Onko teidän kunnan neuvolassa tarkat alkoholi ja huumekyselyt?
Meillä uudellamaalla neuvolassa oli uudistunu ekan kerran kyselyt, nyt oli alkoholin käytölle oma paperi ja huumeidenkäytölle myös. Oli erikseen käytätkö hasista? oletko joskus käyttänyt? sitten oli allekkain kovempia huumeita, amfetamiini, kokaiini, lsd, heroiini ym.
Sitten toisessa lapussa oli yksityiskohtasia kysymyksiä omasta ja miehen alkoholinkäytöstä..
Tuli jotenki vähän outo olo kun heti ekalla keralla epäillään että äiti joku narkkis, tai ei nyt epäillä välttämättä mutta moniko niitä myöntäisi siellä..
Niin tuli mieleen että miten muissa kunnissa, onko noin tarkkaa?
Kommentit (33)
Tosin mä en suostunut vastaamaan. Sanoin, että ei käytetä ja mun sana pitää ihan yhtä hyvin kuin joku rasti ruutuun-paperi. Tosin enhän mä kaikkee miehestäni tiedä.
Inhoan tuollaista kyttäystä. Ja ihan hyvin siihen paperiinkin voisi vastailla omiaan.
inhoan myös tollasta kyttäystä, neuvola kun vielä vaapaehtonen ni jos olis enemmän rahaa niin kävisin kyllä yksityisellä, luulen että sais vähän asiallisempaa kohtelua
AP
ja turha niistä on hienohelmojen nöksähtää. Lapsen parasta siinä yritetään ajatella, joten voisi joskus niellä sen oman ylpeytensä.
vaaditaan narkkari- ja juoppoäitejä raskaudenaikaiseen pakkohoitoon.
Lapsen edustahan tässä on kyse.
Kaikissa kaavakkeissa voi valehdella jos on sellainen ihminen.
Mun neuvola-ajat on jo takanapäin, enkä muista kyselyjä. Näen sen niin, että rasti ruutuun voi olla narkkari-äidille helpompi tapa hakea apua kuin se, että hän ottaisi käyttönsä puheeksi neuvolatädin kanssa. Eräänlainen ensimmäinen askel.
vaaditaan narkkari- ja juoppoäitejä raskaudenaikaiseen pakkohoitoon.
Lapsen edustahan tässä on kyse.
Kaikissa kaavakkeissa voi valehdella jos on sellainen ihminen.
Mun neuvola-ajat on jo takanapäin, enkä muista kyselyjä. Näen sen niin, että rasti ruutuun voi olla narkkari-äidille helpompi tapa hakea apua kuin se, että hän ottaisi käyttönsä puheeksi neuvolatädin kanssa. Eräänlainen ensimmäinen askel.
on toi kysely hyvä niiden kohdalla jotka oikeesti käyttää jotain, että siinä mielessä ihan hyödyllinen..
Mutta niille vähän kiusallisempi jotka on halunnut lapsen tosissaan ja ovat huumeista raittiita..
Mutta eipä sitä joo saa olla liian hienohelma kun niitä vaikeita tapauksia on olemassa.
Tietenkin hyvä jos haluavat hoitoon
ap
lsd:tä kerran, pilveä 5 kertaa... ja olin juuri tuollainen valehteleva äiti neuvolassa joka ei todellakaan kirjannut rasteihin kyllä.
Olen johtavassa asemassa, olen lapsen saanut 31 vuotiaana eli n. 15 myöhemmin kuin huumekokeiluni. Miksi ihmeessä haluaisin neuvolan tädin tietävän tätä ja miksi ihmeessä se vaikuttaa mitenkään siihen minkälaisessa perheessä lapsi kasvaa.
En todellakaan ota mitään narkkarin leimaa otsaani tyhmän nuoruuden takia. Älytöntä kysyä oletko joskus tehnyt jotain.
lsd:tä kerran, pilveä 5 kertaa... ja olin juuri tuollainen valehteleva äiti neuvolassa joka ei todellakaan kirjannut rasteihin kyllä.
Olen johtavassa asemassa, olen lapsen saanut 31 vuotiaana eli n. 15 myöhemmin kuin huumekokeiluni. Miksi ihmeessä haluaisin neuvolan tädin tietävän tätä ja miksi ihmeessä se vaikuttaa mitenkään siihen minkälaisessa perheessä lapsi kasvaa.
sehän siinä just on tyhmää kun jostain teinivuosien kokeiluista saa sitten jonku tietyn leiman.. varmaan aika moni on teininä tehny asioita mitä ehkä katuu tai ei ne niiden aikojen teot ainakaan monilla vastaa nykypäivää..
ap
En todellakaan ota mitään narkkarin leimaa otsaani tyhmän nuoruuden takia. Älytöntä kysyä oletko joskus tehnyt jotain.
sehän siinä just on tyhmää kun jostain teinivuosien kokeiluista saa sitten jonku tietyn leiman.. varmaan aika moni on teininä tehny asioita mitä ehkä katuu tai ei ne niiden aikojen teot ainakaan monilla vastaa nykypäivää..
ap
Mutta niille vähän kiusallisempi jotka on halunnut lapsen tosissaan ja ovat huumeista raittiita..
En mä nyt näe, mitä kiusallista siinä on, jos vetäisee joka kohdassa rastin ruutuun "ei". Sitten se varmaan on kiusallista, jos siinä on tarve valehdella, ja miettiä, että voiko sittenkään sanoa, ettei käytä.
En mä nyt näe, mitä kiusallista siinä on, jos vetäisee joka kohdassa rastin ruutuun "ei". Sitten se varmaan on kiusallista, jos siinä on tarve valehdella, ja miettiä, että voiko sittenkään sanoa, ettei käytä.
niin kyllä se mun mielestä oli aika kiusallista vastata. mielummin vois olla että jos myöntää käyttävänsä jotain niin sitten tulis tarkempi lappu missä kysymykset että mitä käyttää...
täytettiin kanta-hämeessä ainoastaan alkoholikysely. En muista, oliko sielä erikseen kysymys huumeiden käytöstä, mut erillistä kaavaketta ei ollut.
Mun mielesä tollaset kyselyt on ihan ok, koska niistä selviää jos jonkinmoista ongelmakäyttöä. Ei niiden kaavakkeiden täyttäminen niin työlästä tai loukkaavaa ole minusta, etteikö kaikki ne voisi täyttää.
lsd:tä kerran, pilveä 5 kertaa... ja olin juuri tuollainen valehteleva äiti neuvolassa joka ei todellakaan kirjannut rasteihin kyllä. Olen johtavassa asemassa, olen lapsen saanut 31 vuotiaana eli n. 15 myöhemmin kuin huumekokeiluni. Miksi ihmeessä haluaisin neuvolan tädin tietävän tätä ja miksi ihmeessä se vaikuttaa mitenkään siihen minkälaisessa perheessä lapsi kasvaa. En todellakaan ota mitään narkkarin leimaa otsaani tyhmän nuoruuden takia. Älytöntä kysyä oletko joskus tehnyt jotain.
Kyllä noikin saattaa olla hyödyllisiä tietoja lapsen turvallisen kehityksen kannalta siitä näkökulmasta, että aiemmin huumeita käyttäneellä on suurempi riski niitä käyttää myöhemminkin. Että jos lapsi rupee jossain vaiheessa joskus oireilemaan, jos vanhempi on ratkennut uudestaan, niin on jo dokumenttia, että taipumusta huumeisiin on aiemmin ollut.
Tosin en kiellä sitä seikkaa, että on inha vastata nuoruusajan mokista, kun nyt jo kuivilla ja elää eri elämää.
Niin että ajattelit että jos 15 vuotta sitten olen KOKEILLUT huumeita niin saatan "ratketa" niihin nyt aikuisiällä jotenkin helpommin uudestaan?
Onko mitään käsitystä huumeiden käytöstä sulla? Ensinnäkin pitää tuntea oikeat ihmiset, vai ajattelitko mennä ihan kadulta vastaantulijoilta niitä kyselemään? Tai että minä kysyisin?
En ole missään tekemisissä sen porukan kanssa, asun ihan eri paikkakunnallakin! Minun ystäväni ovat koulutettuja ja arvostettuja ihmisiä omassa yhteisössä. Meidän piireissä ei huumeet liiku.
Juuri tuollaisten älypäiden vuoksi vastaan niihin kyselyihin että en ole koskaan kokeillut koska joku oikeasti kuvittelee että jos olet kerran kokeillut on helpompi kokeilla myöhemminkin. Tämä ei ole mikään absoluuttinen totuus mutta koska tiedän että joudun tuollaiseten ajattelijoiden vuoksi "tarkkailun" alaiseksi (odotetaan nyt että koska retkahtaa)en tule koskaan kertomaan menneisyydestäni muille ihmisille.
Aina ihmiset jotka eivät ole koskaan edes kokeilleet huumeita tietävät niistä eniten :)
lsd:tä kerran, pilveä 5 kertaa... ja olin juuri tuollainen valehteleva äiti neuvolassa joka ei todellakaan kirjannut rasteihin kyllä. Olen johtavassa asemassa, olen lapsen saanut 31 vuotiaana eli n. 15 myöhemmin kuin huumekokeiluni. Miksi ihmeessä haluaisin neuvolan tädin tietävän tätä ja miksi ihmeessä se vaikuttaa mitenkään siihen minkälaisessa perheessä lapsi kasvaa. En todellakaan ota mitään narkkarin leimaa otsaani tyhmän nuoruuden takia. Älytöntä kysyä oletko joskus tehnyt jotain.
Nuoruudessa olin töissä Ibizalla kaksi kesää ja kaikki siellä työskentelevät bailueläimet käyttävät juhlissa jotain. En todellakaan kertoisi tätä missään lomakkeessa.
Kyllä noikin saattaa olla hyödyllisiä tietoja lapsen turvallisen kehityksen kannalta siitä näkökulmasta, että aiemmin huumeita käyttäneellä on suurempi riski niitä käyttää myöhemminkin. Että jos lapsi rupee jossain vaiheessa joskus oireilemaan, jos vanhempi on ratkennut uudestaan, niin on jo dokumenttia, että taipumusta huumeisiin on aiemmin ollut. Tosin en kiellä sitä seikkaa, että on inha vastata nuoruusajan mokista, kun nyt jo kuivilla ja elää eri elämää.
Juuri tällaisten ihmisten vuoksi ei todellakaan kannata kertoa. :D Ihmettelen kyllä, miten jollain voikin olla noin yksinkertainen käsitys huumeista. Meidän Ibizan työporukka juhli parina iltana viikossa, välillä huumeidenkin voimalla. Kukaan ei kuitenkaan käytä enää tai käyttänyt viikolla..
Tuonkin kirjoittajan mielestä kaljan kiskominen on varmaan iiiiihan eri juttu. Onneksi elin nuorena, koska juuri tuollaiselle kuivakalle moralistille iskee se 30 veen tai 50 veen villitys.
ja hyvä että on.En ollut mitenkään vaivautunut.Mitään kun en käyttänyt raskausaikana ja muulloinkin vain harvoin alkoholia.
on suurempi riski aloittaa huumeiden käyttäminen, jos on niitä joskus käyttänyt. Ei se tarkoita kuitenkaan sitä, että näin tapahtuisi, mutta suurempi riski siihen silti olemassa vrt ei huumeita käyttäneeseen. Ihan niin kuin entisillä alkoholisteillakin on jatkuva riski retkahtaa uudestaan.
Se, että kyselyssä ilmenee sun aikaisempi käyttäminen, ei tarkoita, että sut heti leimataan joksikin. Avarakatseisuutta myös teiltä kaivataan eikä heti tommosta mesoomista. Oma valinta se on miten siihen vastaa. Jos pelko leimatuksitulemisesta on, niin sitten vastaa kieltävästi. Helppoa.
että kokeilu on mustakin eri asia. Sit, jos on monta vuotta käyttänyt ja ollut koukussa, niin musta silloin neuvolan on hyvä tietää.
on suurempi riski aloittaa huumeiden käyttäminen, jos on niitä joskus käyttänyt. Ei se tarkoita kuitenkaan sitä, että näin tapahtuisi, mutta suurempi riski siihen silti olemassa vrt ei huumeita käyttäneeseen. Ihan niin kuin entisillä alkoholisteillakin on jatkuva riski retkahtaa uudestaan. Se, että kyselyssä ilmenee sun aikaisempi käyttäminen, ei tarkoita, että sut heti leimataan joksikin. Avarakatseisuutta myös teiltä kaivataan eikä heti tommosta mesoomista. Oma valinta se on miten siihen vastaa. Jos pelko leimatuksitulemisesta on, niin sitten vastaa kieltävästi. Helppoa.
Jospa nyt erotellaan kaksi asiaa huumeidenkäyttö ja satunnainen käyttö joskus nuoruudessa. Rinnastat myös varsin harhaajohtavasti huumeita kokeillutta henkilöä alkoholistiin.
En tiedä mistä keksit tuon "retkahtamisjutun" , mutta se ei päde niihin, joiden käyttö ei ole ollut ongelmallista, tässä ketjussa kukaan ei ole kertonut olevansa ex-narkkari.
T: Ibizan FM
Ja täällä Tampereella olen jokaisen odotuskerralla laput täyttänyt.
Minua ei haittaa kertoa käytöstäni tai siitä etten käytä. Pidän keskustelua tärkeänä osana nauvolan kanssa ja tälläiset kaavakkeet minusta on oivia tilaisuuksia käyttäjän ottaa asia puheeksi.
Ja saa tietää onko vanhasta kokeilusta jotain haittaa sikiölle yms. älkää kuvitelko että nämä asiat on kaikille itsestäänselviä, joku saattaa hyötyä paljon; mielenrauhakin on iso asia osa raskautta.
Kaikille kaavakkeet vaan eteen. Minusta esim. tupakoitsijana on tärkeää että neuvola ymmärtää minun lopettaneen tupakoinnin kun raskaustesti näytti plussaa ja että joku polttaa 5 päivässä välittämättä tästä. Ei sille tietenkään mitään voi jos joku satuilee kaavakkeille mitä sattuu mutta se on hänen ja hänen lapsen terveyteen liittyvä asia ja kertoo jotain äidin vastuuntunnosta.
Tosin mä en suostunut vastaamaan. Sanoin, että ei käytetä ja mun sana pitää ihan yhtä hyvin kuin joku rasti ruutuun-paperi. Tosin enhän mä kaikkee miehestäni tiedä.
Inhoan tuollaista kyttäystä. Ja ihan hyvin siihen paperiinkin voisi vastailla omiaan.