Mitkä kaikki työt kuuluu äidille?
Tilanne: 1,5vuotias lapsi, joka vaatii jatkuvaa seurantaa, muuten tekee jotain älytöntä!!
Tuleeko äidin huolehtia myös siivoukset, kun iskä on töissä 8 tuntia päivässä?
Taapero nukkuu 1h-1,5h päikkärit yleensä ja se aika mulla melkeen menee siihen, että saan käytyä suihkussa ja syötyä.
Esim astiakoneen tyhjenys tai vaikkapa imurointi on aivan mahdotonta jos taapero on valveilla.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (32)
Haukkukaa vaan kaikki huonoksi äidiksi. Sitähän te mammat osaatte.
Ja joskus aikaisemmin oli isommilla sama ikäero.
Tänään olen keittänyt riisipuuron ja hernarin.
Lapset auttaa kotihommissa tai laitan mielekästä tekemistä siksiajaksi jos ei johonkin osallistu.
Imurointiin kaikki osallistuu, lapset kerää leluja, vie roskia roskiin, ottaa astioita pöytään ja opettelee lajittelemaan ottimia paikalleen.
Pesukone pyöriin, tiskokine tyhjätty ja osin täyttynyt. Koskaan ei ole ollut pelkona että lapsi nousee koneen päälle.
Suihkussa käydään samaan aikaan ja syödään samaan aikaan.
Lattiat pesen mieluiten lapsien uniaikana koska silloin ei kukaan kompastele märällä lattialla.
Sitten kotityöt ei kuulu ilmeisesti kenellekään??? En ymmärrä teidän logiikkaa, että jos äiti HOITAA LAPSIA kotona, tulis hänen tehdä myös kotityöt. Te naiset ootte kyllä liian kilttejä, kun suostutte tollasiiin diileihin. Minä en suostu
Kun molemmat on töissä, kotityöt jaetaan. Ja kotityöt nykyajan koneilla ja muilla avuilla (puolivalmisteet ja jopa valmiit ruuat) ovat niin kevyitä ja helppoja, että ne menee ihan ajankulusta. Ei sitä lasta tarvi hoitaa 24/7. Kyllä luulen, että moni mamma toivoisi miehensä tekevän kotitöitä joa mies olisi hoitovapaalla.
Kotonaolo on näköjään syövyttäny mammojen aivot.
"Suihkussa käydään yhdessä ja syödään yhdessä ja minä olen hyvä vaimo kun teen kaiken mukisematta"
Plaah...
Kyllä olis naisilla paljno opittavaa
jos puhutaan terveestä lapsesta, olipa sitten vilkas tai ei. 1,5v syö autettuna hyvin itse, siinä samassa saa itsekin syötyä ja ruokailusta tulee yhteinen hetki. Rauhallista se ei aina ole mutta ei kaikkea voi lapsiperheessä saadakaan. Syöttötuoliin voi laittaa kiinni kävelyvaljaat niin ettei lapsi pääse kiipeilemään kesken ruokailun tai muulloin satunnaisesti tuolissa istutettaessa.
Suihkussa kävisin tosiaankin joko aamulla ennenkuin lapsi herää (nukkuuko pinniksessä, pysyykö siellä vaikka heräisikin kesken sun suihkun?), yhdessä lapsen kanssa (pari lelua mukaan, lapselle liukuestesukat niin ei kaadu) tai toisen vanhemman ollessa jo kotona.
Tiskikone on väärin asennettu jos se pääsee kaatumaan. Koneiden mukana tulee kaatumissuoja ihan niinkuin helloissakin tai ne saa muuten ruuvattua keittiön kaapistoon kiinni. Alakorin kun vetää auki niin ei siihen kukaan enää kiipeä. Tuon ikäinen osaa jo täyttää tai tyhjentää haarukoita/veitsiä. Laita portit niihin oviaukkoihin joista lapsi ei saa valvomatta mennä. Ei todella teidän kummankaan, sinun tai lapsen, elämän pidä olla sitä että ihan koko ajan valvotaan perässä vaan voitte samassa huoneessa tehdä kumpikin omiannekin.
useamman äiti
hetkiseksi kun vaikka tyhjennät koneen tms. Hanki myös valjaallinen syöttötuoli ja syö samaan aikaan lapsen kanssa. Ehdit tehdä ainakin jotain.
no mitä täällä kotona sitten tekee jos ei kotitöitä?
Mulla on kolme lasta ja kyllä todellakin menisi hermot moneen kertaan jos vaan leikkisin barbeilla kaiket päivät.
Mä teen kotona ollessani pääsääntöisesti ruoan arkipäivinä, viikkosiivouksen ja pyykit. Mies tekee arki-iltaisin pikasiistimisen, ruokaostokset ja ruoat.
Kun ollaan molemmat töissä, niin silloin mies tekee yleensä kaiken ruoan, mä taas käytännössä kaiken siivouksen ja pyykit.
Meillä on sadan neliön rivari ja ehdin hyvin tekemään nämä. Meillä on tosin taso sillä lailla matalalla, että juuri mitään ei silitetä, samaa ruokaa syödään useamman kerran, ja imuroidaan kerran viikossa.
Tällä työnjaolla mä ehdin viedä mukulat ulos, lukea satuja ja vähän rakennella majojakin. Erityisesti ehdin surffata, tehdä käsitöitä jne.
Tuo on hankala ikä, mutta suihkussa kävisin tosiaan muksun kanssa. Pitäähän sekin pestä. Jos ei sitä halua tehdä, niin pesuvatiin vettä kylppärin lattialle ja muutama lelu ja kuppi. Useimmat lapset viihtyvät siinä lotratessa sen muutaman minuutin.
Astianpesukoneen tyhjennys onnistuu niin, että ottaa lapsen siihen mukaan. Aikaa menee enemmän, mutta pian toinen oppii.
Omat lapseni ovat todella vilkkaita ja nuorimman taaperovaihe meneillään. Silti hyvin saan peruskotityöt tehtyä lapsien kanssa ja samoin saa miehenikin. Siis kenellä voi mennä lapsen koko päiväuniaika syömiseen ja suihkuun??? Miksi suihkussa on pakko käydä päivällä, joko otat lapsen mukaan lattaille pelaamaan tai käyt kun miehesi on kotona. Pystyykö miehesi työssään käyttämään myös tuollaisen ajan aivan omaan aikaansa? Lapselle leluja viereen tai mukaan hommiin niin hienosti sujuu. Meillä taapero tyhjentää lusikat jne paikoilleen ja kattiloita laittelee kanssa. Pyykkejä laittaessa taapero ojentelee koneesta vaatteita, ei tämä oikeasti vilkkaan (ainakaan normaalin) lapsen kanssa niin vaikeaa ole! Imurointiinkin alpsi osallistuu ja lattait minäkin pesen mieluusti lapsen nukkuessa ettei ole sukat märkinä saman tien.
Sinulle joka ihmettelit että ÄIDIT suostuvat tekemään kotitöitä, meillä niitä tekevät molemmat. Eli molemmat olemme töissä mutta lapsi hoidetaan kotona. Täysin yksimielisesti olemme sopineet että pääosa kotitöistä kuuluu kotona olijalle koska molemmista meistä kotona olo on paljon helpompaa kuin töissä olo! Auta armias jos mies olisi töistä tullessani odottamassa minua imuroimaan tai ruuanlaittoon! Kääntyisin saman tien takaisin ja tulisin takaisin kun lapset nukkuu... kokeilkaapa itse lähteä töihin ja tulla takaisin kotiin rankan päivän jälkeen tekemään kotitöitä, suosittelen!
Ja sitä kitinää ei jaksa kukaan
Sitten kotityöt ei kuulu ilmeisesti kenellekään??? En ymmärrä teidän logiikkaa, että jos äiti HOITAA LAPSIA kotona, tulis hänen tehdä myös kotityöt. NTe naiset ootte kyllä liian kilttejä, kun suostutte tollasiiin diileihin. Minä en suostu
mies tyhjentää ja lataa tiskikoneen aamupalan jälkeen, ennen töihin lähtöä. Tiskit ovat poisa silmistä. Jos teitä on vain kolme, niin tuskin se kone pyörii kuin kerran päivässä. Mies laittaa iltaruuan jälkeen astiat koneeseen ja painaa on-nappulaa.
Sinä käyt suihkussa illalla kun mies seurustelee lapsen kanssa. Eihän siellä suihkussa mene kuin 10-15 min max.
Meillä oli vanha leikkikehä, jossa lapset viihtyivät sen aikaa kun piti raivata paikkoja, laittaa ruokaa tms.
Ota iisisti, kaikki on paljon yksinkertaisempaa sitten jos/ kun sinulla on enemmän lapsia. Ja kyllä lapsen pitää välillä tehdä jotain älytöntäkin, eihän se muuten opi. :)
Kuuntele ap näitä neuvoja sillä nämä tulee kokeneilta äideiltä, jotka yrittävät parhaansa.
Juttele myös paljon lapsesi kanssa ja opeta sitä mihin saa ja mihin ei saa koskea. Toistoa tarvitaan noin 100 kerta! Vaivaa näkemällä saat hyvän suhteen lapseesi ja kohtahan se jo helpottaakin.
Omani olen jo kasvattanut kotiäitinä ja aika hyvin selvisin kotitöistäkin! Eineksiä en käyttänyt ja kerkesin vielä ompelemaankin:) Mies auttoi iltaisin jos oli jotain jäänyt tekemättä. Enimmäkseen halusin hänen kylllä leikkivän lasten kanssa.
Sitten kotityöt ei kuulu ilmeisesti kenellekään??? En ymmärrä teidän logiikkaa, että jos äiti HOITAA LAPSIA kotona, tulis hänen tehdä myös kotityöt. Te naiset ootte kyllä liian kilttejä, kun suostutte tollasiiin diileihin. Minä en suostu