Posliini äitillä, lapset saunassa, kasvatus
Noissa karvaketjuissa ihan hirveän moni av-mamma kertoo ajelleensa jo kaaaaaun kaikki pois alapäästään ja epäilevät, että lapset ihmettelisivät jos "siellä" karvoja olisi ylipäätään. Hehän antavat selvän esimerkin lapsille, että naiselle ei ole karvoja, miehellä on (isi saunassa). Vaikka asian oikea laita on, että AIKUISILLA on karvat pillussa/pippelissä, lapsilla ei ole.
Selkeä vääristynyt näkemys syntyy. Tyttölapset ymmärtävät asian niin, että naisen pitää olla karvaton ja poikalapset pitävät karvatonta äitiä "normaalin naisen esimerkkinä". Entä sitten kun näkevät tytön pillukarvat teininä? Heille syntyy vaikutelma epänormaaliudesta, sama vinoutunut näkemys jollainen tytöillä on siitä millaisena heidän on syytä itseään pojille tarjota.
Kommentit (82)
Eli ei ollut kyse siitä, ettei kukaan tieni tai jo nuorempikin TIETÄISI, että niitä karvoja kasvaa myös naisille, vaan että ne pitää poistaa ja se karvaton versio on se oikea naisen malli. Näin ymmärsin ja luulen ymmärtäneeni oikein.
Minusta on naista alistavaa touhua tämä karvattomuushysteria. En käsitä, mihin kaikkeen naiset suostuvat miellyttääkseen miestä. Autiolla saarella eivät sheivailisi tai nyppisi tai vahaisi, se on varmaa.
Noissa miehestävalitusketjuissa ja muissa ihan hirveän moni av-mamma kertoo tekevänsä kaikki kotityöt ja epäilevät, että lapset ihmettelisivät jos mies jäisi koko päiväksi kotiin. Hehän antavat selvän esimerkin lapsille, että naiselle kuuluvat kotityöt, miehellä on paikka työelämässä. Vaikka asian oikea laita on, että AIKUISILLA on työpaikka sekä yhteinen päävastuu kodista, lapsilla ei ole. Selkeä vääristynyt näkemys syntyy. Tyttölapset ymmärtävät asian niin, että naisen pitää olla kotityöfriikki ja poikalapset pitävät äitiä "normaalin naisen esimerkkinä". Entä sitten kun muuttavat yhteen jonkun kanssa, ja toinen odottaakin muuta? Heille syntyy vaikutelma epänormaaliudesta, sama vinoutunut näkemys jollainen tytöillä on siitä millaisena heidän on syytä itseään pojille tarjota.
Eli oli asia mikä hyvänsä, vaikka kuinka toit hyviä pointteja esille jne. niin toisissa perheissä tehdään asiat näin, toisissa noin. Shokkejakin tulee varmaan molemmin puolin.
Eiköhän se lapsille selviä sitten murrosiässä ennen aidon näkemistä, että naisillekin kasvaa karvaa. Se on sitten oma valinta, ajeleeko niitä ja mitä ajelee - vai oletko itse niin ajelematon, että kaikki rehottaa, ettei tule vääriä kuvia? (Itse en ole koskaan naisena vaivautunut karvoja ajelemaan yhtään mistään, kuin satunnaisesti, toisaalta olen tavannut miehiä, jotka ajelevat kaiken, eli mikä nyt sitten edes olisi se oikea tie?)
Parasta lapsille varmaan olisi, jos vanhemmat pitäisivät kehoistaan, oli ne sitten kuinka muokattuja tahansa, tai muokkaamattomia.
Aika outo ja rajoittunut näkemys. Vaimoni on välillä posliini. Itsekin joskus. Ei ole tullut mieleenkään että se jotenkin kasvattaisi lapsia kieroon. Yhdessä ollaan saunassa. Onhan nuo nuoret alasti kavereidensakin kanssa ja varmasti heille selviää että on aivan yhdentekevää ajeleeko joku karvansa vai ei.
ja silti olen erimieltä ap:n kanssa että äidin karvattomuus olisi noin pirullista lapsille tulevaisuudessa. Osalle karvattomuus on luontevaa osalle ei, oli oma äiti ollut kumpaa vaan...
-2
ajatteleppas,meillä kun on miehelläkin posliini..
En ajele posliinia miellyttääkseni miestäni,olen ollut posliini jo kauan ennen kuin mieheni tapasin,ajelen miellyttääkseni itseäni.
Mies tosin ajelee alapäänsä miellyyttääkseen minua..
Ja lapseni tietävät että normaalisti aikuisilla kasvaa karvat ja toiset ihmiset ajelevat ne,toiset ei.
Ajeletko ap kainalo/säärikarvoja?? Kyllähän siinäkin tulee lapselle ihan vääristynyt kuva aikuisesta..siis sun ajatusmaailman mukaan.
että näissä perheissä, joissa äidit ovat posliineja, ei jutella ja keskustella tämän kaltaisista asioista jälkikasvun kanssa, vain karvalliset perheet puhuvat?
kun meillä isi ajelee aina ainakin kiveksistä karvat pois :D Tosin meidän parivuotias osaa jo kertoa että äiti ei tykkää karvoista :D
että miehet on kaljuja, niskassa kuuluu olla tatuointi, rengas kasvaa nenään itsekseen ja jos hiuksia ei värjää, on vanhus. Siis jos katsovat vanhempiaan ja elävät pelkän esimerkin varassa.
väittelyitä.. Eikö nyt vaan kaikki voi olla niinkuin itse tahtovat,kenenkään sitä kyseenalaistavan.
Ja lapsista varmasti tulee ihan normaaleja karvoista välittämättä.
Eli ei ollut kyse siitä, ettei kukaan tieni tai jo nuorempikin TIETÄISI, että niitä karvoja kasvaa myös naisille, vaan että ne pitää poistaa ja se karvaton versio on se oikea naisen malli. Näin ymmärsin ja luulen ymmärtäneeni oikein.
Minusta on naista alistavaa touhua tämä karvattomuushysteria. En käsitä, mihin kaikkeen naiset suostuvat miellyttääkseen miestä. Autiolla saarella eivät sheivailisi tai nyppisi tai vahaisi, se on varmaa.
Kyllä minä ajaisin karvat heppini ympäriltä tai siistisin niitä, jos nainen sitä haluaisi. Oonks mää nyt esine? Pelkkä kulli!? *nyyh yhyy*
mulla on joskus posliini ja joskus on karvat. Taitaa olla ihan sekaisin, raukat!
aloituksessa. Todellakin, herkät teinitytön voivat saada mielikuvan että mies katselee vain siloiteltua naista, ei luonnollista.
En käsitä, mihin kaikkeen naiset suostuvat miellyttääkseen miestä. Autiolla saarella eivät sheivailisi tai nyppisi tai vahaisi, se on varmaa.
autiolla saarellakin jos vaan olisi höylä mukana! En tajua tuollaista ajatustyyliä! En myöskään käytä stringejä miehiä miellyttääkseni, ei kukaan edes tiedä mitä siellä housujen alla on! Mutta itsellä on paljon raikkaampi olo kun ei ole sellaista karvapehkoa ja valtavia mummokalsareita, siksi ajelen ja käytän stringejä. Vain kuukautisten aikana käytän tavallisia pikkuhousuja ja voi inhotus sitä tunkkaista oloa! En tosin ajele täysin posliiniksi vaan jätän ohuen viivan. Ja ihan itseni takia, mieheni mielipidettä asiasta en edes tiedä.
Lisätään siihen oletukseen nyt semmonen näkökulma että me karvattomat varmaan jutellaan enempi asioista kuin naturellit.
Ei karvalliset puhu, koska he olettaa että asian näkee ja se siitä.
Oma äiti ei koskaan puhunut minulle karvoituksesta tai sitä voisi jotenkin siistiä. Kyllä minulle tuli aika myöhään vasta eteen ymmärrys että karvoja jotkut leikkaa koska äitini ei aja mitään karvaa mistään.
Yläasteella silloinen poikakaveri toivoi että ajelisin karvoja ja tilanne oli todella nolo minusta. Siitä saa kasvaa aikalailla että karvojen ajaminen olisi luonnollinen asia, en siis ajellut karvoja yläasteella pyynnöstä vaan vasta 5 vuotta myöhemmin aloin vähän siistimään reunoilta ja kokeilin posliinia, jämähdin siihen.
Omille lapsilleni olen ajatellut helpoittaa omankuvan näkemystä puhumalla asioista, vaikka se valinta on karvallisuus niin se on oma valinta eikä johdu siitä että nolottaa ja hävettää!
Herkät? Tarkoitat varmasti valistusta vaille jääneet!
Mitä jos puhuisit lapsesi kanssa? Niin se "herkkyys" katoaa ja lapsi saa luottamusta siihen mitä itse tahtoo!!!
40
Onhan muitakin tyylejä kun se rämemajava tai ihan posliini. Omalle tyttärelleni (12v) olen kertonut että kun karvat kasvaa niille voi tehdä kuin itse haluaa. Kannattaa kokeilla ja valita sitten.
miksi on kauheaa jos tekee asioita miellyttääkseen omaa miestään? Kyllä minä ainakin haluan omille lapsille opettaa että omaa puolisoa pitääkin miellyttää ja että itse ainakin haluan tehdä asiat niin että miehellä on kiva ja hyvä ja mies tekee siten kuin minä toivon.
Eikä meillä kyllä lapsi edes tiedä millainen karvoitus on kun ei meitä vanhempia housuttomina näe, vaikka vieraita ihmisiä joka lähtöön näkee uimahallissa tms. Olen kyllä sielläkin opettanut että ei tarvitse katsella muita vaan keskittyy vain siihen omaan suihkutteluun ja saunomiseen.
Ollaan juteltu tytön (10v) kanssa ihan avoimesti asiasta Olen kertonut etten tykkää karvoista säärissä, kainaloissa enkä alapään alueellakaan joten poistan ne. Olen kertonut hänen saavan valita itse miten tekee ja välineet karvanpoistoon lupasin hankkia kun se aika tulee.
joopa joo. Oletat vissiin, että 10v osaa ajatella asioista aikuismaisesti ja tehdä omat päätökset? Minkä takia teinit on epävarmoja? Minkä takia muijat on vielä 180-20 epävarmoja? Miksi vielä 25-30 vuotiaanakin nypitään vittua sileeksi "jottei miehet yököttele"?
Aina joku näyttää esimerkiksi ja muut apinana perässä. Kyllä se nuoresikin on nyt vakuutettu, että posliini on YLEISESTI hyvä juttu koska se äitillä on.
Ap, olet oikeassa!!
Sitä paitsi luonto on tarkoittanut asiat noin kuten meillä on. Nimittäin tässä just olin liikuntapaikan saunassa ja sitten suihkussa ja satuin näkemään nuorehkon naisen joka oli "avoin"!
Aika karsean näköinen kun kaikki näkyi!!
Kuin olisi tirkistelijnä ollut.
Ei ole tarkoitus että intiimit paikat vakoineen kaikkineen näkyy toisille niin selkeästi.
että karvoja tulee myös tytöille, vaikka omalla äidillä niitä ei näkyvillä olisikaan... Outo ajatus sulla ap, aliarvioivakin.