Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla lapsivesi meni mutta synnytys ei käynnistynyt

Vierailija
01.11.2011 |

Koska käynnistettiin?

Mulla vedet menivät illalla 21 aikaan. Supistukset liki loppuivat yöksi, ne epäsäännöllisetkin. Synnytystä ei käynnistetty seuraavana päivänä! Seuraavan yön supisteli n. 10minuutin välein ja aamulla supparit taas tiessään. Toisen yön sairaalassa valvoin osastolla kokonaan kipujen kanssa (aika väsyneenä), tulos aamulla 1,5cm auki. Sitten viimein tippaan ja käynnistykseen.

Näin jälkeen päin ihmettelen, miksi synnytystä ei vauhditettu jo seuraavana päivänä. Nyt meni vesien menosta yli 42 tuntia, ennen kuin vauva oli ulkona! Olen kuullut, että se voi olla jopa vaaraksi vauvalle, ja ihmettelen siksi käytäntöä. Millaisia aikoja te olette joutuneet odottamaan?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkään ne on sun kohalla kyllä odotelleet. Mulla kesti muistaakseni joku vajaa 12 tuntia vesien menosta käynnistykseen.

Vierailija
2/66 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..jouduin odottamaan vain 14 tuntia, tosin kivut olivat aivan valtavat, sain epiduraalin ja suun kautta kipulääkkeitä + injektiona. Supisteli aivan valtavasti mutta loppujen lopuksi kohdun suu aukesi vain 5 cm ja siihen tyssäsi. Vauvan sydänäänten heikentyessä, päädyttiin hätäsektioon ja se olikin sitten ihan viimisellä minuutilla. Lapsi syntyi lähes hengettömänä, vihreästä lapsivedestä ja oli sitten hätäkakannutkin sinne.

Joutui olemaan teho-osastolla letkuissa 5 päivää

:(

Tosin, nyt on terve 8-vuotias poika :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ma noin 9 aikaa meni vedet

ti noin 8 aikaa alkoi käynnistely

ti noin 17 aikaa ilmoitettiin, että käynnistely on tältä päivältä ohi, että jatketaan keskiviikkona.

ti noin 20 alkoi supistella

ke noin 17 lapsi syntyi

Vierailija
4/66 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsi syntyi vasta 50h vesien menosta! Lapsivesimyrkytys oli tietenkin ja vauva 5 päiväksi teholle keuhkokuumeen takia. Näin TYKSissä viime vuonna.

Supistukset alkoivat vasta yli 12h vesien menosta ja ennen käynnitystä olin avautunut vain 2cm. Menin sairaalaan 1h vesien menosta ja olin koko ajan "tarkkailussa". Osastolla ollessa tuntui välillä että olivat unohtaneet minut... Käynnistys tehtiin vasta kun valitin päänsärkyä ja ottivat verikokeen ja huomasivat tulehdusarvojen nousseen.

Vierailija
5/66 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelma oli käynnistää seuraavana aamuna eli 48h vesien menosta. On kuulemma normaali käytäntö.

Vierailija
6/66 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

repesi kalvot ylhäältä (tiputteli vähän koko ajan). Lauantaina päivällä. Sunnuntaina illalla menin sairaalaan ja maanatai-tiistaiyönä syntyi.

Kättärillä oli sulku 24h. Olisi käynnistetty aikaisemmin jos olisi ollu vapaa sali.

Eli la päivästä ma iltayöhön.

Vierailija
7/66 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekassa meni vedet tiistaina aamulla klo 2 käynnistettiin keskiviikkona klo 9 (eli 31h) ja vauva syntyi torstaina klo 2. Eli olin synnytyssaleilla 2 vuorokautta ennen syntymää :(

Vauva kuitenkin ok, itellä tulehdus arvot ja kuume nousi + olin tosi väsynyt enkä jaksanut ponnistaa -> imukuppi

Vierailija
8/66 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä alotetaan suonensisäinen antibiootti, jos vauva ei oo ulkona 18 tunnissa vesien menosta

t.sh

Vierailija
9/66 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä kävi tuuria, ettei tulehdusta tullut, vaikka vettä lorisi koko ajan valtavia määriä (ei mitään tihkumista) ja odottelin n. 36 tuntia ennen käynnistystä. Tippaa laitettiinkin sitten urakalla niin, että saadaan vauva varmasti ulos samana päivänä, ja tipan laitosta menikin vain n. 6 tuntia siihen, että vauva lopulta syntyi.

ap

Vierailija
10/66 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin aivan lääkitsemätön koko seuraavankin yön yli 24h käynnistyksestä. Välillä kätilö tarkisti, avaavatko supistukset yhtään kohdunsuuta.

Vierailija
11/66 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä kävi tuuria, ettei tulehdusta tullut, vaikka vettä lorisi koko ajan valtavia määriä (ei mitään tihkumista) ja odottelin n. 36 tuntia ennen käynnistystä. Tippaa laitettiinkin sitten urakalla niin, että saadaan vauva varmasti ulos samana päivänä, ja tipan laitosta menikin vain n. 6 tuntia siihen, että vauva lopulta syntyi. ap

En oikein usko...

Vierailija
12/66 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sunnuntai iltana meni vedet ja tiistai aamuna aloitettiin käynnistäminen, noin 12 tunnin kuluttua tuli ensimmäiset supistukset ja lapsi syntyi keskiviikko aamuna, 60 tuntia vesienmenosta. Maanantai aamupäivästä keskiviikko aamuun antibioottitippa ennalta ehkäisevänä suoraan suoneen oisko ollu 4 vai 6 tunnin välein. Tulehdusarvot ei nousseet minulla eikä lapsella. (minulta tarkistetiin aamuin illoin ennen synnytystä ja lapselta parina ekana aamuna synnytyksen jälkeen.) Tosiaan vedet meni kunnolla lorahamalla ei mitään tiputtelua ja ensimmäistäkään supistusta en tuntenut ennen kuin käynistystä oli se noin 12 h takana. Kuumetta tms ei ollut. Syy vesienmenoon ei selvillä, lapsi syntyi hieman ennenaikaisena. ( rv 36+)

Vierailija
13/66 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotellaan, josko synnytys edistyisi itsestään. Omalla kohdalla tuo odotus oli kanssa todella raskas. Osastolla, nukkumaan en pystynyt kun supisteli ja huoli kasvoi.

Meillä vauvan sydänäänet pysyivät koko ajan hyvinä, tulehduksia ei tullut ja terve lapsi syntyi 51 h vesien menon jälkeen. Samalla synnärillä pari vauvaa joutui antibiootti-kuurille tulehduksien takia.

Vierailija
14/66 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelin supistuksia sen yön ja koko seuraavan päivän osastolla. Seuraavan päivän iltana, noin 20h vesien menosta, alettiin käynnistellä. Lapsi syntyi 36h vesienmenosta. Antibioottia en saanut.

Vierailija
15/66 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsivesi olikin vihreetä. Sain ekaksi jotain pilleriä suun kautta pari kertaa ja sitten piti pitää taukoa yön yli. Supistukset alkoi kuitenkin 20 aikaan illalla ja niitä vauhditettiin oksitosiinilla vauvan sydänäänten takia, ja koska ne ei tuntunu saavan aikaiseksi mitään. Epiduraalin kanssa nukuin jokusen tunnin ja sitä piti saada lisääkin, kun avauduinkin yhtäkkiä ja tuli tarve ponnistaa. Lapsi syntyi n.24 tuntia vesien menosta.

Vierailija
16/66 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kertaa supstuset alkoivat n. 10 tuntia vesien menosta ja lasi syntyi alle 24 tunnissa vesien menosta. Jos omat supistukset eivät olisi alkanaat, olisivat käynnistäneet pian. Tarkoituksena siis, että lapsi syntyy alle 24 tunnissa vesien menosta.

Toisella kerralla kun vedet meni eivät supistukset alkaneet myöskään heti. Sairaalassa huomattiin, että tulehdusarvoni olivat koholla ja käynnistettiin sitten heti. Lapsi syntyi siten n. 7 tunnissa vesien menosta. Minulle on ainakin kummallakin vesienmenokerralla korostettu tuota tulehdusriskiä. Toisella kerralla olisivat muutenkin käynnistäneet pian, mutta labratulosten tullessa ryhdyttiin toimiin heti.

Vierailija
17/66 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli silloin mulla. Mulla lapsivedet meni aamulla 11 aikaan ja sitten kuuden aikaa illalla sairaalaan eikä siihen mennessä ollut yhtään supistusta tullut. Yöllä kyllä supisteli 10min. välein mut aamuu mennessä loppu. Seuraavana päivänä sitten yritettiin jos vaikka konsteja mut supistuksia ei vaan tullu. Ja sitten sinä iltana joskus 8 aikaan pääsin viimenää synnytyssaliin. Tohon mennessä olin kerenny jo saada sitä antibioottia vaikka kuinka monta annosta. No seuraava yö menikin sitten supisteluihin kun olin tipassa ja aamulla 7 aikoihin vauva synty. Mä laskin että mulla kesti vauvan syntymä siitä hetkestä kun lapsivesi meni niin 44 tuntia. Ja kaiken kaikkiaan 6 antibiootti annosta kerkesin saamaan.

Vierailija
18/66 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 21 perjantai-iltana meni vedet ja klo 1 aamuyöstä sairaalaan niin kuin oli neuvottu. Ei tullut supistuksen supistusta. Osastolle sitten vain nukkumaan ja turhautumaan seuraavaksi päiväksi. Ei niin minkäänlaista supistusta mutta lapsivettä kyllä lorotti tolkuttomia määriä koko ajan. Aina ihmettelen, kun jotkut puhuvat, että lapsivedet menivät tyyliin kerralla. Mulla kyllä on kummassakin raskaudessa lapsivedet olleet sen verran runsaat, että litimärkiä vaatekertoja olen vaihtanut vaipoista huolimatta ja aina on lorotellut ihan syntymään asti. Tosin niin, että vaipoissa on pysynyt synnytysvaiheessa - ihan aluksi ei mikään vuoraus auttanut.

Lauantainakaan ei käynnistetty ja sunnuntaiaamuna sitten lupailivat, että tänään käynnistetään, ja lopulta sain oksitosiinitipan klo 11.30 eli melkein 40 h vesien menosta. Samalla laittoivat antibiootin tippumaan. Lapsi syntyi siitä sitten 12 tunnin päästä eli yli 50 tuntia meni lapsen syntymään. Itse olin tipan saadessani 3 cm auki ja illalla klo 21 edelleen vain 4 cm auki. Onneksi sain pian sen jälkeen epiduraalin ja silloin alkoikin tapahtua. Kroppa taisi olla jumissa kivuista.

Toisella kerralla lapsivesien menon myötä alkoivat supistuksetkin eli siinä ei tarvinnut odottaa käyinstystä. Toisaalta lapsivesi oli vihreää ja vauva joutui teholle eikä mitään kiirettä pidetty syntymän kanssa. Esim. sairaalaankaan ei tarvinnut kiirehtiä, vaikka lapsivesi vihreää, vauva ei ollut laskeutunut alas edes, mutta ainoat neuvot olivat, että kävelepä runsaasti, että saadaan vauva laskeutumaan, vaikka usein olen kuullut, että kun lapsivesi on vihreää, pitäisi kiirehtiä sairaalaan eikä missään nimessä liikkua. No, tein sitten vähän lumitöitäkin, kun kerran käskettiin...

Vierailija
19/66 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä kävi tuuria, ettei tulehdusta tullut, vaikka vettä lorisi koko ajan valtavia määriä (ei mitään tihkumista) ja odottelin n. 36 tuntia ennen käynnistystä. Tippaa laitettiinkin sitten urakalla niin, että saadaan vauva varmasti ulos samana päivänä, ja tipan laitosta menikin vain n. 6 tuntia siihen, että vauva lopulta syntyi. ap

En oikein usko...

En oikein usko...

Lapsivesi voi tosiaankin "lorista"! Mulla meni vedet yöllä klo 03 ja 28h päästä käynnisteltiin, kun mitään ei tapahtunut itsestään. Lapsivettä hulahteli koko ajan reilusti: isoin mahdollinen side pöksyissä ja sitä sai vaihtaa ainakin tunnin välein, kun lapsivettä lorahteli aina kun liikahti!

Vierailija
20/66 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käynnistämään kunnolla alettiin torstaina, sain todella pahan kohtutulehduksen ja lapsikin kerkesi ulostamaan lapsiveteen mitä oli jäljellä, vauva syntyi kiireellisellä sektiolla perjantai aamupäivällä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän