Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi olla tuntematta kateutta teitä kohtaan, joiden lapset saavat sukulaisilta joululahjoja!

Vierailija
01.11.2011 |

Toivottavasti osaatte olla tästä iloisia ja kiitollisia! Kyllä helpottaisi meidän pienituloisen perheen joulua, jos joku muukin osallistuisi joululahjojen hankintaan. Pienille lapsille riittää vielä lahjoiksi jokin tarra-arkki tai pikkuauto, mutta yläkouluikäisten ja lukiolaisten toiveet on jo kalliimpia.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei me kyllä sukulaisilta mitään lahjoja saada tai heille vastaavasti osteta... Miksi pitäisi?

Vierailija
2/17 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei me kyllä sukulaisilta mitään lahjoja saada tai heille vastaavasti osteta... Miksi pitäisi?

Ja ei tosiaan olla mitään varakkaita, vaan päinvastoin. Ollaan vain opittu säästämään vuoden aikana sen verran, ettei tarvitse murehtia lasten lahjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa sukulaisilta lahjoja ja vastaavasti me ostetaan vähintään sukulaisten lapsille lahjat. Tai siis niiden sukulaisten, joiden kanssa välit on läheiset. On niitäkin, joita muistetaan vain kortilla, mutta yleisesti ollaan aika läheisiä kaukaisempienkin sukulaisten kanssa.

Ja kyllä osataan myös olla kiitollisia lahjoista. Lapset saa monesti kivoja leluja ja vaatteita ja meitä aikuisiakin on moni muistanut vaikkapa uusilla pussilakanoilla jne. Erittäin mukavaa!

Eikä tosiaan olla mekään suurituloisia - itseasiassa erittäin pienituloisia, muttakun olen jouluihminen henkeen ja vereen, niin suunnittelen ja ostelen ja teen joululahjoja koko vuoden, niin ei sitten mene joulun alla kaikki rahat lahjoihin. Alennusmyynneistä saa tosi hyviä lahjoja, mutta onhan se lapsille tietty tosi vaikeaa ostaa etukäteen, kun ei tiedä mikä sitten jouluna enää kiinnostaa.

Vierailija
4/17 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee sukulaisilta ja kavereilta lapsille joululahjat, mutta meidän tapauksessa ehkä mielummin jättäisin saamatta. Enkä ole kovin mielissäni tästä tilanteesta. Meidän täytyy sitten vastavuoroisesti osta heille / heidän lapsilleen joululahjat.

Se on jokavuotinen stressin aihe ja nyt kun olen hoitovapaalla, on rahat aika tiukalla. Kavereille on siunaantunut lapsia jo iso liuta, joten sen sijaan että ostettaisiin vain meidän kahdelle lapselle lahjat joudutaan ostamaan vielä seitsemälle muulle. Ja aikuiset päälle. Ei todellakaan ole varaa ostaa, en tiedä mitä me tehdään. Osallalapset on jo 10 - 14-vuotiaita, joten niille on tosi vaikea ylipäänsä keksiä mitään ja sitten ne hinnat...

Mä oon kans ostellu vähän alennusmyynneistä lahjoja, mutta ne tosiaan alkaa olla jouluna jo soooooo last season, joten...

Vierailija
5/17 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai yläkoululaiset ja lukiolaiset pukkiin usko.

Vierailija
6/17 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai yläkoululaiset ja lukiolaiset pukkiin usko.

se tavaran ruinaaminen loppuu pukkiin uskomisen myötä? Hah! :D

Vierailija
7/17 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

odota kalliita lahjoja, jos tietää perheensä olevan vähävarainen. Pukkiin uskova lapsi taas varmaan pettyykin, kun ei saa paljon mitään. Yli 10-vuotias varmaan jo ainakin tajuaa, että vanhemmilla ei ole rahaa ihan mihin vain?

Ja muuten ihan hyvin mun sukulaislapsille kelpaa halvatkin lahjat. Just kulutin 12-vuotiaan lahjaan hurjat 13 euroa. Olen siis opiskelija, eikä todellakaan ole nyt varaa mihinkään kalliiseen, varsinkin, kun se joulukin sieltä hitaasti, mutta varmasti tulee. Ehkä se on kasvatuksesta kiinni, mutta ei meidän lähipiirissä tuijoteta lahjan arvoa. Lapset osaavat arvostaa vaikkapa synttäreillä muiden lasten itse tekemiä kortteja. Eivät tietenkään ilman lahjoja jää.

Sinällään totta, että sille 4-vuotiaalle voi löytää alesta vitosellakin kivan lahjan (jopa vanhempien mielestä myös kivan), jos oikein säkä käy, mutta sitten isommalle lapselle on hankala alle kympillä ostaa. Mutta kyllä mä pidän niitä kympinkin lahjoja todella edullisina. Noin 20e on yleensä budjetti yhteen lahjaan, ellei ole kummilapsi kyseessä. Oon tietty tyytyväinen, jos löydän hyvän lahjan kympillä, mut en todellakaan mitä tahansa osta, vaan ajattelen aina saajaa. Rippilahjat, ym. sitten tietty vähän arvokkaampia, mut jos on tosi huonosti rahaa, niin yhdistän voimat mun veljen kanssa :D

Vierailija
8/17 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki lapset saavat sukulaisilta lahjoja, mutta me myös annamme samalla mitalla takaisin. Helpompi olisi ostaa vain omille lapsille. Ei silti, mielelläni ostan sisarusteni lapsille ja kummilapsille lahjoja.

Vierailija
9/17 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jokainen ostaa vain omilleen, eipä tarvitse itse lahjoa sukulaisperheitä. Kummilapsille ostan lahjat mutta ei kyllä millään riittäisi rahat kaikkien sukulaislasten lahjoihin.

Vierailija
10/17 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tekee kyllä mieli antaa vastalahja.. Ja vaikka ei ostaisikaan mitään kallista, niin menee aikaa ja vaivaa miettiä mitä antaisi. Että entä tiedä onko se "säästöä" jos saa sukulaisilta joululahjoja, vaikka se onkin ihanaa saada ja antaa lahjoja.

Voihan sitä hankkia itse edullisia lahjoja isommillekkin lapsille. Kyllä lapset ymmärtää että lahjat maksaa. Minusta riittää että viettää mukavan joulun, ja hankkii lahjaksi jotain pientä mieltä piristämää, kun kerta kustantaa pitkin vuotta lapsen vaatteet, harrastustavarat yms.

Vierailija
11/17 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vain iloinen siitä, että sukulahjonta loppui. Se tapahtui siinä vaiheessa, kun meilläkin alkoi olla useampia lahjottavia.

Olihan se kamalaa, kun piti kymmeniä lahjoja laittaa muille, omalle porukalle ei sitten riittänytkään. Oli siinä naurussa pitelemistä, kun saatiin niiltä sukulaisilta mm. käytettyjä leluja.

Vierailija
12/17 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee sukulaisilta ja kavereilta lapsille joululahjat, mutta meidän tapauksessa ehkä mielummin jättäisin saamatta. Enkä ole kovin mielissäni tästä tilanteesta. Meidän täytyy sitten vastavuoroisesti osta heille / heidän lapsilleen joululahjat. Se on jokavuotinen stressin aihe ja nyt kun olen hoitovapaalla, on rahat aika tiukalla. Kavereille on siunaantunut lapsia jo iso liuta, joten sen sijaan että ostettaisiin vain meidän kahdelle lapselle lahjat joudutaan ostamaan vielä seitsemälle muulle. Ja aikuiset päälle. Ei todellakaan ole varaa ostaa, en tiedä mitä me tehdään. Osallalapset on jo 10 - 14-vuotiaita, joten niille on tosi vaikea ylipäänsä keksiä mitään ja sitten ne hinnat... Mä oon kans ostellu vähän alennusmyynneistä lahjoja, mutta ne tosiaan alkaa olla jouluna jo soooooo last season, joten...

ja sopikaa, etta lahjoja ei osteta :-) me olemme tehneet taman sopimuksen esim. isovanhempien kanssa. Syyna 10.000km valimatka, eli lahettaminen on kallista. Kukaan ei ole loukkaantunut. Ihan yhta hyva syy voi olla rahatilanne. Ihmiset ovat yleensa jarkevia ja ymmartavat asian, ja jos eivat ole, on se heidan hapeansa, ei sinun. Meilla on Suomessa 5 kummilasta. Yhden kanssa olemme sopineet (he myos meidan lapsen kummeja), etta lahjoja ei puolin eika toisin anneta. Mun mielesta ihan ok paatos

Vierailija
13/17 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä ihan hirveästihän siellä on aina sellaisia vastauksia, joissa sanotaan, että "minä ostan joka joulu vain yhden lahjan tai kaksi, kun lapsille ei tarvitse ostaa oikeastaan mitään, saavat kuitenkin sukulaisilta monta kymmentä pakettia."

Vierailija
14/17 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ensimmäiset siskon- ja veljenlapset jo teininä ja jo silloin ostin kaikille pikkuisille lahjat itse ansaitsemillani rahoilla. Siitä lähtien olen ostanut synttäri- ja joululahjat reilulle kymmenelle lapselle. Nyt kun itse sain esikoiseni melkein kolmekymppisenä, vain yksi sisaruksistani muistaa minun lastani jouluna. En oikein ymmärrä, mistä on kysymys.

Vierailija
15/17 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö teillä edes isovanhemmat osta lapsenlapsille lahjoja? Entä kummit? Ei meilläkään ole tapana koko suvulle lahjoja ostaa eikä saada, mutta kyllä sentään mummot ja papat ostaa lapsille jotain ja kummit laittaa myös jotku "pienet" paketit. Itse ostamme lahjat omille lapsillemmme ja kummilapsille.

Vierailija
16/17 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan omille lapsille ostetaan. Serkkuja ja kummeja lahjotaan vain ripillä ja lakkiaisissa. Ja ihan hyvissä väleissä ollaan.

Vierailija
17/17 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat päättäneet, että ostetaan vain lapsille lahjat. Joo, muuten kiva, mutta minulla ei ole lapsia, eli minä ostan heidän lapsille ja itse en saa edes joulukukkaa tai jotain. Onneksi on myös sukulaisia, jotka eivät toimi näin, vaan saan siis jonkun lahjan takaisinkin. Pitäkää vain itsekkäänä, mutta minun mielestäni aikuiset ovat yhtä arvokkaita ihmisiä kuin lapsetkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän