Kuinka kauan säilytät tärkeitä papereita
kuten tiliotteita, tilinauhoja, reseptejä, vakuutuksiin liittyviä lappusia, terveystodistuksia yms tietoja, verotukseenliittyviä papereita, maksettuja laskuja yms yms....
Ja miten säilytätte näitä?
Onko teillä joku perheen yhteinen mappi vai jokaisen omille jutuille omansa?
Kommentit (22)
Työ- ja koulutustodistukset ovat kansiossa ja sähköpostiin skannattuna. En säästä laskuja, tiliotteita, palkkakuitteja, veropäätöksiä...
Työ- ja koulutustodistukset ovat kansiossa ja sähköpostiin skannattuna. En säästä laskuja, tiliotteita, palkkakuitteja, veropäätöksiä...
vaikka vuoden 2009 verotuksesta?
mutta omat tiliotteet ja kuitit pidän tallessa pari vuotta. Kerään ne yhteen astiaan lipaston päällä ja kun se tulee täyteen, pussitan ne, kirjoitan päälle tussilla päivämäärän ja heitän vaatekaapin ylähyllylle. Joulusiivon yhteydessä otan sieltä vanhimmasta päästä kuitteja ja tuhoan ne silppurilla.
Kuten tiliotteita, tilinauhoja, maksettuja laskuja. Vakuutuskirjoista säilytän vain uusimmat.
Tiliotteet ja tilinauhat saan sähöisesti. Reseptit säilytän tietyssä laatikossa. Vanhat heitän pois. Veropaperit säilytän myös niille tarkotetussa laatikossa, samassa missä vakuutuspaperitkin. Siellä säilytän myös autooni liittyvät paperit. Niitä papereita, joita en tarvii ikinä, kuten testamentti ja avioehto, ym sen kaltaiset, säilytän pankin tallelokerossa. Säilytys-systeemini voisi olla paljon parempikin, mutta toistaiseksi olen tarvittavat aina helposti löytänyt.
Miehellä on oma mappi omille papereillensa.
Ja selvitän, ettei ole lappuja tallessa.
jokaisella yksi oma mappi, jossa reseptit, terveyteen liittyvät paperit, todistukset, tiliotteet kaikki
sitten jokaisella oma nimellä varsutettu muovitasku, jossa on tärkeitä tähän hetkeen liittyviä lappusia, esim jotakin täytettäviä ja esim seuraavalla neuvolakerralla palautettavia lappuja, yms
ja vielä on perheen yhteinen kansio, jossa autoon, asuntoon liittyvä
käyttöohjeet ovat yhdessä mapissa / sellaisessa laatikossa.
Mitään en heitä pois ja pitäisi kyllä, alkaa mapit olemaan aika täynnä.
Miksi kukaan säilyttää maksettuja laskuja????
että olen muutamankin kerran saanut elämäni varrella aiheettomia maksumuistutuksia ym ja ilman säilytettyjä laskuja olisi ollut melkoisen vaikea selvittää asiaa.
En jaksa papereita kerätä hyllyyn, koska kaiken ap:n listaamat asiat saa sähköisessä muodossa. Ei vie paljoa tilaa :) Siis fyysisesti...
että olen muutamankin kerran saanut elämäni varrella aiheettomia maksumuistutuksia ym ja ilman säilytettyjä laskuja olisi ollut melkoisen vaikea selvittää asiaa.
Klikkaat itsesi verkkopankkiin ja tarkastat maksun sieltä. Tai verkkopankin tiliotteesta. On muuten tosi vaikeaa....
Nimin. myös aiheettomia muistutuksia saanut
ei mun verkkopankissa näy, mistä se lasku on koostunut. Ja olen sitäkin tietoa tarvinnut. Mulla näkyy vain kenelle lasku on maksettu.
-10
No tilaa ne laskut sähköisessä muodossa.
Silloin näkyy kaikki tiedotkin.
Laskusta saa myös tarvittaessa laskun lähettäjältä uuden kopion, vaikka sähköisesti skannattuna. Tämä toki jo vaatii vähän sähköpostiselvittelyä.
Jok tap, noita aiheettomia karhuja tulee niin harvoin, etten todellakaan sen takia ala säästämään kaikkia maksettuja laskuja.
Säästän ainoastaan ne laskut, joista saa kotitalousvähennykset. Kuten siivous- ja remonttilaskut.
T. 12
Silloin näkyy kaikki tiedotkin.
Onko sinulla erikseen ulkoinen kovalevy tällaisille asioille? Muistitikku? Ulkoinen palveluntarjoaja?
Klikkaat itsesi verkkopankkiin ja tarkastat maksun sieltä. Tai verkkopankin tiliotteesta. On muuten tosi vaikeaa.... Nimin. myös aiheettomia muistutuksia saanut
5 täyttä ja kuluva vuosi tallessa.
Kai tiesit, että se ei riitä todisteeksi maksamisesta, printti ruudusta siis
Klikkaat itsesi verkkopankkiin ja tarkastat maksun sieltä. Tai verkkopankin tiliotteesta. On muuten tosi vaikeaa.... Nimin. myös aiheettomia muistutuksia saanut
Tarvittaessa voi printata myös pankin tiliotteen tai maksullisen kuitin, jos muu ei auta. Miten se paperilaskun säilyttäminen sitten siihen maksamisen todistamiseen liittyy? Siitähän tässä siis oli kysymys.
Kai tiesit, että se ei riitä todisteeksi maksamisesta, printti ruudusta siis
Tarvittaessa voi printata myös pankin tiliotteen tai maksullisen kuitin, jos muu ei auta. Miten se paperilaskun säilyttäminen sitten siihen maksamisen todistamiseen liittyy? Siitähän tässä siis oli kysymys.
että onko se 149.90 vai 194.90.
Tosin nyt tiliotteet tulevat vain sähköisesti, mikä on pelkkää plussaa. Maksettuja laskuja en säilytä, mutta mies haluaisi säilyttää nekin...
Nuo "muut paperit" siis lajiteltuna omiin lokeroihinsa, tyyliin miehen palkkakuitit, mun palkkakuitit, reseptit, todistukset, vakuutuskirjat jne.
Säilytän papereita toistaiseksi, aina välillä perkaan niitä vanhimpia pois (yleensä n. 7 vuoden kohdalla).
Mappikaupalla tavaraa löytyy vintistä seuraavien sukupolvien ihasteltavaksi.