Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein 50 sämpylää.

Vierailija
09.11.2011 |

Hinnaksi tuli 4 euroa ja tietty sähköä kului, mut silti. Ja ovat sellasia isoja eikä mitään pieniä kippanoita. Taas säästyy tältä viikolta leipärahat. Pistin tän kun aina täällä kysellään säästövinkkejä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sait noin monta, siis paljonko käytät nestettä?

Itse saan aina liian vähän, ei riitä pakastimeen. Jospa kerrankin tekisi niin ison taikinan että varmasti riittäisi.

Vierailija
2/8 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiivaa 3 palaa

Jauhoja vajaa 2kg

Öljyä 2dl

Suolaa 3-4 tl

Leseitä 2 dl ( ei pakollisia)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun on krooninen käsi-ihottuma, jauhopölyallergia ja astma

Vierailija
4/8 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten en viitti niitä tehdä kun olen ainoa joka niitä söisi.

Vierailija
5/8 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatko muuten pakkaseen vai mitä? Koska musta itse tehtyjä sämpylöitä ei kyllä syö erkkikään kuin max seuraavana päivänä.

Vierailija
6/8 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatekoiset on parhaita. Mä pakastan myös ylimääräiset aina tuoreena, niin saa sitten ottaa pakkasesta...nam.

Toinen säästövinkki, käykää leipomon myymälöissä, me ostetaan sieltä aina kassilinen leipää ja pakastetaan. Useimmat leivät on siellä vain euron, kun kaupassa 2-2,50 euroa.

Vierailija
7/8 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse pakastan kaikki leivonnaiset heti kun ne ovat jäähtyneet. Sitten voi pakkasesta ottaa vaikka yksi kappale kerrallaan, sulattaa mikrossa ja nam, kuin vastaleivottua. Ei todellakaan kannata jättää edes seuraavaksi päiväksi sämpylöitä tai pullia. Ne voi tarvittaessa sulattaa sieltä pakkasesta vaikka silloin seuraavana päivänä, ja maku on ihan muuta, kuin päivän seisoneella.

Muuten, sinä joka sanoit, että omatekemät ei kelpaa: laita ensi kerralla vähemmän jauhoja (löysemmästä taikinasta tulee paljon parempia ja kuohkeampia kuin kovasta, leipominen voi olla vaikeampaa, mutta älä pyörittele sämpylöitä, vaan leikkaa paloja taikinapötköstä suoraan pellille, ovat "maalaisemman" näköisiäkin)

Älä myöskään paista liikaa, mieluummin liian vähän. Liian kauan paistettu on kuiva, kova ja mauton. Yleensä kaikki paistavat leivonnaiosiaan liian kauan. Joku kakku nyt ei hirveästi siitä kärsi, mutta pulla ja sämpylät todellakin.

Vierailija
8/8 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän sekä valmiita sämpyläjauhosekoituksia että hiivaleipäjauhoja joiden sekaan lisään leseitä tai vehnänalkioita, ruisjauhoja voi laittaa myös mutta ei yli neljäsosaa jauhomäärästä. Puuroa käytän myös jos on jäänyt aamiaiselta. Hiivaa laitan aina enemmän kuin ohjeissa, tulee kuohkeampia. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi