Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työkkärissä sanoa suoraan, että ei aio hakea ensi kesäksi töitä?

Vierailija
13.11.2011 |

Opiskelen työttömyysturvalla. Opiskeluista on 2 kk kesäloma.

Ajattelin, että voisin olla ensi kesän ihan vaan työttömänä, jotta saataisiin pakollinen iso remontti kodissamme tehtyä, eikä mun myöskään tarvitsisi sitten pähkäillä mihin laitan 8 v. ja 9 v. lapsemme kesäksi.

Itsellenikin kesäloma olisi tervetullutta, viime kesän olin töissä kokonaan ja nyt opiskelut vievät todella tehokkaasti lähestulkoon kaiken ajan.

Mitenköhän työkkärissä suhtautuvat, jos sanon, että en aio mennä töihin/hakea kesäksi töitä? Saan karenssia? Kauanko karenssi kestää?

(joo, olen varautunut kurasateeseen, mutta ehkä joku voisi vastata asiallisestikin, siksi kysyn...)

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetaan tällaisia ohjeita??

Minä olen saanut ihan samanlaista infoa, Pirkanmaalla.

Erikoista, minulle kun taas sanottiin, että omaehtoisen opiskelun aikana ei nimenomaan saa tehdä töitä! Ja tämä kuulemma koskee lomiakin. Jos haluaa mennä kesätöihin, omaehtoinen opiskelu katkeaa siihen (koko prosessi pitää aloittaa alusta hakemuksineen kaikkineen).

Työkkärin tätinä kerron vähän faktoja eli koska opiskelet työttömyysturvalla, olet meillä etusijalla kesätöitä etsittäessä. Joten varaudu siihen, että lähettelen tiedotteita ja olen todella kiinnostunut siitä, miksi et saanut kesätöitä. Kannattaa muistaa, että omaehtoinen opiskelu työttömyysturvalla on harkinnanvaraista ja jos käytät etuutta väärin, se voidaan katkaista.

Vierailija
2/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että työnantaja ei voinut palkata, koska esiintyi täysin toisin kuin mitä TE-toimiston antamien tietojen mukaan olisi pitänyt olla. Ja saat selvityspyynnön :-).

eikö siihen voi sanoa, että jännitti niin kauheasti kun halusin sen työn NIIN valtavasti ja pelkäsin että ääni ja kädet alkaa täristä. Voi muutenkin mainita, että on aina kärsinyt jonkinasteisesta ramppikuumeesta ja tuollaisissa tilanteissa on jopa kerran pyörtynyt (tosin onneksi kouluaikana, niin ei mennyt mikään kiinnostava työpaikka sivusuun).

Ei kai ihminen voi saada karenssia, jos on kovat suorituspaineet, jännittää ja jännityksen vuoksi haastattelu ei mene oppikirjan mukaan. Jännittäminen tuollaisissa tilanteissa on ihan inhimillistä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että työnantaja ei voinut palkata, koska esiintyi täysin toisin kuin mitä TE-toimiston antamien tietojen mukaan olisi pitänyt olla. Ja saat selvityspyynnön :-).

eikö siihen voi sanoa, että jännitti niin kauheasti kun halusin sen työn NIIN valtavasti ja pelkäsin että ääni ja kädet alkaa täristä. Voi muutenkin mainita, että on aina kärsinyt jonkinasteisesta ramppikuumeesta ja tuollaisissa tilanteissa on jopa kerran pyörtynyt (tosin onneksi kouluaikana, niin ei mennyt mikään kiinnostava työpaikka sivusuun). Ei kai ihminen voi saada karenssia, jos on kovat suorituspaineet, jännittää ja jännityksen vuoksi haastattelu ei mene oppikirjan mukaan. Jännittäminen tuollaisissa tilanteissa on ihan inhimillistä :)

työnhakukurssista vedoten siihen, että osaat kyllä hakea töitä etkä tarvitse haastattelukokemusta, koska olet kuin kotonasi sellaisissa tilanteissa?

Eli tuo selitys ei mene läpi, ellei siitä ole puhuttu työkkärissä etukäteen. Sieltä kun ohjataan välittömästi opiskelemaan ramppikuumeen voittamista.

Vierailija
4/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava kysymys: miksi et ole kertonut asiasta silloin, kun kieltäydyit

työnhakukurssista vedoten siihen, että osaat kyllä hakea töitä etkä tarvitse haastattelukokemusta, koska olet kuin kotonasi sellaisissa tilanteissa?

Eli tuo selitys ei mene läpi, ellei siitä ole puhuttu työkkärissä etukäteen. Sieltä kun ohjataan välittömästi opiskelemaan ramppikuumeen voittamista.

haloo - oma vastaus täytyy tietenkin laatia sen mukaan, mitä siellä työkkärissä on puhuttu. Jos jännityksen hallinta -kurssia on tarjottu, ei tietenkään kannata keksiä tuollaista syytä. Mutta toisaalta - joskus voi ihminen, joka normaalisti ei jännitä, mennä jossain tilanteessa ihan puihin, myös omaksi yllätyksekseen.

Luulen, että on todennäköisempää, että tuollaista ramppikuumeen hallinnan kurssia EI ole tarjottu, kuin että sitä olisi tarjottu. Käsittääkseni työkkärillä ei edes ole mitään ramppikuumekursseja, ellei sitten joskus satunnaisesti. Ja tuskin niitä on tarkoitettu normaaliin jännitykseen, vaan sellaiseen, että ihminen ihan tosiaan pyörtyy.

Eikä sitä jännitystä tarvitse selityksessään överiksi vetää. Suunnilleen jokaista jännittää joka tapauksessa jonkin verran, oli kurssit käyty tai ei, ja kyllä aika monen kohdalla se jännitys voi aiheuttaa sen, ettei loista samalla lailla kuin esim. siellä kurssin harjoitustilanteessa.

Ja onhan niitä muitakin syitä. Ja toisaalta, ei haastattelija voi alkaa väittää, että hakija on erilainen kuin työkkäristä on kerrottu - millä perusteella muka? Jos työkkärissä on sanottu, että on fiksun oloinen tyyppi, niin tuo "fiksun oloinenhan" on joka tapauksessa aina hieman tulkinnanvarainen määre.

Vierailija
5/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ts. kesällä sun ei oletetakaan hakevan töitä, vaan olet ihan normaalisti työttömänä.

Vierailija
6/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot hakevasi töitä. On eri asia onko töitä tai saako niitä.

Vierailija
7/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempi on, ettet sano tollaista. Vaan jos työkkäristä käsketään töihin sitten kesällä, menet vaan työhaastatteluun. Puhelet sitten siellä työhaastattelussa sellaisia, ettei sinua valita, ja annat itsestäsi muutenkin epämääräisen ja typerän vaikutelman.

Vierailija
8/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sanoisit, ettet hae?

Karenssia tulee varmasti mutta kuinka paljon niin sitä en tiedä.

Olet lisäksi sen jälkeen silmätikkuna kun työvoimatoimiston "papereissa" lukee, ettet ole hakemut töitä. Älä tee sitä virhettä! ;-)

Vierailija
9/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten sanot etsiväsi töitä ja vietät vapaan kesän ilman karenssin pelkoa. Mitä olen työttömiltä kuullut niin työkkärin akkojen suurin ilohan on saada lyötyä jollekin aina karenssi päälle joten älä kerro totuutta.

Vierailija
10/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no ehkä sitten vaan pidän suuni supussa ja sanon etsiväni töitä.

Ainoa vaan, että alallani todellakin olisi töitä tarjolla.. joten mitenköhän selittelisin, etten ole saanut töitä.. no, enköhän keksi jotain.

ap

Vierailija
11/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti sanot hakevasi työtä...jos tulee kyselyjä sanot että kesällä on niin paljon kesätyön hakijoita... ei ne tosiaankaan mitään sulle sieltä ala vaan kesäksi tarjoomaan...mulle ei oo tarjottu mitään puoleentoista vuoteen...onneksi, kun tarkiotuksella olen kotona ollut lasta hoitamassa ja ensviikolla jäänkin äitiyslomalle..

Vierailija
12/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata sanoa, ettei aio hakea töitä. Eikä sinun sitä tarvitse kummemmin selitellä, miksi et ole saanut työtä - eihän työnhakija voi niitä syitä aina tietääkään. Useinhan työhakemukseen joko ei tule mitään vastausta, tai sitten haastattelun jälkeen vain ilmoitetaan, että "valitettavasti valinta ei kohdistunut sinuun". Kesälomasi jälkeen voit työkkärissä jopa harmitella, että kurjaa kun ei tärpännyt, vaikka olit ollut jo melko varma :D

Vierailija
13/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli koska opiskelet työttömyysturvalla, olet meillä etusijalla kesätöitä etsittäessä. Joten varaudu siihen, että lähettelen tiedotteita ja olen todella kiinnostunut siitä, miksi et saanut kesätöitä. Kannattaa muistaa, että omaehtoinen opiskelu työttömyysturvalla on harkinnanvaraista ja jos käytät etuutta väärin, se voidaan katkaista.

Vierailija
14/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ainakaan paikallisen työkkärin tätejä kiinnostanut pätkääkään kun en viime kesänä saanut kesätöitä. Ei tullut minkäänlaisia ehdotuksia kesätöihin tai kyselyjä miksei töitä löytynyt. t. Koko Kesä Kotona

Vierailija
15/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun olet tähän saakka elänyt työttömyysturvalla ja opiskellut työttömyysturvalla, niin lomailetkin työttömyysturvalla ja teet omia juttujasi työttömyysturvalla. Ei ole oikein vaatia että tekisit töitäkin välillä.

Vierailija
16/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli koska opiskelet työttömyysturvalla, olet meillä etusijalla kesätöitä etsittäessä. Joten varaudu siihen, että lähettelen tiedotteita ja olen todella kiinnostunut siitä, miksi et saanut kesätöitä. Kannattaa muistaa, että omaehtoinen opiskelu työttömyysturvalla on harkinnanvaraista ja jos käytät etuutta väärin, se voidaan katkaista.

karenssin (etuus katkaistaan) jos työkkäristä "saavat selville" etten tosissani ole hakenut töitä, niin kuinka pitkään se karenssi kestää? Edes about?

Täytyy sanoa, että tulevan remontin ja lastenhoitovaikeuksien vuoksi olen mielummin karenssissa koko kesän kuin töissä, mutta tietysti jos karenssi sen jälkeenkin vielä jatkuisi, alkaisi olla melko tukalat paikat.

(Kyllä mä siis tajuan, että töitä pitäisi hakea. Ja tietysti "työkkärin tätien" pitää myös toimia niin, että tätä noudatetaan. Tässä vaan ei oteta kauheasti huomioon mitään inhimillisiä hankaluuksia, kuten esim. lastenhoidon järjestämisiä jne. Olisi aika ilkeää jättää 8 v. ja 9 v. kesäksi työpäivien ajoiksi kaksistaan kotiin, jatkuvasti)

ap

Vierailija
17/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun olet tähän saakka elänyt työttömyysturvalla ja opiskellut työttömyysturvalla, niin lomailetkin työttömyysturvalla ja teet omia juttujasi työttömyysturvalla. Ei ole oikein vaatia että tekisit töitäkin välillä.

että esim. viime kesänkin olin kokonaan töissä.

ap

Vierailija
18/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan sitten, miten se työnhakija voi tietää, miksi ei tullut valituksi? En ole itse työtön, mutta en ole YHDESTÄKÄÄN paikasta saanut koskaan mitään perusteluja tai muutakaan palautetta. Et taida olla oikea työkkärin täti, koska muuten tietäisit tämän olevan aika yleinen käytäntö. Ja eihän se ole etuuden väärinkäyttämistä, jos saa työttömyyskorvausta ollessaan työtön. Se olisi väärin, jos ap tekisi pimeitä töitä nostaen samalla työttörmyyskorvausta.

Vierailija
19/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sut laitetaan kesätyöhaastatteluun, esität siellä hyvin innokasta saamaan sen työn, mutta annat itsestäsi siis yksinkertaisen ja vähän typerän vaikutelman.

Koska jos esiinnyt niin, että käytöksesi voidaan tulkita niin ettei sinua kiinnosta työ eikä työntekokaan, karenssia voi tulla ihan senkin takia.

Riittää, että menet sinne haastatteluun tukka likaisena, venyneet verkkarit jalassa.

Mieluiten kauhea meikki päällä, tai vaihtoehtoisesti, haiset tupakalle tosi paljon.

Parasta jos haisisi myös valkosipulille, sen haju muistuttaa vanhan viinan hajua.

Puhut pöljästi "joo mää niinku kyllä tykkäisin tosi paljon tällasista töistä, mitä teillä niinku tehään"

Harot tukkaasi, tuijottelet ikkunasta ulos. Kysyt haastattelijalta "häh? anteeksi mä en oikein kuullu"

Pyydät jotakin kaveriasi soittamaan työhaastattelun aikana, vastaat puhelimeen ja hölötät jotakin tällaista

"No kun mä oon täällä tyähaastattelussa nyt... joo... ei tarvi mää käyn kaupassa kun tuun täältä ei kai täällä kauaa mene... ne Empun kumisaappaat on joo siinä välieteisessä, käske laittaa pipoki"

Sitten kun lopetat puhelun, et pyydä anteeksi,

et mitään. Hymyilet vaan.

Parasta olisi jos raaputtelisit myös vähän plakkia etuhampaistasi, samalla kun sulle puhutaan.

EIKÄ TAATUSTI KUKAAN OTA SUA TÖIHIN!

Vierailija
20/40 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan provosoi. Ap opiskelee työttömyysturvan avulla ammattiin, ei siis mikään suuri rike hieman levähtää välillä. Pidämmehän me työssäkäyvätkin lomaa kesäisin. Toiset makaavat kotona työttömyysturvan avulla vuosikausia tekemättä mitään. Tällaiset henkilöt ottavat päähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän