Siis missä on ne naiset, jotka liikkuu 5h 20min viikossa?!
http://www.iltasanomat.fi/terveys/moni-nainen-haluaisi-liikkua-enemman-…
Tuon tutkimuksen mukaan suomalaiset naiset liikkuvat keskimäärin yli viisi tuntia viikossa! Kellä on aikaa moiseen? Kuinka paljon palstalla on näitä himourheilijoita? Epäilen, että tuohon kyselyyn ovat vastanneet vain ne joita liikunta kiinnostaa, ei tavalliset naiset...
Kommentit (60)
Eiköhän liikuntaa ole kaikki, missä liikutaan. Jos olet kotona ja toivut leikkauksesta niin vaikka kävisit 100 m päässä kaupassa kävellen, voit sanoa liikkuneesi. Suomessa on sen verran hyvin asiat, että ihmiset vielä liikkuu. Jossain Amerikassahan mennään autolla postilaatikolle... Töissä just tapaa noita, jotka tulevat autostaan, astuvat sisään & hissillä työpisteelleen ja illalla autolla takas kotiin ja se ei ole sitä liikuntaa...
jää kyllä valitettavasti näinä ruuhkavuosina ja miehen tehdessä reissutyötä aika kauas tosta keskiarvosta vaikka ns. arkiliikuntakin lasketaan. Luulen, että todellisuudessa aika monella muullakin.
Kyselytutkimuksessa on aina se virhelähde (joka kyllä ihan yleisesti pitäisi tiedostaa), että tämäntyyppisessä kyselyssä ihminen vastaa kuten haluaisi asian olevan tai haluaa uskotella muille asian olevan. Jos tutkimus olisi tehty kartoituksena, jossa todella olisi seurattu toteutunut liikuntamäärä, olisi tulos ollut jotain aivan muuta. Toki, jos liikunnaksi lasketaan työpaikalla kävely työpisteeltä kahvihuoneeseen ja takaisin tai aamulla sängystä ylösnouseminen ja sängyn petaaminen tai automarketin parkkipaikan poikki kävely, sitten ollaan lähellä näitä lukuja...
Lapsien vienti tarhaan ja haku sieltä yhteensä 1h päivässä, sekä viikonloppusin puolen tunnin lenkki perheen kanssa. Kaupassakin tulee käveltyä, siivouskin on liikuntaa lasten liikuntapassin mukaan. Eli sitä liikuntaa kertyy kyllä.
en ole ehtinyt jumppaan tai salille, niin hektinen elämä, mutat kävelyä on tullut hyötymatkoissa ainakin 10-15 km, lähentelee tuota aikamäärää, tosin ei taida ihan tulla. Yhden kotijumpan myös tein tiistai-iltana.
ajoittaisit tähän rumbaan sen oman liikunnan?
Töissä pitää olla klo 7.30, sitä ennen lapset hoitoon ja koululainen valmiiksi, isä vahtii koululaisen lähdön (tekee osittain etätyötä, pari-kolme kertaa viikossa työreissuja, jolloin on pois kotoa 5.30-n. iltakasiin). Minä vien päiväkotilaisen mennessäni, autolla, koska päiväkoti aivan eri suunnassa kuin työpaikka enkä viitsi lähteä kävelemään tai pyöräilemään puoli seiskan aikaan aamulla ehtiäkseni ajoissa töihin (laiska minä).
Töistä takaisin päiväkodin ja ehkä kaupan kautta. Ekaluokkalaisen läksyjen vahtiminen samalla kuin laittaa ruuan, sen jälkeen kodin siistiminen ihmismäiseksi, pyykinpesua, edellisten viikkaamista, lasten kanssa olemista (esim. kolmevuotiasta ei voi jättää valvomatta pihalle), ekaluokkalaisella yksi harrastus viikossa ja päiväkotilainen nyt pinguluistelukoulussa kahtena iltana. Välillä synttärivientejä, naapurintenavia kylässä ym.
Iltatouhut alkaa siinä 19.30 eli iltapalat, iltapesu tai saunassa käynti, iltasatu, nukuttaminenkin vie vaihtelevasti aikaa (juu, jätetään omaan huoneeseen nukkumaan mutta muutama huutelu/ilta tulee jommaltakummalta tai molemmilta ennen nukahtamista). Sitten siinä ysin nurkilla ehkä lisää pyykin viikkaamista, ehkä kupillinen teetä miehen kanssa, hetki telkkaria (joka on siis ollut tähän asti kiinni pikkukakkosen jälkeen), vähän omaa aikaa ja nukkumaan, herätys klo 5.45.
Kerran pari viikossa yritän irrota jumppaan tai kävelylle, viikonloppuisin ehkä pyöräillään tai lenkkeillään koko porukalla mutta siinä se. Miehen osuus tässä rumbassa jää vähäiseksi työjärjestelyjen takia (jos on kotona, monesti puhelinkokouksia tms. josta syystä työpäivä venyy lähelle kuutta). Itse olen lääkäri ja päivätyön lisäksi päivystykset mukana sotkemassa aikataulua. Nytkin on jo melkoista sumplimista kalenterin kanssa, mun päivystys ei saa tulla samalle päivälle kun mies on työmatkalla.
Jos joku keksii, mihin väliin tässä tungen sen viisi-kuusi tuntia liikuntaa niin kerro ihmeessä!
Elikäs kesät talvet poljen pyörallä töihin ja illalla tarhan kautta töistä kotiin. Tulee reilu tunti päivää kohti ja se viitenä päivänä viikossa on jo sen viisi tuntia viikkoa kohti.
Siihen lisäksi kerran viikossa noin tunti tsumbaa naisporukalla ja vähintään kerran , mutta hyvillä ilmoilla kaksikin kävelylenkkiä koko perheen kanssa, niin noistahan tulee jo yksistään reilut 7 tuntia/viikko ja siihen vielä kaikki kotityöt päälle, jotka ovat sitä hyötyliikuntaa ja voidaan laskea mukaan.
golfkierroksella ja parhaimmillaan niitä mahtuu viikkoon 4-5 :). Talvisin käyn salilla, hiihtämässä, juoksen aina silloin tällöin.
tuo tulee helposti täyteen ja menee ylikin. Kuntoilu ja hyötyliikunta yhdessä.
käyn kauppa ja/tai työmatkat pyörällä 1/2 tuntia per suunta 5 kertaa viikossa.
tämän lisäksi käyn jumpassa 2-3h viikossa.
Salilla 2-3 kertaa viikossa runsas tunti, 2-3 kertaa lenkillä 1-1,5 h, sit vesizumbaa ja tavallista zumbaa tunti/vk
lenkit koiran kanssa, ratsastus, jumppa = reilusti yli 10 h per viikko.
Kuuluuko siihen ihan tavallinen kävelylenkkikin mitä en itse pidä liikuntasuorituksena, vai onko vai sykettä kohottavat mukana? Minulla tulee tuo täyteen viikossa ja ne tunnit ovat kovaa ja hikistä rääkkiä. Minulla kestää matka salille 10 minuuttia, käyn usein iltaisin kun moni nainen varmaan katsoo vaikkapa telkkari tai surffailee netissä. Kyllä sitä aikaa löytyy jos vaan haluaa.
tuo määrä tulee täyteen. pyöräilen työmatkat 6 km suuntaansa 5x viikossa ja lisäksi käyn 1-3 h viikossa jumpassa. Ja pikkuisen pyöreä mutta normaalipainon ylärajoilla olen.
lasketaan paljon paljon joutuu muksujen perässä juoksemaan ym.arki hyötyliikunta niin ehkä siitä tulee noin paljon.Sitten taas työssökäyvät mammat tai joilla ei lapsia tai musut isoja niin saa aika himourheilija olla että jaksaa/ehtii 5pvänä vkossa tunnin urheilla.
niin tottakai sitten mullakin tulee helpostikin tuo täyteen. Mulla menee työmatkoihin viitenä päivänä viikossa 30 minuuttia ja kauppamatkoihinkin menee päivittäin 15 minuuttia.
Eli jee, mäkin liikun ainakin neljä tuntia viikossa! Nyt mä käsitän. t. ap
P.S. Mulle liikunta tarkoittaa kunnon treeniä, jossa tulee hiki. Esimerkiksi salilla, juoksemassa, jumpassa, spinnaamassa, uimassa, pilateksessa jne.
sori nipot kun multa puuttui merkkejä tai kirjain väärä.Kone jotain sekoilee.
Enkä ole edes himoliikkuja.
-koiran lenkkeilytys joka päivä ainakin kerran, usein pari-kolme kertaa.
-kävelen työmatkat. Yht. 1t/pv
-pari spinning tuntia viikossa ja yksi-kaksi bodypump tuntia viikossa
-lapsen vieminen kerhoon ja takaisin kotiin pyörällä
Joten ihan helposti kertyy tunteja viikossa.
La. su. ja usein myös pe. perheen kanssa liikutaan, riippuen vuodenajasta uidaan, rullaluistellaan, pyöräillään, hiihdetään, käydään lenkillä tai vaikka pelataan jotain (jalkapalloa tmv.)
Tuosta tulee jo VÄHINTÄÄN se kolme tuntia, paljon enemmänkin.
Päälle sitten esim. yhtenä päivänä esim. kävely töihin ja/tai takaisin. Yhtenä päivänä jumppaan7salille/uimaan ja yhtenä päivänä lenkki kaverin/miehen kanssa, niin äkkiä on kasassa 5h/vko.
ja laskette sen liikunnaksi:
Mitkä sykkeet teillä on ja tuleeko hiki? Käyttekö suihkussa sit työpaikalla vai miten hoidatte hygienian?
... vai lasketteko ihan peruskävelyn - jossa ei hikeen asti liikuta - oikeasti liikunnaksi?
Ja perheen yhteistäkin aikaa olisi kiva välillä viettää.
Mutta joo, nykyään kahden pienen lapsen äitinä kuntoliikuntaa saan minäkin kasaan viikossa ehkä maksimissaan sen 3 tuntia. Juurikin em. syistä. Ennen lapsia kuntoliikuntaa tuli harrastettua tuplaten.
Omaan liikuntamäärääni en laske mitään imurointeja tai hidasta laahustamista lasten kanssa lähipuistoon. Tällä matikalla itse en siis pääse tuohon yli viiteen liikuntatuntiin viikossa.