Mitä pitää tehdä kun ei jaksa?!
Mä olen elänyt koti- ja lapsiperhe-elämää haastavien lasten kanssa nyt monta vuotta. Se on uuvuttanut mut ihan täysin, mulla on tosi huono ja voimaton olo, vatsakin reistailee stressiä. Nyt yritetään päästä reilu 1v:n imetyksestä kokonaan, ja sekö tekee lapsen niin itkuiseksi? Öisin kiljuu jatkuvasti, päivisin syömiset huonoa ja päiväunille nukahtaa huonosti jne - mulla meinaa pinna palaa. Apua, miten mä kestän ja jaksan kun hermot menee justniinsa? Isommille huudan joka asiasta. Mies tänäänkin töissä pitkän päivän. Ottaa osaa vauvan yöhoitoihin etenkin nyt, mutta jotenkin en uskalla jättää pientä kokonaan isän hoteisiin yöajaksi kun mies ei tajua tarjota lapselle vettä jos tämä itkee pitkään ja kovasti, ei tajua aamulla katsoa kelloa että pieni on nyt tosiaan ollut pitkän yön jo ilman maitoa, on aika nousta sen kanssa kun se itkee... jne. Mutta miten mä jaksan tätä?!! Näytänkin jo kuolleelta, olen tosi uuvuksissa.
Kommentit (8)
ja aloita mieliala lääkitys ja yritä päästä psykologille juttelemaan. Liikunnasta voisi myös olla apua? Tee nyt heti jotain. Hyvä että tunnistat uupumuksen niin pystyt hoitamaan itseäsi.
Satavarmasti diagnoosi on uupumus. Onko silloin oikea osoite omalääkäri vai mikä? Mihin pitää heti ottaa yhteyttä?
Mä oon varma että mielialalääkityksellä toi korjaantuu parissa viikossa ja yritä tosiaan myös liikkua tai aloittaa joku oma harrastus. Mieti ihan rauhassa omaa elämäntilannetta. En tekisi mitään hätiköityä ratkaisua esim. työn suhteen. Toki menet töihin jos haluat, mutta ota ihan rauhallisesti ja punnitset vaihtoehdot miehen kanssa yhdessä.
Varasin ajan omalääkärille. Mitä mä siellä sanon? Että ottaa tosissaan mutta ettei tyyliin lastensuojelu kohta ole ovella.. ;) Mies tekee minkä osaa ja kykenee, väsynyt hänkin. Työhön joo aikanaan mutta nyt tarviisi vaan lepoa.
Ap.n kannalta tärkeää taitaa olla se miten saada voimia, eikä se auta että menee töihin koska kotitöiden lisäksi tulee työ.
Miten paljon ap.lla on omaa aikaa? Harrastusta?
Vakavalta kuulostaa jos 1- vuotiaaseen meinaa pinna palaa. Todellakin tarttee tehdä jotain muutosta.
Lapsesi ei ansaitse vanhempia jotka huutaa päivittäin lapsille. Et sinäkään pitäisi jos sinulle huudetaan joka päivä. Tuskin lapsesi mitään niin kamalaa tekee että pitää alentaa. Väkivaltaa on tuokin.
Mitä tarkoittaa että miehellä on pitkä päivä? Onko se 9 h, 12 h vai enempi?
Saatteko siitä riittävästi rahaa että kannattaa?
Voisiko rahaa käyttää siivoojaan ja hoitajaan kerran/pari viikossa niin pääset harrastamaan?
1- vuotias pärjää yön ilman maitoa. Ravintoa kaikki tarttee mutta 1- vuotias voi ottaa samaa ruokaa kuin muukin perhe ja lapselle tekee hyvää kasvaa samoissa rutiineissa kuin perhe: kun isä keittää kahvin aamulla itselleen niin tekee puuron vauvalle vaikkei itse söisikään.
Uniongelmiin suosittelen neuvolaan kääntymistä ja niin että te molemmat menette sinne kuuntelemaan. Ja vaikka unikouluun jossa teille hoidetaan yöt siihen kuntoon että lapsi voi hyvin ja te molemmat osaatte toimia samalla tavalla.
Tuosta ei vaan tule mitään että sinä hoidat lasta erilailla kuin mies ja arvostelet häntä jos hän ei tee kuten sinä. Ei sille maidolle ole kuin haittaa yöllä koska tulee happohyökkäys. Vesi riittää tuossa iässä ja ruokaa ruoka-aikaan.
Kun kerran hoidat itseäsi ja perhettäsi?
Lastensuojelulla haetaan lasten parasta. Olisi pahempi lapselle jos vanhemmat ei tukea ja apua hae ja tilanne pahenee.
Huostaan päätyy ne lapset joilla kotona ei ole elinehtoja.
Kun ihmisellä on kriisiä niin ei lasta oteta huostaan ensimmäisenä vaan tukea. Te tarvitsette tukea ja apua elämään että jaksat ja voit olla huutamatta.
7
että saatko nukuttua, maistuuko ruoka, onko fyysisiä oireita. Vastaat sitten näihin. Ja varmaan kysyy, että mistä saisit iloa ja voimaa ja miten niihin asioihin olisi mahdollisuus. Puhut ihan rehellisesti ja yritä itsekin miettiä mikä auttaisi ja toisi hyvää mieltä. Ei sun tarvii lastensuojelua pelätä. Älä tuhlaa energiaasi pelkoihin ja stressaamiseen. Mun mielestä sun teksti kuulostaa ihan järkevältä. Sä tajuat että olet uupunut ja lähdet hakemaan apua.
t.2
sitten lähet duuniin vaikka osa-päiväseks. jos on tiukkaa ja äijästä ei ole mihkään, potkase se pihalle, ola elarit ja korotetut yh-lapsilisät. ennenkaikkea, hanki OMA elämä. toki kannattaa tehdä tämä harkiten ja alottaa neuvolatädin kanssa keskustellen...