VYÖIHRAKUORIAISIA Miten olette päässet eroon?
Kyseessä lähes uusi vuoden ikäinen talo, ja tänä kesänä kuoriaisia on löytynyt n. 10 aikuista ja lisäksi toukkia paljon. Viime kesänä kun muutimme niitä ei näkynyt yhtään. Olen kaksi kertaa ruiskuttanut kaikki listat ja kynnykset raidilla ja bayconilla, tuloksena on seuraavana päivänä rojo toukkia kuolleina listojen vieressä. En käsitä mistä noita tulee, ulkoa kai? Siivonnut olen hullun lailla, lattiat, kaapit, vaatekaapit, hyllyt jne useita kertoja. Vaatekaapeista eikä ruokakaapeista ötököitä ei ole löytynyt mutta kaikista huoneista lattian rajasta. Pääseekö noista eroon myrkyttämällä viikon välein kaikki listan raot omatoimisesti ja siivoamalla jatkuvasti vai pitääkö tilata myrkytysfirma? Nyt ei ole näkynyt viime päivinä kuin 1-2 toukkaa/koppanaa päivässä, aiemmin moninkerroin tuo.
Kommentit (37)
eli tulevat keittiön kaapin vesiputkien vierestä samoin kylpyhuoneen putkista. Siellä on ilmeisesti pieniä reikiä, joista mahtuvat kulkemaan.
en mitenkään.
Outoa että niitä on noin uudessa talossa
myös uudehkoon taloon viime kesänä. Siivosin koko talon ja saunotin kaikki vaatteet, petivaatteet, sohvatyynyt, lasten pehmolelut yms. Lisäksi myrkytettiin lattia, katto ja ikkunalistat sekä roskiskaappi. Olen aika arka noiden myrkkyjen kanssa, joten oltiin sen myrkytyksen jälkeen yksi yö pois kotoa. Myrkytyksen jälkeen laitettiin seetripuu paloja vaatekaappeihin, sohviin yms.
Tänä kesänä on tullut keskimäärin yksi toukka tai koppis vastaan päivässä. Petivaattet ja lasten unikaverit olen saunottanut kahdesti. Ällötti, kun toukka löytyi lapsen sängystä :(
Isompaan siivous urakkaan tai myrkytykseen en jaksa tänä kesänä alkaa, näiden kanssa täytyy kai oppia vaan elämään.
Käsittääkseni käyttävät vanhoja pesiä ja raatoja ravinnokseen. Jos näitä löytyy, ne olisi syytä hävittää.
Meillä on kaksi vuotta vanha talo ja tänä kesänä alkoi ihan yhden äkin ilmaatua vyöihrakuoriaisen toukkia. Itse kuoriaisia löytyi vain muutama.Imuroin kaikki listat ja pyyhin ne kloriittiliuoksella ja sen jälkeen myrkytin Baygonilla. Kaikki vaatekaapit on käyty läpi ja vaatteet tuuletettu tai pesty ja lasten pehmolelut saunotettu/pesty. En kuitenkaan luotanut tuohon omaan myrkytykseen ja pyysimme tuholaistorjujan vielä myrkyttämään. Myrkyttäjä on käynyt nyt kaksi kertaa, ensimmäisen kerran jälkeen toukkia vielä ilmaantui, osa löytyi kuolleina, osa vielä elää kituutti. Toisen myrkytyksen jälkee ensimmäisinä päivinä löytyi muutamia kuoriaisia, nyt ei muutamaan päivään ole löytynyt. Jännityksellä odottelen, miten tämän homman kanssa käy.
Itse olen kovasti miettinyt, mistä nuo ilmaatuivat,mielestäni meillä on keskimääräistä siistimpää, siivooja käy säännöllisesti ja itse siivoan vähän joka välissä. Kiinteistön jätteetkin on hoidettu hyvin. Eri lähteiden mukaan vyöihrakuoriaiset elävät vanhoissa lintujen/ampiaisen pesissä. Vaikea on sanoa, löytyisikö noita jostain räystäslautojen takaa. Tuholaistorjujan mukaan mahdollista on myös, että kuoriaisia/munia olisi ollut rakennustarvikkeissa. Kaikenkaikkiaan hirvittävä urakka on ollut ja alkukesä meni kyllä aivan piloille... en todellakaan toivo vastaavaa kenellekään.
Mielellään kuulisin lisää kokemuksia, onko näistä ällötykistä kukaan päässyt kokonaan eroon vain onko ensi kesänä odotettavissa sama hässäkkä uudelleen...
Nuo kertoo yleensä siitä että taloon pääsee jyrsijöitä tai lintuja. Niiden raadoista nuo sikiää. Ei niistä pääse eroon, ellei hoida tuota ongelmaa ensin.
Onko jollain kokemusta siitä että kun myrkytätte, mönkivätkö ne ulos listojen ja muiden alta. Meiltä löytyi muutama toukka ja muutama kuoriainen, olivat tulleet patjojen mukana työmaakopista. Kuitenkin, kun sitten olen myrkyttänyt listojen alusia ja hirsien rakoja, niitä ei löydy yhtään. Eikö myrkyt tehoa vai onko ne nyt vaan kuolleina siellä piiloissaan? Inhottavia elukoita!!!
Vieläkö jollakin olisi kokemuksia mokomista mönkijöistä? Meillä on nyt niitä 2kk aikana näkynyt 5kpl ja tänään mäin ekan toukan! Huomenna puhelu tuholaistorjuntaan ja pikana myrkyttäjä paikalle! Tämä tuholaisporukka kuulema samalla poistaa linnun/ampiaispesätkin etteivät jatkossa sikiäis meillä!!
Erosin siitä vyöihrakuoriaisesta jo vuosia sitten.
Joo, noi on raadonsyöjiä. Saattaa olla hiiriä tai lintuja rakenteissa.
Miten olette pärjänneet turkiskuoriaisten ja koiden kanssa? Meillä on molempia, yök! Taloyhtiössä on myrkytetty vuosikausia aina välillä, mutta aina ne tulevat takaisin kaikkiin asuntoihin. Alkaa hermo mennä. Toiveena muuttaa täältä pois niin että olis niin monen kuukauden siirtymäaika, että jokaisen tavaran ehtii tavalla tai toisella desinfioimaan noista ällötyksistä.
Meillä oli 50 luvun talossa vyöihrakuoriaisia ja muutettiin uudehkoon taloon niin muuttivat mukana ja vuosia niitä oli ja vieläkin yksittäisiä. Ehtivät syödä moniin vaatteisiinkin reikiä.. Koskaan ei tuhottu mut löytyneet tapoin aina. Meillä tuli katosta joku sähköjä varten tehty reikiä, sen jälkeen oikeastaan loppui, myös ampiaisten tulo sisätiloihin. Tarkista kaikki mahdolliset reiät katosta ja muualta. Ei noista muuta haittaa ole kuin kalliit vaatteet kaikki reikäisiä.
Me tehtiin remonttia ja niitä on tullut vastaan joka paikasta. Toukankuoria ikkunapuitteiden villoissa, lattialistojen takana, sähkörasioissa ym kuivissa ja puhtaissakin paikoissa. Mutta välikatossa vilistää hiiriä siellä kai se synnin pesä on ja pitäisi vaihtaa villat ja putsata koko välikatto.
Huomasin, että liesituulettimesta on tullut pari aikuista ötökkää. Onneksi on keittiöremontti tulossa, täytyy syynätä röörit, kai ne siellä rasvan seassa viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 50 luvun talossa vyöihrakuoriaisia ja muutettiin uudehkoon taloon niin muuttivat mukana ja vuosia niitä oli ja vieläkin yksittäisiä. Ehtivät syödä moniin vaatteisiinkin reikiä.. Koskaan ei tuhottu mut löytyneet tapoin aina. Meillä tuli katosta joku sähköjä varten tehty reikiä, sen jälkeen oikeastaan loppui, myös ampiaisten tulo sisätiloihin. Tarkista kaikki mahdolliset reiät katosta ja muualta. Ei noista muuta haittaa ole kuin kalliit vaatteet kaikki reikäisiä.
Nää reijittäjätyypit on turkiskuoriaisia. Ei tule ulkoa, vaikea hävittää. Kutsu tuholaistorjuja.
Voihan niiden kanssa oppia myös elämään. 🤷♀️
Voi pyhä jysäys! Niitä tulee ulkoa sisälle. Elävät hyvin jopa kärpäsen raadoilla. Ei niistä ole haittaa.
Hukkaan heitettyä rahaa maksaa myrkyttäjille työstä, joka on tuhoon tuomittu
en mitenkään.
Outoa että niitä on noin uudessa talossa