kun en tiedä, olisinko kuitenkaan saanut töitä heti, jos olisin valmistunut nopeammin. Nytkin olin toista vuotta työttömänä valmistumisen jälkeen. Hoitomaksut olivat tosi pienet. Ja muutenkin menot.

Mutta melko hurjia menoja sinä tuossa listaat. Kai se on niin, että menot on tuloja myöden.

Vierailija
42/54 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudet veronmaksajat maksavat lapsettomien isot eläkkeet (koska tietenkin lapsettomat ovat kerinneet tienata vaikka kuinka paljon enemmän). Eli ei riitä että häviämme lasten kasvatusaikana, vaan maksaminen jatkuu vielä hamaan hautaan saakka.

Mietipä kuinka paljon lapsettomat pariskunnat maksavat veroina sellaisista palveluista, joita eivät koskaan käytä: päiväkotien ja koulujen rahoitus yms! Että ihan turha tuota verotuskorttia heilutella.

Mutta se on aivan totta kyllä, että pitkä kotihoito kostautuu eläkkeen pienuutena.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapset opiskeluaikana ja vaikka se viivästytti valmistumista, en voi oikeastaan laskea kauheasti tulonmenetyksiä, kun en tiedä, olisinko kuitenkaan saanut töitä heti, jos olisin valmistunut nopeammin. Nytkin olin toista vuotta työttömänä valmistumisen jälkeen. Hoitomaksut olivat tosi pienet. Ja muutenkin menot. Mutta melko hurjia menoja sinä tuossa listaat. Kai se on niin, että menot on tuloja myöden.

Nuo luvut vaihtelevat kovasti riippuen siitä, millaisia ovat tulonmenetykset. Jollain, jolla on useampia lapsia ja joka on ollut pidempään hoitovapaalla ne luvut ovat paljonkin isompia. Tai pienempiä.

Mutta isoja ne - väitän - ovat silti jokaisella. Varmasti ei lapsilisillä sinunkaan kohdallasi kateta edes likimain kaikkia menoja.

Vierailija
44/54 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta ja neljättä yritetään, lapsettomuushoidoilla jälleen ja tähän mennessä nämä hoidot ovat maksaneet jo kymmeniä tuhansia euroja. Joten kun elävän lapsen syliini olen kolmesti saanut, ei tulevilla kuluilla ole enää mitään merkitystä. Kaikki on niin suhteellista.

Vierailija
45/54 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi käyn töissä että olisi varaa elää sellaista elämää kuin haluan, ja siihen elämään kuuluu lapset.

Se summa olisi varmaan joku ihan valtava, mutta sen laskeminen ei auttaisi mua millään lailla.

Vierailija
46/54 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkukakkonen tuli luomusti, eli ei tullut niin kalliiksi yhteensä kahden lapsen hankkiminen ;)

Vierailija
47/54 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi käyn töissä että olisi varaa elää sellaista elämää kuin haluan, ja siihen elämään kuuluu lapset. Se summa olisi varmaan joku ihan valtava, mutta sen laskeminen ei auttaisi mua millään lailla.

summan laskeminen auttaa tai haittaa.

Tämä on yhteiskuntapoliittista. Tuossa pääsivulla juuri joku uskoo, että lapsia voidaan tehdä tukien takia, ansaintamielessä.

Halusin tällä nostaa esiin kääntöpuolen: lasten hankkiminen on edelleenkin aika kallis uhraus, ja sen vuoksi en minä ainakaan kannata tukien LEIKKAAMISTA.

Voihan sitä ajatella, että hyvätuloinen voi elättää lapsensa itsekin, mutta kyllä lapsilisien poisto minunkin kukkarossani näkyisi.

ap

Vierailija
48/54 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raha nyt vain sattuu olemaan ihmisen keksimä välttämätön paha tässä yhteiskunnassa ja ajassa.

Elämä itsessään, rakkaus, pariutuminen ja lisääntyminen eivät ole onneksi ihmisen keksimiä asioita vaan se itse ASIA!

Vierailija
49/54 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kotihoidon tuella ollessani maksoi ruoka valtavasti ja

- päivähoitoaikana päivähoitomaksu 500 e / kk ( 2 lasta x 250 e-265 e/ kk)

- kouluaisena ei tarvitse maksaa kuin vaatteet ja harrastukset ( ja vkl ruoka)

Vierailija
50/54 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostettiin

- lasten koulun takia isompi asunto= 200 000 e lisää lainaa

- ostettiin tila-auto 10 000 e

- kanarian matkojen hinnat tuplaantui

--------

Vierailija
51/54 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan emme laskeeneet paljonko lapset tulisivat maksamaan. Olisi varmaan tuntunut siltä, ettei heihin ole varaa.

Ihan ok kuitenkin pärjäsimme, koskaan ei ollut huutavaa pulaa jostain.

Vierailija
52/54 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiin on palanut ja tulee palamaan niin järjetön summa. Noiden vanhempain- ja hoitovapaiden, sekä päivähoitomaksujen sekä ruoan, vaatteiden ja asumisen lisäksi meillä menee harrastuksiin ja matkusteluun.

Meillä menee useita tonneja vuodessa lasten harrastusmaksuihin, sekä useita tonneja vuodessa lasten matkusteluun ja huvitteluun. Tämä tosin on enemmän vapaaehtoista ja arvovalinta, mutta haluamme tarjota lapsille nämäkin, joten nämä kasvattavat summaa myös huomattavasti.

Kun koko perhe viihtyy laskettelemassa ja kylpylöissä, sekä tehdään joku/joitakin ulkomaanmatkoja vuodessa niin siitä tulee jo lasten osuutta paljon. Lisäksi on perheen kotimaan huvipuistokäynnit, sekä yöpymiset hotelleissa (lapsen turnausten yhteydessä) lasten vuoksi.

Lisäksi kolmen lapsen harrastukset turnauksineen, peleineen ja kilpailuineen maksavat kohtalaisesti. Lajit vielä muita kuin ihan halvimmista päistä olevia (jääkiekko, telinevoimistelu ja ratsastus).

Vierailija
53/54 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 kylpylälomaa vuodessa, joten matkailuun menee ihan tolkuttomasti enemmän rahaa lasten kera. Mutta koska ne ovat kumminkin hyvin valinnanvaraisia kuluja, en ole niitä tuohon laskenut.

Minusta kuluja KANNATTAA laskea, koska ne ovat tosiasia, joka vaikuttaa ihmisten päätöksiin lapsiluvusta. Turha sitä on kaunistella, näin se on länsimaissa että syntyvyys laskee elintason noustessa, koska ihmiset tottuvat mukavuuksiin ja alkavat laskea, mikä kannattaa.

Lisäksi se tekee laskutoimituksesta hyvän ja tärkeän, että se todistaa, että lapset ovat iso menoerä myös ns. hyvätuloisille, joilta moni haluaisi leikata viimeisetkin tuet pois, eli lapsilisät.

ap

Vierailija
54/54 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskelmassasi tulonmenetykset on varmaankin laskettu bruttotuloista? Pienemmistä tuloista on pienemmät verot, eli tosiasiassa tulojen menetys ei ole noin suurta. (Esim. kun tein 80% työaikaa, 100 % palkkani oli 2750 e/kk eli bruttomenetys oli 550 e. Tosiasiassa nettotuloni eli käteen jäävä osuus pieneni vain n. 220 e, koska verotus keveni, sain ositt. kodinhoidontuen ja hoitokulut pienenivät.) Menot puolestaan on nettomenoja.

Tällaiset laskelmat on ihan turhia minun mielestäni, koska tuskin se raha säästöön jäisi vaikkei lapsia olisikaan. Sitten sitä matkusteltaisiin enemmän, ostettaisiin itselle ja kotiin kivempiä vaatteita jne.

Juu, rakkautta ei voi rahassa mitata ja blaa-blaa-blaa.

Jos nyt kumminkin kerran miettisitte, mitä rahallisia uhrauksia vanhemmuus on teille maksanut. Laskekaa tulonmenetykset äitiysloman, hoitovapaan jne. aikana (nettona), ruoka/vaate/lääkäri/harrastuskulut noin-hintoina. Päivähoitomaksut, ip-kerhot yms.

Joissakin perheissä on jouduttu ostamaan isompi asunto tai auto, mutta jätetään ne nyt tällä kertaa laskematta, koska niiden tarpeellisuus on aina vähän tulkintakysymys.

Itse oikein hätkähdin kun aloin laskea pelkkiä tulonmenetyksiä. Äitiyslomilla menetin about tonnin kuukaudessa, ekoilla 3 kuulla sain täyden palkan. Eli miinusta kahdelta lapselta 2000-luvun alusta oli 18 tuhatta euroa. Hoitovapaalla olin pari vuotta, miinusta pari tonnia kuussa eli 24 tuhatta euroa. Osittaisella hoitovapaalla olin kaikkineen viitisen vuotta, miinusta 400 euroa kuussa eli 24 tuhatta euroa. Eli pelkkiä tulonmenetyksiä aika hulppeasti 66 tuhatta euroa.

Päälle kaikki muut kulut. Pk-maksuja kaikkiaan kahdelta lapselta vuosien mittaan 20 tuhatta euroa. Iltapäivähoitoa kaikkineen neljälle vuodelle laskien, 40x80 e eli 3200 euroa. Yhteensä nuo siis 23 200.

Siihen päälle harrastukset, useita huntteja vuodessa, pannaan arviolta ne 500x18 (siis täysi-ikäiseksi asti), siis 9 tuhatta euroa.

Vaatteisiin menee kahdelta ehkä pyöreästi tonni vuodessa, eli 18 tonnia.

Ruokakuluja on vaikea arvioida, mutta sanotaan vaikkapa 200 kuussa, jos herkut ja ulkonasyömisetkin lasketaan eli 2400 x 18 eli 43 200 euroa täysi-ikäiseksi asti.

Lääkäriin menee ehkä keskimäärin pari sataa vuodessa. Pienenä enemmän, isona vähemmän (hartaasti toivon näin) eli 3600.

Paljon muitakin kuluja syntyy, tuostakin kertyy jo 163 tuhatta euroa. Aika summa, lapsilisiä ehtii saada 41780 euroa eli "tappiota" 121 220 euroa.

On se TIETENKIN kaiken tuon arvoista, en sitä sano. Mutta on lapsien hankkiminen myös todella, todella kallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän