Ottaa pattiin..miksi Tervo kirjoittaa kurdikulttuurista, kun ei ole viitsinyt tehdä pohjatyötä
Taas Tervoa lyödään lyttyyn ja syystä. Eikä tuo Jari Tervo tajua, että hän on nyt mokannut ja pahasti. Anteeksipyyntö olisi paikallaan.
Keksin itse useita muita naista alistavampia kulttuureja kuin kurdikulttuuri, joka on alunperin aika vapaamielinen kulttuuri. Ääri-islam on tuonut siihen ikäviä piirteitä.
Tervolla on totisesti otsaa kun luulee tietävänsä tuosta vain kirjan verran teini-ikäisen kurditytön elämästä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011102714654447_uu.shtml
Kommentit (49)
kurdeista tai turkkilaisista mutta pisti silmään kun tvssä pyöri mainos tästä kirjasta.Noloa jos vanha mies kertoo tenitytön elämästä missä kulttuurissa tahansa.Eikä Tervon mitään tarvitse pyytää anteeksi,tuskin tuo kirja mikään yleistys on vaan yhden ihmisen tarina.Muslimit älähtää kun sattuu omaan nilkkaan.
Muslimit älähtää kun sattuu omaan nilkkaan.
Kyse on juurikin siitä, että alkuperäinen kurdikulttuuri ei liity mitenkään muslimeihin! Kurdit on usein pakotettu kääntymään vastentahtoisesti islamiin.
Muslimit älähtää kun sattuu omaan nilkkaan.
Kyse on juurikin siitä, että alkuperäinen kurdikulttuuri ei liity mitenkään muslimeihin! Kurdit on usein pakotettu kääntymään vastentahtoisesti islamiin.
pakotettu tai ei,tuskin kirja mikään yleistys on.Sama kun kirjoittaisi kirjan suomalaisesta kristitystä golfarista,yhtä käännytetty ja harvinainen.
Jos ottaa huomioon tilanteen tulisuuden Turkissa ja sen, kuinka kauan kurdeja on vainottu, niin on lapsellista Tervolta olettaa, että voi kirjoittaa yksittäistapauksesta.
Mutta toki, ellei Tervo tiennyt yhtään mitään kurdeista vaan niputti kaikki lähi-idän porukat samaan nippuun, niin ymmärtäähän tuon.
Mun tuntema kurdiperhe elää todella suomalaista ja vapaata elämää Suomessa ja ovat tosi iloisia, että eivät joudu enää lukemaan Koraania ja äiti siitä, ettei hänen tarvitse enää pitää huivia.
Ehkä olisi ollut osuvampaa pistää tämä Leyla ääri-islamilaisesta perheestä tulevaksi naiseksi.
Mietin samaa kun näin hänet esittelemässä kirjaansa telkkarissa. Olen asunut Turkissa ja tunnen kurdeja, jotka ovat lähinnä aika rentoja tyyppejä.. Jari Tervo taitaa kirjoittaa enempi jostain ihan muusta kulttuurista!
Minä tunnen henkilökohtaisesti kaksi kurdiperhettä ja olivat hyvin ahdasmielisiä. Se riippuu aivan siitä, millaiseen yhteisöön joudut asettumaan täällä Suomessa. Naapurin äitiä vitutti suuresti pukeutua huhtuun ja kaapuun, hänet olisi muuten suljettu yhteisöstä jossa pahaksi onneksi oli äärimuslimi johdossa. Tytöt naitettiin Syyriaan kun olivat 14v, pojille etsittiin vaimot Saksasta. Että silleen.
Mietin samaa kun näin hänet esittelemässä kirjaansa telkkarissa. Olen asunut Turkissa ja tunnen kurdeja, jotka ovat lähinnä aika rentoja tyyppejä.. Jari Tervo taitaa kirjoittaa enempi jostain ihan muusta kulttuurista!
Minä tunnen henkilökohtaisesti kaksi kurdiperhettä ja olivat hyvin ahdasmielisiä. Se riippuu aivan siitä, millaiseen yhteisöön joudut asettumaan täällä Suomessa. Naapurin äitiä vitutti suuresti pukeutua huhtuun ja kaapuun, hänet olisi muuten suljettu yhteisöstä jossa pahaksi onneksi oli äärimuslimi johdossa. Tytöt naitettiin Syyriaan kun olivat 14v, pojille etsittiin vaimot Saksasta. Että silleen.
Sinun tuntemasi kurdit joutuivat asumaan alueelle, jossa määräsi joku ääri-islamilainen porukka vai? Siltä ainakin kuulosti, jos äitiä kerran hatutti pukeutua huiviin, niin tuskin he itse olivat kovinkaan ahdasmielisiä.
Minun tuntema kurdiperhe elää keskenään ja ystäviä heillä on vielä aika vähän. He käyvät jossain viikonloppukerhoissa "omiensa" kanssa, mutta en usko, että siellä on mitään johtavaa ideaa, jota pitäisi seurata. Kerhoa ylläpitää joku suomalainen järjestö..
Kurdien vainot Turkissa: miksi 1/3 Turkin parlamentin jäsenistä on kurditaustaisia, kun kurdeja kerran urakalla vainotaan hallituksen taholta? Miksi moni entinen pääministeri/presidentti on ollut kurditaustainen? Miksi moni Turkissa palvottu pop-tähti on kurdi, jos turkkilaiset kerran "vihaavat" kurdeja? Miksi seka-avaioliitot etnisesti turkkilaisten ja kurdien välillä ovat yleisiä, jos maa on "tiukasti jakaantunut eri leireihin"? Miksi puhutaan "kurdialueesta" (itäinen Turkki), vaikka 60% kurdeista asuu läntisen Turkin suurissa kaupungeissa? Miksi Turkin hallitus käyttää eniten rahaa terveydenhuollon ja koulutuksen edistämiseen juuri itäisessä Turkissa? Miksi hallitus avasi juuri viime aikoina useita kurdinkielisiä kouluja?
Jos haluatte oikeasti ymmärtää kurdiongelmaa, niin kannattaisi myös kiinnittää huomiota seuraavaan: kurdien parissa on suunnattomasti järjestäytynyttä rikollisuutta, josta kärsivät nimeomaan kurdit itse, mutta myös koko maa. Suuri osa itäisen Turkin businessektorista on ns. harmaata bisnestä, josta ei makseta veroja. Suuret "kurdialueen kaupungit", kuten Diyarbakir ovat jakautuneet laittomasti satoja vuosia vanhojen feodaalisten "maanomistajien" (mafiatyyliset "perheet") käsiin. Nämä perheet kontrolloivat alueita keräämällä "pakkoveroja" muilta alueen asukkailta - laittomasti tietenkin. Jos et maksa, henkesi on todellakin halpaa. Ihmiskauppa, huumekauppa ja piraattiteollisuus kukoistaa. Yli 90% kunniamurhista tapahtuu Turkissa kurdien parissa.
Siinä teille faktaa, jota myös kouluttautuneet kurdit voisivat teille kertoa. Pitäisikö hallituksen vain sallia kurdien "erilainen elämäntyyli"?
En tiedätoki, josko tunnen asiaa, mutta olen asunut kymmenkunta vuotta Turkissa ja tunnen todella paljon etnisesti turkkilaisia ja kurdeja. Teen myös töitä kurdien parissa.
ei kai sillä nyt niin suurta väliä ole mistä ja miten kirjoittaa kun kirjahan kuitenkin on täysin fiktiivinen.
Minä olen, ostin omakseni. Ja Tervo on kyllä taatusti tehnyt paljon taustatyötä, se näkyy tekstissä. Ei hän niputa siinä kaikkia kurdeja ja kaikkia suomalaisia, ja kaikkia virolaisia. Kirjassa kerrotaan tietty tarina, joka nostaa esille ihmiskaupan karmeuden ylipäätään, kansasta riippumatta.
Normaalistihan T kirjoittaa fiktiota, niissä kaikki on mahdollista, tiedättehän? Sadut eivät ole totta jne.
eivät ole pidelleet koko kirjaa edes kädessään saati lukeneet takakantta enempää.
Siinä ihmiskauppajutussa yksi uhreista oli kehitysvammainen nainen. Kirja ei kerro kurdien elämästä vaan yleensä naisten alistamisesta kulttuurista riippumatta. Fiktiivinen päähenkilö sattuu olemaan kurdi. Myös heidän kulttuurissa on ihmisiä, jotka käyttävät naisia hyväksi ja tekevät heille pahaa.
Kyseessä on siis taas joku muka-moku-monikulttuurinen kuvitteellinen tarina alistetusta musliminaisparasta? Satuolento nimeltä Layla? Keksisivät välillä jotain uutta tai keskittyisivät oikeisiin tarinoihin ja ihmisiin. Ketä tällaiset aikuisten sadut alistetuita naisista auttavat? Joillain ei selvästi ole parempaa tekemistä kuin kirjoittaa satuja ja toiset hölmöt lukevat niitä. Kummatkaan näistä eivät saa alistettujen elämää sen paremmaksi, mutta ainahan sitä voi hurskastella kahvikupin ääressä analysoiden tuotakin kirjaa esittäen sivistynyttä ja maailmantilasta huolestunutta...
jossa kirjailija ryhtyy niinkin mielikuvitukselliseen tehtävään kuin keski-ikäinen äijä yrittämässä asettua teinitytön ajatusmaailmaan ja vaielä kaiken lisäksi ihan toisesta kulttuurista olevan tytön.
kirjailija ei voisi asettua vastakkaisen sukupuolen tai itseään nuoremman/vanhemman asemaan tai olla vaikka Pupu Tupuna itte. :D Ajatelkaapa, joku on kirjoittanut Harry Potterin, Häräntappoaseen, scifi-kirjat siinä kuin Millennium-sarjankin. Entä lisa Marklund? Tai Paulo Coelho, joka on useinkin tyttökertojana.
Eivätkä ole itse murhanneet yhtään ihmistä tai lentäneet luudalla tai käyneet kuussa.
Tervon ensisijainen tavoite ole tuottaa kaunokirjallista tekstiä, taidetta. Toki hänen onnistumistaan siinä voi kritisoida. "Auttaako tämä ketään" -perusteella voi arvioida mieluummin esim. humanitaarisia projekteja tai selvityksiä naisten asemasta eri kulttuureissa.
(tuo on sitten vielä eri asia, että onko Tervolla epätarkka kuva kurdikulttuurista tai antaako sellaisen kuvan tahallaan.)
Kyseessä on siis taas joku muka-moku-monikulttuurinen kuvitteellinen tarina alistetusta musliminaisparasta? Satuolento nimeltä Layla? Keksisivät välillä jotain uutta tai keskittyisivät oikeisiin tarinoihin ja ihmisiin. Ketä tällaiset aikuisten sadut alistetuita naisista auttavat? Joillain ei selvästi ole parempaa tekemistä kuin kirjoittaa satuja ja toiset hölmöt lukevat niitä. Kummatkaan näistä eivät saa alistettujen elämää sen paremmaksi, mutta ainahan sitä voi hurskastella kahvikupin ääressä analysoiden tuotakin kirjaa esittäen sivistynyttä ja maailmantilasta huolestunutta...
Kurdien vainot Turkissa: miksi 1/3 Turkin parlamentin jäsenistä on kurditaustaisia, kun kurdeja kerran urakalla vainotaan hallituksen taholta? Miksi moni entinen pääministeri/presidentti on ollut kurditaustainen? Miksi moni Turkissa palvottu pop-tähti on kurdi, jos turkkilaiset kerran "vihaavat" kurdeja? Miksi seka-avaioliitot etnisesti turkkilaisten ja kurdien välillä ovat yleisiä, jos maa on "tiukasti jakaantunut eri leireihin"? Miksi puhutaan "kurdialueesta" (itäinen Turkki), vaikka 60% kurdeista asuu läntisen Turkin suurissa kaupungeissa? Miksi Turkin hallitus käyttää eniten rahaa terveydenhuollon ja koulutuksen edistämiseen juuri itäisessä Turkissa? Miksi hallitus avasi juuri viime aikoina useita kurdinkielisiä kouluja? Jos haluatte oikeasti ymmärtää kurdiongelmaa, niin kannattaisi myös kiinnittää huomiota seuraavaan: kurdien parissa on suunnattomasti järjestäytynyttä rikollisuutta, josta kärsivät nimeomaan kurdit itse, mutta myös koko maa. Suuri osa itäisen Turkin businessektorista on ns. harmaata bisnestä, josta ei makseta veroja. Suuret "kurdialueen kaupungit", kuten Diyarbakir ovat jakautuneet laittomasti satoja vuosia vanhojen feodaalisten "maanomistajien" (mafiatyyliset "perheet") käsiin. Nämä perheet kontrolloivat alueita keräämällä "pakkoveroja" muilta alueen asukkailta - laittomasti tietenkin. Jos et maksa, henkesi on todellakin halpaa. Ihmiskauppa, huumekauppa ja piraattiteollisuus kukoistaa. Yli 90% kunniamurhista tapahtuu Turkissa kurdien parissa. Siinä teille faktaa, jota myös kouluttautuneet kurdit voisivat teille kertoa. Pitäisikö hallituksen vain sallia kurdien "erilainen elämäntyyli"? En tiedätoki, josko tunnen asiaa, mutta olen asunut kymmenkunta vuotta Turkissa ja tunnen todella paljon etnisesti turkkilaisia ja kurdeja. Teen myös töitä kurdien parissa.
Jos olet kerran asunut paikan päällä, niin näkemyksesi on varmaan ihan oikea. Voisi kuitenkin kysyä, että onkohan tavallinen ja vähemmän rikas kurdikansa samassa asemassa kuin tuo mainitsemasi mafia.
Olipa huono esimerkki. :) Siinähän kerrotaan nuoresta tytöstä hyvin osuvasti, ja arvaapas miksi? Koska kirjoittaja Härkönen oli silloin itse nuori tyttö.
Harry Potterit ovat ihan hyviä vaikka Rowling ei olekaan velho tai taikuri, mutta kyllä paras ja syvin kirjallisuus tulee kirjailijan omista kokemuksista.
Mainitsemasi Liza Marklund on esimerkiksi entinen rikostoimittaja, joten hän on nähnyt omin silmin erilaisia juttuja. Ei ollenkaan huono pohja siis kirjoittaa dekkareita.