Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsenhankinnalle ikäraja

Vierailija
07.11.2011 |

http://www.iltalehti.fi/perhe/2011110714714520_pr.shtml

Suomessahan hoidoille on (onneksi) takaraja?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei nyt puhuttu nuorista äideistä, vaan vanhoista! Siinähän se seisoo aloituksessakin, että Suomessa hoidoille on onneksi takaraja!

Kyllä munkin mielestä yli 45-vuotiaille ei tarvitsisi hoitoja tehdä. Ihan lapsenkin etua ajatellen. En käsitä miten joku lähes 60-vuotias jaksaa hoitaa vauvaa ja taaperoa ja siinä on iso riski että teini jää sitten äidittömäksi, kun mammalla on ikää jo yli 70v. Ja miten sen ikäinen jaksaa ylipäätään murkkua?

Toisaalta onhan ne mummotkin lapsia kasvattaneet jos omat vanhemmat ei siihen kykene...

Yksityisellä saa hoitoa minkäikäinen vaan, kun vaan rahaa löytyy.

Vierailija
22/54 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. sitä, että lapsilisää ei maksettaisi alle 25-vuotiaina synnytetyistä lapsista. Eihän sitä teiniäitiyttä voi kriminalisoida, mutta sanktioilla voitaisiin opastaa hyvään ehkäisyyn.

Ne voisi oikeastaan poistaa kaikilta jotka tekevät lapsia yli 25vuotiaina. ;)

Synnytysikä Suomessa tosi korkea ja lapsettomuustilastot surullisen korkealla. Nousivat iän takia 20% joten todellakin niin päin että nuorille äideille lapsilisät, muilta pois jos joltain. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lastensaanti tulee kieltää alle 25-vuotiailta. Poikkeuksia voidaan sallia, mikäli vanhemmat osoittavat kyvykkytensä työntekoon ja lapsen elättämiseen yhteiskunnan sijaan.

hahahah mitä hemskuttia. :D

Olen oikeasti pahoillani jos tulit mielestäsi liian vanhana äidiksi. :)

Miksi ei kiellettäisi kaikilta ja kaikkien pitäisi todistaa kykenevänsä elättämään lapsensa? :D

Ei lievästi ole nyt jotain kostoa kateutesi aiheelle? ;)

Vierailija
24/54 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee lapset niin myöhään, on todennäköisesti opiskellut itselleen kunnon ammatin siihen mennessä jo ennen lapsia eikä tarvitse yhteiskunnan tukia. Tuet niille jotka ovat järkeviä ja ajattelevat tulevan lapsen terveyttä ja joilla on tiukempaa, eikä ahneille mummoäideille.

Vierailija
25/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lastensaanti tulee kieltää alle 25-vuotiailta. Poikkeuksia voidaan sallia, mikäli vanhemmat osoittavat kyvykkytensä työntekoon ja lapsen elättämiseen yhteiskunnan sijaan.

30v --> samaan hommaan myös. Vai meinaatko, että nuoret vanhemmat ovat ainoita, jotka eivät kykene lasta elättämään? Kyllä siellä sossun listoilla taitaa jokunen "vanhempikin" äiti ja isä olla, lastensuojelusta puhumattakaan.

Vierailija
26/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran odotin liikoja AV:n sarkasmin tajusta...

hahahah mitä hemskuttia. :D

Olen oikeasti pahoillani jos tulit mielestäsi liian vanhana äidiksi. :)

Miksi ei kiellettäisi kaikilta ja kaikkien pitäisi todistaa kykenevänsä elättämään lapsensa? :D

Ei lievästi ole nyt jotain kostoa kateutesi aiheelle? ;)

Vierailija
27/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee lapset niin myöhään, on todennäköisesti opiskellut itselleen kunnon ammatin siihen mennessä jo ennen lapsia eikä tarvitse yhteiskunnan tukia. Tuet niille jotka ovat järkeviä ja ajattelevat tulevan lapsen terveyttä ja joilla on tiukempaa, eikä ahneille mummoäideille.

Sitähän eduskunnassa ajettiin jossain vaiheessa että saataisiin 20-25vuotiaille äideille enemmän tuke että kannustettaisiin lapsentekoon aikaisemmin, sehän on meidän yhteiskunnassa koitunut ongelmaksi tuo korkea synnytyikä.

Lapsikorotus myös opintotukeen on mitä ilemeisimmin tulossa parin vuoden sisään. :)

Minusta upeeta.

Voin sanoa ihan rehellisesti, että minä opiskelijaäitinä olen tullut yhteiskunnalle huomattavasti halvemmaksi kuin suurin osa vanhemmista äideistä. Tulen myös maksamaan aivan hemmetisti veroja yliopistosta päästyäni varmalle hyväpalkkaiselle alalle. ;)

En lähtisi kieltämään kenenkään äitiyttä, mutta kehottaisin kyllä ehkä miettimään uudestaan molemmista ääripäistä, eli reilusti alle 20v tai reilusti yli 40v. Mutta mitäpä minä ketään arvostelemaan kuitenkaan. :)

Vierailija
28/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta onhan ne mummotkin lapsia kasvattaneet jos omat vanhemmat ei siihen kykene...

[/quote]

Yksityisellä saa hoitoa minkäikäinen vaan, kun vaan rahaa löytyy.

[/quote]

50 vee on takaraja hoidoille yksityiselläkin.

Vierailija
29/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi aiheen mutta...Mulla tuli tosi hyvä fiilis kun lapsettomuuslääkäri mulle huudahti papereitani katsottua "22v! Oletko tosiaan?! Todella hyvässä iässä, todella hyvässä. Kerrankin..."

Tuli toivoa ja kuukauden päästä olinkin raskaana.

t.onnellinen :)

Vierailija
30/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset puhuvat täällä nuorista äideistä hulttioina ja yhteiskunnan taakkoina, vaikka tilastot osoittavat että nuorena lapsen saaneet kouluttautuvat yhtä korkeasti kuin lapsettomat kaverinsa. Tutkimusten mukaan lapsen opiskeluaikana saaneet taas valmistuvat todennäköisemmin kuin lapsettomat opiskelutoverinsa, ehkäpä motivaationsa takia. Opiskelut myös joustavat eritavalla kuin työelämä ja lapsen kanssa jaksaa eritavalla. Harvalla nuoremmalla on vielä asuntolainaa tms ja talous mukautuu lapsen tuomaan notkahdukseen paremmin. Myöskään ei olla opittu vielä katsomaan niin paljoa omaa napaa, kuin sen 20 vuotta itsenäistymisen jälkeen lapsettomana olleena.

Tämä on tietenkin raakaa yleistystä, siksi en näitä ikärajoja kannata kuin aivan huikeissa luvuissa. Nimittäin esimerkiksi 65-vuotias voi olla jo varsin pian itse niin huonossa kunnossa varsin yllättäen, ettei lapsen kasvattaminen tule kysymykseenkään. Toisaalta esimerkiksi ALS:iin voi sairastua aivan hyvin 30-vuotias, joten en tiedä onko tuo argumenttina toimiva.

Suomessa ei taida todella mummoäideistä mitään ruuhkaa olla, mutta kyllä sitä lapsensaanti-ikää pitäisi saada alas koko yhteiskunnan tasolla.

Vierailija
31/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän kaksi luokaltani, jotka eivät valmistuneet mihinkään kun tekivät lapset opiskeluaikana ja ovat ilman ammattia edelleen vuosia myöhemmin.

Kyllähän siihen notkahdukseen mukautuu kun saa sossusta tai kelasta, mutta eipä tule kun on jo oma asunto ja työ eli itse pitää elättää.

Vierailija
32/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset puhuvat täällä nuorista äideistä hulttioina ja yhteiskunnan taakkoina, vaikka tilastot osoittavat että nuorena lapsen saaneet kouluttautuvat yhtä korkeasti kuin lapsettomat kaverinsa. Tutkimusten mukaan lapsen opiskeluaikana saaneet taas valmistuvat todennäköisemmin kuin lapsettomat opiskelutoverinsa, ehkäpä motivaationsa takia. Opiskelut myös joustavat eritavalla kuin työelämä ja lapsen kanssa jaksaa eritavalla. Harvalla nuoremmalla on vielä asuntolainaa tms ja talous mukautuu lapsen tuomaan notkahdukseen paremmin. Myöskään ei olla opittu vielä katsomaan niin paljoa omaa napaa, kuin sen 20 vuotta itsenäistymisen jälkeen lapsettomana olleena.

Tämä on tietenkin raakaa yleistystä, siksi en näitä ikärajoja kannata kuin aivan huikeissa luvuissa. Nimittäin esimerkiksi 65-vuotias voi olla jo varsin pian itse niin huonossa kunnossa varsin yllättäen, ettei lapsen kasvattaminen tule kysymykseenkään. Toisaalta esimerkiksi ALS:iin voi sairastua aivan hyvin 30-vuotias, joten en tiedä onko tuo argumenttina toimiva.

Suomessa ei taida todella mummoäideistä mitään ruuhkaa olla, mutta kyllä sitä lapsensaanti-ikää pitäisi saada alas koko yhteiskunnan tasolla.

Mä olin kunnon koulunorkoilija enkä saanut edes lukiota käytyä kun ei ollut mitään motivaatiota, menin sitten töihin ja päätimme hankkia lapsen jonka onneksemme saimmekin, aloin yhtäkkiä käydä kauheella tarmolla kotoa käsin lukiota (verkossa) ja pääsin suoraan yliopistoon jossa opiskelut sujuvat erittäin hyvin. Eli mun kohdalla pitää tuo motivaation saaminen paikkaansa aika kirkkaasti. :) Olen ennemmin valmistunut kuin suurin osa lapsettomista ystävistäni vaikka pidin kolme välivuotta ja sain lapsen! :D

t.kohta valmistunut.

ps. ja jos ne opiskelut jää kun lapsi tulee, ne olisivat jääneet jokatapauksessa. Lapsi ei ainakaan estä sitä, tekosyy jos joku sellaista väittää.

Vierailija
33/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän kaksi luokaltani, jotka eivät valmistuneet mihinkään kun tekivät lapset opiskeluaikana ja ovat ilman ammattia edelleen vuosia myöhemmin.

Kyllähän siihen notkahdukseen mukautuu kun saa sossusta tai kelasta, mutta eipä tule kun on jo oma asunto ja työ eli itse pitää elättää.

Meillä taas 5mun ystäväpiiristä sai lapsen opiskeluaikana ja kaiki valmistuivat, enemmistö ennen kuin nämä lapsettomat. :) Jotenkin motivaatiota ja rytmiä se perhe-elämä tekee. Ei enää lintsaile pizzerioissa kuten lapsettomat kaverit tuppaa tekemään kun ei jaksa mennä. :D

Vierailija
34/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keskeytin koulun, notkuin pari vuotta sossun rahoilla, pääsin vakitöihin ja sai muutamaan vuotta myöhemmin lapsen 23-vuotiaana.

Nyt 15 vuotta myöhemmin olen edelleen samassa työpaikassa, yhdessä saman miehen kanssa. On ihka oma talo, kesämökkiä ja saarta.

Eikös ole aika ihme, että tällainen kouluttamaton luuseri ja varma sossun elätti on moiseen pystynyt =)

Vierailija
35/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa ihan omilla tuloillasi noita kasaan sait, epäilen.

Minä keskeytin koulun, notkuin pari vuotta sossun rahoilla, pääsin vakitöihin ja sai muutamaan vuotta myöhemmin lapsen 23-vuotiaana.

Nyt 15 vuotta myöhemmin olen edelleen samassa työpaikassa, yhdessä saman miehen kanssa. On ihka oma talo, kesämökkiä ja saarta.

Eikös ole aika ihme, että tällainen kouluttamaton luuseri ja varma sossun elätti on moiseen pystynyt =)

Vierailija
36/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti synnytysikä saataisiin laskuun. :)

Vierailija
37/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

from thirTEEN to nineTEEN

johan sen jo nimikin sanoo

Se on teini-ikää, mut eihän nämä kielitaidottomat idiootit sitä ymmärrä.

Vierailija
38/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todelliset voittajat eivät tee työtä päivääkään ja omistavat silti huomattavasti enemmän kuin tämän viestin lähettäjä.

Vierailija
39/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

from thirTEEN to nineTEEN

johan sen jo nimikin sanoo

Se on teini-ikää, mut eihän nämä kielitaidottomat idiootit sitä ymmärrä.

Älä nyt, tunnen itseni nyt ihan tosi nuoreksi!

t.24v teini hahahh :D

Vierailija
40/54 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin otsikossa väitettään, että katuu ja itse artikkelissa lainataan lausumaa, etten kadu. Ei ole oikein tuo toimittajuus hallussa.