Mun tokaluokkalainen uskoo vielä ihan täpöllä joulupukkiin ja tonttuihin.
Kommentit (20)
tänään, kun jotain kinusivat, että "ehkä se joulupukki tuo, ja isänne voi kertoa sille, kun varmaankin näkee pukkia", eivätkä kyllä ainakaan sanoneet mitään vastaan :D
Lapset tokalla ja viitosella ;)
Noh, ehkä ne jotain epäilevät, asiasta ei vain ole ollut puhetta koskaan. Ehkä he antavat vanhempien elää luulossa, etteivät tiedä. Tai isompi ymmärtää antaa pienemmän uskoa..
onko joulupukki/hammaskeiju/pääsiäispupu olemassa keskustelua vuosi sitten kun lapset ekalla ja tokalla. Inttivät multa että ihan tosissaan pitää sanoa onko ne olemassa. Sanoin sit että ei, mutta kyllä niihin saa uskoa jos haluaa. Ja lapset halusivat, ainakin joulupukkiin:) Oli niin hyvä pukki viime vuonna että se oli kuulemma ainut oikea joka meillä on käynyt, aiemmat olleet valepukkeja.
kyllä tinkas kovasti että onko tonttuja oikeasti olemassa. Lahjalistaa on kuitenkin tehnyt pukille.
uskoo meidän 8vee, lauantaina juuri pohdittiin että minne saunatonttu menee saunomisen ajaksi, joulupukkia vanhoista kuvista epäili kyllä enoksi.
osittain vielä.
Usko hieman horjui, kun kaverin kotona oli kuulemma äiti sanonut pojille, että "ei sitä joulupukkia ole oikeasti olemassa. Kyllä teidän ikäisten pitää jo se tietää." :(
Epäröi kylläkin ja kysyi, uskonko minä joulupukkiin. Sanoin, että haluan uskoa. Lapsi jäi miettimään. Hän taitaa kyllä vielä haluta itsekin uskoa.
Suuttui, kun eskarilainen pikkusisko kertoi, että eskarissa pojat ovat lällätelleet, ettei pukkia ole!
Äitini on sitä mieltä, että noin isoille on paljastettava totuus! Ilmoitin, että jos ÄITINI sen kertoo, niin ei ole meille enää jouluna tulemista:)
Meillä poika tokaluokkalaisena vielä kirjoitti Pukille, ja kirje postitettiin. Näytti uskovan ja epäilevän fifty-fifty. Luulen, että oli uskovinaan varuilta - ettei lahjoja tule, ellei usko.
Kerroin sitten totuuden, kun poika suoraan kysyi. Ehtihän meillä Pukki muutamana jouluna käydä. 
Oletko sinä niitä, jotka miettivät joka asiasta, että mitä ne minusta miettii, kun teen tai sanon näin? meillä on kakkos- ja kolmosluokkalaiset pojat ja kyllä ne joulupukille vielä kirjoittivta, vaikka toisaalta ovat sitä mieltä, ettei pukkia ole olemassa :)
kun tänä aamuna kehaisi, että pukki osaa tuoda aina sellaisiakin lahjoja, mitä ei ole edes keksinyt toivoa.
Toisaalta hän tietää, että joku setä pukeutuu joulupukiksi. Kerran hän tunnistikin meillä vierailleen pukin. Tällä tavoin hän pystyy myös selittämään sen, että pukki ehtii käydä niin monessa perheessä jouluna.
Toisaalta tyttö kuitenkin uskoo, että pukki on olemassa. Hän esim. ajattelee, että pukki menee kauppaan toivelistan kanssa, ostaa sieltä lelut ja tuo ne aattona meille. :D 
ja mieli muuttuu tarvittaessa.
KOlmosluokkalainen tyttö on jo muutamana  vuonna auttanut paketoinnissa. Lahjat on sitten viety pienemmille serkuille oottamaan pukkia. Tietää siis mistä ne lahjat oikeasti tulevat. Kuitenkin sitten itse vielä kirjoittaa kirjeen pukille ja leikkii joulun alla ihan joulutäpinöissä. Tänä vuonna näkyi kuitenkin pukin kirjeeseen laittaneen myös toivelahjojen hinnatkin, pukin työtä kuulema helpottaakseen.
Minun ihana lapseni
En tajuu miksi suomessa etenkin kaikki aikuisetkin uskoo pukkiin? Yritin omien lasten kanssa, etten saata heitä tohon pukki uskoon, mutta se olikin mahdotonta, koska tuiki tuntemattomatkin kyselevät lapsilta joulun alla pukista. "Mitä olet pukilta toivonut" yms... Onkohan tehty galluppia, uskovatko suomalset enemmän pukkiin kun Jumalaan?
joten meillä ei lapset ole koskaan uskoneet pukkiin. Ihme huijaamista koko joulupukkibisnes.
En tajuu miksi suomessa etenkin kaikki aikuisetkin uskoo pukkiin? Yritin omien lasten kanssa, etten saata heitä tohon pukki uskoon, mutta se olikin mahdotonta, koska tuiki tuntemattomatkin kyselevät lapsilta joulun alla pukista. "Mitä olet pukilta toivonut" yms... Onkohan tehty galluppia, uskovatko suomalset enemmän pukkiin kun Jumalaan?
sä tunnet, jotka ovat noin suuresti joulupukista kärsineet? :D
pukkiin. Minun 9-vuotiaani ei ole ikinä uskonut jumalaan, vaikka sitäkin on hänelle tuputettu. Joulupukkiin taas ilmiselvästi haluaa uskoa, vaikka itse olen aina sanonut, ettei sellaista ole olemassakaan.
Jotenkin joulupukki on kyllä armollisempi hahmo kuin jumala, joka lyö valehtelusta kuoliaaksi. Pukki jättää vaan lahjat tuomatta.
joten meillä ei lapset ole koskaan uskoneet pukkiin. Ihme huijaamista koko joulupukkibisnes.
tällaista ajatuksenjuoksua. Kaikkihan on bisnestä, kun oikein alkaa pohtimaan.
juuri tuossa ekan-tokan luokan vaiheilla. Olisivat kovasti halunneet uskoa, mutta järki tuntui sanovan toista kun "joka vuosi pukki näyttää ihan erilaiselta". Yksi selitys lapselta oli että "on olemassa se ihan oikeakin pukki, mutta se kun ei ehdi joka kotiin, niin sitten tulee näitä sijaisia..." :-)
Koulussa oli ihan opettaja valottanut oppilaita joulun jälkeen