Paluumuutto Suomeen pelottaa...
Meillä on erityistarpeinen lapsi, jonka koulunkäynti täällä ulkomailla alkaa käydä vaikeaksi. Suomen erityisopetusjärjestelyt ovat huippuluokkaa niin perus- kuin myöhemmässä koulutuksessakin, joten varmaan jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi meidän muuttaa Suomeen.
Mutta... itse olen tradenomi koulutukseltani, mutta olen tehnyt kymmenisen vuotta koulutukselleni epätyypillistä (hyvin palkattua) työtä. Mieheni ei edes puhu suomea emmekä perheenä ole koskaan Suomessa asuneet.
Mistä ihmeestä sitä nykyään löytää tällä koulutuksella Suomesta työtä, jolla voi elättää perheensä, jos oletetaan että mies jäisi kotiin kieliongelmiensa vuoksi ainakin ensi alkuun?
Netissä avoinna olevat työpaikat ovat tyyliin trukinkuljettaja, a la carte -tarjoilija, Java-ohjelmoija.
Pitääkö vaan heittää hyvästit hyvälle elintasolle? Toki sitä lapsensa vuoksi on valmis tekemään isojakin uhrauksia, ei siinä mitään.
Kommentit (27)
mutta niin kai kaikissa maissa. Oma asenne ratkaisee aika paljon, ja tietysti se mikä on tärkeää elämässä. Mieti rauhassa.
Eli kylla 'huonolla' koulutuksellakin voi tienata.
Vähän pelkäsin, että millaisia vastauksia täällä av:lla saa, mutta hyvinhän tässä on oma pää jo selvinnytkin. Suomea ajatellessani muistin, että itse asiassa tunnenkin Helsingissä erään erityisopettajan, jolta varmaan saan myös arvokkaita mielipiteitä.
kokemuksia Suomen koulujärjestelmä. Meidän kohdalla se on toteutunut erinomaisesti, myös erityiskoulun osalta ja lapset ovat saaneet juuri sellaista opetusta kuin ovat tarvinneet. Ei siis mitään tasapäistämistä. Itse siis olen sitä mieltä että koulujärjestelmä on täällä erinomainen, joten ap ei muuta kuin tervetuloa takaisin :)
Jos saatte molemmat töitä, voitte järjestää elämänne siedettäväksi. Työttömänä ei kannata tulla palloilemaan. Minulla on ulkkismies ja hänen viihtyvyytensä A ja O on työ, kollegat ja mielenkiintoinen ura.
Uranäkymät ulkomaalaisilla on täällä melko surkeat lähes kaikilla aloilla, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Miehelläni on ollut tuuria, suomalainen akateeminen tutkinto ja nyt myös suomenkielen taito - ihan kohtuullinen suullinen.
Älä usko kaikkea, mitä täällä kirjoitetaan
Tämä on elämäänsä kyllästyneiden katkerien kotiäitien pesäpaikka.
Rohkeasti vai yrittämään. Uskon, että elämänlaatu on Suomessa ihan ok, ja lapsen kouluasiat järjestyvät.
Suomesta ei koskaan saa puhua mitään negatiivista. Jos ei näe ja muista ylistää Suomen erinomaisuutta, on heti elämäänsä kyllästynyt tyhjäntoimittaja.
Onhan elämänlaatu Suomessa ihan ok. Parempi varmastikin, kuin monessa muussa maassa, mutta palkat esim. ovat surkeat verrattuna elämisen kalleuteen. Koko ajan on kiire, tämä on hyvin suorituspainotteinen maa. Yhteisöllisyyttä on vain vähän, täällä on pidetään tärkeänä ja oikeana sitä, että jokainen huolehtii omista asioistaan ja pärjää yksin.
t. 32
En nyt mene yksityiskohtaisuuksiin, mutta neurologinen perus"vamma", joka aiheuttaa vaikeuksia omantoiminnan ohjauksessa, keskittymisvaikeuksia, kokonaiskehityksen viivettä. On melko sosiaalinen, empaattinen ja normaalihko kuitenkin, mutta kognitiivinen suoriutuminen ei ole ikäisensä tasolla. Vaatii patistelua ja henkilökohtaista oppimaanohjausta.