asun ruotsissa mutta en jaksa opetella ruotsia!
olenko jotenkin vajaa?? ei vain riitä motivaatio! kun kaikki kuitenkin puhuu englantia mitä me myös miehen kanssa puhutaan kotona..välillä vaan rupee miettimään että on se nyt hitto kumma jos en saa aikaseksi opetella kieltä jos kerran täällä asun..
Kommentit (13)
sun on siihen yhteisluntaan integroitua kunnolla, jos et opettele kieltä.
tietenkin jotenkuten luettua mutta sen jälkeen kun en oo sitä tarvinnut niin unohtui aika lahjakkaasti! mieheni tapasin toisessa maassa joten alusta lähtien meille oli selvää että puhutaan enkkua. vuosi sitten muutettiin tänne, ja tottakai kielitaito on paaaljon parantunut siitä mitä se oli mutta silti en halua keskustella ihmisten kans ruotsiksi..ap
sun on siihen yhteisluntaan integroitua kunnolla, jos et opettele kieltä.
Kyllä mä ainakin Ruotsissa haluaisin ymmärtää, mitä uutisoidaan tai mitä yhteiskunnassa tapahtuu. Sama juttu se on Suomessakin, koska ravintolassa voi asioida englanniksi, niin miksi opetella suomea.
mutta kai ap ymmärrät, että enkku tuntuu turvalliselta, koska puhut sitä ei-äidinkielisten kanssa, jotka puhuvat sitä hitaammin ja tulevat vastaan paremmin, koska ovat ei-natiiveja?
Ruotsi taas tuntuu vaikealta ja epäkiitolliselta, koska siihen ei saa lempeää laskua, kuten englantiin.
Aloita jollain helpolla, lue vaikka ruotsinkielisiä naistenlehtiä tai katso ja käännä edes uutisotsikot. Aloita yksinkertaisista asioista ja ole kärsivällinen.:)
alkaisit käyttämään ruotsia kaupassa asioidessa, tilaat ruotsalaisen päivälehden(että tiedät mistä asioista ruotsissa puhutaan). Seuraavaksi smålltalkkia naapureille j tutustut uusiin ihmisiin että saat kavereita. En mäkään tykkäis jos Suomessa asuva puhuis pelkkää enkkua. Sun ruotsinkielen taito palautuu kyllä kunhan alat sitä käyttämään. Sulla kun on siihen valmiudet. Ihan pienin askelin. Ja varmasti mieskin joutuu ruotsia opettelemaan, eli yhdessä opettelette. Kielitaito kohentuu taas kun sitä käyttää. Ei pienet virheet haittaa. Sanot vaan että olet vasta muuttanut ruotsiin eikä se ole sun äidinkieli.
Asun myöskin Ruotsissa ja ei kieli kiinnosta pätkääkään! Miehen kanssa kotona kieli toinen, ja kaikki kaverinikin ovat ulkomaalaisia joten eipä tuota ruotsia oikeastaan edes tarvi. Alussa yritin pikkaisen mutta kun ei motivaatio riitä niin ei voi mitään.. AAhhh mikähän meitä oikeen vaivaa? Heh, traumoja pakkoruotsista? :)
Etkö seuraa uutisia? Puhutko Konsuminkin kassalle englantia? Tilaatko ravintolassa ruoan englaniksi? Lasten päiväkodissa/koulussa?
Eihän sitä tarvii edes opetella kun se tarttuu itsekseen jos antaa mahdollisuuden :)
Ruotsi on aivan älyttämän helppo kieli omaksua ja kun itse asuin siellä vuoden verran, niin ruotsi tuli uniinkin vaikka oleilin paljon suomalaistenkin kanssa.
säkä että huomasin oman vanhan aloitukseni! :) asun malmössa. entä itse?
Jospa Sinulla onkin ymmärryksessä vikaa?
nyt kaikki reippaat palstapersut johdonmukaisuuden vuoksi haukkumaan tätä mamua. Laittakaa uusi aloitus, mä voin auttaa otsikoinnissa
Maassa maan tavalla tai kristitty ulos maasta!
Harvinaisen helppo kieli muuten...