Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Makuuhuoneen ihannelämpötila +22C ??? Ei kai

Vierailija
09.11.2011 |

Minä olen lukenut että +18 on sopiva nukkumislämpötila eikä meillä ole oleskeluhuoneissakaan kuin +21. Kaikki yli +22 saa voimaan pahoin .... Parilla sukulaisella on sisälämpötila +25 ja kuulemma koko ajan paleltaa.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan tottumuksesta kiinni.. Itse jäätyisin +18 asteisessa makkarissa ellen sitten nukkuisi sisävaatteet päällä paksun peiton alle kunnolla kääriytyneenä. Meillä varmaan makkarissa +24 astetta ja just hyvä, lämmin on mutta ei liian kuuma. Viileässä en osaa nukkua

Vierailija
2/50 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja musta se on ihan liian vähän. Miehelle on sopiva ja pikkulapsille, mutta mä toisinaan puen yön aikana vaatetta päälle lisää ja lisää. Usein aamulla mulla on päällä pitkä yöpaita, paksut trikoot, villatakki tai villapaita, villasukat ja joskus jopa kaulaliina tai pipo...ihan totta, älkää naurako. Niin, ja mielellään vielä paksun peiton päällä viltti tai kaksi. Enkä ole mikään laiheliini, läskiä löytyy luiden päältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Ranskassa, ja täällä mm. kielletään "neuvolavihossakin" kätkytkuoleman ehkäisy- osiossa pitämästä makuuhuoneen lämpötilaa yli 19°C, sillä liian korkean lämpötilan on todettu olevan yksi kätkytkuoleman riskitekijöistä. Muutenkin täällä lämmitetään vähemmän sisätiloissa ja oman kokemukseni mukaan näin on kaikin puolin parempi. Ekoina vuosina täällä aina palelin, ja kaikki vitsailivakin viluisesta suomalaisesta, mutta nyt kun tähän on tottunut, ja siihen, ettei sisällä tarvitse välttämättä voida olla t-paidassa talvisinkin, voin suorastaan pahoin Suomessa vieraillessani ylilämmitetyissä kodeissa joissa ilma on liian kuiva, kurkku aina kipeänä ja muutenkin tuskanhiki koko ajan pinnassa. Samaa mieltä kanssani ovat useimma ex pat ja ulkomaalaiset kaverini.

Vierailija
4/50 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Usein aamulla mulla on päällä pitkä yöpaita, paksut trikoot, villatakki tai villapaita, villasukat ja joskus jopa kaulaliina tai pipo...ihan totta, älkää naurako. Niin, ja mielellään vielä paksun peiton päällä viltti tai kaksi...

Mitenkähän tulet pärjäämään sitten kun olet vanhus? Heillähän tuota pukeutumistyyliä näkee myös kesäaikana.

Riittääköhän sulla silloin vaatteita päälle laitettaviksi :)

Vierailija
5/50 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja makuuhuoneissa n. 18 astetta.

Btw. kiinnitin huomiota juuri erään ison äitiyskirjan ohjeeseen pitää makuuhuoneen lämpötilaa 16-20 asteessa. Näin kai tosiaan voi olla noinkin alhaalla lämmöt.

Vierailija
6/50 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin suorastaan pahoin Suomessa vieraillessani ylilämmitetyissä kodeissa joissa ilma on liian kuiva, kurkku aina kipeänä ja muutenkin tuskanhiki koko ajan pinnassa.

Vierailija
7/50 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun oon kotiäiti, niin mun pitää jaksaa tehdäkin kotona jotain. Jos on kuuma, niin hommissa vaan väsyy. Ja jos lämpötila sisällä kipuaa yli 22 asteeseen, niin silloin mulla menee toimintakyky melko olemattomaksi, en saa mitään aikaiseksi ja päivä menee vaikkapa tässä koneella av:llä.

Ja makkarissa on sitten pari astetta vähemmän kuin muualla, eli varmaan 19 - 20 astetta. Ja taas jos siellä lämpötila nousee korkeammaksi, niin mulla tulee peiton alla tulee hiki ja vauva potkii peiton pois ja on kuumissaan.

Ja sen pipopäisen nukkujan kannattaisi varmaan panostaa läskien sijaan liikuntaan, jotta aineenvaihdunta ja verenkierto toimisi sen verran, että tarkenee nukkua muun perheen kanssa normaaleissa lämpötiloissa.

Vierailija
8/50 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa kunnollinen peitto! Itse nukuin viimeksi untuvapeiton alla +14c lämmittämättömässä mökissä eikä tullu vilu kertaakaan

Vierailija
9/50 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu lasten kylmänherkkyydestä ja vilustumisherkkyydestä. On testattu monet kerrat missä lämpötilassa nukkuvat parhaiten ja pysyvät parhaiten terveinä. +18 ovat taatusti nuhassa aamulla herätessään.

Vierailija
10/50 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lukee taloyhtiön papereissakin et 17-19 astetta ois paree.

Vierailija
11/50 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Ranskassa, ja täällä mm. kielletään "neuvolavihossakin" kätkytkuoleman ehkäisy- osiossa pitämästä makuuhuoneen lämpötilaa yli 19°C, sillä liian korkean lämpötilan on todettu olevan yksi kätkytkuoleman riskitekijöistä. Muutenkin täällä lämmitetään vähemmän sisätiloissa ja oman kokemukseni mukaan näin on kaikin puolin parempi. Ekoina vuosina täällä aina palelin, ja kaikki vitsailivakin viluisesta suomalaisesta, mutta nyt kun tähän on tottunut, ja siihen, ettei sisällä tarvitse välttämättä voida olla t-paidassa talvisinkin, voin suorastaan pahoin Suomessa vieraillessani ylilämmitetyissä kodeissa joissa ilma on liian kuiva, kurkku aina kipeänä ja muutenkin tuskanhiki koko ajan pinnassa. Samaa mieltä kanssani ovat useimma ex pat ja ulkomaalaiset kaverini.

mutta olen niin samaa mieltä siitä, ettei talvella tarvitse voida kekkaloida sisällä t-paidassa. Meillä lämmitetään paljon vähemmän kuin useimmissa suomalaiskodeissa, ja ilman laatu tuntuu olevan paljon paljon parempi. Mulla on talvella tosi paljon päällä sisällä, mutta se tuntuu ihan mukavalta.

Vierailija
12/50 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette varmaan usein sairaana. Meillä lienee useimmiten lämpötila siiä 18-21C. Vähän vaihtelee, kun puulämmitys ja paikoittain esim. uunien edessä toki kuumaa.

Makuuhuoneessa vain 16 ja ihan alasti nukutaan. Ei olla koskaan kipeitä. Ihanan viielää kun avaa oven ja menee sinne. Ihan kylmän peiton alle toisen rakjkaaseen kainaloon. Ja uni maittaa.

Vierailija
13/50 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu lasten kylmänherkkyydestä ja vilustumisherkkyydestä. On testattu monet kerrat missä lämpötilassa nukkuvat parhaiten ja pysyvät parhaiten terveinä. +18 ovat taatusti nuhassa aamulla herätessään.

löytyisi jokin *krhm* toinen mahdollinen syy.. (Se syy paistaa kirkkaana kuin aurinko ihan omassa kertomuksessasi! :))

Vierailija
14/50 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ollut niin kuumat kesät Suomessa, että minä tuksehdun kuumuuteen, kun ei ole viilentävää ilmastointia!!!

Vierailija
15/50 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoneet? Meillä makuuhuoneessa 15 ja olohuoneessa 17 celsiusta eikä palele mutta ei sairastetakaan lentsuja

Vierailija
16/50 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nukkumislämpötila samoin.

En ole viileässä viihtyvä ja pärjäävä ihminen ollenkaan. On tainnut mun esi-isille sattua joku omituinen harharetki kun mä olen tänne päätynyt. Mun pitäisi asua lämpimässä ilmanalassa.

21, niin palelen. Pidän kynsikkäitä, villasukkia, villatakkia jne. En vain mahda mitään, mutta alle 20 astetta olisi kamalaa. Nokkani jäätyy ja sormenpäät vaikka lämpimästi muuten olisikin päällä.

Vierailija
17/50 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoneet? Meillä makuuhuoneessa 15 ja olohuoneessa 17 celsiusta eikä palele mutta ei sairastetakaan lentsuja

Mulla on sormet ja varpaat jäässä heti kun lämpötila laskee 22 asteeseen (meillä yleensä 23-24). En tajua miten joku voi alle 20 asteessa asua, vai onko teillä koko ajan paljon vaatetta päällä?

Vierailija
18/50 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sormet ja varpaat jäässä heti kun lämpötila laskee 22 asteeseen (meillä yleensä 23-24). En tajua miten joku voi alle 20 asteessa asua, vai onko teillä koko ajan paljon vaatetta päällä?

Talvella pidetään vaatteita päällä sisälläkin ja yöllä nukutaan paksun untuvapeiton alla - hyvin ja tavallisen terveinä. Myös lapset.

Vierailija
19/50 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella pidetään vaatteita päällä sisälläkin ja yöllä nukutaan paksun untuvapeiton alla - hyvin ja tavallisen terveinä. Myös lapset.

Meillä on vähän lämpimämpää, mutta aika viileä kuitenkin. Mulla on talvella aina tyyliin villakalsarit housujen alla, trikoopaita ja ohut villapaita, kaulahuivi ja lampaannahkatossut tai muutamat villasukat päällekkäin.

Vierailija
20/50 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytössä paksuin mahdollinen untuvapeitto. Harrastan hikiliikuntaa 3 kertaa viikossa ja muina 4 päivänäkin jumppaan 30-60 minuuttia plus normaalit työm- ja kauppamatkat, joten ei ole liikunnan puutetta. Käytän jatkuvasti puuvillasukkien päällä paksuja villasukkia ja t-paidan päällä pitkähihaista kasmirneuletta. Ja paksut collegehousut.

Kesäaikaan olen kotona sortseissa ja topissa, silloin asteita normaalisti 26 ilman lämmitystä.

Ihmettelen itsekin, miten vain kahden asteen heitto tuntuu niin paljolta. Tuntuu kuin kylmä tuuli puhaltaisi koko ajan huoneistomme läpi. Toisaalta kesällä saamme helposti viilennystä läpivedolla, niin että kai sitten on osin samasta asiasta kysymys. Heti kun tuulee, meillä on tosi kylmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan