Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöttekä te kaikki oikeasti pelkästään terveellisesti??!!

Vierailija
09.11.2011 |

Eikä kukaan käy hampurilaisravintoloissa, ei ulkona syömässä kuin kerran kuussa jos sitäkään? Tuossa toisessa ruokakeskustelussa jossä äiti kertoi lapsen paino-ongelmista ja syömisistä teilattiin lähes kaikki; perunat, pastat, leivät, jugurtit, croisantit, lihapiirakat, riisi...Näiden lisäksihän siellä oli vaikka mitä, salaattia ja kasviksia ja ihan perusruokaa.

Mitä ihmeen papuja ja ituja ja linssejä te kaikki oikeasti syötte? Harva uskaltaa kertoa että ihan ranskalaisia ja makkaraa sitä syödään.Perunaa ja riisiä myös ja kyllä niissä hampurilaisravintoloissa käy PALJON lapsia että kenen lapset ne siellä syö? Ei ainakaan av-mammojen?

Syökö oikeasti kaikki pelkkää terveellistä ja herkkupäiviä on 1 kuussa joka käsittää vaikka sen lihapiirakan tms? En usko!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön vain hyvää ruokaa ja sehän ei tunnetusti ole aina terveellistä.

Vierailija
22/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perunoita menee aika vähän, mutta pastaa paljon. Lihaa menee aika vähän ja se on marinoimatonta, mutta kasviksia paljon. Pekonia ehkä 1 paketti kuukaudessa, papuja tai linssejä on vähintään 3 päivänä viikossa.

Emme osta juurikaan eineksiä (välillä tortellineja), pizzaa syödään muutaman kerran vuodessa ja tänä vuonna 6-vuotias on käynty ekan kerran elämässään hampurilaisella (jopa 2 kertaa tänä vuonna sitten!).

Kotiin ei juurikaan osteta karkkia ja limsaa vielä harvemmin, mutta croissantteja syödään pari kertaa kuussa, vohveleita melkein joka viikko, suklaata (joka vähintään 70 %) aika maltillisesti (100 g levy kestää ainakin 2 viikkoa). Mehua juodaan viikonloppuisin aamiaisella, jogurtit ovat naturel. Chilipähkinöitä ja kanelimanteleita ostetaan pari kertaa kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä sääntö on noin 80/20 eli 80 prossaa aterioista tai ajasta terveellisesti, loput miten mieli tekee. Kyllä siihen viikkoon mäkkärikäyntikin mahtuu.

Vierailija
24/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään palstan mukaan epäterveelisesti. Heseä tmv. mahtuu listalle kerran viikkoon ainakin, yleensä myös kerran kaksi tulee syötyä ravintolassa lasten kanssa. Lapset syö päiväkodissa, mitä syövät, ja sehän on tunnetusti ihan kamalaa moskaa. No moskalinjalla jatketaan kotona, äitien tekemää ruokaa on usein tai vähintään puolivalmisteista tehtyä. Paljon myös retkeillään, joten grilli- / nuotiomakkaraa tai lihaa on usein. Lapsille ei kaninruoka oikein maistu, joten kovin usein ei kurkkua kummempaa tule edes tarjottua. Perheen isä syö lisäksi päivittäin lounaan jossakin ravintolassa, äiti yleensä valmissalaattia tai leipää lisukkeineen. Karkkipäivä on lapsilla kerta viikkoon ja silloin menee muitakin herkkuja sen enempää rajoittamatta. Ei ole paino-ongelmia meillä kellään. Olen itse ollut ronkeli lapsena ruuan ja kasvisten suhteen, joten uskon, että ruokavaliotaan ehtii laajentaa isompanakin. Mutta tosiaan, me ollaan palstan mukaan ainoa perhe, joka syö näin epäterveellisesti.

Vierailija
25/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me syödään säännöllisesti ja järjellisen kokoisia annoksia ihan tavallista ruokaa, ei karpata tms.

Mutta hampurilaisravintoloissa ei käydä, ravintolassa syödään vähintään kerran viikossa, yleensä useamminkin. Syödään myös pizzaa, perunoita, riisiä, pastaa ja jugurttia. Jopa ranskalaisia perunoitakin, mutta ne tehdään kotona uunissa, ei ole samanlaisia kuin hesen ja mäkkärin.

Lisäksi syödään jäätelöä ja muitakin jälkiruokia, leivotaan ja käytetään voita leivonnassa. Vanhemmat juo viiniä, kahvia ja syö suklaata.

Lapsilla ei ole karkkipäivää erikseen, joskus syövät karkin tai pari tai jugurttirusinoita ja mehuakin juovat useamman kerran viikossa.

Liikutaan paljon, 2v ja äiti ulkoilevat yleensä 2x2 tuntia päivässä ja viikonloppuisin koko perhe yhdessä enemmän. Painokäyrien 0-käyrän alarajoilla menee tuo pieni ja äidin paino ei laske grammaakaan. Niinpä, äiti syö sen mitä kuluttajaa ja välillä enemmänkin, pitäisi syödä terveellisemmin, mutta en silti stressaa asiasta. Stressi ei laihduta.

Vierailija
26/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihana pysyn vaikka syön ruokaa joka on hyvää, papuja ja muita perkeleen ituja en syö IKINÄ, kasviksia harvoin. Pikaruokaa ainakin kerran viikossa ja kotiruoka on esim. perunamuussi & kermainen kanakastike. Mitat 168/48.

Ja Hese ja muut pikaruokalat on aina täys lapsiperheitä, että niin syö av-mammojen lapset terveellisesti :D

Vierailija
27/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös hyvistä aterioista kaloreja laskematta. Hedelmät ja vihannekset ovat oikeasti hyviä, joten niitä syömme... mutta myös herkkuja menee: jäätelöä, pullaa, croisantteja, juustoja, ravintolaruokaa, mäkkärii... lapset myös aivan vapaasti saavat näitä herkkuja aika usein.

Ruuan suhteen mulla on vain yksi ehdoton periaate: koskaan ei tuputeta/pakoteta syömään lautasta tyhjäksi. Ruokaan ei saa liittyä meillä mitään pakkoja tai ehdottomuuksia, syömisen pitää olla mukava hetki. En myöskään halua, että jälkiruuat on joku kielletty hedelmä tai erityispalkinto, vaan mieluummin osa normaalia syömistä.

Vierailija
28/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksien määrää voisi toki aina lisätä ja kalan laatuun kiinnittää enemmnä huomiota, mutta yleisesti ottaen aika terveellisesti syömme. EI se edes vaadi paljon vaikka kallimpaa toki on. Viljatuotteet, riisit ja pastat ostan täysjyvätuotteina. Vaaleat leivät kuuluu vaan herkutteluun, samoin leivonnaisia on tarjolla vain kun on vieraita ja kylässä toki syömme herkkuja. Maustetuissa jugurteissa on sokeria niin paljon etten juuri niitä osta ja vanukkatkin kuuluu karkkipäivään. Karkkia ja jäätelöä syödään viikottain, mutta ei todellakaan joka päivä. Samoin ulkona syödään ehkä joka toinen kuukausi ja välillä se tarkoittaa Heseä, välillä "oikeaa" ravintolaa. Enkä edes koe olevani mikään natsiäiti, vaan herkutellaan kun on herkun aika ja muulloin perusterveellistä. Myönnän etten edes tunne kuin yhden perheen jossa jatkuvasti syödään ranskalaisia tai käydään hampurilasiravintolassa ja siinäkin on kyse kotiäidistä joka pykää lisää niitä lapsia saadakseen olla kotona eikä juuri ruuanlaittoon panosta.

Vierailija
29/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin silti kommentoimassa jugurtin sokerimääristä, koska itse tunnen aikuisia, jotka eivät tosiaan tiedä kuinka paljon tavallisessa maustetussa jugurtissa tai viilissä on sokeria.

Toisen ketjun ap nimenomaan kysyi mielipiteitä ja mielestäni suurin osa oli ihan asiallista juttua tälle palstalle epätyypilliseen tapaan :)

Syömme ulkona noin 3 kertaa kuukaudessa, muuten mielestäni lapseni ruokavalion on oikein hyvä. Itse olen ylipainoinen, koska syön kaikkea herkkuja aina kun lapsi ei ole paikalla näkemässä ja liikun hyvin vähän :(. Yritän kuitenkin olla niin hyvin esimerkkinä kuin vaan osaan ja tarjota lapselle sellaista normaalia terveellistä ruokaa, Ei mitään lihapiirakoita ja croissantteja. Yritän itsekin siirtyä "lapsen ruokiin" pikkuhiljaa, myös silloin kun lapsi ei nää.

Vierailija
30/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos kysymys on jostain kokkausketjusta niin en lähde sinne kertomaan miten hyvää sai mäkkärillä tänään.

Vierailija
31/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me kaikki sekalaisen tavallisesti syövät syödään pelkästään tervellisesti. Mä en ole lukenut mitään toista ketjua, mutta tän ketjun aloituksen perusteella olisi ilmeisesti tavallista syödä suurin piirtein päivittäin lihapiirakoita, croissantteja, hampurilaisaterioita ja ranskalaisia.

Kyllä meillä noita syödään, mutta se kerran kuussa niitä rittää, sillä jos noita ruokia syö kovin usein, niin ne alkavat ällöttämään. Mutta sopivan harvoin syötynä ovat kyllä vallan herkullisia.

Että kai meillä sitten syödään ap:n mukaan pelkästään terveellisesti. Vaikka mun mielestä meillä kyllä syödään vain ihan tavallisen perusmeiningisti eli päivittäin melko terveellisesti, karkkipäivänä kerran viikossa karkkia ja ehkä sipsiäkin ja pikamättöä about kerran kuussa.

Vierailija
32/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset syö aamiaiseksi paahtoleipää tai sämpylää voilla ja Nutellalla tai marmeladilla, sama homma yleensä iltaisin. Toki pyritään varsinainen ruoka tarjoamaan "terveellisenä" mutta Mäkkiin mennään täälläkin. Ja syödään makkaraakin, täällä vain on Bratwurstia, joten suomalaista makkaraa tulee ikävä..

Vierailija
33/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minusta monien halveksimat pavut ja pupunruoka ovat HYVIÄ. No, onneksi lapset ja mies ovat yhtä kummallisia kun jopa PYYTÄVÄT niitä ruuaksi...

Vierailija
34/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä nro 10, mielenkiintoinen näkemys, meillä lapset ovat juuri tuollaisia "synttäreillä kaksin käsin herkkuja" -tyyppejä, samoin itse olen ja mieheni myös. Oikeastaan vain minulla ja vanhimmalla tyttärellä on ongelmia painon kanssa, vaikka ollaan vielä normaalipainoisia, muut perheessä on alipainoisia. Mutta olen usein ihmetellyt, miten joissakin perheissä voi kaapeissa olla ns. vierasvaraa saatikka karkkia, meillä ei onnistu, kaikki kätköt syödään, pakastin tyhjätään herkuista jne.

Olisiko kellään mitään keinoa opettaa perhe toisenlaisille tavoille, kohtuuteen vai onko peli menetetty? Olen nimittäin ihan oikeasti sitä mieltä, että olen tehnyt virheen, kun kaikki herkut ovat vaatineet jonkin erikoistilanteen. Itsekin syön helposti esim. 15 pullaa tosta vaan, eikä se ole ihan viisasta, mutta kohtuus on vaikeaa.

Vierailija
35/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ruokavaliosta puuttuvat lähes täydellisesti tuoreet vihannekset ja sellaiset. Kun kaupassa käydään harvoin, ei niitä kuitenkaan syödä ja menevät hukkaan ... joo, tiedän että tekosyitä. Omalta maalta kesällä haetaan ja ostetaan joskus.

Mutta aivan yhtä täydellisesti puuttuvat pakastepizzat, lihapiirakat ym., eli niitä syödään vielä harvemmin kuin salaattia, vain muutaman kerran vuodessa jos sitäkään.

Myös pullat ja muut leivonnaiset ovat aika harvinaista herkkua, ja silloin ovat itse tehtyjä.

Tavallinen arkiruoka on mahdollisimman paljon lähiluomua, eli itse kasvatettua, metsästettyä ja poimittua. Perunaa, juureksia, kalaa ja lihaa löytyy, mutta kaupasta ostetaan maito- ja viljatuotteet, ja myös lihaa. Voita, suolaa ja kermaa käytetään säästelemättä. Ja kaikki paistetaan vähintään kypsäksi, olipa niissä sitten karsinogeeneja miten paljon tahansa.

Mutta kyllä meillä syödään jäätelöä, sipsejä, suklaata ja muita makeisia, juodaan limsaa... Silti yli- tai alipainoa ei ole suorastaan häiritsevän paljon kenelläkään.

Vierailija
36/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä nro 10, mielenkiintoinen näkemys, meillä lapset ovat juuri tuollaisia "synttäreillä kaksin käsin herkkuja" -tyyppejä, samoin itse olen ja mieheni myös. Oikeastaan vain minulla ja vanhimmalla tyttärellä on ongelmia painon kanssa, vaikka ollaan vielä normaalipainoisia, muut perheessä on alipainoisia. Mutta olen usein ihmetellyt, miten joissakin perheissä voi kaapeissa olla ns. vierasvaraa saatikka karkkia, meillä ei onnistu, kaikki kätköt syödään, pakastin tyhjätään herkuista jne.

Olisiko kellään mitään keinoa opettaa perhe toisenlaisille tavoille, kohtuuteen vai onko peli menetetty? Olen nimittäin ihan oikeasti sitä mieltä, että olen tehnyt virheen, kun kaikki herkut ovat vaatineet jonkin erikoistilanteen. Itsekin syön helposti esim. 15 pullaa tosta vaan, eikä se ole ihan viisasta, mutta kohtuus on vaikeaa.

karkkia, keksiä, jäätelöä jne. Lapset kysyvät joskus, saavatko ja vaikka meillä on karkkipäivä, niin voidaan herkutella joskus viikollakin. Kukaan ei ahda määrättömästi herkuja, vaan lapset osaavat laittaa loput säästöön. Ja meillä lasten suurta herkkua ovat myös mm. vesimeloni, omenalohkot, viinirypäleet, silakkapihvit, lohi jne. Eli kohtuus on opittu sillä, että mikään ei ole "eritysjännää extraherkkua, jota saa vain kerran viikossa kauhean kitkuttelun jälkeen"

Ja noita lapsia kyllä näkee mm. synttäreillä, että sipsikulho/karkkikulho otetaan syliin ja jäädään rohmuamaan kun muut menevät leikkeihin ja nämä tyypit ovat juuri niistä perheistä, joissa karkista on tehty toooodella harvinainen herkku ja kielletty hedelmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme