Parin viikon päästä lähtee 9-kuinen vauvani hoitoon
kun mies palaa töhin. Isoveli 2-v lähtee myös. Niin se vaan äkkiä meni tuo aika!
Kommentit (30)
Mulle tuli juuri kuun vaihteessa hoitoon saman ikäinen (9kk).
Sopeutui heti ja jää aamuisin hyvin. Saa olla ja elellä oman rytminsä mukaan pien ryhmässä. On suloinen :)
Miten sulla voi olla 4 vierasta ja yksi oma? Lakihan sanoo, että VAIN 4 ja puoli??
Oletko yksitynen vai kunnallinen?
Laki on laki, käytäntö on käytäntö. Eli väliaikaisesti saa olla enemmänkin kuin 4,5 lasta. Tiedän monia, joilla on seitsemänkin lasta hoidossa. Kunnat näet säästää tällä tavalla pitkän pennin. Väliaikaisuus on se avainsana; väliaikaisesti esim. 2 kk, muutaman viikon kuluttua uudet väliaikaiset taas vähän aikaa jne.
Kirjoilla voi olla, mutta ei samaan aikaan hoidossa.
Ja hirvee pula hoitajista! Oisin ottanu yhen osa-aikasen viidenneks, mut ohjaajat puuttu heti, EI SAA OTTAA!
-yksityinen-
Minulla on hoidossa kokopäiväisesti 3 lasta + 1 oma. Puolipäiväisesti on myös 1 ja minulla on oma eskarilainen, eli puolikas liikaa. Silloin tällöin on ollut vielä yksi lapsi sijaishoidossa 1-3 viikkoa kerrallaan. Enemmänkin väliaikaisia lapsia on tarjottu, mutta olen kieltäytynyt ottamasta, varsinkin alle 2 vuotiaita, koska minunkin ryhmässä on melko pieniä tällä hetkellä. Kyllä kai tällainen ihan tavallista on, ainakin pienissä kunnissa.
Omani on 1v 9kk enkä raaski häntäkään vielä laittaa hoitoon. Mutta nuo alle vuoden ikäiset yleensä kuulemma sopeutuvat hyvin. Eivät kaipaa vielä äitiä samalla tavalla kuin isommat, jotka ovat kiintyneet enemmän ja ymmärtävät ajankulun paremmin.
Kumpikaan ei ole vauva-aikana (imetys) hoidossa oikeastaan kenelläkään muulla kuin minulla tai miehelläni. Silti esikoinen sopeutui hoitoon kuin hanska käteen. Saa nähdä miten nyt sopeutuvat, kun molemmat aloittavat hoidon, mutta en odota mitään ongelmia.
Itse olen toki myös sitä mieltä, että pph on lapsen kannalta paras hoitomuoto, mutta hoitajan kannalta tuollainen 9 kk voi olla kyllä tosi raskas. Mulla myös 5 lasta ( 3 hoito ja 2 omaa ) ja välistä siihen päälle sijaislapsi. Yksi hoitolapsista tuli hoitoon 8 Kk ikäisenä. Vauva nukkuu unensa täysin eri aikaa kun muut , on ihan eri ruuilla, ulkona kannettava ja sisällä sylissä pidettävä. Työpäivät klo 7- 17.30 vie kyllä mehut.
on raskasta. Toinen pienistä lapsista on kuulemma todella vaativa ja itkuinen, mikä tekee tuollaisen ryhmän (11 kk, 11 kk, 1,5 v. ja 2,5 v.) hoitamisen entistä raskaammaksi. Onkohan ihan oikeinkaan laittaa kolmea alle 2 v?
Mulla on hoidossa tällä hetkellä neljä lasta: 10 kk, just 2 v täyttänyt, 2 ½ v ja vähän yli 3 v. Lisäksi yksi oma 3½ v. Aamulla ja iltapäivällä lisäksi omat koululaiset. Voin sanoa, että rankkaa on sekä mulla, että lapsilla, pienin säälittää kovasti. Hän kaipaisi kovasti syliä ja hoivaa, mutta aikaa ei tahdo olla. Parhaani teen, mutta tällainen ryhmä on työläs. Illalla ei jaksa kuin kaatua sänkyyn nukkumaan. Onneksi yksi lapsi jää vuoden vaihteessa pois, enkä aio ottaa ketään tilalle, ikävä kyllä palkkakin sitten pienenee. Toivottavasti teidän vauvan hoitajalla on vähän helpompi ryhmä!