Leikkiikö teidän kakkosluokkalainen leluilla?
Tässä mietin vähän meidän lasten huoneiden uudelleen järjestelyjä ja jotenkin vasta nyt tajusin, että tuo meidän kakkosluokkalainen (poika) ei nykyisin ikinä leiki enää millään leluillaan, ei edes Legoilla.
Ja ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten muissa perheissä?
Meidän pojan mielenkiinto ja ajankäyttö kohdistuu koulun lisäksi lähinnä kavereiden kanssa pihalla sählyn ja jaliksen pelaamiseen ja omissa jalis- ja kiekkoharkoissa käymiseen.
Ja jos sisällä jotain "leikkii", niin se on sitten pleikalla esim. Fifan tai NHL:n pelaamista.
Lyhyeksi jää nykyään se leikkiaika, jos se tosiaan näin aikaisin loppuu.
Kommentit (16)
lisäksi satunnaisesti jotain muutakin 10v isosiskon kanssa, esim. pehmoleluilla. Autoratakin on levitettynä. Kauko-ohjattavat autot myös in.
10-vuotias leikkii muovieläimillä kaverinsa kanssa.
Rajoitat peliajan niin alkaa leikit kiinnostaa. Surullista jos noin pieni lapsi ei leiki.
Isommatkin vielä. Mutta tämä yks pitelee päätään kaksin käsin jos on ollut esim pitkä kauppareissu ja valittaa "äitiiiih, pliis ei tehdä enäää mitääään, mun on PAKKO päästä leikkimään. Mul on just yks juttu mielessä. Mä en kestä enää pidätellä tätä!!" (Tämä on siis totta.)
Leikkiä lisää se kun pannaan vaikka viikoksi tietsikat, pelit ja telkkarit kiinni. Ensin tulee rutinaa, mutta sitten lapset alkaa kummasti keksiä omia leikkejä.
Meillä on normaalistikin tietsika-aika rajoitettu ja tv keskittyy viikonloppuun.
Rajoitat peliajan niin alkaa leikit kiinnostaa. Surullista jos noin pieni lapsi ei leiki.
Tarkoitatko Pleikka-peliaikaa vai pihapelejä?
Poika pelaa pleikkaa satunnaisesti joskus iltapäivisin läksyt tehtyään ja kerrallaan noin puolituntia-tunnin, eli minusta Pleikan pelaamisaika on ihan kohtuullinen.
Ja jotenkaan en näe järkeä noita pihapelejä rajoittaa, sulassa sovussa suurella innolla pelailee parin hyvän kaverinsa kanssa ja isätkin ovat aina välillä peleissä mukana ja pienempi sisarus.
Ja tosiaan lautapeleistä ja erilaisista taktiikkapeleistä tykkää kyllä kovasti ja niitä joskus viikonloppuisin haluaa kyllä pelailla. Mutta esim. pikkuautot ja autoradat ovat saaneet olla rauhassa jo hyvän aikaa. En tiedä noista kavereistaan, että leikkivätkö he omissa kodeissaan, mutta kun ovat meillä (niinkuin yleensä ovat aina iltapäivisin), niin se poikien yhdessä tekeminen on lähes pelkkää liikuntaa ja ulkopelejä.
Mutta meillä ei katsella telkkaria, eikä pelata pleikkaa.
Muita pelejä kyllä pelataan, lapset keskenään tai koko perhe yhdessä.
kun kuulostaa kivalta :)
ap
Isommatkin vielä. Mutta tämä yks pitelee päätään kaksin käsin jos on ollut esim pitkä kauppareissu ja valittaa "äitiiiih, pliis ei tehdä enäää mitääään, mun on PAKKO päästä leikkimään. Mul on just yks juttu mielessä. Mä en kestä enää pidätellä tätä!!" (Tämä on siis totta.)
tosi tosi vähäistä telkkarin katsominen.
Tämä kakkosluokkalainen ei taida telkkarista muuta juuri katsoa, kuin sunnuntaiaamuisin Säbämestaria ja arkisin urheiluruudun tms.
Mutta meillä ei katsella telkkaria, eikä pelata pleikkaa.
Muita pelejä kyllä pelataan, lapset keskenään tai koko perhe yhdessä.
ei myöskään leiki juuri koskaan enää leluillaan. Aika kuluu koulun jälkeen ulkoleikeissä. Kaikki urheilu kiinnostaa ja pihalla pelailevat poikien kanssa. Sisällä katsoo toisinaan lastenohjelmia ja viikonloppuisin saa pelata pleikkaa.
Sisko on 8v ja leikkii vielä mm. nukkekodilla, nukeilla, petsuilla, zhuzhuilla jne.
Tuo urheilu ja liikunta yleensäkin on muodostunut tärkeäksi osaksi pojan elämää.
Talvea ja lunta meillä odotetaan jo kovasti, että päästään hiihtämään, laskettelemaan ja luistelemaan ihan silloin kun huvitta, eikä vain silloin kun on harkat jäähalilla.
ap
Meillä 8v poika tosi kova leikkimään myös.
tokaluokkalainen tyttö haluaisi vielä vaan lisää moxieta ja petsejä ym. leluja ja leikkii niillä kavereiden kanssa. Minusta niitä on jo riittävästi.
Nelosluokkalainen poika leikkii legoilla, toki ehkä enemmän rakentaa, tekee niistä asetelmia (siis esim. jonkin star wars taistelukohtauksen ja kuvaa sen sitten), mutta olen myös kuullut ihan leikkivän: "nää kloonit menis tänne alukseen ja..." vitosluokkalaisten kaverienkin kanssa. Hänestä on tylsää että jotkut kaverit haluaa vaan pelata kun tulevat käymään.
15-vuotias rakentelee vielä joka päivä legoja.
zhuzhuilla, Barbie -nukeilla, Zoobles -leluilla ja (joskus harvoin enää) Petshopeilla. Legojakin rakennellaan pikkuveljien kanssa. Toisaalta paljon myös vain kuuntelee musiikkia samalla kun tekee jotain käsitöitä/askarteluja tai lukee.