Miten jollain voi näkyä yksösraskaus jo viikoilla 10-12?
Läskiä se vaan on. Eihän se kohtu sieltä edes ole vielä noussut noilla viikoilla, kohdunreuna tuntuu pimpsakolmion ylärajassa. KÄsittämätöntä, että miten joillakin sitten voi olla järisyttävä maha jo noilla viikoilla? Mistä se johtuu?
Kommentit (15)
eihän se varsinaisesti näykään mutta minulla ainakin oli alussa sen verran turvotusta että monet arvasi minun olevan raskaana.
Normaalit housut piti joko pitää vetskari auki (seksikästä...) tai vaihtaa verkkari- ja mammahousulinjalle. Olen pieni ja hoikka, joten kaikki muutokset näkyivät välittömästi.
viiko 12 kieppeillä.
Toisilla lantion malli vain on sellainen, että maha tulee esille, varsinkin, jos kasvu on yläkäyrillä. Jokainen yksilö on erilainen, ei sille mitään voi.
näkyy raskaus viimeistään viikolla 5. ja se EI ole turvotusta kun ihan oikee ihqu raxu vauvva mikä siellä potkii
Itse olen pitkähkö ja hoikka, ensimmäisessä raskaudessa maha alkoi näkyä selvästi vasta 20 viikon tietämissä, siihen mennessä kukaan ei huomannut mitään. Ja lapsi painoin 4,5 kg. Nyt toista odottaessa on jo 7. viikolla ihan tajuton pötsi, turvotusta kaikki. Tuntuu että on nestettä ja ilmaa maha täynnä, ja olo on tukala. Läskiä ei ole tullut, kun en paljon ole pystynyt edes syömään.
Ei se silti vaikuta tilanteeseen kuin vasta 15. viikolta eteenpäin. Av:lla tosiaan vauvat potkivat jo 8. viikolla (odotuspalstalta luettua) ja kohtu tuntuu navassa selvästi viikolla 6, joten tähän piikkiin pistän kyllä kaikki mahankasvamiset.
Esim. sf-mittaa seuraamalla eron huomaa helposti. On varmasti eroa, jos kohtu kasvaa alakäyrillä kuin yläkäyrillä... Jos on hoikka ja kohtu jostain syystä kasvaa nopeasti ja yläkäyrillä, niin kyllä se näkyykin helpommin. Toki jokainen hoikkakin nainen on yksilö. Eli kaikilla hoikilla naisilla ei näy maha nopeasti, mutta hoikilla se näkyy todennäköisemmin nopeammin kuin isoilla, sillä edessä ei ole läskiä peittämässä vauvamahaa.
osa minulla ainakin sitä että kohtu kasvaa poikkeuksellisen nopsasti ja suoraan ylös. mulle on naistentautien erikoislääkäritkin tota ihmetelleet että miten nopsasti mulla se maha tulee. ja aina viikkoja luultu paljon suuremmiksi. heti alussa ja esim rv18 luultiin että on jo reilut 30 äitipolillakin.
mutta minkäs teet. itsestäni olis kiva pitää salaisuutena raskaudet, mutta nopeasti paljastuu kaikille.
Vierailija:
Ei se silti vaikuta tilanteeseen kuin vasta 15. viikolta eteenpäin. Av:lla tosiaan vauvat potkivat jo 8. viikolla (odotuspalstalta luettua) ja kohtu tuntuu navassa selvästi viikolla 6, joten tähän piikkiin pistän kyllä kaikki mahankasvamiset.
Olepa aika yksinkertainen. Kas kummaa kun neuvolan kätilö ei pistänyt mahan kasvua mihinkään piikkiin, vaan oli aidosti ihmeissään. Eikä hänen tarvinnut mua epäillä valehtelusta, kun kerran omin silmin näki... Mutta totta tosiaan, ei se mun maha voinut näkyä vielä rv 9+5 kun sinä kerran niin sanot. I rest my case.
Vierailija:
joten tähän piikkiin pistän kyllä kaikki mahankasvamiset.
kunnes sitten on muksu laskeutunut. lapsivettä on kyllä ollut aina varsin paljon.
aiheuttavat eroja jo raskauden alussa. Itsellä sikiön syke kuului jo viikolla 9. Lääkäri ei olisi ensin edes yrittänyt kuunnella, mutta pyynnöstäni suostui yrittämään ja heti kun doppleri kosketti mahaa, syke kuului. Lääkärin ilme oli näkemisen arvoinen!
Nyt viikkoja kasassa 17 ja navan tienoillamennään.
Läskiä se ei ainakaan ollut, sillä ennen raskautta olin hoikka ja painokaan ei ollut noussut vielä juuri lainkaan. Minulla oli eka neuvola rv9+5 ja neuvolan kätilön sanat minut nähdessäni olivat: " Hyvänen aika, eikös sun pitänyt olla ihan alussa vasta? Nyt on kyllä kaksoset varmasti tulossa, ei noilla viikoilla maha vielä näy."
No ei ollut kaksoset. Oli vain yksi vauva ja valtava maha. En tiedä, miksi maha näkyi noin alussa. Turvotusta se ei ollut. Ehkä se johtui hoikkuudesta ennen raskautta?
Mammahousuihin jouduin siirtymään lopullisesti rv 12, sitä ennen olin yrittänyt sinnitellä niin, että pidin farkkujen nappeja auki ja pitkää paitaa... Vaan ei se oikein ollut mukavaa. Tuolloin rv 12 jälkeen ei muuten kukaan enää kysynyt, että olenko raskaana. Se oli ihan selvä juttu ja eka kysymys oli " milloin on laskettu aika?" . Maha jatkoi kasvuaan koko ajan yläkäyrillä ja kun laskettuun aikaan oli pari kk niin jouduin koko ajan todistelemaan, että ihan oikeasti on vain yksi vauva tulossa ja ihan oikeasti la on 2kk päässä.