Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihaan Helsinkiä, haluan muuttaa Tampereelle

Vierailija
31.10.2011 |

Kertokaa, onko mielikuvani oikea. Tampere vaikuttaa sopivan kokoiselta, ei liian suurelta, ahdistavalta ja persoonattomalta kuten pääkaupunkiseutu, mutta ei myöskään liian pieneltä tuppukylältä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tampereelle voisin muuttaa mutta en helsinkiin. siitäkin huolimatta että viihdyn paremmin pienemmissä ympyröissä niin tampereella on paikka mun sydämessä. helsingissä on liikaa kaikkea, kaikilla on kiire eikä ihmiset välitä toisistaan...mitä suurempi paikka niin sitä suuremmat ongelmatkin. tosin on siinä kai puolensakin ettei kukaan tunne ja saa olla rauhassa?

Vierailija
42/57 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuule mereltä, mutta järvet ympäröi. Mukava rento meininki, ei liikaa turhaa pönötystä, vaikka sitäkin löytyy jos sellainen kiinnostaa. T: lapin tyttö

Muakin viehättää se, että Tampere on sellainen rehti "työläiskaupunki", eikä sellanen turhantärkee porvaripaikka kuten Helsinki.

Ei kannata sitten itkeä kun kaikkiin kivoihin kauppoihin ja kulttuuririentoihin on niin pitkä matka, puhumattakaan surkeasta ravintola ja kahvilatarjonnasta!

Onhan siellä kaksi teatteria ja Lenin-museo !!!

Pistä kakkosen taakse nolla niin päästään oikeisiin lukemiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tampereelle voisin muuttaa mutta en helsinkiin. siitäkin huolimatta että viihdyn paremmin pienemmissä ympyröissä niin tampereella on paikka mun sydämessä. helsingissä on liikaa kaikkea, kaikilla on kiire eikä ihmiset välitä toisistaan...mitä suurempi paikka niin sitä suuremmat ongelmatkin. tosin on siinä kai puolensakin ettei kukaan tunne ja saa olla rauhassa?

Olen asunut molemmissa ja samanlaisia ihmiset ovat. Tampereella voidaan monta kertaa olla tuhannestu tylympiäkin kuin helsingissä.

Vierailija
44/57 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuntalisää kotihoidontuessa yms yms, vain noin pari esimerkkiä sanoakseni.

On kuntalisä. Olen tamperelainen ja hoitovapaalla, ja ihan joka kuukausi maksetaan kuntalisä. ;-)

Vierailija
45/57 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

illallisaikaan päiväkodissa on kaiken säälittävyyden huippu, itse pari vuotta roudasin kotiin lasta, joka huusi nälkäänsä ja huonoa oloansa pureskeltuaan sen voileivän, kun hain häntä esim puoli seitsemältä illalla hoidosta. Muut olivat lapsen vieressä syöneet koko aterian lämmintä ruokaa, sitten rupesivat jossain vaiheessa ERISTÄMÄÄN VERHOLLA leivän pureskelijat aterian syöjistä, ettei lapset tajuaisi, että toiset saavat oikeaa ruokaan nälkäänsä mutta he eivät. Hajut, äänet yms tulivat kuitenkin verhon läpi, ja lapsi kyllä tajusi että muut syövät nälkäänsä lämmintä ruokaa ja hän pureskelee leivänpalaa.

Tampere säästää.

Naapurikunnissa kaikki lapset syövät yhdessä lämpimän aterian päivällisaikaan ihan normaalisti, huolimatta siitä, mihin aikaan lapsi haetaan.

Tampereella on kyllä kiva käydä ja asioida, mutta lasten kanssa en halua siellä asua!

Mitäs jos ihan itse hoitaisit tekemääsi lasta? Jos siellä päiväkodissa kerran on niin kamalaa. Johonkin se raja pitää vetää ja he vetivät sen tuohon kello 19. Ei kyllä lapsen paikka siinä vaiheessa iltaa ole enää hoitopaikassa vaan omassa kodissa.

Vierailija
46/57 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsitys kulttuurista: kaljateltta. Oli tapahtuma mikä tahansa, keskustorin täyttää maailman rumin kaljateltta. Se jotenkin kiteyttää Tampereen ytimen.

Junttia, junttia, junttia. Työläistaustaisuus ei tarkoita rentoutta vaan junttia. Tylyjä ihmisiä, rasismia, sovinismia. Toki Tampereella on helpompi keskustella vieraiden ihmisten kanssa. Keskustelun taso onkin sitten eri asia.

En ikinä muuttaisi takaisin.

Vierailija
47/57 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme 10 minuutissa Tampereen keskustassa,

Mistä ihmeen ympäristökunnasta pääsee treen keskustaan 10 minuutissa? Vaikka asumme lähellä keskustaa menee meilläkin 10min autolla esim. koskariin. Taidat tarkoittaa tampereen rajaa....

Saatan päästä Nuolialantie-Hatanpään valtatie-Keskustorin kohdille n 8-9 min. mutta edellyttää kyllä että kaikki valot on vihreellä. Niin, ja Nuolialantien alkupäästä lähren.

Vierailija
48/57 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsitys kulttuurista: kaljateltta. Oli tapahtuma mikä tahansa, keskustorin täyttää maailman rumin kaljateltta. Se jotenkin kiteyttää Tampereen ytimen.

Junttia, junttia, junttia. Työläistaustaisuus ei tarkoita rentoutta vaan junttia. Tylyjä ihmisiä, rasismia, sovinismia. Toki Tampereella on helpompi keskustella vieraiden ihmisten kanssa. Keskustelun taso onkin sitten eri asia.

En ikinä muuttaisi takaisin.

Tampere on yliopistokaupunki, joten täältä löytyy myös tosi paljon kaikkea muuta. Ei ole pakko mennä sinne Keskustorin kaljatelttaan junttien keskelle.

Vierailija
49/57 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä Näsijärvi ja Pyhäjärvi aina yhden meren voittaa! :)

Salli mun nauraa :DDDDDDDDDDD

meressä, joka on puolet vuodesta vielä jäässä/melkein jäässä? Ei niin yhtään mitään.

Vierailija
50/57 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut aina Tampereella, enkä koskaan muuttaisi täältä pois! Jos johonkin joskus lähden, niin syrjempään..

Täällä on LUONTOA lähellä, mutta silti keskustaan lähes jokaisesta kaupunginosasta n. 15-20 min bussimatka :) Ei siis kauaa :)

Ihmiset ovat täällä tuplasti ystävällisempiä, kuin Helsingissä. Monet ystäväni asuvat siellä, joten omakohtaista kokemusta siis on ;) (ei ystävistäni, vaan havainnoista, joita olen siellä päin ollessani tehnyt!)

Tervetuloa Tampereelle :)

Vierailija
51/57 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on runsaasti kultuuritapahtumia, ettekö te juntit käy niissä? Esim. teatterikesä, tampereen filmifestivaalit..Ihmettelen tosi paljon, koska Tampereella tulee käytyä työn puolesta tosi usein.. Työskentelen kultuurin parissa.

Vierailija
52/57 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaala, vain noin pari esimerkkiä mainitakseni, ja kaupunki on täynnä vuorotyöläisiä. Kaikilla ei ole 8-16 työtä, erityisesti Tampereella. Vuorotyöläisten lapset hoidetaan vuorohoidossa, Tampereellakin on kolme ympärivuorokautista päiväkotia, Vellamo Tammelassa, Amurinlinna Hämeenpuistossa ja Pulmunen Hervannassa. Kaikki isoja päiväkoteja, ja täynnä lapsia, koska vuorotyöläisiä on kaupungissa _paljon_ ha he eivät hoida lapsiaan iltaisin kotona. Tervetuloa työläiskaupunkiin :)

Tämä oli sille, joka huuteli että pitäisi olla illalla itse hoitamassa lapsiaan kotona.

Vierailija
53/57 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustassa, vaikken se alkuperäinen kirjoittaja olekaan. Asumme Ylöjärvellä, melkein Tampereella, mutta Ylöjärven puolella kuitenkin. Rantaväylää pitkin olen n 10 minuutissa esim Plenvan parkkihallissa tai Hämeenpuistossa. Tai menee ehkä 12 min.

Vierailija
54/57 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustaan ja aikaa meni 11 minuuttia. Ehkä yhteydet eteläänpäin ovat hitaammat.

Vierailija
55/57 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut olosuhteiden pakosta asumaan Turussa parisen vuotta. Kaupunki on ihan ok, hyvät urheilupaikat, kuntolaitteita puistoissa, siistiä. Ihmiset hoikkia, koulutettuja, osa puhuu, osa menee ohi.

Sanoisin vieläkin ulkopuolisena tarkkailijana, että Turku on paras paikka heidekkenilaisille eli täällä syntyneille ja verkostonsa koulussa, yliopistossa ja sellaisissa luoneille. He eivät kaipaa ulkopaikkakuntalaisia elämäänsä virkistämään. Siitä se torjunta tulee. Heillä on asiat ihan hyvin, on vakityöpaikka, on pitkä koulutus, on piirit jo valmiina. Mitäpä siihen enää muualta tulleita mukaan ottamaan.

Riippuu paljon missäpäin Turkua asuu. Jos haluaa olla rennommassa miljöössä, suosittelen ylioppilaskylän kulmia. Mukavia nuoria, eivät niuhota, auttavat tarvittaessa, tervehtivät. Eivät puutu toisten elämään, mikä on mukava asia.

Kirjastopalvelut ovat huippuluokkaa, lisäksi jos joutuu käymään jonkin vaivan  takia terveyttään hoitamassa, täältä löytyy vinot pinot moninkertaisia tohtoreita.  Asiantuntijoita on.

Yksi iso mutta täällä asuessa on se, että pitää oikeasti olla hyväosainen. Silloin voi käydä kulttuuritapahtumissa, mennä lounaille Aurajoen rantaravintoloihin tai trendikahviloihin. Silloin voi tai voisi ostaa hienoja vaatteita. Turkulaiset pukeutuvat todella hyvin, myös duunarit. Nähty ja koettu se moneen kertaan. Tampereella saa ottaa näissä asioissa todella rennommin. 

Jos jostain varoittaisin Turussa, on se se, että pitää äkkiä opetella paikalliset tavat ja yrittää olla liikaa puhumatta nimenomaan heidekkenilaisille. Saat vastauksen, mutta et juuri muuta. Kaikki, jotka puhuvat enemmän, ovat muualta tulleita. Ikäväähän se on, jos haluaisi jutella. Koiranomistajat kyllä rupattelevat, mutta eivät ystävysty sen enempää. Joskus törmää todella tylyyn tyyliin. Se voi ilmetä ihan yllättäen. Minulle sanottiin eilen joulutorilla Suurtorin kulmilla, että poistu siitä lampaan vierestä, että voin ottaa kuvan. Kuvaaja oli vanhahko nainen, joka sitten tokaisi vielä perään, että kätesi voit jättää kuvaan. Lampaita oli useita karsinassa, ja istuin heinäpaalilla erään vieressä ja se ei ollut edes karitsa. Tällaista. Mene pois, mutta jätä nyt käsi kuvaan. Olikohan huumoria se käsijuttu? Mene ja tiedä.

Turhia ystävällisyyksiä et kuule, sanomiset ovat imperatiivissa, kuin saksalaisilla. Yleensä aika osuvia, mutta tylyiltä kuulostavia juttuja. Asiaosaaminen huipussaan, small talk vielä kehitysasteella. Pysy siis asialinjalla tässä kaupungissa, ole nopea jonoissa, aja pyörällä pyöräkaistaa, älä jaarittele, ole mieluummin hyväosainen kun tulet tänne. Ehkäpä viihdyt sitten tai jos et, muuta Tampereelle ystävällisempien kansalaisten keskelle. Niin minä teen tässä lähiaikoina. En lähde ovet paukkuen, vaan yhdestä kaupungista viisastuneena. Kuka mistäkin tykkää..

Vierailija
56/57 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä Tampereelle muuttavan on ymmärtää, että jos et aidosti viihdy junttimaisessa ympäristössä, et  myöskään viihdy Tampereella. Itsekin muutin tänne positiivisin ennakko-oletuksin, mutta olen huomannut että en ymmärrä Tampereen vetovoimaa. Kaupungin imago rakentuu todella suurelta osalta tämän junttimeiningin varaan ja vaikka on totta, että täällä on mm. kaksi isoa teatteria (ja useita pienempiä), niin kyllä se junttimaisuus vaan läpäisee kaupunkikulttuurin ja ilmapiirin. Vrt. jos näet kerran-pari vuodessa loistavan teatteri-esityksen, niin junttimaisuuteen törmää kuitenkin viikoittain arjessa. Olen asunnut pienemmissäkin kaupungeissa, eivätkä ne ole olleet samalla tavalla juntteja.

Vierailija
57/57 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot oikeassa. Helsinki on helvetistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan