PUOLUKOIDEN TIISTAITUPINAT
Kommentit (31)
voitteko uskoa nuita mun raskausviikkoja!? Mua itteä ainakin jaksaa ihmetyttää, että olen todellakin JO täällä asti! On tämä niin ihmeellistä aikaa...
neuvolan antamassa kirjassa on iiiihana kuva viikolla 27 syntyneestä Mathiaksesta. Ei uskois et munkin masussa sellanen köllöttelee, ihan vauvan näkönen ja tukkaakin :)
Luna, olipas kurjaa käytöstä kavereilta :(
Hannele, tosi hyvä tuo lääkärin resepti! nythän se on pakko kun oikein lääkäri käski...
Listasta: Nyt ei tule mitään mieleen, mutta kaksplussassa tai vauvassa oli pari vuotta sitten oikein pitkäkin lista. Miksiköhän kaikki jutut on kadonneet mielestä?
samoin katosi mitä muuta piti kommentoida...
dorinda&c
Luumuhillo: Mun muistikuvien ja vähäisen ymmärrykseni mukaan menkkoja voi siirtää siten, että syö vähän yli yhden laatan pillereitä. Siis sen verran yli ku on tarpeen siirtää. Eli toiselta laatalta haluttu määrä. (tulipa taas vaikeesti selitettyy..) Niin minä ainaki oon siirtäny et olen syönyt yhden laatan plus esim. viikon toiselta kun oon halunnu viikolla siirtää ja hyvin on onnistunut.
Soitin äsken anopille (erikoissairaanhoitaja) ja panikoin sitä et lekuri uhkas huomenna punkteerata mun poskiontelot.. Mut käski vaatia et poskiontelot kuvataan ja tutkitaan kunnolla ennen mitää muuta toimenpidettä.. Vaadin toisen kuurin vielä.. Viime yönä jo näin painajaista et olin lekurilla ja jouduin punktioon.. Kiitos hyvistä neuvoista tässä asiassa kaikille puolukoille!!!
Nyt neuloon vauvan tossukoita..
Mies lähti urheilemaan, ja minä päätin tulla heti tänne katsomaan, mitä teille muille kuuluu.
Minäkin haluan lääkäriltä samanlaisen reseptin kuin Hannele! Olen itsekin kuullut ja lukenut, että raskaus auttaa moniin vaivoihin (mm. endoon). Jos raskaus ei ole vielä suunnitelmissa suositellaan pillereitten syömistä, koska ne ilmeisesti pitävät esiim. endon kurissa, ettei se ainakaan pahene. Pillereitten aikanahan kivutkin ovat usein lievemmät.
Onko muilla pillerit lopettaneilla ollut kovin lyhyitä ja niukkoja kuukautisia? Ihmettelin taas viime viikolla, kun minulla kesti vain kaksi päivää. Ennen pillereitä vuoto kesti usein jopa viikon ja kierrotkin olivat paljon pidempiä kuin nyt. Mietin vain, onko hormonitoiminta jo täysin tasoittunut entisenlaiseksi.
Minäkin keksin listaan jotain lisättävään. Nyt, kun olen töissä, en juuri ehdi laittaa arkisin mitään ruokaa. Ainakaan meillä ei ole ruoka valmiina odottamassa, kun mies saapuu kotiin. Jos oolisin kotona, tilanne olisi varmasti toinen (tai sitten en pienen vauvan kanssa ehtisi laittaa ruokaa näinkään paljon).
Uusimmassa Kaksplussassa on muuten juttu Vauva tulee ¿ olenko valmis? Se on kirjoitettu miehille, jotka ovat vähän epävarmoja siitä, onko heistä isiksi. Siinä pohditaan mm. isyyttä ja siihen kasvamista ja nostetaan esiin raskaus- ja vauva-ajan kohokohtia miehen näkökulmasta. Kirjoittaja on mies, joten tämä teksti ei välttämättä tunnu miehistä pelkästään naisten harrastamalta vauva-asioiden pakkosyöttämiseltä. Meillä mies ei ole ainakaan vielä lukenut tätä lehtijuttua.
Miehellä oli juuri synttärit, ja hän taitaa potea nyyt vähän käkriisiä. Se tuntuu tulevan nykyisin jokaisen syntymäpäivän yhteydessä. Toivottavasti mies alkaisi ajatella oman vanhenemisensa yhteydessä myös sitä, että kohta olisi jo aika perustaa perhe.
Mitäs Merineidolle kuuluu? Oletko saanut hääasioita yhtään eteenpäin?
Thunderille tsemppiä kukkien hoitoon. Valitetavasti en osaa auttaa, koska en itsekään tiedä mitään kukkien hoidosta. Anoppi antaa aina merkkipäivinä meille kukkia, ja ne kuolevat melkein heti minun hoidossani. Ainakaan mitkään kukkivat kasvit eivät meillä menesty.
kyselit siitä kukkasestasi.. En ole mikään viherpeukalo.. lähinnä peukalo on näissä asioissa keskellä kämmentä, mutta.. Mulla on joku tollanen miniruusu ja siinä on sääntönä et kukintaaikana ei saisi päästä kuivumaan.. Muita juttuja en muista..;) Niin ja kukinnan jälkeen kun leikkaa pois sen kukkaosion niin pitäisi ilmeisesti kukkia sit taas uudestaan jossain vaiheessa.. Mut en siis tiiä et mistä kyseinen ruusu tykkää.. Mulla on vaan pari helppohoitoista kukkaa ja kaktukset taitaa elää mulla parhaiten..;) Onnea kukan kasvatukseen!! =)
[color=blue]Meidän listalle kertyy pituutta.
[b]10 syytä miksi miehen kannattaa suostua vauvailuun:[/b]
1) leivontainnostus
2) siivousinnostus
3) tissit kasvaa
4) kuski ainakin 9 kuukaudeksi
5) seksi paranee (ainakin naisen, ja sitä myötä tietysti myös miehen)
6) nainen lopettaa ruinaamisen
7) lahjotaan isäinpäivänä
8) on joku joka hoitaa vanhana
9) aikaa laittaa ruoka miehelle valmiiksi kun hän tulee töistä
10) saa ostaa pojalleen autoratoja ym ja leikkiä niillä
Hei kiitos [b]Tiitikkä[/b] tuosta lehtivinkistä!
[b]Thunderi[/b], mulla on kiinanruusu kukkinut mutta en kyllä tiiä millä ilveellä. Sain sen keväällä anopilta ja se kukki kesällä. Kukka kuitenki tippu ennen ku kerkes kunnolla avautuakaan ja sen jälkeen unohdin kastella kukkia varmaan noin kuukauteen ja se koitui kiinanruusun ja muutaman muunkin kukan kohtaloksi. Että täälläkin viherpeukalo on keskellä kämmentä!
Thunderi-> KIINANRUUSU ( Hibiscus rosa-sinensis)
Kiinanruusu kasvaa lämpimän ilmaston maissa ulkona kauniisti kukkivana koristepensaana. Alun perin se on kotoisin Kiinasta. Se Eurooppaan kiinanruusu on tullut 1700-luvulla. Kiinanruusun näyttävät kukat ovat punaisen, keltaisen tai valkoisen eri sävyisiä, yksinkertaisia tai kerrottuja. Yksittäinen kukka kestää vain pari päivää, mutta oikealla hoidolla nuppuja tulee runsaasti ja ne avautuvat pitemmän ajan kuluessa. Kaupasta ostetut tiiviinä ruukkukasvina kukkivat kiinanruusut on ammattiviljelmillä käsitelty kasvunsääteillä, mutta kotioloissa ne venähtävät helposti. Vanhempia kasveja onkin syytä leikata ja muotoilla vuosittain aina kevättalvella.
Kasvin hoito
Keväisin ja kesäisin kiinanruusu menestyy valoisalla ja lämpimällä paikalla. Sille sopii niin etelä-, itä- kuin länsi-ikkunakin. Kaikkein kuumimmalta paahteelta kasvi tulisi muistaa suojata. Liian korkeassa lämpötilassa sekä lehdet että nuput putoavat. Kesäajan kiinanruusua kastellaan tasaisesti ja runsaasti. Lannoitetta voi antaa noin joka toisella tai kolmannella kastelukerralla. Talvella kasvin täytyy olla viileässä, jos ei halua sen pudottavan lehtiänsä. Kastelu saa tällöin olla niukkaa. Lannoitusta vähennetään huomattavasti tai jätetään kokonaan pois. Keväällä, kun leikkauksen jälkeen uudet lehdet ovat puhjenneet versoihin, kasvi istutetaan uuteen multaan. Kiinanruusua voi lisätä pistokkaista.
Toivottavasti onnistuu tuo hoito.
Mä en nyt keksi mitään ihmeellistä tonne listalle, mitä nyt tuli vielä mieleen, niin joulu olis toisenlainen, vois kutsua joulupukin ja lapset olis varmaan ihan innoissaan. Se on varmaan NIIN IHANAA!!
L.U.N.A: se on ikävää kun kaverit valittaa raskausoireistaan, minunkin kaveri soitti tässä muutama päivä sitten että väsyttää ja oksettaa ja kertoi kuinka inhottavaa on olla raskaana ja ettei tää raskaus häntä ees kauheesti kiinnostaa.. Tuntui tosi pahalta, ku kuuntelin, onneksi oli puh.soitto. Mutta koetin sit vaan unohtaa ja toivoa joskus itselleni ne oireet ;). Tänään kun luin sun viestin soitin sille kaverille ja kerroin että tuntui pahalta kun se kertoi asiasta siihen tyyliin ja kerroin miksi. Kaveri oli ihan ok ja oli pahoillaan ja sanoi että yrittää olla vastaisuudessa hienovaraisempi, ei tiennyt että vauvakuume oli noin paha!! Kyllä kannatti puhua asiasta, mitä lämpimästi suosittelenkin.
Hannele: ONNEA. Onnistuit saamaan raskausreseptin! Toivottavasti ei kuitenkaan sit ole sitä endoo
Tiitikkä: lopetin pillereiden syömisen 1,5 kk sitten ja ekat menkat kesti vaa päivän tai en tiie voiko ees menkoiksi sanoa, nyt oottelen seuraavia.
Minä taas elättelen toiveita ettei menkat alkaiskaan vaan toivon että olen laskenut varmat päivät ihan väärin, koetan silti oottaa ensin tätiä ja sit vasta tehdä raskaustestin.. Pitäis varmaa seuraavan viikon aikana kiertää apteekin kaukaa.
Tulipas taas kauheesti tekstiä ;O/ Hyvää illanjatkoa kaikille.
Mulla on veriryhmä O-. Se ei yleensä aiheuta ongelmia. Ongelmia voi tulla toisessa raskaudessa jos esikoisella on rhesustekijä eli vauva on rh+. Toisessa rh+ raskaudessa äidin elimistö voi alkaa kehittää vasta-ainetta rhesustekijälle, jollaista äidillä ei itsellään ole. Jos vauva on rh+ äiti saa synnytyssairaalassa ruiskeen, joka estää vasta-aineiden muodostumisen, joten ongelmia ei pitäisi seuraavassakaan raskaudessa olla. Varmuuden vuoksi rh-negatiiviselta äidiltä mitataan jokaisen raskauden aikana kolmesti vasta-aineet verinäytteestä. Mulla on eka ja kolmas lapsi rh-positiivisia, mutta ongelmia ei ole ollut kun olen saanut sen ruiskeen.
Monta galluppia on jääny vastaamatta. Viime torstaina iski itellekkin hirveä flunssa ja nyt alkaa pikkuhiljaa helpottaan. Ja kun vielä kaikki lapset on ollu kipeenä ja lääkekuurilla niin mahatkin sekaisin jne... Niin ei oo oikein jaksanu kirjoitella eikä suuremmin lukeakaan. Meillä tilanne ei oikeastaan ole muuttunu miksikään. Mies ei ainakaan " ns" halua vauvaa, mutta touhuillaan kuitenkin ilman kumia. Ja nyt ois ne hedelmälliset päivät menossa. Vaan kun itsellä on ollu niin huono olo ettei ole oikein jaksanu edes ajatella semmosia, mutta nyt on jo parempi päivä niin vois vähän lämmitellä tuota miestä. Ajattelin itsekki vähän rauhoittua tämän kuumeilun suhteen. Onhan meille suotu jo 3 lasta ja aika helposti ovat saaneet alkunsa että eiköhän se neljäskin sieltä tule jos niin on tarkoitettu. Kyllä minä siis haluan se vauvan ja mielellään pian. Mutta aloin jo miettimään että jos ei tärppääkkään kun niin kovasti niitä päiviä laskee ja yrittämällä yrittää. =) Nyt perjantaille varasin hammaslääkäri ajan ja onneksi sain sille samalle missä olen muutikin viisurit poistattanut niin se on mukava ja ymmärtäväinen lääkäri kun mua niin hirvittää aina mennä sinne. Eli ensi viikonloppu ollaan sitten naama turvoksissa kotona. Yritämpä nyt täällä palstalla kuitenkin pysyä.
[color=deeppink][b]Tiitikkä:[/b]Kiva, että joku muakin muistaa. Viikonloppuna käytiin katsomassa yhtä mahdollista hääjuhlapaikkaa ulkoapäin. Ihan hyvältä vaikutti, vaikka tuskin mikään juhlapaikka (ulkopäin) on marraskuussa parhaimmillaan.. Häät on jossain vaiheessa ensikesänä.Tosin pian pitäis varmaan tehdä varauksia jos meinaa elokuussa juhlia (tulikin just mieleen että elokuuhan on vielä hääkuukausi).
Matkaoppaita on selattu ja mietitty häämatkakohdetta. :) [/color]
Muuten mulla on edelleen syysmasista :( Ja ikäkriisiä : /
[b]Oliko tuo kaksiplussan juttu hyvä?[/b] ts. sellainen, että se kannattaa luetuttaa miehellä? Itse olen nähnyt vain tuon kannen ja näytin jo lehteä kaupassa miehellekin.
Meillä mies viikonloppuna sanoi, että häntä pelottaa, että jos hän ei osaa olla hyvä isä. Mitä siihen sitten sanoa? Olisiko teillä vihjeitä miten tukea/auttaa miestä?
[b]Luumuhillo:[/b] Onhan pillerisi tasa-annoksia ts. kaikissa sama määrä vaikutttavaa aineetta? Pillereiden käyttöohjeissa pitäsi olla ohjeet, miten kuukautisia voi siirtää. Itse joskus siirsin Minuleteilla kuukautisia syömällä toisesta laatasta lisää pillereitä tarpeellisen määrän.
Mulla ei tullut mitään tiputtelu vuotoa tms. joillakin saattaa tulla jos on kovin matalahormoninen valmiste. Itse henkilökohtaisesti pitäisin luotettavampana tuota jatkamista toisella pilllerilaatalla.
[b]galtsu[/b] Ameriikoissahan on e-pillerimerkkejä jotka on kehitetty juuri sitä silmälläpitäen että kuukautiset tulevat vain 3-4 kertaa vuodessa jonka on todettu olevan riittävän. Toisaalta samaa suositusta syödä useampi pilleriliuska putkeen, suosittee gynet joillekin täälläkin esim jos on runsaat ja kivuliaat kuukautiset tai endometrioosi.
Jostain muistelen lukeneeni että kaikkein matalahormonisimmat pillerimerkit eivät pysty pitämään vuotoa poissa pidennettyssä käytössä (jos syödään usempi laatta peräjälkeen)
[b]Hannele:[/b]*tarkastaa kirjasta*
myooma
on lihaskasvain.
Ja onnittelut raskaussuosituksesta!
[color=salmon]Väsyttääää :/ Työmotivaatio NOLLA! Mikähän väsykausi mulla nyt on? Tuntuu, että kotona jaksas vaikka ja mitä mutta töissä ei mitään... voi lapsiraukkoja...
Jaanica: Kiva jos sämpyläohje kelpasi :) Leipomisen iloa vastakin :)
Tuo listajuttu on hyvä idis. Mulla vaan ei nyt leikkaa... ehkä siihen vois lisätä, että kun on lapsia, niin ompahan edes joku sitten hoivaamassa kun ite ollaan vanhuksia. Ai juu, ja saa viettää isän -ja äitienpäivää!
Mä kopsailin tänään töissä käsityölehdistä neulomis ja virkkaamisohjeita. Ajattelin, että jos tekis pipon vaikka pikkuvelille. Se kun on näitä gangstatyyppejä joilla on aina pipo päässä.
JJ 27+1 kera Tuutin ♥