Vierailija

Tilitoimistoissa on kuulemma kauhea pula ammattitaitoisista tekijöistä, kirjanpitäjistä. No eipä siltä tunnu. Olen 49-vuotias KTM joka on ikänsä tehnyt palkanlaskijan, kirjanpitäjän, toimistonhoitajan, talousassarin ja talouspäällikön töitä. Konsernitilinpäätökset ja yritysjärjestelytkin tuttuja. Alkuperäinen tutkinto merkonomi ja luin itseni KTM:ksi työn ohessa (laskis pääaine, papaerit ulos 2002. Työnaantajayritys siirsi puolitoista vuotta sitten taloushallinnon muualle ja työt loppuivat. Nyt olen 1½v hakenut töitä, ihan kaikkea mutta eipä ole pestin pestiä tarjottu, ei edes pätkää vaikka kaikki kelpaisi. Ei edes tilitoimistoon; nuoria tulijoita on kyllä ihan tarpeeksi, sanottiin viimeksikin suoraan. Ns. parempiin, esimiestehtäviin, asiantuntijatasolle ei ilmeisesti enää ole mitään toivoa, mutta luulin sentään että peruskirjanpitäjän hommia tilitoimistossa n 1700-2000 €/kk palkalla löytyisi. En enää edes kuvittele pääseväni aiempaan 2800 € /kk tasoon, mutta kun edes saisi jotakin. Olen hakenut töitä max 80 km säteellä, siinä mmielestäni raja = 3 h matkoihin päivässä. Pk-seudulla ehkä sitten olisi niitä töitä mutta matkaa 180 km Hgin keskustaan ja luulisi että Turku-sektorillakin töitä olisi. Ei ole edes työkkäri osoittanut mitään. Kohta alkaa paniikki iskeä, sentään 2 ala-ikäistä lasta.

Pitääkö jostain saada kunnon suosittelijat ja puolestapuhujat vai mistä kiikastaa ? Tähän asti olen hakemuksiin laittanut 2 edeltävän esimiehen nimet (joilta luonnollisesti lupa) ja soitellut ennen ja jälkeen hakemuksen.

Pidennä tässä sitten työuraa kun alle viiskymppisenä on hyödytön ja tarpeeton :(.

Sivut

Kommentit (58)

jotenkin se ajatus vastaa stressaakin. Olen enemmän sellainen tunnollinen puurtaja, joka tekee asiat kunnolla ja loppuun. Muutama tuttu on ykistyisyrittäjä (tilitoimisto)ja tuntuu se tulo olevan sielläkin tiukassa, asiakkaat hankalia pikkuputiikkeja joilla aika monella tarkoitus toimia harmaalla alueella, välttää ulosottoa jne ja kaiken huipuksi eivät edes maksa laskujaan. Ja kiltti kirjanpitäjä tunnollisesti hoitaa velvoitteet viranomaisten suuntaan kun on pakko, koska on toimeksiannon ottanut vastaan.

Mutta jos ei muu auta ja putoan peruspäivärahalle, niin se yrityksen perustaminen taitaa olla ainoa vaihtoehto. Todella pelottava tulevaisuudenkuva. Ja juuri oli lehdessä ja telkkarissa että kuinka hirveä pula kirjanpitäjistä ja taloushallinnon osaajista on. Taisi vain unohtua mainita, että silläkin saralla yläikäraja on se 39 vuotta.

Ammattitaidon saa näköjään vetää vessasta alas... :(

Lainaus:

itsekin olen juuri jäänty Turun seudulla työttömäksi, tosin ihan eri alalta.

Mikset perustaisi omaa yritystä tuolla ammattitaidolla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sä olet myymässä itseäsi liian halvalla koulutustasoasi alempiin tehtäviin. Se saattaa herättää ihmetystä ja voi myös olla että työnantajat arvelevat sinun lähtevän heti kun parempaa löytyy.

olen taatusti hakenut ihan jokaista laskentapäällikön, talousjohtajan, verotarkastajan, erityisasiantuntijan, henkiköstöpäällikön, hallintojohtajan jne paikkaa mutta en kertaakaan päässyt edes haastatteluun. Muutaman kerran olen sentään saanut vastauksen kun soitin perään että haettiin vain muutaman vuoden työkokemuksen omaavaa lähes vastavalmistunutta joka kasvaa tehtävän mukana :(... Eli ikä taitaa olla se suurin ongelma. Monessa hakuilmoituksessa lukee suoraankin tyyliin " muutaman vuode työkokemuksen omaava tai vastavalmistunut...". Sitten kun meikäläinen sanoo että on tuota työkokemusta kertynyt 29 vuotta niin se on liikaa !!!

uskaltaisin veikata, että sun hakemuksessa on jotain vialla. Itse samalla alalla (tosin pk-seutu) työkokemusta 15-vuotta ja hain keväällä 7 paikkaan. Jokaiseen pääsin haastatteluun ja 3 paikkaa olisin saanut.

Enkä todellakaan myynyt itseäni liian halvalla, vaan saan ihan ok palkkaa.

En tiedä paikkakuntasi tilannetta, mutta kyllä nimenomaan työkokemusta arvostetaan. Eriasia sitten jos sinusta esim huokuu jonkinlainen kaavoihin kangistuneisuus ja muutosvastaisuus.

Kuulostaa kyllä todella oudolta koko yhtälö. Sulla pitäis olla kuitenkin kaikki ihan kohillaan työnantajan näkökulmasta.

Lainaus:

uskaltaisin veikata, että sun hakemuksessa on jotain vialla. Itse samalla alalla (tosin pk-seutu) työkokemusta 15-vuotta ja hain keväällä 7 paikkaan. Jokaiseen pääsin haastatteluun ja 3 paikkaa olisin saanut. Enkä todellakaan myynyt itseäni liian halvalla, vaan saan ihan ok palkkaa. En tiedä paikkakuntasi tilannetta, mutta kyllä nimenomaan työkokemusta arvostetaan. Eriasia sitten jos sinusta esim huokuu jonkinlainen kaavoihin kangistuneisuus ja muutosvastaisuus. Kuulostaa kyllä todella oudolta koko yhtälö. Sulla pitäis olla kuitenkin kaikki ihan kohillaan työnantajan näkökulmasta.

Lainaus:

Ikä ja koulutus?

Lainaus:

uskaltaisin veikata, että sun hakemuksessa on jotain vialla. Itse samalla alalla (tosin pk-seutu) työkokemusta 15-vuotta ja hain keväällä 7 paikkaan. Jokaiseen pääsin haastatteluun ja 3 paikkaa olisin saanut. Enkä todellakaan myynyt itseäni liian halvalla, vaan saan ihan ok palkkaa. En tiedä paikkakuntasi tilannetta, mutta kyllä nimenomaan työkokemusta arvostetaan. Eriasia sitten jos sinusta esim huokuu jonkinlainen kaavoihin kangistuneisuus ja muutosvastaisuus. Kuulostaa kyllä todella oudolta koko yhtälö. Sulla pitäis olla kuitenkin kaikki ihan kohillaan työnantajan näkökulmasta.

ja lopulta oli työkkärin painostuksesta haettava yhdelle kurssille ja sen kautta minulle selvisi, että yritykset paikkakunnallamme palkkaavat vain heillä harjoittelussa olleita henkilöitä :(

Tuo kurssi oli minulle ihan yhdentekevä, olisin voinut olla siellä itse opettajana mutta ne kaksi pitkää harjoittelua taisi tuoda minulle työpaikan (harjoittelua vielä jäljellä, mutta työpaikka kuullostaa jo aika varmalta)

Eli valkkaa yritys johon haluaisit töihin ja hae johonkin koulutukseen tai työkkärin harjoitteluun ja sitten siihen yritykseen harjoittelijaksi ja sitten teet duunia sata lasissa ja työpaikka on varma.

sen on katsonut pari tuttavaani; toinen kouluttaja ja toinen opettaja :). Lisäksi liiton (sefe) kautta käytiin se läpi. Joten cv pitäisi ola kunnossa; kuvakin siitä löytyy (olen 172 cm/ 58 kg joten en näytä laiskalta kotonamakoilijalta).

Yksinhuoltaja kyllä olen, mutta miten se käy ilmi kun ei edes haastatteluun pääse jossa voisivat asiasta kysyä. Palkkatoivettakaan en ole laittanut jos ei sitä erikseen pyydetty; olen kommentoinut asiaa että siitä keskustellaan kun tarkempi toimenkuva ja vastuualueet hahmottuvat :). Olen aina ollut joustava, sekä työajoissa että tehtävissä. Olen vetänyt eri projekteja, fuusio/jakautumisprosesseja jne.

Ehkä hakijoita vain on liikaa ja mä olen liian vanha :(. Tai sitten olen niin luuseri, etten edes tajua... Ystävien mielestä (kysyin suoraan) olen reipas, positiivinen, urheilullinen, pohtiva, sanavalmis mutta kuitenkin harkitseva, tosin täydellisyyden tavoittelija ja tunnollinen. Nämä samat ominaisuudet ovat painottuneet myös niissä kolmessa soveltuvuustestissä joissa olen vuosia sitten ollut.

Lainaus:

uskaltaisin veikata, että sun hakemuksessa on jotain vialla. Itse samalla alalla (tosin pk-seutu) työkokemusta 15-vuotta ja hain keväällä 7 paikkaan. Jokaiseen pääsin haastatteluun ja 3 paikkaa olisin saanut.

Enkä todellakaan myynyt itseäni liian halvalla, vaan saan ihan ok palkkaa.

En tiedä paikkakuntasi tilannetta, mutta kyllä nimenomaan työkokemusta arvostetaan. Eriasia sitten jos sinusta esim huokuu jonkinlainen kaavoihin kangistuneisuus ja muutosvastaisuus.

Kuulostaa kyllä todella oudolta koko yhtälö. Sulla pitäis olla kuitenkin kaikki ihan kohillaan työnantajan näkökulmasta.

Mies valmistui juuri tuotantaotalouden DI:ksi eli aikalailla samoista paikoista taisteli kuin KTM:t. Kyllä mulle ainakin tuli sellainen kuva, että sitä kokemusta arvostetaan: vastavalmistut ei ollut mitään!

Mutta Helsinkiin mekin miehen töiden perässä valitettavasti jouduttiin muuttamaan. Täällä niitä paikkoja sitten oli enemmänkin auki.

Itse tein vapaamuotoisen hakemuksen Cv:n lisäksi, hieroin sitä useamman päivä. Siis luin uudelleen, muutin ja taas uudelleen. Hakemuksen kirjoitin ajatuksella, jos itse olisin rekrytoija, mikä asia herättäisi mielenkiinnon ja mitkä asiat epäolennaisia jne.

Ja vaikka nykyään lähes joka paikkaan on ne sähköiset hakulomakkeet, niin liitin vielä sinne loppuun liitteisiin myös vapaamuotoisen hakemuksen CV:n lisäksi.

Mutta ehkä olet tämänkin jo kokeillut.

Todella tylsältä kuulostaa tilanteesi, ikä voi tietysti olla yksi tekijä. Monet työnantajat kokevat, että 50+ naiset ovat hankalia työntekijöistä. Monilla jo kaikenmaailman kremppaa ja valitetaan kaikesta. Väärinhän se on yleistää, mutta välillä tuntuu, ettei nainen ole koskaan oikein oikeassa iässä.

Ja työttömän on huomattavasti vaikeampi työllistyä uudelleen, kuin se että vaihtaa firmaa niin että on työelämässä kiinni. Jotenkin se työttömyys tuntuu olevan työnantajille joku punainen vaate.

Oikein paljon tsemppiä työnhakuun, äläkä ainakaan luovuta.

Olen kyllä tosi yllättynyt ettei sinulle löydy töitä. Luulisi että varsinkin esim. Pretax ottaisi sinut riemusta kiljuen vastaan..

Itse samassa tilanteessa, eli KTM 33-vuotias ja töitä etsimässä. Ajattelin kyllä laittaa kaikkiin vuokrafirmoihin myös hakemuksen, luulisi että he haluavat meidänkaltasia motivoituneita ja asiantuntevia työntekijöitä. Vai oletko jo hakenut?

Noin viisi-kuusi vuotta sitten töitä oli tarjolla. Silloin vuokrafirmoistakin tarjottiin ja pari kertaa sai valita että kumman paikan otti kahdesta tarjotusta...

Nyt ei edes vuokrafirmoista tarjota pätkiä. Ei mitään vaikka olen ilmoittanut että lyhyetkin pätkät käy.

Ei luulisi olemuskaan tosiaan olevan este, tai itsetunto, tai esiintyminen tai.... kun ei kerran haastatteluihinkaan pääse. Aiemmin, siis yli 5 v sitten, pääsin lähes poikkeuksetta eikä tarvinnut olla työsuhteiden välissä yhtään päivää työttömänä.

Mutta nyt ei hyvältä näytä...

Lainaus:

Olen kyllä tosi yllättynyt ettei sinulle löydy töitä. Luulisi että varsinkin esim. Pretax ottaisi sinut riemusta kiljuen vastaan..

Itse samassa tilanteessa, eli KTM 33-vuotias ja töitä etsimässä. Ajattelin kyllä laittaa kaikkiin vuokrafirmoihin myös hakemuksen, luulisi että he haluavat meidänkaltasia motivoituneita ja asiantuntevia työntekijöitä. Vai oletko jo hakenut?

Itse olin 10v sitten työtön 38v ylipainoinen kolmen alle kouluikäisen äiti. Hain työkkärin kurssille, johon sisältyi harjoittelujaksoja. Pääsin harjoittelijaksi isännöitsijätoimistoon, johon minut palkattiin vakkariksi harjoittelujakson päätyttyä. Nyt olen ollut siellä yli 9v.

Äskettäin kirjanpitäjämme jäi eläkkeelle 64v:na. Hänet oli palkattu 54v:na. Hänen tilalleen palkattiin 59v. Hänet katsottiin pätevämmäksi kuin nuoremmat hakijat.

Lainaus:

Noin viisi-kuusi vuotta sitten töitä oli tarjolla. Silloin vuokrafirmoistakin tarjottiin ja pari kertaa sai valita että kumman paikan otti kahdesta tarjotusta...

Nyt ei edes vuokrafirmoista tarjota pätkiä. Ei mitään vaikka olen ilmoittanut että lyhyetkin pätkät käy.

Ei luulisi olemuskaan tosiaan olevan este, tai itsetunto, tai esiintyminen tai.... kun ei kerran haastatteluihinkaan pääse. Aiemmin, siis yli 5 v sitten, pääsin lähes poikkeuksetta eikä tarvinnut olla työsuhteiden välissä yhtään päivää työttömänä.

Mutta nyt ei hyvältä näytä...

Lainaus:

olen kyllä tosi yllättynyt ettei sinulle löydy töitä. Sen vuoksi mä laskentatoimea opiskelin että siinä naiselle löytyisi aina töitä, vaikka olisi kuinka ryppyjä :(

Näköjään ainoa vaihtoehto sinulle jää yrityksen perustaminen, tilitoimisto tai konsultointitoimisto. Tuskimpa nyt kukaan asiakas katsoo että liian vanha, en osta tuolta palveluja. Yritä tehdä tilitoimistolle korkeampi profiili esim. nettisivuille, joten kaikki nakkikiskat eivät edes sinulle yritä. Joku keskikokoinen firma saattaa vaikka ulkoistaa koko talousosastonsa sinulle tms.

Tällainen ajatus ainakin mulla on jos töitä ei löydy..

t. toinen KMT

Niin hullua kuin se onkin, niin ilmeisesti tuo(kin) ikä on paha naiselle. Pitää ilmeisesti sitä ennen saada jalka tukevasti jonkin firman oven väliin ja toivoa, että firma pysyy pystyssä. Onko ap:lla mitään mahdollisuutta muuttaa työn perässä? Vaikka tietysti se on paha lasten kannalta.

Tukiverkostot, koulut jne kaikki nykyisellä paikkakunnalla. Iso asia muuttaa Helsinkiin josta lapsiperheasuntoa nykyisen asunnon myyntihinnalla (n. 120 000) ei todellakaan saa minkäänlaista. Ja viiskymppisenä iso laina, ei kiitos. Pitäisi silloin ne tulotkin olla eri lukemissa kuin 2-2500 e /kk...

Ajattelin kouluttautua vaikka lähihoitajaksi. Kurssi 10 kk ja luulisi sillä alalla viiskymppisellekin edes pätkätöitä löytyvän. Kranttu en töiden suhteen ole, kaikki käy.

Maakunnissa taitaa olla se ongelma että tekijöitä on enemmän kuin paikkoja. Mutta katsoppa Hesaan; siellä on jatkuvasti lukuisia paikkoja auki (vaikkapa nytkin oikotieltä). Jos haluat työllistyä niin ei muuta kuin katse pääkaupunkiseudulle ja koeta neuvotella itsellesi osaksi etätyömahdollisuus. Nin mäkin tein :)

Lainaus:

Niin hullua kuin se onkin, niin ilmeisesti tuo(kin) ikä on paha naiselle. Pitää ilmeisesti sitä ennen saada jalka tukevasti jonkin firman oven väliin ja toivoa, että firma pysyy pystyssä. Onko ap:lla mitään mahdollisuutta muuttaa työn perässä? Vaikka tietysti se on paha lasten kannalta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat