Mistä tiedät että sinulla on ahdas lantio? (ov)
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, että jos lantion kuvaaminen on niin harvinaista niin mistä ihmiset sitten päättelevät, että on ahdas lantio? Tietääkseni ei näy päällepäin, ei ainakaan minulla jolla on lanteet ulospäin kuin ladonovi. Ei sieltä vaan mahdu, ei edes alle 3,5kg. Koskaan ei ole kuvattu vaan ihan kokeilu hommista on päätelty.
Tunnen myös yhden jolta tosiaan lantio kuvattiin esikoisen synnytysyrityksen jälkeen ja todettiin että on ihan ok. Ei vaan toinenkaan mahtunut, joten onko nämä tosiaan ihan huuhaata kuvattiin tai ei.
Kommentit (16)
Loput lapset sain synnyttää suosiolla sektiolla.
Onko tehty magneetti kuvaus vai? Miksi tehtiin eli onko synnytysyrityksiä takana? Esititkö itse toivomuksen. Kaikki siis voivat tähän vastata joilla on kuvattu. Kiinnostaa myös paikkakunta...
Ihan vaan mielenkiinnosta, koska moista ei ole ikinä itselleni ehdotettu.
ap
mutta nyt sektion jälkeen yhdyntä ei ole enää onnistunut ja kun kokeilen itse, että mikä ihme kipeä pahkura siellä on, niin ilmeisesti häpyluu työntyy liian pitkälle. Se "pahkura" ei ole kipeä, jos ei sitä ronki, mutta yhdyntäyrityksessä luonnollisesti sitä tulee painettua kohtalaisella voimalla ja sitä sitten jomottaa jonkin aikaa yrityksen jälkeenkin. Olen nyt menossa gynelle ihmettelemään, että mikä meikänaisessa oikein on vikana, kun ei edes pysty p-nemaan.
Vähän mietityttää, että jos joskus tulen uudelleen raskaaksi, niin suostuvatko ne kuvaamaan. Tokihan lantio avautuu raskauden lopussa ja viimeistään synnytyksessä jonkin verran, mutta onko se riittävästi, jää nähtäväksi. En kuitenkaan haluaisi mitään päävammaa lapselle vain siksi, että on yksi pieni luu äidillä tiellä.
vaikka mun mielestä tää perse ja lantio on kyllä leveitä kuin leivinuuni, mut kun kerran se kuvilla todistettiin niin pakko kai uskoa
päällepäin olen leveälanteinen, mutta sisämitat pienet
Ahtautta epäillään jos äiti on tosi lyhyt.Siis jotain alle 160-senttinen.
pituutta 156
alettiin epäillä ekan raskauden yliajalla ahdasta lantiota, kun olen lyhyt ja vatsa oli aivan valtava, eikä vauva ollut laskeutunut.
Oltiin menossa käynnistykseen, mutta lääkäri halusi ottaa vielä varmuuden vuoksi kuvat, ja niistä todettiin, että lantio on niin ahdas, ettei sieltä mahtuisi todennäköisesti edes 3,5 kg:n painoinen vauva tulemaan. Joten siltä seisomalta käsky leikkuriin ja valmistautumaan ja tuloksena 4,6 kiloinen terve sektiovauva.
Toisessa raskaudessa sanottiin suoraan, että alatiesynnytys olisi riski sekä vauvalle että minulle, ja päädyttiin suunniteltuun sektioon.
Itsellä ilmeisimmin yläaukeama ahdas, alhaalta mahtuu hmmm.. :P Pituutta ei ole kuin pari senttiä yli 160cm, mutta tällasia talliaisia on aika iso prosentti naisista.
Jostain luin että isoluisella (leveä lantio ulospäin) olisi lantioluut leveät sisäänkin päin eli ahdas. Toisaalta tuntemiani äitejä joilla ei vauvat ole mahtuneet yhdistää tavaton sirous.
Kai tämä jotain katkeruutta on kun olen edelleen asian suhteen niin utelias. Kiitos muuten kommenteista, käyn myöhemminkin vielä lukemassa jos joku käy avautumassa ;)
ap
ja itse halusin, että lantio kuvataan. Epäilin ahtaaksi. Kuvattiin, ja tuloksia odotellessa seuraavana päivänä synnytys käynnistyikin ja siinä sit tuskissani odotin tietoa. Kuulemma oli ihan ok ja synnytinkin sit onnistuneesti alateitse.
mutta tulkinnan kanssa voi niin joskus olla. Minä olen juuri tuollainen, jolla esikoinen jumittui lantioon, tehtiin pelvimetria ja todettiin normaaliksi, mutta etuajassa käynnistetty kakkonenkin syntyi hitaasti ja imukupilla.
Lantiosta otetaan useampia mittoja, ja Suomessa kriteerinä käytetään kahden pitkittäismitan (edestä-taakse) ja yhden poikittaismitan yhteenlaskettua summaa - jos se on alle tietyn (olisko n. 31,5 cm, en muista), katsotaan lantion olevan ahdas. Minulla oli juuri tuo minimilukema, mutta kas: edestä taakse lantioni on isompi, ja poikittaismitta on 2 senttiä "normaalin" alarajaa pienempi. ELi siis jos vaikka normaalin (UK/USA) interspinamitan alaraja olisi 10,5 cm, niin minun oli 8,8. SUomen kriteereillä tätä ei kuitenkaan huomioida.
Päältä päin minulla on leveähkö lantio, ahtaus on sisällä. Ja joo, nyrkki menee kyllä mutta vauvan pää ei meinaa mahtua ulos. Ainoa oire on raskauksissa ollut se, että vatsa on ollut tosi ylhäällä, eikä vauva ole kiinnittynyt tai laskeutunut missään vaiheessa.
Itse olen 152-senttinen enkä olisi päässyt pelvimetriaan (eli lantion röntgeniin) neuvolan kautta pelkän pituuden takia. Toinen lääkäri epäili, että minulla saattaa olla lantiossa muuta vikaa ja kirjoitti lähetteen.
Itse sain pelvimetrian perusteella luvan synnyttää alateitse (olin kuulemma "niillä rajoilla"), mutta kumpikaan lapsi ei sitä kautta mahtunut. Koska ensimmäinen lapsi oli virhetarjonnassa, kokeiltiin vielä toisen synnyttämistä alakautta. Toisen lapsen sektiossa ollut lääkäri sitten lopulta sanoi, ettei alatiesynnytys ole minun lantion rakenteellani mahdollinen.
Pelvimetriaa käytetään käsittääkseni nykyään harvoin, koska se on epävarma ja turhaa sikiöön kohdistuvaa röntgensäteilyä halutaan välttää.
raskaudessa lantion röntgentutkimus ihan automaattisesti lyhyyteni vuoksi, ja lääkäri vielä kopeloi ja totesi että riittävät on mitat. Toisessa ja kolmannessa raskaudessa myös lääkäri tehnyt synnytystapa-arvion. On sieltä 3 lasta jo tullut, tosin 2 heistä imukupilla. Nyt kolmannen jälkeen papereihin laitettiin että seuraavassa raskaudessa synnytystapa arvioitava koska "tiukka ulosautto". No, eipä tule enää neljättä kertaa...
Eli näistä muutamasta kommentista tuli mieleen sen lisäksi että mietin onko lantioni muuten vaan ahdas niin mietin sitäkin voiko siellä olla joku epämuodostuma. Kuulostaa varmaan hullulta... Onko teillä kellään muulla pelkoja että ahdas lantio periytyy tai onko sillä teille väliä? Tälläsiä sitä päässään pyörittelee näin yöllä :S
ap
Ruumiinrakenne VOi periytyä, mutta ei välttämättä. Lisäksi riippuu niin monista tekijöistä, kuinka synnytys tulee menemään, ettei itseään tai kroppaansa kannata siitä liikaa syytellä. Ei periydy.
ja muuten tutkittu