Kuka myöntää olleensa koulussa se ihan tavallinen kasin oppilas?
Tällä palstallahan on tyypillisesti niitä joilla oli kaikki aineet kymppejä tai sitten "olisi ollut jos olisi viitsinyt lukea". Kuka uskaltaa myöntää että luki kokeisiin, muttei silti yltänyt kymppiin? Nyt veikkaan ettei kukaan myönnä, silti kaikki tietävät että yli puolet palstalaisista edustaa juuri sitä joukkoa.
Minä siis olen juuri sellainen. Luin AINA kokeisiin, mutten KOSKAAN saanut täyttä kymppiä. Toisaalta en koskaan saanut mitään seiskaa huonompaakaan, enkä ole koskaan repuuttanut tenttiä (esim. yliopistossa)
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstallahan on tyypillisesti niitä joilla oli kaikki aineet kymppejä tai sitten "olisi ollut jos olisi viitsinyt lukea". Kuka uskaltaa myöntää että luki kokeisiin, muttei silti yltänyt kymppiin? Nyt veikkaan ettei kukaan myönnä, silti kaikki tietävät että yli puolet palstalaisista edustaa juuri sitä joukkoa.
Minä siis olen juuri sellainen. Luin AINA kokeisiin, mutten KOSKAAN saanut täyttä kymppiä. Toisaalta en koskaan saanut mitään seiskaa huonompaakaan, enkä ole koskaan repuuttanut tenttiä (esim. yliopistossa)
Peruskoulun päättäri 8,3 ka. Vuotta ennen 6,4. Ka nousi kun aloin taas käymään koulussa.
Peruskoulun keskari vaihteli 8,4-8,8 välillä. Olin kiinnostunut hanttiaineista kuten musiikista, kuviksesta ja uskonnosta. Olin myös häirikkö, koitin häiritä normiruutineita. Joskus kirjoitin kahden ainevihon pituisia aineita. Historian opettaja piti samat kokeet kahdelle eri luokalle, naapuri näytti kokeen mulle. Yksi kysymys Hitleristä, ihan kiusaksi opettelin tietosanakirjan tiivistelmän ulkoa ja kirjoitin sen vastaukseksi.
Uskonnosta tykkäsin paljon, ehkä siksi, että kukaan muu ei tykännyt. Muutenkin tykkäsin opettajista joita kukaan muu ei tajunnut. Esimerkiksi matematiikan ja fysiikan opettaja, sain siltä aineista 10 ja 9. Sitten se äänestettiin pois ja molemmat numerot laski kahdella.
Samalla tiellä ollaan, vähän irrallaan kaikesta.
Kahdeksan on keskiarvoa parempi arvosana.
Riippui ihan aineesta. Kielistä sain helposti ysejä ja kymppejä. Ja matikasta 8-9.
Lukuaineet tuottivat eniten tuskaa. Luin kyllä kokeisiin, mutta yleensä lukuaineista tuli kasia.
Kaikki yllä ovat lukioarvosanoja. Peruskoulussa lähes kaikki 9-10.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun keskari vaihteli 8,4-8,8 välillä. Olin kiinnostunut hanttiaineista kuten musiikista, kuviksesta ja uskonnosta. Olin myös häirikkö, koitin häiritä normiruutineita. Joskus kirjoitin kahden ainevihon pituisia aineita. Historian opettaja piti samat kokeet kahdelle eri luokalle, naapuri näytti kokeen mulle. Yksi kysymys Hitleristä, ihan kiusaksi opettelin tietosanakirjan tiivistelmän ulkoa ja kirjoitin sen vastaukseksi.
Uskonnosta tykkäsin paljon, ehkä siksi, että kukaan muu ei tykännyt. Muutenkin tykkäsin opettajista joita kukaan muu ei tajunnut. Esimerkiksi matematiikan ja fysiikan opettaja, sain siltä aineista 10 ja 9. Sitten se äänestettiin pois ja molemmat numerot laski kahdella.
Samalla tiellä ollaan, vähän irrallaan kaikesta.
Äh, unohdin kirjoittaa, että keskiverto-oppilas, mutta kaukana tavallisesta. Jos olisin poika, mut olisi varmasti pistetty tarkkikselle. Jo kilttinä tyttönä istuskelin useasti jälkkärissä tarkkispoikien seurana.
Mun mies. Nyt VTM ja palkka viisinumeroinen summa kuussa... Itse olin ns. Kympin tyttö.
Aivan 8,3 keskiarvo peruskoulun päättötodistuksessa. Harmittaa niin vietävästi sillä tiedän, että olisin pystynyt parempaan mikäli olisin vain tsempannut enemmän. Eihän sitä sen ikäisenä ajatellut kuinka tärkeää opiskelu on. Kymppejä harvemmin tuli vaikka kuinka oli lukenut, asteikolla 5-9½. Yleensä ysi ysi puoli tuli kokeista silloin, kun niihin olin kunnolla oiken lukenut.
Minä olin ala-asteella, yläasteelta 9.8, sitten totesin etten lue enää koskaan turhaan mitään, lukiosta kuitenkin 8.5, tekusta ulos juuri ja juuri kakkosella ulos, myöhemmin TTKLta tasan kolmosella (ja aikusamitsusta jotain 2.5)
Eipä noista kouluista peruskoulua lukuunottamatta ole ollut pahemmin hyötyä. Leveähköä leipää tehdään harrastuspohjalta hankitulla osaamisella...
Olen aina ollut perus kasin oppilas, mutta se ei ole vaatinut juuri ollenkaan työtä sitten ala-asteen. Luen kokeisiin hyvin vähän eikä tehtäviin mene paljoakaan aikaa, mutta kasia tuppaa silti. Luultavasti saisin vaikka niitä kymppejäkin, jos vaan jaksaisin yrittää.
Mä olin sellanen 6-7 oppilas, kun ei vaan napannut... tosi hyvin silti pärjännyt työelämässä. Se on se persoona, ei kukaan numeroita tuijota.. eikä niitä ikinä edes ole kukaan edes kysellyt.
Miksi haikailla arvosanaksi kymppiä? Älkää herkät jatkako lukemista, sillä nyt tulee karu kertomus mun kympin siskosta.
Eli täydellisyyteen pyrkivä ihminen, jonka lukion ka 9,8.
Täydellisyyteen elämässä pyrkinyt siskoni tappoi itsensä. Paukut eivät enää riittäneet kun sairaus iski. Koko hänen elämä meni siten, että vain paras on riittävä. Ei iloa eikä huumoria. Vaan suorittamista ja täydellisyyttä.
Älkää suorittaako liikaa...kyllä kasin oppilas on erittäin hyvä.
Kansakoulu seiskaa, peruskoulun kasia. En ollut ahkera, enempi laiska. Lukiossa pari ekaa luokkaa kasia, sitten tajusin, että luettava on, että varmasti pääsee pois kotoa opiskelemaan, lukion tokarissa keskiarvojoku 8,5, kirjoitin 6L. Yliopistossa sitten välillä tsemppasin, tutkinnot hyvin arvosanoin (FM, FL, FT). Joskus se laiskakin herää, ainakin kun pitää päästä pois kotoa tai asiat alkaa kiinnostamaan tarpeeksi ;)
Mulla oli keskiarvo kasin paikkeilla, sain yleensä kaseja ja ysejä kokeista, joskus kymppejä, ja joku lukuaine olikin kymppi, liikunta oli huonoin. Ysillä ruotsi oli seiska ja se oli melko noloa, vaikka ruotsinkieltä inhoan. Mitään kutosia tai vitosia en koskaan saanut kokeista vaikka en olisi lukenut yhtään. Yleensä luin edellisenä iltana/yönä ennen kokeita. Olisin saanut parempia numeroita jos olisin lukenut vähän enemmän, mutta en olisi millään jaksanut lukea että kaikista olis tullu kymppi.
Sitten kauppiksessa viimeisenä keväänä nostin numerot lähes kaikki kiitettävään vitoseen (1-5 asteikolla) Keskityin lukemiseen, niin nostin lähes kaikki arvosanat, tosin jotkut oli jo sellaisia joita ei enää silloin ollut tilaisuutta nostaa. Koskaan en saanut 1 tai 2 kokeista, enkä varsinkaan hylättyä, sen verran aina tunnilla jää päähän opettajan puheista tai jotain. En ole käsittänyt koskaan miten jotkut voi saada hylättyjä tai muuten tosi huonoja välttäviä arvosanoja, sehän on kuin ei osaisi yhtään ajatella omilla aivoilla, osan kysymyksistä voi jopa päätellä vaikka ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies. Nyt VTM ja palkka viisinumeroinen summa kuussa... Itse olin ns. Kympin tyttö.
Mitä sinä teet nykyään?
Minä. Tein peruskoulussa ja lukiossa ihan järkyttän paljon töitä niiden kasien ja ysien eteen. En ole mikään kovin fiksu, keskiarvo peruskoulusta ja lukiosta ulos päästessä oli 8,6. Olen pärjännyt ihan kivasti työelämässä, vakituinen työpaikka it-asiantuntijana.
Loistin koulussa äidinkielessä ja historiassa (piti tulla historianope, mutta kun en ollut tarpeeksi fiksu, niin päätin unohtaa sen), matikassa olin melkoisen surkea (suurin syy oli kyllä huonossa opettajassa, koska sitten taas kauppiksessa pärjäsin ihan huippuhyvin).
Olin 7-8:n oppilas, enkä lukenut kokeisiin (paitsi lukiossa vähän), mutta en kuvittele, että olisin saanut kymppejä jo olisin lukenut. Paitsi ehkä jostain aineista, esim. peruskoulun matikasta/ lukion lyhyestä matikasta enemmällä panostamisella.
Välillä joo. Joskus ka on ollut 8.2, joskus 9.2
Viidenneltä luokalta lähtien tiputtelin tuosta 9.2 keskiarvosta 8.2 keskiarvoon, sitten taas lähdin pikkuhiljaa nousemaan ylöspäin... Lukion päättötokari oli 9.0, ei paha. Mutta siis välillä olin tuo tavallinen kasin tyttö. Ei se huono ollut, päin vastoin!