Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei ulkomailla asuvat! Kerro arkisia esimerkkejä siitä mikä on erilaista kuni Suomessa!

Vierailija
07.11.2011 |

Täällä tervehdys Ruotsista (kokemusta vaan yhdestä kaupungista, joten en tiedä miten paljon voi yleistää):

-eskarilaisella pitää olla joka päivä hedelmä mukana

-kaupassa ei marinoitua lihaa (ei tosin väliksikään)

-monessa ruokakaupassa vanhempien kanssa oleva lapsi saa ilmaiseksi ottaa yhden hedelmän

-leipä ja kasvikset halvempia kuin Suomessa

-vähemmän pakastettuja valmisleivonnaisia

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- koululaisella pitaa olla hedelma mukana (valipala) koulussa

- koululaiselle pakataan lounas mukaan kouluun

- kouluun pitaa syksylla vieda lyijykynia, liimapuikkoja ja talouspaperia luokan yhteiseen kayttoon

- kaupassa ei marinoitua lihaa (enka kylla kaipaa)

- kaupassa saa maistella hedelmia yms. irtotuotteita, myyja tulee tarjoamaan jos vahankin pidempaan siina katselee

- marraskuussa paistaa aurinko:-)

Vierailija
22/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin ruokavieraat tuovat ruokajuomat, siis viinit, eivät yleensä jälkiruokaa. Pysäköinnissä toimii samoin hätävilkut. Lihat voi ostaa lihakaupasta, juuston juustokaupasta, leivän leipäkaupasta jne. - tai sitten voi mennä markettiin, niin kuin minä. Keskiviikkoisin iso osa töissäkäyvistä äideistä on pikkulasten kanssa kotona, mikä ärsyttää meitä lapsettomia töissäkäyviä, kun pitää tehdä sitten heidänkin työnsä.

Isoin ero: ihmiset tervehtivät toisiaan, tekevät tilaa, sanovat anteeksi töniessään ja pitävät ovea auki perässä tulevalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ilmasto on ihanin ikina

2. Ihmiset todella ystävallisi

3. Ruoka halpaa (kaikki halpaa)

4. Perheen kanssa oikeasti vietetaan aikaa ja paljon

TÖRKEISTÄ YHTEISKUNNALLISISTA TULOEROISTA!!! Sekä siitä että täällä naiset eivät käy töissä. Helppo ihannoida, kyllä täällä paljon on täysin perseestäkin olevia juttuja.

t. Rio de Janeiro

Aivan, mutta mitaan huonoa ei pyydetty laittamaan

Vierailija
24/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- koululaisella pitaa olla hedelma mukana (valipala) koulussa

- koululaiselle pakataan lounas mukaan kouluun

- kouluun pitaa syksylla vieda lyijykynia, liimapuikkoja ja talouspaperia luokan yhteiseen kayttoon

- kaupassa ei marinoitua lihaa (enka kylla kaipaa)

- kaupassa saa maistella hedelmia yms. irtotuotteita, myyja tulee tarjoamaan jos vahankin pidempaan siina katselee

- marraskuussa paistaa aurinko:-)

Maksuasioissa käytetään paljon shekkejä

Asiat hoidetaan puhelimella soittamalla

Jokamiehen oikeuksia ei ole

Hedelmiä ja vihanneksia ei kääritä muoviin

Vierailija
25/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh! Totta tuo oven auki pitäminen, aina Suomessa käydessä tulee ovi nenälle! :)

Muutama vielä:

Kaupat ei yleensä sunnuntaisin auki (pienet ruokakaupat puoleen päivään)

Kaupat kiinni lounasaajan.

Ravintolat menevät kiinni lounaan jälkeen ja avaavat uudestaan klo 19.

Vierailija
26/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsista:

-ei juurikaan lasitettuja parvekkeita

-kerrostaloasunnon osoite tyyliä Hamngatan 1, vaikka olisi kuinka paljon asuntoja (joskus nähnyt lisättävän kerroksen)

-kaupoissa tuoreet sämpylät ym. leivotut kahmitaan muovipussiin käsin, mihin niitä pihtejä tarvii

-partaterille, kondomeille ym. kassan jälkeen automaatit eli maksa ensin ja ota vasta sitten

Mäkään en oo marinoituihin lihoihin pahemmin törmännyt. Tosin ollaan asuttu vain eri puolilla Tukholmaa ja hoidettu ruokaostokset lähinnä KK:n isoissa marketeissa.

Miksei mulle tuu Briteistä mitään omituisuuksia mieleen, vaikka siellä niihin muka törmäsi päivittäin :D

Vierailija
27/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsista:

-kerrostaloasunnon osoite tyyliä Hamngatan 1, vaikka olisi kuinka paljon asuntoja (joskus nähnyt lisättävän kerroksen)

En ole huomannut tuollaisia osoiteongelmia, ainakin meillä on aina ollut ihan samanlainen osoite kuin Suomessa (siis talon nro, rapun kirjain ja asunnon numero kerrostalossa asuttaessa).

Ruotsissa kaikilla ja kaikkialla on JOTAIN Ikeasta. Ja Ikean tuotteita on helppo myydä, kaikki tunnistavat tuotenimet (tosin vähän sama taitaa nykyään olla Suomessakin).

Vierailija
28/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

astiakaappia ei ole, homeiset, ikikosteat ja tosi kylmät talot (asumme 1930-rakennetussa hienossa kivitalossa, joka on oikeasti täysi paska ja jonka osakekirjassa lukee, ettei saa myydä juutalaiselle). Kouluruoka on hirveetä kuraa ja liha täällä on luokatonta, samoin muukin ruoka suurimmaksi osaksi jos Suomeen vertaa. Ei edes voi tajuta miten maa, joka on täynnä laidunta voi tuottaa näin paskaa sikaa ja nautaa, kana on ihan ok. Lohi maksaa sikana eli pieni pala nopeasti sen 8 euroa. Liikennekulttuuri on hienoa ainakin täällä hieman pohjoisemmassa. Pankkiasiat ihan suoraan 30 vuoden takaa Suomesta eli esim päiväkodista on vaikea saada laskua, että sen voisi maksaa verkkopankilla vaan tykkäävät pelata luottokortilla, käteisellä tai sekeillä. Monella tapaa tämä on 30 vuotta Suomea jäljessä, joo ja ne kaksi hanaa, joista tulee pistemäinen suihku joka roiskuu sitten keittiössä pitkin seiniä kun osuu johonkin astiaan :)

Vierailija
29/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

astiakaappia ei ole, homeiset, ikikosteat ja tosi kylmät talot (asumme 1930-rakennetussa hienossa kivitalossa, joka on oikeasti täysi paska ja jonka osakekirjassa lukee, ettei saa myydä juutalaiselle). Kouluruoka on hirveetä kuraa ja liha täällä on luokatonta, samoin muukin ruoka suurimmaksi osaksi jos Suomeen vertaa. Ei edes voi tajuta miten maa, joka on täynnä laidunta voi tuottaa näin paskaa sikaa ja nautaa, kana on ihan ok. Lohi maksaa sikana eli pieni pala nopeasti sen 8 euroa. Liikennekulttuuri on hienoa ainakin täällä hieman pohjoisemmassa. Pankkiasiat ihan suoraan 30 vuoden takaa Suomesta eli esim päiväkodista on vaikea saada laskua, että sen voisi maksaa verkkopankilla vaan tykkäävät pelata luottokortilla, käteisellä tai sekeillä. Monella tapaa tämä on 30 vuotta Suomea jäljessä, joo ja ne kaksi hanaa, joista tulee pistemäinen suihku joka roiskuu sitten keittiössä pitkin seiniä kun osuu johonkin astiaan :)

dehumidifier? Hanat on helppo vaihtaa. On sulla surkea elama siella.

t.usalainen

Vierailija
30/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuhkassa viimeinen laittaa hätävilkut päälle.

Hätävilkut päälle ja voi parkkeerata hetkeksi mihin vaan.

Kiertävä tori (eri päivänä eri kylässä).

Ruokavieraat tuovat usein jälkiruoan.

Roskikset raahataan tienvarteen tyhjennettäväksi kerran pari viikossa.

Lihat voi ostaa lihakaupasta.

Lääkäriin mennään aina yksityiselle (ainakin täällä päin) -paikallinen kela korvaa kulut.

Lääkäri määrää aina mielettömän määrän lääkkeitä, vaikka olisi vain tavallinen flunssa.

Monet alakoululaiset menevät kotiin lounaalle.

Koululaisilla lomaa kaksi viikkoa kuuden viikon välein (aika hankalaa työssäkäyville)

Keskiviikko harrastuspäivä (alakoululaisilla ei koulua, vanhemmilla koululaisilla puoleen päivään).

Pakko pistää väliin, Suomessa meitä vain syyllistetään poliitikkojen toimesta, että tehkää nyt enemmän ja enemmän töitä kuten Keski-Euroopassa.

Vierailija
31/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

dehumidifier? Hanat on helppo vaihtaa. On sulla surkea elama siella.

t.usalainen

talossa ei ole mitään ilmastointia, ei painovoimaista eikä koneellista (Suomessa rintamamiestaloissa oli 40-luvulla joka huoneessa painovoimainen :), kivitalo, jossa ei ole tuuletusrakoa seinissä eli kun sataa esim viikon niin seinät alkaa kostumaan myös sisäpuolelta jne. On tämä aika kokemus kun itse olen asunut aina hyvissä taloissa missä on mukavaa, lämmintä ja kuivaa :) Ulko-ovet mm vuotaa molemmat sillä tavalla, että sormi mahtuu karmin ja oven väliin ja voit kuvitella kun viime talvenakin täällä oli pari viikkoa pakkasta, että kaasua menee että saa torpan lämpimäksi. Ei tämä todellakaan mikään onnela ole, mutta emme ole täällä kuin 3 vuotta ja sitten pois.

Vierailija
32/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Yli)ruskettuminen on yhä muodikasta, samaan tyyliin kuin Suomessa 80-luvulla.

Vierailija
33/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ruoka halvempaa kuin Suomessa

- ulkona syöminen ja kahvittelu paljon halvempaa kuin Suomessa

- Uusissakin asunnoissa kaksipistehanat

- keskuslämmitys täysin vieras käsite

- jalankulkijoita ei juuri kunnioiteta

- pankeilla on omat rahansa

- ei marinoituja lihoja

- home kylppärissä on ihan tavallista

- eineksiä ei juuri ole (esim. maustettuja ruokakermoja)

- valmisruokia sitäkin enemmän

- lapset ovat ulkona kädet, kaula ja jalat paljaana säällä kuin säällä (myös vauvat)

- kokopuuvillaiset lakanat maksaa ihan hemmetisti

- leipä on puoli-ilmaista

- pankissa asiointi on nopeaa, eikä ainakaan Lloydsilla joudu maksamaan mitään palvelumaksuja ym. jos vaikka käy maksamassa laskut konttorissa.

Vierailija
34/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko pistää väliin, Suomessa meitä vain syyllistetään poliitikkojen toimesta, että tehkää nyt enemmän ja enemmän töitä kuten Keski-Euroopassa.

Kyllä Ranskassa tehdään selvästi pidempiä päiviä kuin Suomessa. Itsellä aamu alkaa ysin maissa ja kotona olen harvoin ennen kahdeksaa. Enkä ole mikään iso pomo, suht normi duuni. Täällä pitää tehdä pitkää päivää, muuten näyttää pomon silmissä laiskalta.

Kateellisena seuraan FB-tuttuja Suomesta, jotka lähtevät kotiin jopa ennen viittä.

T: se toinen Ranskasta

Vierailija
35/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ransakssa vielä laki, ettei vuokralaista saa sanoa irti siis häätää asunnosta talvisaikaan?

Vierailija
36/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Ranskassa tehdään selvästi pidempiä päiviä kuin Suomessa. Itsellä aamu alkaa ysin maissa ja kotona olen harvoin ennen kahdeksaa. Enkä ole mikään iso pomo, suht normi duuni. Täällä pitää tehdä pitkää päivää, muuten näyttää pomon silmissä laiskalta.

Kateellisena seuraan FB-tuttuja Suomesta, jotka lähtevät kotiin jopa ennen viittä.

T: se toinen Ranskasta

Mutta täytyyhän jonkun hoitaa noita pikkukoululaisia, jos jatkuvasti ovat lomilla koulusta, mihin ne pannaan? Ei kai kaikilla ole isovanhempia.

Vierailija
37/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei marinoituja lihoja

- lapset ovat ulkona kädet, kaula ja jalat paljaana säällä kuin säällä (myös vauvat)

- pankissa asiointi on nopeaa, eikä ainakaan Lloydsilla joudu maksamaan mitään palvelumaksuja ym. jos vaikka käy maksamassa laskut konttorissa.

En kyllä ymmärrä, mitä tarkoitat? Mun mieskään ei tajua, ja hän on täällä duunissa talouspäällikkönä...

Jalankulkijoita kunnioitetaan ja väistetään ainakin täällä Länsi-Lontoossa:)

Vierailija
38/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsista:

En ole huomannut tuollaisia osoiteongelmia, ainakin meillä on aina ollut ihan samanlainen osoite kuin Suomessa (siis talon nro, rapun kirjain ja asunnon numero kerrostalossa asuttaessa).

En nyt mitenkään ongelmaksi väittänyt :) Mistähän lie sitten johtuu tällainen vaihtelu? Luulin ihan yleiseksi käytännöksi. Meillä on molemmissa kerrostaloissa ollut käytössä sama systeemi, edellisessä ei lukenut edes alakerran nimilistalla asunnon numeroita! Itse en muista lähettäneeni mitään postin kautta kerrostalossa asuville ihmisille, mutta meille tulevassa postissa ei tosiaan ole kuin kadunnimi ja talon numero. Rappuja on yksi, mutta asuntoja viidessä kerroksessa sen verran, että posteljoonina saisin slaagin... Mutta netti- ja kanavapakettisopimuksissa sun muissakaan asunnon numeroa meillä ei ole koskaan näkynyt, vaikka ovat asuntokohtaisia.

Ihmeellistä on elämä.

Vierailija
39/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei marinoituja lihoja

En kyllä ymmärrä, mitä tarkoitat? Mun mieskään ei tajua, ja hän on täällä duunissa talouspäällikkönä...

Esimerkiksi Bank of Scotland saa painaa omia puntia. Mun mies ei tätä alkuun tiennyt, ei oltu juteltu näistä vaikka itse olin kuullut. Oli siinä sit ihmettelemistä, kun toinen tulee automaatilta: "KATO MITÄ SIELTÄ TULI, mua on huijattu!!" :D

Vierailija
40/64 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei marinoituja lihoja

Esimerkiksi Bank of Scotland saa painaa omia puntia. Mun mies ei tätä alkuun tiennyt, ei oltu juteltu näistä vaikka itse olin kuullut. Oli siinä sit ihmettelemistä, kun toinen tulee automaatilta: "KATO MITÄ SIELTÄ TULI, mua on huijattu!!" :D

- ei marinoituja lihoja

Näyttää joltain Monopoly-rahalta. Skottipuntia ei edes hyväksytä joka paikassa Englannin puolella, vaikka kyseessä on sama raha...

Ja tästä tuli vielä mieleen, että käteistä pitää kantaa koko ajan mukana, pienemmissä ruokapaikoissa tai kioskeissa ei voi maksaa kortilla tai siitä peritään lisämaksu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän