Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodissa hoidon laatu vain heikkenee :(

Vierailija
30.10.2011 |

Lapsemme kunnallisessa ryhmäperhepäiväkodissa. Muutama vuosi sitten paikka oli todella kiva, rauhallinen ja turvallinen. Vuosien saatossa tuntuu että hoidon taso vain laskee ja tämä syksy on ollut extra surkea.

Hoitajat vaihtuvat päivittäin (vakihoitajat ovat koko ajan sairaslomalla) ja joka aamu vastassa on eri sijainen. Lapsiin ei saada mitään kuria ja meno on sen mukaista. Välillä on päiviä ettei olla lainkaan ulkona. Olen niin kyllästynyt touhuun sillä päiväkodin meno heijastuu kotiinkin ja lapsiimme, joista on tullut levottomia riehujia, sillä he ovat viikkojen jälkeen tosi väsyneitä :(

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taholle tai vaihtaa hoitopaikkaa? Mitä muuta oikeastaan voisi tehdä?

Vierailija
2/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienillä töissä ja lapsia meidän ryhmässä on 17 kaikki paitsi yksi alle 3v.

Kuusi meidän ryhmästä on ns. virikepaikalla. Äidit ovat kotona toisen lapsen kanssa. Ryhmät suurenevat kokoajan ja pakko ottaa lisää kun on tuo subj.päivähoito-oikeus.

Minkäs teet..! meidän on ollut pakko supistaa tekemisistä. Emme juurikaan askartele vaan leikimme ja ulkoilemme. Muuhun ei ole kunnon mahiksia. Hoitajia vain kolme niin muuten aina joku on ison ryhmän kanssa yksin.

Tämä on tätä päivää :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat ovat lipsauttaneet asian, johtaja väittää että asiaa vasta tutkitaan. Hoitajat sairastavat jatkuvasti ja lapset myös. Sijaisia ei oteta tai ei heitä varmaan sinne homeluolaan saadakaan. Hoitomaksut nousevat mutta hoidon taso laskee. Ei askarrella, ei ulkoilla tarpeeksi, ei ole jumppahetkiä, ei retkiä, ei musiikkihetkiä. Kaikki aina perutaan kun joku hoitaja on sairaana/ muita laiskottaa.

Vierailija
4/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskotko, että se ei ole kiinni siitä jos laiskottaa vaan tosiasia on, että henkilökuntaa ei ole riittävästi. Jos yksi puuttuu ja toinen tulee iltavuoroon saattaa ryhmässä olla yksi hoitaja koko ryhmän kanssa.

Vierailija
5/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mielestäni on kiva paikka. Suunnilleen kerran viikossa askartelevat (tai sitä tahtia taideteoksia tulee kotiin)

Aamulla ja iltapäivällä ovat ulkona. Lukevat sadun aina ennen päikkäreitä.

Kerran viikossa käyvät kerhossa, jossa siis lauluhetki ja erilaista tekemistä.

Vierailija
6/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään henkilökunta ei voi venyä mahdottomuuksiin, mutta asia on saatava näkyväksi ja ongelmista on kerrottava.

Minä seuraan tarkasti omine lasteni päiväkodin tapahtumia, ja ihan samoja ongelmia sielläkin on - eli hoitajia sairaana ja sijaiset tietysti vähän eksyksissä. Silti olen todella tyytyväinen siihen, miten asioita päiväkodissa hoidetaan. JOs joku hoitajista on poissa, ei välttämättä askarrella, mutta sitten leikitään ja ulkoillaan, pidetään satuhetkiä ja lauluhetkiä. Välillä käydään kävelyillä ja läheisessä puistossa leikkimässä, jotta saadaan vaihtelua oman pihan tarjontaan. Henkilökunnalle on tarkat ohjeet, miten toimitaan ja kiertävät sijaiset tietävät tämän, joten mitään suuria muutoksia toimintaan ei tule. Lapset eivät ole levottomia eikä heidän anneta riehua. Ohjelmaa vain typistetään, ja se on ymmärrettävää. En pidä päiväkotia paikkana, jossa pitäisi koko ajan olla lapsille virikkeellistä ja kehittävää toimintaa, vaan paikkana, jossa lapsella on turvallista leikkiä ja puuhailla. Perustoiminnoista ei tingitä eli kerran viikossa on lauluhetki, jumppatuokio ja viskaritoimintaa. Jos hoitajia on poissa, jumppatuokio saatetaan pitää leikkeinä pihalla.

Itseäni on viime aikoina harmittanut henkilökunnan pitkät poissaolot (vaikka toki tajuan, että eivät voi sille mitään) ja jatkuvasti vaihtuvat sijaiset pienimmän lapseni ryhmässä (2-vuotias). Sijaiset ovat varmasti päteviä, mutta en ihan ymmärrä, miksi näin pienten ryhmään ei voida ottaa jotain vakituista sijaista vaan yksi sijainen on kaksi päivää, toinen kolme päivää, kolmas seuraavalla viikolla päivän jne. Parina päivänä onneksi oli isompien ryhmästä siirretty hoitaja pienemmille eli hoitaja oli kuitenkin tuttu. Ryhmän kolmesta hoitajasta kaksi on vuorotellen ja välillä yhtäaikaakin poissa eli elokuussa, jolloin lapseni aloitti, ovat kummatkin olleet poissa tähän mennessä yhteensä jo kuukauden. Toisen sairasloma lisäksi vielä jatkuu (hän on ollut yhteenmenoon poissa jo kolme viikkoa). Onneksi lapseni omahoitaja on ollut poissa vain kaksi päivää! Silti ovat ehtineet askarrella, tehdä pienen retken, jumpata temppuradoilla kerran viikossa jne. Minusta näin pienten kanssa ei edes tarvitse tehdä juuri muuta kuin ulkoilla ja leikkiä.

Minusta taas olisi tärkeää, että sijaisetkin perehdytetään päiväkodin rutiineihin ja he saavat tukea vakituisilta tai vaikkapa sitten päiväkodin johtajalta, jotta homma toimii. Meidän päiväkodissamme etuna on se, että usein ne samat sijaiset pyörivät aika pitkään paikalla, mutta toki on niitä uusiakin kasvoja, joille pitää opastaa talon tavat. Mainitsen aina johtajalle tai vakituisille, jos jokin asia ei ole toiminut. Eiväthän he muuten tiedä, miten tilannetta parantaa.

Minusta parasta päiväkodissamme on se, että hoitajat itse viihtyvät siellä ja jaksavat kehua niin työpaikkaansa kuin lapsiakin. Kahdella hoitajalla on omatkin lapset hoidossa siellä, eri ryhmässä vain kuin he itse. Hoitajat itse arvostavat työpaikkaansa ja päiväkodin johtajaa, ja se näkyy kaikessa. On hankaluuksia, sijaisjärjestelyjä, sairasteluja jne. mutta silti vain viihtyvät. Uskon, että hoitajat viihtyvät paikassa, jossa oikeasti myös lapset viihtyvät.

Vierailija
7/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin, johon jonotimme vuoden.

Juuri siksi että näen vaikka miten paljon vaivaa, jotta en joutuisi kuvaamasi kaltaiseen kurimukseen.

Vierailija
8/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä lapsilla oli kotona hoitaja siihen kun nuorin oli neljä.

Pieniä lapsia en todellakaan laittaisi päiväkotiin mistään hinnasta!

Vierailija
9/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu vanhempien haluttomuudesta kasvattaa lapsia ja viettää niiden kanssa aikaa.

Vierailija
10/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos saa viettää kotona lapsuuden. Päiväkotien meno alkaa olla jo sellaista.

Henkilökunnan tasokin laskee kuin lehmänhäntä kun ammattitaitoiset ihmiset vaihtavat alaa kun eivät jaksa näitä kasvattamattomia virikelapsia hoitaa. Kummasti motivaatio hoitajillakin laskee kun mamma vaunujen kanssa käy nakkaamassa parivuotiaan saamaan virikkeitä ja vaatii vielä laatua ja yksilöllisyyttä päälle ja lähtee itse vauvan kanssa makaamaan kotiin.

Vierailija
11/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on säännöllisesti vanhempia mukana hoitoapuna. Ilmeisesti tämä ei ole hirveän tavallista, mutta siitä on selvästi hyötyä. Yksikin ylimääräinen käsipari helpottaa hommia kovasti. Eli menkää joskus vapaapäivänä hommiin!

Vierailija
12/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sijaisten saatavuus...kun henkilökunnasta joku tai jonkun lapsi on sairaana, on sijaisen saaminen pitkällisen soittokierroksen jälkeen usein mahdotonta.

Muutamissa kunnissa on vakinaiset kiertävät sijaiset, mutta monissa sellaiset koetaan kalleiksi...mielummin jätetään vakihenkilökunta soittorumbaa pyörittämään viikottain.

Vierailija
13/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa apuna?

En oikein tiedä kunnalliseen josko onnistuu jonkun lapsen vanhemman ottaminen "kylään" kun tarvitaan lisäkäsiä, mutta yksityisellä puolella minulla on kokemusta tällaisesta.

Olin työssä yksityisessä, ns. vanhempien ylläpitämässsä päiväkodissa, ja joitakin vuosia sitten esim. kerrran viikossa saimme apua lasten vanhemmista ulkoilun ajaksi. Tällöin pidimme henkilökunnan kesken palaveria...en tiedä enää onnistuisiko ihan laillisesti, silloin tehtiin näin.

Olen joskus soittanut kotona olevan vanhemman apuun kun yllättäen molemmat työkaverini ovat jääneet pois työstä, eikä yhtäkkiä saa sijaista ainakaan sille päivälle.

Kerran jopa oli varattu teatterimatka lapsille, bussikyyti jne. Työkaverit sairastuivat just silloin. Kaksi lasten vanhempaa pääsi mukamme sekä siistijä, ja sosionomiksi opiskeleva harjoittelijamme. Selvittiin taas.

Olen ollut myös kunnallisisa paikoissa ja jos ajattelisin niihin esim. lapsen äitiä auttamaan, en tiedä olisiko OK, kerrro Sinä 12 kokemuksesi niin muutkin siinä tapauksessa voivat mahdollisesti olla avuksi tarpeen tullen.

Vierailija
14/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..hoitoon vaikka sen pitäisi olla ensisijaisesti työssäkäyvien lapsille.

JOS olisin nyt kotona, en ikimaailmassa veisi lastani sinne. Hoidin lastamme 3-vuotiaaksi kotona ja sen jälkeen olin osa-aikatyössä. Ei mitään kehitysviivästymää tainnut tulla, koska aina koulussa testeissä tuli sama vastaus: ikäistään kypsempi. Nyt kirjoitti huippuarvosanoin ylioppilaaksi. ÄLKÄÄ antaki laiskuudellenne tilaa vaan hoitakaa itse lapsenne, jos se on mahdollista!

maisteriäiti

Vierailija
15/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on jo vähän iäkkäämpi ja aiemmin työskennellyt päiväkodeissa ja kunnallisissa ryhmiksissä. Hän juuri mainitsi, että lapselle huonoin paikka on kunnallinen ryhmis, koska siellä vaihtuvat hoitajat koko ajan, ja hoidon tasoa ei voi taata...

Vierailija
16/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..hoitoon vaikka sen pitäisi olla ensisijaisesti työssäkäyvien lapsille.

JOS olisin nyt kotona, en ikimaailmassa veisi lastani sinne. Hoidin lastamme 3-vuotiaaksi kotona ja sen jälkeen olin osa-aikatyössä. Ei mitään kehitysviivästymää tainnut tulla, koska aina koulussa testeissä tuli sama vastaus: ikäistään kypsempi. Nyt kirjoitti huippuarvosanoin ylioppilaaksi. ÄLKÄÄ antaki laiskuudellenne tilaa vaan hoitakaa itse lapsenne, jos se on mahdollista!

maisteriäiti

Vierailija
17/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ei muuten ole henkilökunta ikinä sairaana! En tiedä miksi, mutta minulla on tästä samasta päiväkodista kokemusta nyt viideltä vuodelta, ja on todella harvinaista, että vakituiset hoitajat eivät ole töissä. Siitä huolimatta vanhempia on auttamassa säännöllisesti. Osa äideistä on kotona, osa yrittäjiä, joten heidän on helppo mennä päiväksi silloin tällöin auttelemaan. Päiväkodilla on tapana tehdä vierailuja esim. vanhainkotiin, teatteriin, museoihin kerran viikossa, ja silloin varsinkin apu on tervetullutta. Pärjäisivät varmaan ilmankin apua, mutta eipä vara venettä kaada.

Minä en ole huomannut hoidonlaadussa heikkenemistä, vaikka välillä hoito on ollut siinä mielessä erittäin korkealaatuista, että ryhmäkoko on ollut joinakin vuosina paljon pienempi kuin kunnallisella puolella on tapana.

Vierailija
18/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me maksetaan jo veroina ne varakädet eli kyllä ne nyt vaan pitäisi sieltä kunnalta.

Omat lapseni ovat yksityisessä eskarissa ja koulussa ja siellä minä olen ollut monesti apuna. Retkillä, luisteluissa tms.

Se on ihan tavallista.

Nyt on taas luvassa konsertti ja äidit hoitaa sinne tarjoilun.

Vierailija
19/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on kolmesta päiväkodista ja tämä on kyllä ihan huippupaikka.

Ryhmässä on reilut 20lasta ja 3 hoitajaa. Aina on rauhallinen tunnelma ja hoitajat aidosti tuntuvat välittävän lapsen asioista. Jumppa ja lauluhetki on joka viikko, samoin eväsretki on ollut joka viikko ihan tähän viikkoon saakka. Talvella hiihtävät tai luistelevat useampana päivänä viikossa. Ulkoilevat 2krt päivässä. Lapset on jaettu aamupäivisin pienryhmiin jotka tekevät ikätason mukaisia juttuja. Askartelevat paljon ja aina on jotain uusia kivoja juttuja.

Että jossain on sentään paremmin.

Vierailija
20/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ihan maisteriäiti kas ku ei ministeriäiti

..ajatellaan, että koulutetun ihmisen paikka on koko ajan työelämässä. Olen ehtinyt olla lapsemme hoitamisen jälkeen hyvinkin työssä ja silti hoitaa lastamme melkein päätyökseni koulun aloittamiseen asti ja mikä tärkeintä. Hän ei saanut kotihoidosta traumoja vaan taisi käydä päinvastoin... Fiksu, empattinen ihminen tuloksena.