Ostaisitko teinillesi mopoauton?
Meillä 14v poika on alkanut mopoautoa ruinaa, täyttää 15 keväällä. Olisi kuulemma cool ajella aurinkolasit silmillä mopoautoa? Aika turvattomilta nuo näyttää ja uuden hinta n:12000t:e
Kommentit (61)
Ystäväni mies korjailee mopoautoja, ja siinä pysyy todella hyvin leivässä! :) Esim. vaihdelaatikon korjaus 1300 plus osat, ja moneen autoon se pitää tehdä ainakin pariin kertaan, johtuen teinin virheellisestä ajosta.
Myös rungot ovat usein vääntyneitä ja muodostavat todellisen turvallisuusriskin.
Olemme itse korjanneet useita mopoautoja eikä siinä mitään raketti-insinöörin taitoja tarvita. Yksinkertaisia korjattavia nuo ovat, varsinkin jos kori on lasikuitua. Vaihdelaatikon saa alle 1000 € uuden, uudet laakerit ja tiivisteet alle 100€. Jos mopoautossa on pystyyn asennettu vaihdelaatikko, sitä ei saa käyttää paikallaan kovilla kierroksilla, voitelu ylälaakereihin toimii vain jos pyörät pyörii. Öljytaso pitää olla kohdallaan ja kunnon öljyt.
Meillä on 9 lasta ja jokaisella on aixam mopoauto, sossu maksaa!
Ostettiin käytetty mopoauto uuden mopoan hinnalla. Huomattavasti turvallisempi vaihtoehto. Bussikorttien hinnalla maksaa mopoauton vakuutukset ja polttoaineen vuodessa, niin se valitettavasti on.
olemme itse kortittomia joten teini saa kujettaa joskus jompaakumpaa meistäkin.
Meillä on 9 lasta ja jokaisella on aixam mopoauto, sossu maksaa!
Onneksi olkoon! Luonto ei suonut meille koskaan enempää kuin yhden lapsen, olemme kuitenkin onnellisia hänestäkin. Turvallisuuden takia hankittiin mopoauto, tosin varaa oli silti vain käytettyyn.
Olen 16vuotias ja omistan mopoauton josta olen kiitollinen kyllä.. En kyllä jaksaisi melkein joka päivä kulkea bussilla kuluttaa rahojani siihen.. pääsen hyvin 5euron tankkauksella jo pitkiä matkoja.. Mopoautot kyllä maksavat liikaa siihen nähden kuinka heikkoo tekoo ne on autoihin verrattuna mutta omasta mielestäni mopoauto on kannattava ostos ollu. Sitten vielä tästä ku yleistetään että kaikki mopoautoilijat ajavat kuin "päättömät" niin mitä tuolla ajelen niin kyllä aika usein näkee kun autoilijat ajavat kuin päättömät varsinkin ne kenellä on tarve esittää jotain näille mopoautoilijoille.. ohittelevat miten sattuu tai sitten tämä yleisin ohitetaan mopoautoilija ja sen jälkeen jäädään siihe eteen hidastelemaan (tällä tarkoitan jotain alle kahdenkympin nopeutta) ja jarruttelemaan sun muuta..sitten loppuen lopuks lähetää hanat ajamaan ku kyllästytään..Mullakin riittäis vaikka kuin paljon kirjotettavaksi autoilijoiden virheistä..mutta kaikkihan joskus virheitä tekevät!!
Eikö skootteri tai kevari sitten 16-vuotiaana olisi coolimpi?
En ostaisi lapselle, jos asuisin kaupungissa, jossa hyvä julkinen liikenne. Itselläni oli teininä skootteri, kun asuimme aivan keskellä ei mitään, eivätkä bussitkaan kulkeneet, niin se skootteri oli sitten ainut keino päästä itse yhtään mihinkään. Alle 10km matka nyt taittui vielä ihan pyörällä.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:21"]
Mopoautoissa on vaihdelaatikko tai tasauspyörästö. Jos sitä ei olisi eihän siinä pääsis kun eteenpäin.
[/quote]
Huikea tekniikan tuntemus.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 20:01"]
Siis ihan naurettavaa noi mopoautojen hinnat.Kattelin,et 5000-6000e saa jo hyvän kunnon käytetyn autonkin.Mitä jollain mopoautolla?Ei sillä tee mitään.Kuiten pitää kärrätä hirveetä kaveriporukkaa ympäriinsä ja ahtaudutaan pikkukoslaan.Nähty on.
Ittelläni oli ihana pikku Ford Ka ja sillä oli kiva pärräillä ihan motaria pitkin ja mukava pikkunen parkkeerata.
[/quote]
Ja ei maksanut kun 500e ja ajoi hyvin Tampereelta Helsinkiin,eikä jättänyt tielle missään vaiheessa.Mä nauraisin päin naamaa jos omat muksut joskus vinkuu mopoautoa..Turha kapistus.Se nyt tuntuu olevan joku villitys.Niinkuin Jopotkin.Jokaisella täytyy olla..
Onhan se tietyltä osin kätevä mutta todella epäturvallinen. Ja varaosat maksavat törkeän paljon. Muoviautosta pyydetään auton hintaa, ei käy mun järkeen. Siihe ajokorttiinkin pitäisi olla ajotunteja enemmän
oon 15v ja omistan mopoauton. Jos mopoautolla OSAA ajaa niin ei se ajo ole "poukkoilevaa". ite ostin aixam a741 -06 vain 1850eurolla ja hyvin on toiminu. suosittelen mautoo.
Helsinkiläiselle teinille, no en tod :-D. Menköön bussilla. Eikä hän varmaan haluaisikaan, mopoauto on Helsingin teinipiireissä nolo.
jotkut nuoret ajavat mopoautoilla huonosti ja eivät liikennesääntöjä noudata. Mutta ei sitä silti tarvitse alkaa yleistämään
Et tietenkään pojallasi on jotain vialla kun tuollaista kyselee. Itse veisin hänet hoitoon tai psykologille tms.
Ja nehän taitaa olla laittomiakin suomessa?
Itse olen viikonloppuna menossa hakemaan KÄYTETTYNÄ HALVALLA ostamaani mopoautoa. Olen rauhallinen 15v. poika joka OSAA liikennesäännöt hyvin. En ymmärrä sitä että mopoautolla ajetaan kylää ympäri p*lluralluia kaiutinparat hoosianna huutaen... Minä ostin mopoautoni vain sen takia, että liikun paikasta A paikkaan B :)
Olen jo ostanut enkä kadu. Mopo on ihan yhtä vaarallinen, oikeastaan vaarallisempikin. Mopoauto talvella ja sateella huomattavasti mukavampi. Tytöllä pitkä koulumatka ja aina saa muuten itse olla kuskaamassa.
Pierunaurut ja muut ovat vain sitä tyypillistä suomalaista kateutta, joka oksennetaan ilmoille heti kun jollakin on jotakin sellaista, johon itsellä ei ehkä ole varaa,.
Vierailija kirjoitti:
ja turhia.. naurattaa aina, kun näen jonkun 15vuotiaan kermaperseen ajalemassa sellaisella tientukkeena.
Onpa harmi, ettet ole itse syntynyt ns. kermaperseeksi ja sinulla ei ole varaa mopoautoon. Pahoittelen.
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin käytetty mopoauto uuden mopoan hinnalla. Huomattavasti turvallisempi vaihtoehto. Bussikorttien hinnalla maksaa mopoauton vakuutukset ja polttoaineen vuodessa, niin se valitettavasti on.
Missä universumissa?
Mopoauton liikennevakuutus on vajaat 200 € vuodessa, osakasko 100 €. e]
Jo tuo paljastaa täydellisen asiantuntemattomuutesi. Mopoauton vakuutus on valitettavasti esim. Ifissä 1800 euroa vuosi, tällä hetkellä halvin on Turva 750 euroa, joka tosin edellyttää kokonaisasiakkuutta. Näin valitettavasti.
En osta. Meiltä menee busseja parhaimmillaan 8 minuutin välein.
Toisekseen, kotona asuva teini ei tarvitse mopoautoa. Ajokorttirahat ovat olemassa, ajakoon oikealla autolla, kun sen aika koittaa ja jos haluaa mennä autokoulun.
Mopoauto on kyllä osoittautunut turvalliseksi ajoneuvoksi. Melkein kaikki mopoautokolarit uutisoidaan negatiivisen ilmapiirin aikaan saamiseksi, mutta totuus kuitenkin on että kolareista on selvitty ehjin nahoin. Jos vain mahdollista niin ehdottomasti ennemmin mopoauto kuin kaksipyöräinen mopo. Tuttavapiirissä uusien mopoautojen päälle on ajettu henkilöautoilla, mutta naarmuitta on selvitty. Suurin ongelma liikenteessä on ongelmallisesti käyttäytyvät autoilijat, tähän pitää varautua.