Kuinka usein jääkiekkoluistimet on teroitettava?
Poikani alkoi harrastaa jääkiekkoa tänä syksynä. Luistimet (hyväkuntoiset käytetyt) teroitettiin ennen ekoja treenejä. Koskahan ne pitää terottaa seuraavan kerran? Treenejä on 2-3 viikossa ja lisäksi viikonlopun pelit päälle. Poika (8v) ei itse osaa sanoa tuntuvatko luistimet tällä hetkellä tylsemmiltä kuin ne olivat aluksi.. Onko riittävän terävyyden testaamiseen mitään muuta kikkaa kuin koittaa luistimia jäällä?
Kommentit (5)
miehesi ei osaa luistinta kokeilla :))
Jos kerran käyttöä tulee n. 4 tuntia viikossa, sisäjäillä ja lapsen (alle 30 kg) noin vuoden vanhat Bauer Supreme -luistimet kyseessä, oisko se nyt sitten suurin piirtein kerran viikossa, kerran kuussa vai kerran kaudessa? JOTAIN keskimääräistä ohjetta edes?
ei se nyt mikään Selänne vielä ole,pikkupoikien harrastus vielä kyseessä
Vedä kynnellä kanttien reunoja pitkin terän pituussuuntaan - ylettömästi ruhmuja ja pykimisiä ei saa tuntua. Jos tuntuu, niin se kielii siitä, että on kävelty hiekkaisella kumimatolla hallilla, eikä luistin jäällä enää oikein toimi. Jos pykimisiä on vähän, niin taitava voi korjata näitä timanttiviilalla, muutoin huoltajalle teroitukseen.
Kun kokeilet kynnellä terän särmiin nähden poikittain (uhraappas sitä kaunista lakattavaa pintaa...) niin särmän pitäisi tuntua terävältä ja lastua jäädä kynnestä särmälle. Silloin terän särmät ovat ok.
Maalivahdille sitten toinen juttu, mutta siitä erikseen, jos joku kysyy.
Kun pelaaja on jo päässyt kunnolla kiinni harrastukseen, niin uusien luistimien muototeroitus on paikallaan. Jos ostit luistimet asiantuntevasta liikkeestä, niin muototeroituksesta ei tietysti ole aivan aloittelijallekaan mitään haittaa, vaikka ei ehkä vielä itse tunnistakaan eroa tai hyötyjä. Muotoon teroituksessa on kyse terän sivuprofiilin teroituksesta muotoon ja siinä otetaan huomioon pelaajan toiveet pelitehtävän, luistelutyylin, -asennon, yms. henkilökohtaisten toiveiden mukaan, mutta nämä eivät nyt kuitenkaan tule ihan heti junnuilla vastaan...
t: Antti-pantti
Riippuu niin monesta tekijästä ja jos ei osaa itse sanoa, niin kysäiskää valmentajalta.
Tai siltä teroittajalta.
Heillä yleensä näppituntumaa.