Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa hoidon laatu vain heikkenee :(

Vierailija
30.10.2011 |

Lapsemme kunnallisessa ryhmäperhepäiväkodissa. Muutama vuosi sitten paikka oli todella kiva, rauhallinen ja turvallinen. Vuosien saatossa tuntuu että hoidon taso vain laskee ja tämä syksy on ollut extra surkea.

Hoitajat vaihtuvat päivittäin (vakihoitajat ovat koko ajan sairaslomalla) ja joka aamu vastassa on eri sijainen. Lapsiin ei saada mitään kuria ja meno on sen mukaista. Välillä on päiviä ettei olla lainkaan ulkona. Olen niin kyllästynyt touhuun sillä päiväkodin meno heijastuu kotiinkin ja lapsiimme, joista on tullut levottomia riehujia, sillä he ovat viikkojen jälkeen tosi väsyneitä :(

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleenkään tunne ketään sellaista äitiä, joka olisi laittanut 2-vuotiaan päiväkotiin, kun itse on jäänyt vauvan kanssa kotiin. Yhden äidin tiedän, joka on jatkanut taaperonsa päivähoitoa 3 kertaa viikossa (teki siis tällaista työaikaa), vaikka sai vauvan, koska puoliso sairastui syöpään.

Toisen äidin tiedän pitävän eskarilaistaan kokopäivähoidossa, vaikka on vauvan kanssa kotona, koska tuossa eskarissa on pakko olla kokopäivähoidossa. Muuten lapsi olisi joutunut toiseen eskariin ihan toiselle puolelle kaupunkia ja eroon kaikista kavereistaan.

Itse pidin 5-vuotiaani äitiysloman aikana kotona ja laitoin sen jälkeen takaisin hoitoon puheterapeutin ja toimintaterapeutin suosituksesta.

Ystäväni aikanaan jatkoi 4- ja 3-vuotiaiden päivähoitoa 3 päivää viikossa, koska oli esikoisen aikana kärsinyt lievästä synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Viisas teko, koska kolmannen kanssa iski lujaa ja lääkityksen kohdalleen saaminen vei oman aikansa.

Kaikissa näissä tapauksissa on mietitty joko lasten tai koko perheen parasta. Lapsen/lasten jääminen kotiin olisi oleellisesti heikentänyt perheen mahdollisuuksia selvitä arjesta. Toki voi jälkiviisaana väittää, että ei pidä tehdä lapsia, jos on riski sairastua masennukseen tai riski sairastua syöpään tai jos lapsi ei pärjää keskitason mukaisesti, mutta minä näen asian toisin. MInusta on hienoa, että on olemassa ennaltaehkäisevää mahdollisuutta pitää lapsiperheet mukana arjessa. Kun jollakin homma karkaa käsistä, on varmaan kaikkien täälläkin palstailevien mielestä selviö, että korjaustyöt ovat kalliita ja todennäköisesti vuosikausia kestäviä. Siinä yhden lapsen 1-2 vuoden päivähoito ei loppujen lopuksi ole kallista.

Nyky-yhteiskunta jättää ideologialtaan lapsiperheet yksin, vaikka periaatteessa tukevia toimenpiteitä on kehitetty runsain mitoin. Ihmisten empatiakyky ja auttamiskyky ovat kadoksissa. Vallalla on periaate kaikki minulle tai ei mitään kellekään. Se on surullista. Minä suon tukea niille perheille, jotka sitä tarvitsevat enkä koe tarvetta kyseenalaistaa, haukkua ja räksyttää asiasta. Toki on tukien väärinkäyttäjiä, ja näille toivon myös ankarampia rangaistuksia. En käsitä sitä, että juuri lapsiperheet ovat etunenässä vaatimassa lapsiperheiden tukia matalaksi. Täytyy vain todeta, että suomalaiset ovat toden totta kateellista porukkaa eivätkä tajua edes hävetä sitä.

Vierailija
22/22 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu vanhempien haluttomuudesta kasvattaa lapsia ja viettää niiden kanssa aikaa.

Tuttavapiirissäni ei ole ainuttakaan perhettä, joka ei kasvattaisi lapsiaan parhaan kykynsä mukaan ja haluaisi viettää heidän kanssa aikaa. Varmasti sellaisiakin vanhempia on, mutta on aivan hevonpeetä väittää että enemmistö, tai edes iso osa, vanhemmista olisi välinpitämättöämiä.

Mutta onhan se toki halvempaa ja helpompaa solvata vaan vanhempia kuin laittaa asioita kuntoon. Se kun tuppaa maksamaan rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme