Onko tää teidän mielestänne "normaalia" miehen puolelta, "normaali" parisuhde?
Olen miettinyt koko parisuhteemme ajan (kohta 10 vuotta) miehen käytöstä minua kohtaan. Tai sitä, miten vähän koen mieheni "tarvitsevan" minua tai seuraani.
Täysin totuudenmukaisesti voisin sanoa, että tunnen mieheni "tarvitsevan" minua ja kaipaavan läsnäoloani/huomaavan läsnäoloni vain ja ainoastaan silloin, kun hän haluaa seksiä. Tai minun silittävän paitansa.
Muuten mieheni tuntuu elävän jotenkin täysin omaa elämäänsä, ikäänkuin ei edes huomaisi että olen olemassa.
Eli siis, aamuisin mies lähtee töihin, herää 5 min. ennen töihinlähtöään, jotta ehtii aina läheiselle huoltsikalle juomaan aamukahvinsa. Mun kanssa ei juo aamukahveja, edes pyynnöstä.
Viikonloppuaamuina mies nukkuu aina pitkään. Siis puoleenpäivään tai yleensä ylikin sen. Pyynnöistä huolimatta ei nouse kanssani aamukahville edes silloin. (Suunnilleen kerran kuukaudessa/kahdessa nousee, jos olen ensin vetänyt kauheat raivarit aiheesta "kun et edes voi aamukahveja kanssani juoda".)
Yleensä herättyään sitten omia aikojaan, mies keittää itselleen kahvit uudestaan ja menee telkkarin eteen sitä juomaan.
Mies ei KOSKAAN ehdota meille mitään yhteistä tekemistä. Itse kyselen useinkin, jos ollaan vapaapäivinä kotona, että "mitäs me tänään tehtäis?" tai ehdotan tekemisiä. Mies sanoo lähes poikkeuksetta ehdotuksiini "ei", mutta ei itsekään ehdota mitään, ei edes vaikka pyytäisin häntä ehdottamaan jotain sen jälkeen jos/kun on kieltäytynyt kaikesta mitä mä olen ehdottanut.
Hän istuu vaan täysin tyytyväisenä television ääressä, tietokoneen ääressä, pelaa x-boxia tai ottaa päivänokosia. Tai lähtee yhtäkkiä mitään sanomatta vaikkapa ärrällä käymään. Ihan siis saattaa häippäistä ovesta ulos, eikä "muista" sanoa minne on menossa ja milloin tulossa.
Ei huuda edes moita mennessään, ellen ehdi itse huomaamaan hänen lähtöään ja huutelemaan moita ja "mihin oot menossa?" hänen peräänsä.
Kaikesta tästä tulee hieman hämmentävä fiilis, siis yhä edelleen, 10 vuoden yhdessäolon jälkeen. Tai siis ei meillä ekat pari vuotta ollut tällaista, silloin mies tuntui ottavan mutkin huomioon ja teki kanssani kaikenlaista, mutta sen alkuhuuman (?) jälkeen se on hiipunut nopeasti tähän pisteeseen missä nyt ollaan.
Sitten kuitenkin toisaalta mies aina väittää että hän kyllä rakastaa mua, eikä halua erota (olen kysynyt) ja kuulemma tykkää ja haluaa viettää aikaa kanssani. Tosin kysyin häneltä eilen, että no MITÄ hän minun kanssani oikein haluaa tehdä, MIHIN hän minua "tarvitsee" (seksin lisäksi) ja pyysin mainitsemaan edes yhden asian. Mies ei keksinyt mitään, yhtäkään asiaa, mutta toisteli vaan että kyllä hän mun kanssa tahtoo olla.
(ja olipa tosi vakuuttavaa, pelkkää sanahelinäähän tuo on, sanoja ilman tekoja)
Musta olis niin ihanaa, että olis sellainen parisuhde, että kun oltais yhtä aikaa kotona, niin kummatkin haluais olla toistensa seurassa. Puhua niitä näitä, ihan siis yleisistä asioista vaan vaikkapa, mietittäis yhdessä että mitähän ME tänään tehtäis, tai sit tehtäis juttuja yhdessä. Ihan niitä arkisia juttuja. Noustais yhtä aikaa sängystä aamulla ylös. Mentäs keitteleen aamukahvit yhtäaikaa. Kehiteltäis jotain tekemistä. Juteltais siinä leppoisasti yhdessä. (Sais siinä päivän aikana tietty itsekseenkin omia hommia tehdä, kyllä mäkin tykkään olla ihan omissakin oloissani/omien kavereideni kanssa) Mut sit käytäs ehkä vaikka iltakävelyllä yhdessä. Ja sit mentäs nukkumaan, yhdessä.
Nyt me ei tehdä mitään noista, normaali arjessa. Noustaan aina eri aikaan, mennään nukkuun eri aikaan, ei paljon puhuta mitään, mä kyl yritän, mutta miestä ei oikein kiinnosta, ihan sama mitä puhun, hän lukee samaan aikaan lehteä tai lähtee kesken juttuni olkkariin katsomaan televisiota yms. Eikä tajua yhtään miksi "kilahtelen" tollaisista.
Mutta siis tällaistako teillä muillakin on? Onko mulla jotenkin liian ruusuiset odotukset parisuhteelta (nuo mitä kirjoitin ylle) yhtä aikaa nousemisista, aamukahvien juonnista yhdessä, yhteisestä iltakävelystä jne.?
Kommentit (25)
mutta ei mies ikinä ole häipännyt ovesta mitään sanomatta ennen noita lapsiakaan ja yhdessä tehtiin silloin vaikka mitä ei ny ihan kävelyllä löntystelty mutta käytiin ihan leffassa (onneks mun leffa maku on todella laaja tykkään esim. niin toiminta, kuin kauhu-leffoistakin) (tai katsottaan myös kotonakin paljon leffoja) käytiin katsomassa nousevia stand up tähtiä, ulkona syömässä jne.. jne.. kaverein ja serkkujen luona ja he meillä
munkin mies tykkää nukkua pitkään ja annankin kun taas vasta painoksi haluan että esim. ulkoilaa koko perheen voimin, käydään kylässä, jne..
häipyykö miehesi pitkiksikin ajoiksi?? jos sillä on toinen nainen??
Mies söi jopa olkkarissa kun minä ja lapset syötiin keittiössä. Mies oli samallalailla puhumaton jne. Hän havahtui vasta kun olin tosissani lähdössä ja tämä 15 vuoden jälkeen eli ei voi sanoa, että olin liian hätiköity. annoin myös miehelle luettavaksi erään lehtileikkeen, jossa nainen kertoi samanlaisen tarinan ja kuinka se oli johtanut avioeroon. Anna tämä sun kirjoitus tänne miehelle luettavaksi. Itse olen tullut siihen tulokseen, että miehen käytös on seurausta lapsuudenkodista, jossa hänen isänsä ollut samanlainen. lisäksi käyttänyt henkistä väkivaltaa mykkäkouluilla. Vielä on toivoa! Anna miehellesi mahdollisuus.
Voisin vaikka kertoa meidän tämän päivän kulun.
Heräsin klo 7:30 lasten ääniin. Menin keittämään kahvia ja laittamaan aamupalaa, hain lehden. Minä ja lapset syötiin, mies nukkui vielä kun oli ollut illalla baarissa.
Mies heräsi klo 8:30, minä join vielä keittiössä kahvia lehteä lukien. Toivoteltiin toisillemme hyvät huomenet, mies otti aamupalaa ja kahvia. Istutiin vastakkain lehteä lukien. Mentiin hetken päästä olkkarin sohvalle makoilemaan vierekkäin, juteltiin jostain, en muista enää mistä :)
Käytiin yhdessä suihkussa, sen jälkeen minä siivoilin, mies lepäsi (krapula). Lounasta aloin laittamaan, mies tuli keittiöön ja puuhasi keittiössä lasten kanssa. Lounaan jälkeen lapset alkoi leikkiä kahdestaan ja me miehen kanssa mentiin "päikkäreille". Päikkäreiden ;) jälkeen keitettiin kahvit, juteltiin niitä näitä.
Mies jatkoi lepäilyään, mä luin hänen vieressään lehteä, sitten tein vähän sisustusjuttuja. Tehtiin jotain yhteisiä suunnitelmia, juteltiin. Äsken syötiin ja mies lähti viemään toista lasta treeneihin ja minä vien kohta toisen synttärijuhliin ja lähden lenkille.
Illalla pötkötellään vierekkäin sohvalla, katsellaan telkkaria ja jutellaan varmaan vielä jostain hömpästä.
Ihan tavis sunnuntai muuten, mutta ilman darraa oltais ulkoiltu koko perhe, nyt lapset oli iltapäivällä ulkona ja minä lähden tosiaan kohta lenkille.
Ei minullekaan tuollainen suhde riittäisi. Me olemme olleet yhdessä 20 vuotta ja vieläkin meillä on mukavaa yhdessä. Juttua riittää ja teemme yhdessä asioita. Minusta on myös normaalia vaatia parisuhteessakin hyvää käytöstä, eli toinen pitää ottaa huomioon. Totta puhuen olen kyllä usein ihmetellyt monia miehiä, jotka vaan elelevät ihan kuin olisivat sinkkuja. Tekevät mitä lystäävät ja vaimo sitten hoitelee lapset yms.
Erottiin. Lapsia on kaksi. Elämä on nyt paljon kivempaa. Toki hoidan arjen edelleen yksin, mutta minulla on myös omaa aikaa hyvin, kun lapset ovat isällään.
Tapailen uutta miestä ja hän on ihan erilainen kuin ex, huomioiva ja huomaavainen yms. Naiivi en ole, arjen jakaminen on eri asia kuin tapailu.
Ystäviä on myös aikaa tavata:) Ja itse olen iloisempi, avoimempi ja pirteämpi kuin huonossa parisuhteessa.