Voiko neljänkympin jälkeen enää olla tuuheita hiuksia?
Kommentit (15)
Joillain vanhuksillakin on vielä tuuheat hiukset. Äitini on 65v mutta hiukset näyttää edelleen ihan paksuilta, vaikka niitä lähtee kuulemma paljon enemmän kuin nuorena. Että riippuu geeneistä.
Meidän suvussa vielä 70-80v on paksut ja runsaat hiukset.
Olen 64v ja kampaajani painajainen. Mun hiuksiin menee tuplasti aikaa ja aineita mutta ei voi laskuttaa kuin normihinnan:)
Riippuu geeneistä. Itsellä hiukset alkoi ohentua noin 38 vuotiaana ja ovat nyt parissa vuodessa ohentuneet paljon.
Mutta äidilläni ja äidinäidillä on molemmilla kovin ohuet hiukset eli geneettistä on. Monilla muilla on tuuheat hiukset vielä vanhanakin, muun muassa mun anopilla :D Täytyy toivoa, että oma tytär ei olisi perinyt näitä mun puolen hiusgeenejä..
Mulla on tuuheat hiukset ja olen 50. Hiuksia ohennetaan joka kampaamoreissulla, että olisivat enemmän hallittavissa olevat.
Mä taas kuulun siihen liruhiuksien geenilotossa voittaneisiin. Ohut tukka vaan ohenee entisestään, eikä mitään voi.
Mä oon 60, ja odotan koska tämä pehko alkais ohentua. Hiuksia on paljon ja ovat sellaista "tukevaa" sorttia. Äiti nimittäin oli melkein kalju loppuaikoina. Toisaalta molemmat äidin siskot on myös tällaisia pörröpäitä, iät jotain 67 ja 77v.
Jokaisella hiuksella on elinikänsä eikä sieltä karvatupesta kasva loputtomiin uutta hiusta, se loppuu aikanaan. Sitä suurempi merkitys onkin kuinka hiuksiaan ja etenkin päänahkaa pesee, hoitaa ja suojelee. On tärkeää pestä päänahkasta pois hiki, liiallinen tali ja muotoiluaineet. Ne tuhoaa hiuksia enemmän kuin mikään muu.
Ei kai nämä ny ihan lirut vielä oo 🤔
En tiedä pitääkö mutta itse alle 30 vuotiaana eli jo yli 10 vuotta nuorempana huomattavasti kaljuuntuneena en ole säilyttänyt ainoatakaan ns. tuuheaa hiusta vaan yrittänyt nekin mitä on jäljellä pitää hyvin lyhyenä. - Peruukkia ja hiuslisäkkeitä en koe omaksi ratkaisuksi.
Osalla on, esim. mun äidillä on vielä 80 veenäkin todella tuuhea tukka, jos leikkaa sen lyhyeksi niin on kuin olisi joku karvalakki päässä, kun on niin pöyheä ja tuuhea.
Osalla myös on niin, että kun vaihdevuosimuutokset alkaa, hiuksia lähtee ja ohenee, mutta palautuu normaaliksi sitten kun keho on sopeutunut uuteen hormonitasoon. Itsellä kävi näin, esivaihdevuosien aikana 42-49 hiukset oheni ihan surkeiksi ja vaikutti että peruukkikauppaan täytyy kohta lähteä, mutta sitten tuli menopaussi, ja sen jälkeen hiukset on palanneet entiselleen.
Osalla tietysti tulee perinnöllistä hiustenlähtöä myös, hyvin tavallista on hiusten oheneminen ja harveneminen pysyvästi keski-iässä ja sen jälkeen. Eikä sille oikeastaan mitään voikaan. Se on syy miksi niin moni leikkaa niitä "tätikampauksia" - ohut tukka näyttää lyhyenä paremmalta, varsinkin jos papiljoteilla tms. sen tuuheuttaa. Eikä välttämättä enää kasva edes polkkaa pidemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella hiuksella on elinikänsä eikä sieltä karvatupesta kasva loputtomiin uutta hiusta, se loppuu aikanaan. Sitä suurempi merkitys onkin kuinka hiuksiaan ja etenkin päänahkaa pesee, hoitaa ja suojelee. On tärkeää pestä päänahkasta pois hiki, liiallinen tali ja muotoiluaineet. Ne tuhoaa hiuksia enemmän kuin mikään muu.
Mulla hiustenkasvuun oli vähän päinvastainen apu, eli aloin pestä hiukset vain kerran viikossa. Tähän suositteli ihotautilääkäri Englannissa asuessani. Hiustenlähtö loppui kun lopetin päivittäiset-joka toinen päivä pesut.
Kampaajana sanoisin, että arviolta ehkä 20-30%:lla on, eli ei se superharvinaista ole, mutta yleisempää on että hiukset ohenee, harvenee, hapertuu ja kuivuu viimeistään 50 jälkeen, osalla jo 40 eteenpäin.
Jos on luonnostaan paksut hiukset( hyvät geenit), niin voi olla, ellei hormonit ja vaihdevuodet vaikuta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas kuulun siihen liruhiuksien geenilotossa voittaneisiin. Ohut tukka vaan ohenee entisestään, eikä mitään voi.
Suurin osa suomalaisista taitaa kuulua tähän porukkaan, jos se yhtään lohduttaa.
Varmaan yksilöllistä. Mulla ei 40 jälkeen hiukset ole kasvaneet niin paljon. Ennen kun leikkasi niitä niin kasvoivat vielä ristiselkään asti. Enää ei kasva kuin puoleen selkään, siihen ovat jämähtäneet. Ikää nyt 50. Ohentuneet vähän, mutta luonnonkiharassa ei niin huomaa, itse tunnen käsissäni eron. Harmaata tulee.