Montako tavisnimeä kuuluu ystäväpiiriisi?
Rupesin asiaa jostain syystä miettimään ja tulin tulokseen, ettei ystäväpiirissäni ole ainuttakaan ns.tavisnimeä kantavaa henkilöä. Tarkoitan siis yleisimpiä sukunimiä tyyliin Virtanen, Nieminen, Lahtinen jne.
Laskin (lähimpään) ystäväpiiriini kuuluvaksi n. 30 henkeä. Onkohan muita vastaavia palstalaisia?
Kommentit (9)
onhan niitä muitakin taviksia kuin -nen nimet! Vaikka; Mäki, Mäkelä -tyyppisiä ja iso nippu ruotsinkielisiä.
Meillä on perheessä molemmilla super-harvinaiset nimet, samoin suurimmalla osalla kaveripiiristä on käännösnimiä, jotka vain yhdellä sukuhaaralla käytössä ja muutamia harvinaisempia julkkis-nimiä (ovat joko sukua itse heille tai avioliiton kautta). Mutta ihan tavallisia ja yleisiä löytyy myös.
30 henkeä eikä yhtään nen-päätteistä?
eksklusiivisempia kuin toiset.
Moilanen, Kettunen, Raatikainen, Keskitalo, Mäkelä, Lahtinen...
mulla ei varsinaisesti ole ystäväpiiriä. Mutta laskuni mukaan kaverineliööni kuuluu 2 kappaletta tavisnimellä varustettua.
10 yleisimmän sukunimen joukosta tunnen Korhosen, Koskisen ja useamman Hämäläisen.. Omakin sukunimeni on -nen päätteinen, mutta nimeä on kantanut kautta aikojen vain alle 2200 henkilöä..
10 yleisimmän sukunimen joukosta tunnen Korhosen, Koskisen ja useamman Hämäläisen.. Omakin sukunimeni on -nen päätteinen, mutta nimeä on kantanut kautta aikojen vain alle 2200 henkilöä..
Tuntuu olevan väliä kun se harvinaisuus piti ottaa esille.
Meidän suku suomensi nimensä tavikseksi(?) ajat sitten ja avioliittojen myötä on tullut uusia nimiä, itsekin vaihdoin tavallisempaan nimeen.
Tunnen koulujen, töiden ym. kautta muutaman sata ihmistä, enkä äkkiseltään muista tavanneeni saman sukunimisiä (lukuunottamatta tietenkin sukulaisiani).
Eli en tiedä mikä on tavisnimi. Paitsi ehkä omani, yhden samansukunimisen, ei-sukulaisen, olen kerran tavannut.
30 henkeä eikä yhtään nen-päätteistä?