Pieni lapsi väsyy hirmuisesti, kun sisaruspuolensa ovat meillä viikonloppuisin. Mikä avuksi?
Varmaan saan kivitystä osakseni, mutta ennen kuin aloitatte, niin en tässä mitenkään syytä ketään, viimeisenä mieheni lapsia!!
Neuvoja silti kaipaisin...meidän lapsi on reilun vuoden ja viikonloput, jolloin sisaruksensa ovat meillä, ovat hänelle todella rankkoja. Sisarukset ovat älyttömän vilkkaita (toisella diagnosoitu ADHD) ja meteliä ja melskettä on PALJON. Tässä vaiheessa viikonloppua 1v. on jo aivan loppu (ei siis vain tänäviikonloppuna, vaan useimmiten aina), itkee vaan, kun on niin väsynyt. :( Tulisko kenellekään mieleen, mitä voisi tehdä?
Kommentit (56)
Kuopus on erityislapsi ja pelkästään viikonlopuksi emme mene mummolaan koska lapsi tarvitsee rauhoittuakseen pidemmän ajan.
Kun menemme mummolaan niin viivymme koko viikon.
Viikonloppu on lyhyt aika. Joka perheessä on omat säännöt ja tavat, lapsi tarvitsee aikaa.
mun poika on käynyt siitä saakka kun osas ryömiä. Ja aina vkonloppuisin siellä on vauvoja. Hoploppi on loistava paikka viettää viikonloppupäivää !
luonnollisestikin väsyy siellä, mutta sitten ei saa kotona rauhoittua, kun isommat riehuvat. Eikä joka viikonloppu ole varaa sinne pelkästään isompiakaan viedä
ap
Yksivuotias ehtisi tottua heihin ja meteliin eri tavalla ja se ei ehkä sitten enää niin häiritsisi häntä. Isommat ehtisivät paremmin kotiutua, viikonloppu on sellainen vierailu vaan, jolloin ehkä riehuvat enemmän kuin tavallisissa oloissa tekisivät. En tiedä, mulla ei ole uusperhettä, tuli vain mieleen josko tällainen toimisi.
JOtenkin isommat lapset pitäisi saada tuntemaan olo rauhallisiksi ja turvalliseksi.
Jos mietit sitä että yrität häätää jotenkin heidät, niin se ei ole oikein. Paitsi nin että sinä muutat oman lapsesi kanssa pois. Sinä olet valinnut miehen jolla on lapsia, jotka ovat hänelle tärkein asia elämässä, omat lapset- näin ainakin kuuluisi olla.
Lounaan jälkeen kun pieni menee päiväunille niin isä takas ulos isompien lasten kanssa. Eikä sitä tarvitse mennä mihinkään maksulliseen ja kalliiseen paikkaan. Ihan pulkkamäki,pihaleikit kelpaa. Jos isä on liikunnallinen niin luistelu, pyöräily, hiihtäminen tai vaikka uimassa käyminenkin on kiva vaihtoehto. Isommat lapset on jo 5- ja 8- vuotiaat jossain vaiheessa isän täytyy oppia olemaan heidän kanssaan ilman sinun apua. Anna isän kantaa vastuu lapsistaan, älä tee hänelle kaikkea valmiiksi.
mun poika on käynyt siitä saakka kun osas ryömiä. Ja aina vkonloppuisin siellä on vauvoja.
Hoploppi on loistava paikka viettää viikonloppupäivää !
Alkuperäinen etsi vinkkejä jotta 1-vuotiaan viikonloppu ei olisin niin ylivilkas, täällä ehdotetaan hop loppia :-D
minäkin suosittelen viikko- viikko systeemiä. Viikonloppu on lyhyt aika sopeutua teidän tavoille.
Laita isot katsomaan dvd:tä siksi aikaa, kun pikkuinen nukkuu.
JOtenkin isommat lapset pitäisi saada tuntemaan olo rauhallisiksi ja turvalliseksi.
Jos mietit sitä että yrität häätää jotenkin heidät, niin se ei ole oikein. Paitsi nin että sinä muutat oman lapsesi kanssa pois. Sinä olet valinnut miehen jolla on lapsia, jotka ovat hänelle tärkein asia elämässä, omat lapset- näin ainakin kuuluisi olla.
nuorinkin lapsi varmaan miehelle yhtä tärkeä, ja miestäkin kiinnostaa luoda 1-vuotiaalle rauhallisempi viikonloppu???
viikko -viikko systeemi kuulostaa hyvälle. Isä ottamaan vastuuta kaikista lapsistaan kokonaisvaltaisesti.
Kuulostaa kummalliselta, että hoplop on ainoa, missä isä 5- ja 8-vuotiaidensa kanssa pärjää... Miten voi pitää paikkansa? Jalkapallokenttä, leikkipuisto, metsäretki? Miten siellä voi olla yksi aikuinen pärjäämättä kahden suht ison lapsen kanssa?
Jotenkin tuntuu, että olette vähän avuttomia. Anteeksi, kun sanon näin. Mutta mielestäni on järjestelykysymys, että tuon ikäisillä on rauhallista, järkevää tekemistä suurimman osan viikonlopusta, joko isän kanssa erikseen tai sitten koko perheellä.
voisitko välillä vetäytyä leikkimään/halimaan/lueskelemaan pienimmän kanssa kahdestaan joksikin aikaa johonkin huoneeseen? Esim. teidän makuuhuoneeseen?
Muuten komppaan aiempia neuvoja, isä viemään lapsia paljon ulos kolmisin + paljon isän huomiota lapsille. Jos pieni ei saa nukuttua päikkäreitä sisällä niin isommat ulos tai sitten pieni nukkuu vaunuissa ulkona.
Ymmärrän, että esikoisen äidille tuo on rankkaa kun huomaa pienen väsyvän (olisin itse ollut aivan ahdistunut, halusin niin suojella pientäni), mutta arvelen, että tuo ei ole lopulta pienelle niin vaarallista, kunhan saa tarpeeksi unta. Vinkkinä: kokemukseni & käsitykseni mukaan pikkulapset sopeutuvat hyvin erilaisiin tilanteisiin, kunhan heidän vanhempansa suhtautuvat niihin rennosti ja osoittavat ettei ole mitään hätää ole. Eli luulisin, että parasta mitä voit lapsellesi tehdä on yrittää suhtautua myönteisesti ja rennosti isosisaruksiin ja heidän meteliinsä.
No entä jos laittaisi sen 1-vuotiaan aiemmin nukkumaan?
että jos ahdistut liikaa pienen väsymisestä niin itse ehkä lähtisin joinain vkloppuina vaikka omille vanhemmilleni, siskolle tms. "turvaan".
..ja kaikille pitää vääntää mukeloita...ja totta kait kaikki eksämukelot ovat rasittavia...auta armias!!
Olisit miettinyt ennen lisääntymistä..
Sieltähän se tuli, uuden naisen vika taas kaikki. Ihme kun et lisännyt loppuun tuttua lausetta "meillä on ydinperhe, mutta olen läheltä seurannut näitä uusioperheitä, eikä minulla ole niistä mitään hyvää sanottavaa".
Jos sinä ydinperheen pyhimysmamma joskus eroat, niin ethän ota enää uutta miestä?
Meillä on käynyt jo vuosia kerran kuussa viikonloppua viettämässä kaksi lasta, joista toisella on niin vaikea ADHD yhdistettynä muihin hankaluuksiin, että on kehitysvammainen (mutta ei mitenkään eikä pätkääkään likkuntavammainen...) ja toinen on muuten vaan vaativa kaveri.
Omat lapset olivat 1 ja 3 kun sisarukset alkoivat vierailla, heillä oli itsellä silloin ikää 7 ja 9 v.
On selvitty tiukalla aikataulutuksella, ruuat jämptisti ajallaan, aamulla ylös klo 7 ja illalla unta palloon (=hiljaisuus klo 21). Paljon ulkoilua, oikeestaan heti aamupalalta ulos, sisälle ruuanlaittoon, ruuan jälkeen ulos, pienimmän paiväuniaikaan ulos, välipalakin usein eväinä ulkona. Aina ulos kun sisällä homma ei toimi.
Ei teidän tarvii olla kivoja. Te ootte vanhempia. säännöt selväksi ja siitä se etenee.
etkä mikään hirveä nyksä
varmaan tarkat rutiinit varmaan auttais ja ei ainakaan enemää hoploppeja ja muuta riekkumista, se vaan villitsee adhd:tä vaan ennemminkin tosiaan vaikka rauhottumista vaikka dvd:n kanssa ja sitä ulkoilua, mut muista ne rutiinit =)
...eroan, pidän järkeni päässä enkä lisäänny uuden partnerin kanssa. Ai. Niinhän siinä käykin, koska olen tehnyt streilisaation. Mun ei tartte jokaisen kulkumiehen kanssa lisääntyä.
mun poika on käynyt siitä saakka kun osas ryömiä. Ja aina vkonloppuisin siellä on vauvoja.
Hoploppi on loistava paikka viettää viikonloppupäivää !