Ruokakeskustelusta tuli mieleen teinien syömät ruokamäärät
Minulla on ysiluokkalainen, joka ei ikinä ole ollut mikään vähäruokainen, vaan aina syönyt valtavia annoksia.
Nyt kun olen taloudellisesti tosi tiukilla, suoraan sanottuna v***ttaa kantaa ruokaa valtavia määriä kaupasta kotiin, jotka teini tyhjentää hetkessä. Roikkuu jääkaapilla jatkuvasti. On lihonutkin reilusti.
Itse syön ehkä kolmas- tai neljäsosan siitä mitä teini syö, enkä minäkään mikään pieniruokainen ole. Jos söisi vähemän, voisin laittaa terveellisempiä ruokia parempilaatuisista aineksista, mutta nyt ei paljon siihen auta kiinnittää huomiota.
Miten teillä muilla teinien vanhemmilla, onko teillä samaa?
Kommentit (22)
suurinosa teini tytöistä on ikuisella laihiksella. Eihän ne anorektikot muutenkaan mitään syö
kerralla:
300 g broilerfilettä paistettuna
300 g wokkivihanneksia
3 isoa kinkku-juusto-voileipää
2 lasia kaakaota
välillä täytyy sanoa, että jätä muillekin. Sen sijaan 13v tyttö syö linnun annoksia, koska vahtii linjojaan. Ei ole anorektikko vaan himpun verran normaalipainon yläpuolella.
Laita enemmän oikeaa ruokaa, jota syödään ruokapöydän ääressä lautaselta. Se tulee halvemmaksi, eikä jääkaapilla tarvitse käydä jatkuvasti hakemassa jotain.
Lapsen ei tarvitse olla nälissään, jos teet sen verran reilun annoksen, että voi vaikka lämmittää.
Hedelmiä, vihanneksia, juureksia saan nyt halvalla. Kokojyväleipää, valkuaispitoisia leikkeleitä ja vaikka keitettyä kananmunaa leivän päälle, ja säännölliset ruoka-ajat niin kyllä se siitä järjestyy.
suurinosa teini tytöistä on ikuisella laihiksella. Eihän ne anorektikot muutenkaan mitään syö
Ihan normaalipainoisia ovat, mutta eivät siltikään syö mitään hevosenannoksia kerralla.
t. se neljän lapsen äiti
joten pitää olla proteiinipitoista ruokaa, ja terveellistä muutenkin.
Eli todella kalliiksi tulee kun teini vetää aivan järkyttäviä määriä ruokaa. Mutta ei silti liho, vaan kaikki mitä syö, menee kulutukseen.
Ei mua harmita kantaa sitä ruokaa kotiin, varsinkin kun se on terveellistä ruokaa.
kerralla:
300 g wokkivihanneksia
2 lasia kaakaota
joka päivä tai tervetuloa suolistosyöpä.
Ap: Tee paljon kasviksia sisältävää ruokaa, on halvempaa, voi syödä rauhassa paljon lihomatta, on terveellistä.
Ap, sinun teinisi ei selvästikään syö siksi että tarvitsee ylimääräistä energiaa kasvamiseen. Ylensyöntiä todellakin tulee rajoittaa, ei se ole teineillä yhtään sen suotavampaa kuin muillakaan. Varsinkin huimaa vauhtia kasvavat teinipojat voivat todella syödä uskomattomia määriä, mutta ap:n kohdalla teini ei kasva muuta kuin leveyttä.
Aloita vaikka siitä että jätät herkut ostamatta ja pidän jääkaapissa vain tylsän terveellisiä ruokia, joita ei ehkä tule naposteltua niin helposti.
Ap, sinun teinisi ei selvästikään syö siksi että tarvitsee ylimääräistä energiaa kasvamiseen. Ylensyöntiä todellakin tulee rajoittaa, ei se ole teineillä yhtään sen suotavampaa kuin muillakaan. Varsinkin huimaa vauhtia kasvavat teinipojat voivat todella syödä uskomattomia määriä, mutta ap:n kohdalla teini ei kasva muuta kuin leveyttä.
Aloita vaikka siitä että jätät herkut ostamatta ja pidän jääkaapissa vain tylsän terveellisiä ruokia, joita ei ehkä tule naposteltua niin helposti.
Itsekin tulee syötyä ylimääräistä, jos kaapissa vain on tarjolla kaikkea hyvää. Kun sieltä löytyy vain perusaineksia, on jääkaappi tosi tylsä paikka eikä siellä juuri notkuta.
Ap osta tarjolle vain kaalia tomaattia kurkkua omenia. Loppuu ahmiminen.
Ota huomioon että nykynuoret kaikki yli 190 cm pitkiä. Itsekin vaan 180 cm pätkä nykyään. Tottakai isompi syö enemmän.
Vierailija kirjoitti:
kerralla:
300 g wokkivihanneksia
2 lasia kaakaota
No miksi toimit noin? Ostat perunaa, porkkanaa, kaalia, lanttua, punajuurta ja annat veitsen käteen. Kun itse auttavat ruuanlaitossa, oppivat monta asiaa. Siihen lisäksi vaihtelevasti munia, kalaa, lihaa, papuja jne. ja taas oppivat lisää. Sämpylöitä ja leipääkin voitte leipoa yhdessä, niihin uppoaa pinaattia, porkkanaa, punajuurta... Päälle jotakin terveellistä. Ja kaakaota riittää lasillinen ihan hyvin. Jos janottaa, hanasta tulee vettä. Edullisempaa, terveellisempää ja opettaa ihmisten tavoille.
Miksi te itse kannatte ruuat ja teinit lihoo? Teettäkää niillä lapsillanne hommia, ei niitä tarvitse palvella.
Mun pojat syö kanssa 5 kertaa enemmän kuin minä 50 nainen, mun pojat siis 20 ja 13 vuotiaat. Lisäksi olen kuulemma liian hyvä ruoan laittaja niin pojat syö paljon koska ruoka on hyvää. Itse olen 149 cm ja pienikokoinen niin syön todella vähän, mitä pojat.
Vierailija kirjoitti:
Laita enemmän oikeaa ruokaa, jota syödään ruokapöydän ääressä lautaselta. Se tulee halvemmaksi, eikä jääkaapilla tarvitse käydä jatkuvasti hakemassa jotain.
Lapsen ei tarvitse olla nälissään, jos teet sen verran reilun annoksen, että voi vaikka lämmittää.
Hedelmiä, vihanneksia, juureksia saan nyt halvalla. Kokojyväleipää, valkuaispitoisia leikkeleitä ja vaikka keitettyä kananmunaa leivän päälle, ja säännölliset ruoka-ajat niin kyllä se siitä järjestyy.
Ei pidä paikkaansa, että ruoan laatu estäisi teiniä syömästä paljon. Varmasti kunnon ruokaa menee vähemmän, mutta ruokaa menee silti ihan hirveät määrät. Itselläni on kolme aikuista lasta, kaksi poikaa ja tytär. Poikien teininä syömä ruoan määrä oli aivan järkyttävä. Kerran toinen pojista söi koko perheelle tarkoitetun ruoan kerralla, kun luuli, että muut olivat jo syöneet. Molemmista pojista kasvoi kaksimetrisiä miehiä, teininä olivat sellaisia pitkiä ja laihoja, joihin ruoka katosi mystisesti. Tein useamman vuoden niin isoja annoksia ruokaa, että siitä tuli tapa. Olen joutunut aktiivisesti opettelemaan pois tavasta, jossa esim. porsaankyljyksiä tehdään kerralla iso uunivuoka ääriään myöteen täyteen. Totuin niin täysin suurten ruokamäärien kulumiseen, että tilanteen muuttuessa, minulla oli pitkään tunne, että valmistamassani ruoassa on jotain vikaa, kun sitä syödään niin vähän.
En ihmettele lainkaan, jos rahatilanteen ollessa tiukka, ruoan kuluminen auttaa ahdistusta. Täälläkin on kommentteja, joissa ihmetellään, eikö aloittaja tajunnut lapsia tehdessään heihin kuluvan rahaa. Vaikka kaikki tietävät lasten kasvatukseen liittyvän vaikeita asioita, ei tieto vie pois sitä vaikeutta. Vaikeat asiat ovat silti vaikeita. Kaikki esim. tietävät lasten tulevan teini-ikään ja tietävät sen olevan haasteellista. Ei tämä tieto muuta muuta haasteellisia aikoja helpoiksi. Voimia aloittajalle.
Kolmen poikalapsen ja tyttären perheessä äiti taivasteli, että koko hänen palkkansa kului ruokakuluihin. Näin siis lapsesta lähtien. Ei ollut tavatonta, että aamupalaksi kului 10 makkarajuustovoileipäpalaa per nuppi. Tytär sen sijaan on ollut aina vähäruokainen.
Ei mun teinit syöneet mitään hevosen annoksia, toinen on 190 ja toinen 188.
Sellaista se on teinien kanssa, kyllä meilläkin teinit paljon syö ja poika käy salilla niin tarvitsee paljon proteiinia, iltaisin hän paistaa salitreenien jälkeen itselleen kananmunia leipien päälle iltapalaksi, kananmunat on kyllä halpoja ja ravitsevia.
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon että nykynuoret kaikki yli 190 cm pitkiä. Itsekin vaan 180 cm pätkä nykyään. Tottakai isompi syö enemmän.
Kannattaa ottaa myös huomioon se, että nykynuorista suurin osa on joko lihavia tai ns. "laihoja läskejä". He syövät valtavat määrät ravintoa, jota eivät oikeasti tarvitse ja sen ravinnon mukana tumppaavat itsensä täyteen lisäaineita ja kaikkea prosessoitua niin paljon, että ongelmia tulee ihan varmasti.
Kaks tyttöä ja kaks poikaa, joista tytöt on teini-iässä. Ja täytyy kyllä sanoa, että teinit syövät meidän perheessä vähiten. Ja nuo poikalapset syövät hirveitä annoksia jo nyt, varmaan määrä vain kasvaa teini-ikään tullessa. Mä siis kuvittelen niin, että tyttöteinien syömä ruokamäärä ei ole valtava, poikateinien sen sijaan on.
Mutta mua ei ole kyllä koskaan v*tuttanut meidän perheen ruuan menekki. Enkä oikein jaksa edes ymmärtää, miten omien lasten elättäminen voi olla sellainen asia, joka ottaa päähän? Ei kai se yllätyksenä tule, että lapsiin uppoaa rahaa, oli sitä tai ei?