Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän kunnan neuvolassa tarkat alkoholi ja huumekyselyt?

Vierailija
15.11.2011 |

Meillä uudellamaalla neuvolassa oli uudistunu ekan kerran kyselyt, nyt oli alkoholin käytölle oma paperi ja huumeidenkäytölle myös. Oli erikseen käytätkö hasista? oletko joskus käyttänyt? sitten oli allekkain kovempia huumeita, amfetamiini, kokaiini, lsd, heroiini ym.

Sitten toisessa lapussa oli yksityiskohtasia kysymyksiä omasta ja miehen alkoholinkäytöstä..

Tuli jotenki vähän outo olo kun heti ekalla keralla epäillään että äiti joku narkkis, tai ei nyt epäillä välttämättä mutta moniko niitä myöntäisi siellä..

Niin tuli mieleen että miten muissa kunnissa, onko noin tarkkaa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö miettiä mikä taho kysymykset on tehnyt?

Onko ne neuvolan vai jonkun päihdeyksikön tekemiä kysymyksiä?

Kyllä sekin on ihmisen huumetaustaa onko JOSKUS kokeillut.

21

Vierailija
22/33 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suurempi riski aloittaa huumeiden käyttäminen, jos on niitä joskus käyttänyt. Ei se tarkoita kuitenkaan sitä, että näin tapahtuisi, mutta suurempi riski siihen silti olemassa vrt ei huumeita käyttäneeseen. Ihan niin kuin entisillä alkoholisteillakin on jatkuva riski retkahtaa uudestaan. Se, että kyselyssä ilmenee sun aikaisempi käyttäminen, ei tarkoita, että sut heti leimataan joksikin. Avarakatseisuutta myös teiltä kaivataan eikä heti tommosta mesoomista. Oma valinta se on miten siihen vastaa. Jos pelko leimatuksitulemisesta on, niin sitten vastaa kieltävästi. Helppoa.

Jospa nyt erotellaan kaksi asiaa huumeidenkäyttö ja satunnainen käyttö joskus nuoruudessa. Rinnastat myös varsin harhaajohtavasti huumeita kokeillutta henkilöä alkoholistiin. En tiedä mistä keksit tuon "retkahtamisjutun" , mutta se ei päde niihin, joiden käyttö ei ole ollut ongelmallista, tässä ketjussa kukaan ei ole kertonut olevansa ex-narkkari. T: Ibizan FM

Tarkensin mielipidettäni vielä, kun huomasin itsekin, että puhuin koukussa olleista. :)

18

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suurempi riski aloittaa huumeiden käyttäminen, jos on niitä joskus käyttänyt. Ei se tarkoita kuitenkaan sitä, että näin tapahtuisi, mutta suurempi riski siihen silti olemassa vrt ei huumeita käyttäneeseen. Ihan niin kuin entisillä alkoholisteillakin on jatkuva riski retkahtaa uudestaan. Se, että kyselyssä ilmenee sun aikaisempi käyttäminen, ei tarkoita, että sut heti leimataan joksikin. Avarakatseisuutta myös teiltä kaivataan eikä heti tommosta mesoomista. Oma valinta se on miten siihen vastaa. Jos pelko leimatuksitulemisesta on, niin sitten vastaa kieltävästi. Helppoa.

Jospa nyt erotellaan kaksi asiaa huumeidenkäyttö ja satunnainen käyttö joskus nuoruudessa. Rinnastat myös varsin harhaajohtavasti huumeita kokeillutta henkilöä alkoholistiin.

En tiedä mistä keksit tuon "retkahtamisjutun" , mutta se ei päde niihin, joiden käyttö ei ole ollut ongelmallista, tässä ketjussa kukaan ei ole kertonut olevansa ex-narkkari.

T: Ibizan FM

Terv. hanttihommia ja juhlimista eräässä Euroopan suurkaupungissa nuorena harjoittanut VTM.

Vierailija
24/33 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja se on alkoholitaustaa jos on joskus kokeillut? Yleisesti ottaen jos neuvolassa ruvetaan todennäköisyyksillä pelaamaan niin tilastoista löytyy kaikkea muutakin kivaa joilla voi leimata. Esimerkiksi tuloihin tai ammattiin liittyvää.

Vierailija
25/33 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täällä Tampereella olen jokaisen odotuskerralla laput täyttänyt. Minua ei haittaa kertoa käytöstäni tai siitä etten käytä. Pidän keskustelua tärkeänä osana nauvolan kanssa ja tälläiset kaavakkeet minusta on oivia tilaisuuksia käyttäjän ottaa asia puheeksi. Ja saa tietää onko vanhasta kokeilusta jotain haittaa sikiölle yms. älkää kuvitelko että nämä asiat on kaikille itsestäänselviä, joku saattaa hyötyä paljon; mielenrauhakin on iso asia osa raskautta. Kaikille kaavakkeet vaan eteen. Minusta esim. tupakoitsijana on tärkeää että neuvola ymmärtää minun lopettaneen tupakoinnin kun raskaustesti näytti plussaa ja että joku polttaa 5 päivässä välittämättä tästä. Ei sille tietenkään mitään voi jos joku satuilee kaavakkeille mitä sattuu mutta se on hänen ja hänen lapsen terveyteen liittyvä asia ja kertoo jotain äidin vastuuntunnosta.

Minulle ei ole ollenkaan epäselvää se, että lapselle ei voi koitua haittaa kymmenen vuotta vanhoista bailureissuista. Tietysti jos tuo on epäselvää, niin kannattaa miettiä laajemminkin, että kykeneekö lapsesta huolehtimaan älynsä puolesta.

Vierailija
26/33 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja se on alkoholitaustaa jos on joskus kokeillut? Yleisesti ottaen jos neuvolassa ruvetaan todennäköisyyksillä pelaamaan niin tilastoista löytyy kaikkea muutakin kivaa joilla voi leimata. Esimerkiksi tuloihin tai ammattiin liittyvää.

Aika monella suomalaisella on tuon mukaan ns. alkoholitaustaa. Mutta onko tuollaisilla kyselyillä tarkoitus saada hoitoon huumeidenkäyttäjät vai riittävätkö resurssit kaikkien tarkkailuun, joilla on tätä kamalaa huume- tai alkoholikokeilua menneisyydessään.

Järki käteen. Tuo kokeilu ei tarkoita huumetaustaa.

Vierailija
27/33 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja alkoholistakin vain suuntaa-antavasti.

Voisikohan tämä johtua siitä, että olen itsekin sairaanhoitaja

( joka neuvolassa tiedettiin ) että multa ei jotenkaan kehdata kysyä " itsestäänselvyyksiä" ihan samalla tavalla, kuin yleisesti? Ei siinä mitään järkeä ole, mutta se tuli mieleen.

Vierailija
28/33 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikilla on oikeus vanhemmuuteen vajailla mutta myös niillä jotka on huumeita käyttänyt nuorena!

Aivan varmasti tämä keskustelu kannattaa neuvolassa ja aivan varmasti moni käyttäjä on iloinen että voi asiasta jutella. Se että te "joilla on puhtaat jauhot pussissa" hermostutte on silloin sata kertaa tärkeämpää. Siis sata teidän kaltaista mielipidettä on yhdentekevää kun yksi aineita käyttänyt tai käyttävä pääsee aiheesta puhumaan. Jos ei kysyttäisi niin moniko käyttäjä jättäisi kertomatta? Papereiden täyttämminen voi olla hyvä kiihoike, edes yhdelle sadasta ja sillä jo saa paljon hyvää!!

Se että meillä on jokaisella oma henkilökohtanen kitinä jostain asiasta koskien jotain osaa lapsen saamista ja lapsen kasvun seurantaa neuvolassa niin varmasti niitä erinäisiä asioita ihan syystä käydään läpi. Jätettäisiinkö sitten kaikki kysymättä koska joku siitä ottaa itseensä? Tätä sivua seuratessa näkee mistä kaikesta ihmiset loukkaantuu neuvolassa..

Minua ei tämä aihe noin paljoa herätä tunteissa, jännä että teissä tulee reaktio.. Minusta sekin kertoo jotain! ;)

21

Vierailija
29/33 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikilla on oikeus vanhemmuuteen vajailla mutta myös niillä jotka on huumeita käyttänyt nuorena! Aivan varmasti tämä keskustelu kannattaa neuvolassa ja aivan varmasti moni käyttäjä on iloinen että voi asiasta jutella. Se että te "joilla on puhtaat jauhot pussissa" hermostutte on silloin sata kertaa tärkeämpää. Siis sata teidän kaltaista mielipidettä on yhdentekevää kun yksi aineita käyttänyt tai käyttävä pääsee aiheesta puhumaan. Jos ei kysyttäisi niin moniko käyttäjä jättäisi kertomatta? Papereiden täyttämminen voi olla hyvä kiihoike, edes yhdelle sadasta ja sillä jo saa paljon hyvää!! Se että meillä on jokaisella oma henkilökohtanen kitinä jostain asiasta koskien jotain osaa lapsen saamista ja lapsen kasvun seurantaa neuvolassa niin varmasti niitä erinäisiä asioita ihan syystä käydään läpi. Jätettäisiinkö sitten kaikki kysymättä koska joku siitä ottaa itseensä? Tätä sivua seuratessa näkee mistä kaikesta ihmiset loukkaantuu neuvolassa.. Minua ei tämä aihe noin paljoa herätä tunteissa, jännä että teissä tulee reaktio.. Minusta sekin kertoo jotain! ;) 21

Puhut taas tekstissäsi "käyttäjästä". En minä ole tai ole ollut nuorenakaan mikään käyttäjä, joten mistä ihmeestä siellä neuvolassa puhuisin? Oletan, että vastaanotto on yhtä hyvällä tasolla kuin sinulla..:)

Vierailija
30/33 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli väität että minulta joka en ole sairaanhoitaja vaan kokki kysytään huumeista jne koska en ole terveyden alalla työssä?

Entä ollaanko me samassa neuvolassa? Onko sinusta hyvää terveydenhuoltoa että kätilö/terkka omavaltaisesti päättelee kuka on saattanut käyttää tai kuka ei? Väitätkö omalla kokemuksellasi hoitajana että narkkarin tunnistaa?

Eiköhän tuo lippulappu anneta kaikille asiakkaille täytettäväksi joilla neuvolassa on käytäntönä asiaa käsitellä läpi sen avulla.

Kyllähän sairaanhoitajillakin on päihdekäyttöä! :) Vai liittyykö se kenties vaan opiskeluaikaan? :D

Vierailija
31/33 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että nämä asiat täytyy selvittää kaikilta vanhemmilta.

Ja kyllä jotkut myöntävät huumeenkäytön jo heti tässä kärkeen, ja siitä päästään sitten miettimään mites raskauden aikana ja tarvitseeko lähetteen äitiyspoliklinikalle päihteettömyyteen tsemppaamisen vuoksi.

Onhan se tärkeä asia. Tietysti (kuten KAIKESSA mitä neuvolassa tehdään) sillä ei ole merkitystä suurimmalle osalle, mutta jos sitä ei kysyttäisi kaikilta niin mitä sitten? Niiltä, jotka "näyttää siltä..."?

Vierailija
32/33 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha sanoa kuka puhuu kun ei numeroi viestiään!

En minä sano että kaikki reagoi kuten minä.

Sanoin jo että olen tupakoitsija mutta lopettanut plussaamiseen eikä minua haittaa puhua alkoholin tai tupakanhistoriasta. Se on eri kuin raskausajalla eikä minulla ole mitään minkä takia hermostuisin.

Minusta taas yleisemmällä tasolla on kannattavempaa kysellä kysymyksiä sillä joku varmaan ruksaa myös aidosti käytöstään ja myöntää käyttämisensä. Ja siitä varmasti on hyötyä sille käyttäjälle (ENKÄ PUHU SINUSTA KÄYTTÄJÄNÄ JOS ET KÄYTÄ) vaan ne jotka käyttää tai heillä on kokemuksia!

Ja kuten tässä sanoin omasta käytöstä ja siitä että tätä on joka raskaudessa minulta kyselty (meillä myös kumppanin käyttöhistoria kysytään) niin ei haittaa ollenkaan.

Tämä on kaavake kaikille, ei minulle koska minua kytätään.

Neuvolassa kysellään monia erilaisia asioita joista mammat voi vetää herneen nenään mutta huumaavat aineet on raskaudelle riski. Onhan se ihan kamalaa jos siitä puhutaan!

21

Vierailija
33/33 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) verenluovutuksessa, että onko ollut irtosuhteita. No ei tod. Se on vaan mua huonompien hommaa.

b) kaupassa, että pankki vai luotto. Siis tietty pankki, ei koskaan luotto. Mulla on tilillä aina rahaa. KUINKA köyhäksi ne mua oikein luulee?

Hanki elämä. Katso muualle kuin omaan napaas!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä